handdator

Visa fullständig version : Hanteringen av döda

inkfish
2009-09-21, 14:51
Ja, för att anspela på John Ajvide Lindqvists romantitel då...

Jag förstår att man gräver upp sina döda på de grekiska öarna. På en ö är markytan begränsad, öar skulle helt och hållet bli kyrkogårdar om man skulle vänta ut naturens gång i stället för skynda på processen genom att gräva upp ben och göra ny plats efter ett antal år.

Och på många kyrkogårdar har jag också sett små hus, skåp osv där man med värdighet tagit hand om det man grävt upp. Där har funnits boxar med namn och årtal, däri vilar kvarlevor efter kära anhöriga.

Därför blev jag lite chockad när jag nu för första gången stötte på motsatsen på en kyrkogård på Karpathos. Där låg ben i öppen dager. Luckor som skulle slutit till skåp stod prydligt travade på marken, de hade alltså inte rasade ned. Men i hyllorna stod inte bara boxar med namn - där låg också slarvigt svepta skelett:(

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/karpathos09215.jpg

När jag frågade öbor om det varierade svaren från "Om vi gräver upp människor som vars identitet vi inte känner till, vad ska vi göra?" till "Så där gör en del som verkligen skiter i sina anhöriga, jag har själv sett liknande på andra kyrkogårdar än den du varit på".

Har ni stött på det här någonstans? Det lämnar mig inte riktigt ifred:(

Hellen
2009-09-21, 15:18
Kremering, är det inget alternativ?
Som min fråga avslöjar så är jag dåligt insatt i hur det fungerar i Grekland.
// Helén

Gita
2009-09-21, 15:30
Det här känns främmande för oss! Men egentligen, här uppe i norr kan gravarna också bli bortglömda eller misskötta av olika anledningar, det kanske inte finns någon som orkar hålla fint på graven?

Men att lämna skelett sådär i öppen dager känns inte respektfullt, man kunde ju förvara dem i stängda lådor eller dylikt i alla fall?

Man tar väl upp benen efter några år, när endast skelettet finns kvar? Har personen ätit starka mediciner, så brukar det dröja längre innan man gräver upp den personen.

Det här känns lite spooky att skriva om... :eek:

karinafp
2009-09-21, 15:35
Man tar väl upp benen efter några år, när endast skelettet finns kvar?

Läs Theodor Kallifatides' bok "En lång dag i Athen", som handlar om när han åkte ner för att vara med när man grävde upp hans fars ben. Underbar bok!!!

Karin

Gita
2009-09-21, 16:56
Tack för boktipset Karin!

Admirala
2009-09-21, 17:37
Kremering, är det inget alternativ?
Som min fråga avslöjar så är jag dåligt insatt i hur det fungerar i Grekland.
// Helén

Kremering er ikke tillatt iht den gresk-ortodokse kirken. Dersom man bor i Hellas, men ikke er gresk-ortodoks, må ens etterlatte ordne det slik at liket sendes til et naboland (oftest Bulgaria visstnok) for kremering der. Det skal bygges et krematorium i Athen for dem som ikke er gresk ortodokse. Det finnes grekere som kjemper for at kirken skal akseptere kremasjon også for de ortodokse.

inkfish
2009-09-21, 17:42
Men att lämna skelett sådär i öppen dager känns inte respektfullt, man kunde ju förvara dem i stängda lådor eller dylikt i alla fall?

Det är ju så de flesta gör, ett par sådana lådor syns också på bilden. Lådorna motsvarar väl ungefär våra urnor.

Men det var just de där att vissa inte ens får lådor som berörde mig illa också. Det borde ju "kyrkogårdsförvaltningen"/kommunen kunna ombesörja, så att alla får nåt slags griftefrid.

Vad gäller det där med vissa mediciners balsamerande effekt så minns jag att jag hörde att det kunde ställa till det förr, när folk var mer vidskepliga. Det såg ju inte bra ut om kroppen inte blivit ben som den borde.

Gita
2009-09-21, 18:15
Men det var just de där att vissa inte ens får lådor som berörde mig illa också. Det borde ju "kyrkogårdsförvaltningen"/kommunen kunna ombesörja, så att alla får nåt slags griftefrid.

Ja! Så borde det vara! Men grekerna kanske inte är lika finkänsliga som vi är när det gäller våra kvarlevor? Eller...?

Tänk vilket liv det skulle bli om detta hade varit Skogskyrkogården härhemma?

Kalimera
2009-09-22, 12:40
Ja! Så borde det vara! Men grekerna kanske inte är lika finkänsliga som vi är när det gäller våra kvarlevor? Eller...?Kanske om de har gott om pengar, som på kyrkogården i Aten, där gravarna är minst sagt monumentala.

http://www.kalimera.se/bilder/forum/aten_gravar.jpg

http://www.kalimera.se/bilder/forum/aten_gravar_2.jpg

Eva L
2009-09-22, 14:51
Det är skamligt att inte grekiska myndigheter sköter det här bättre. Finns säkert många som ingen släting har eller kanske någon långt bort som inte kan eller vill bry sig. Med respekt för de avlidna borde allas kvarlevor tas om hand på ett etiskt tillfredställande sätt. Säger också något om grekisk mentalitet. Vi som varit där mycket och känner greker vet ju alla att familjen går före allt i alla lägen och omsorgen om den som ingen har är antagligen inte så stor i det grekiska samhället.

Eva

Peter
2009-09-22, 17:41
Kremering er ikke tillatt iht den gresk-ortodokse kirken. Det finnes grekere som kjemper for at kirken skal akseptere kremasjon også for de ortodokse.

Nu är jag inte helt säker här, men jag läser ofta Ekathemerini på nätet, och jag har för mig att jag för 4 - 6 månader sedan läste att kremering skulle bli tillåten även i Grekland. Det har ju varit mycket debatt kring detta under många år, men jag för mig att det beslutet skulle gälla även ortodoxa.

Det är ett tag sedan jag läste det, och det lär inte beröra mig, så jag tänkte inte så mycket på det då. Jag bara kommer ihåg att kremering skulle bli tillåten. men det kanske bara gäller icke-ortodoxa då?

Om du är på plats kanske du kan få bättre information...?

Det är en för oss märklig, men av praktiska skäl påtvingad sed. Skulle vara lite trist för mig dock som är den siste i min släkt! Vem skulle putsa och ta hand om mina ben...? :eek: Inte tusan vill jag ligga till allmän beskådan i så naket tillstånd... :mad:

monica
2009-09-22, 17:42
Det där bilderna var verkligen tragiska, där min svärfar var begravd såg det verkligen inte ut sådär.

Men kan ändå inte låta bli att tänka på när min svärfar fortfarande låg begravd, min man och jag åkte dit och skurade marmorn och satte riktiga blommor på graven.
Blev väldigt besviken på mina svägerskor och svärmor när jag såg hur det såg ut när vi kom. Det var nog bara 1 gång de var där efter hans begravning och han låg där i 4 år.

Alla dessa plastblommor som sitter på alla gravar får mig att gråta inombords.

Tänker på min egen fars grav på Sandsborgkyrkogården alltid så fin med blommor från mina systrar och mamma, varje sommar när jag åker upp är det första jag gör är att gå till graven och plantera blommor.

Monica

inkfish
2009-09-22, 17:48
Du verkar ha rätt Peter: Länk (http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4767946.stm)

I mars röstades en lag som tillåter kremering igenom. Men som en eftergift till ortodoxa kyrkan gäller den bara de vars religion tillåter kremering. En minoritet i Grekland alltså.

Men lagen ansågs ändå vara ett första steg mot kremering även av ortodoxa på sikt. Ett första steg mot att motståndet luckras upp.

inkfish
2009-09-22, 17:53
Men kan ändå inte låta bli att tänka på när min svärfar fortfarande låg begravd, min man och jag åkte dit och skurade marmorn och satte riktiga blommor på graven.

Jag förstår verkligen att ni ville sätta levande blommor på graven, jag tycker också att överdådet av plastblommor, ofta bleknande, på grekiska kyrkogårdar, kan se närmast groteskt ut ibland.

Du skriver om marmorn... Jag har funderat på en sak: många har ju stora, fina gravar, ofta med datum som visar att de gick bort för väldigt många år sedan. Innebär det att de inte grävs upp då? Är det, som så mycket annat i Grekland, en fråga om pengar? Att den som betalar får behålla graven för sin anhöriga?

Peter
2009-09-22, 18:50
Du verkar ha rätt Peter...

Bara till häften... Jag sökte och hittade artikeln i Ekathimerini. Beslutet gällde bara icke-otrodoxa: http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_politics_2_27/09/2008_100833

Men inte ens när man nu äntligen tillåter kremering kan man låta bli att röra till det... Sanslöst.... Allt för att kompromissa med kyrkan.

Ett av problemen är att kyrkan inte är skild från staten i Grekland. Vilket framgår rätt tydligt i den här artikeln: http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_columns_2_13/02/2007_80041

Om det inte vore så tragiskt så vore det nästa komiskt att man själv, eller familjen, får bestämma hur kroppen ska hanteras efter det man avlidit.

Det är ett typexempel på hur fel det kan bli när kyrkan har för stor makt i politiken / statsapparaten. Det är också ett typexempel på en av de saker som jag upplever som främmande och besvärande och som jag har svårt för i Grekland.

Jag ska inte politisera frågan. MEN! Om jag inte ens får bestämma över vad som ska som ska hända med min kropp efter min död, utan KYRKAN ska bestämma det, lever jag då verkligen i en demokrati...?

Jag tycker att varje människa ska ha ett fritt val i dessa och andra frågor utan att påtvingas något av kyrkan. Som agnostiker skulle jag kunna skriva ett par, tre A4 till om detta. Men det är nog bäst att hålla här... :o

Själv har uttryckligen begärt att bli kremerad och om möjligt strödd i havet. Med lite tur kanske en liten bit av mig på så sätt kommer tillbaka till Grekland....

inkfish
2009-09-22, 19:03
Beslutet gällde bara icke-otrodoxa: .

Ja, jag skrev ju det...;)

Admirala
2009-09-23, 07:15
Ja, jag skrev ju det...;)

Det gjorde jeg også, før noen av dere to skrev det, inkfish og Peter... flabb_flab
Skjønner dere ikke norsk, eller? snyft_drop_B-anana

inkfish
2009-09-23, 11:28
Skjønner dere ikke norsk, eller? snyft_drop_B-anana

Jodå, men vi har kort minne, det var ju ett helt dygn innan;)flabb_flab

Att beslutet var så nytt skrev du nog inte, det var väl därför både Peter och jag tyckte att vi hittade något nytt...

Admirala
2009-09-23, 12:24
Jodå, men vi har kort minne, det var ju ett helt dygn innan;)flabb_flab

Att beslutet var så nytt skrev du nog inte, det var väl därför både Peter och jag tyckte att vi hittade något nytt...

Skal i framtiden markere innlegg med nyheter slik: NYHETER :rolleyes:

Her er noe som IKKE er en nyhet, men som jeg har blitt fortalt av en gresk kompis:
Som nevnt graves skjelettet opp etter ett/tre/syv år. Dersom benene er rene, vaskes de i vin og legges tilbake i graven eller i eget kammer. Hvis benene etter syv år fremdeles har rester etter vevet, tror man at den avdøde er kommet til helvete. Først da er det ok å kremere.
Som sagt, dette er noe jeg har hørt, jeg har ingen bevis. Kanskje tenker noen slik, kanskje tenker alle slik (men vil ikke innrømme at noen av deres familie har kommet til helvete?) Ikke vet jeg, men kanskje noen andre på forumet gjør det?

Monica P
2009-09-23, 15:06
Vet inte mer än Admirala, men jag har en makaber-skojig historia att berätta, det får bli fram i höst nån gång när mörkret kryper in i vrårna...

Paittas
2009-09-23, 21:11
Vet inte mer än Admirala, men jag har en makaber-skojig historia att berätta, det får bli fram i höst nån gång när mörkret kryper in i vrårna...

Väntar med spänning...:eek: :D
// Paittas

Paittas
2009-09-23, 21:15
:o:o

nekjam
2009-10-01, 12:30
Alla dessa små "kapell" vet inte hur jag ska förklara med ljus som står lite här och där efter vägarna, är det människor som dödats i trafiken eller?

IRSA
2009-10-01, 16:31
Så har jag fått det förklarat för mig ialla fall, var på en bussresa från Rhodos stad till Lindos, då såg man en hel del sådana minnesmärken utefter vägen.

Irene

inkfish
2009-10-01, 16:35
Ja, det har skett en dödsolycka där - men det lär också vara så att det kan ha skett en olycka där någon överlevt.

(Om den senare förklaringen tillkommit för att trösta turister och hålla hyrbilsindustrin under armarna eller om det faktiskt stämmer - det vet jag däremot inte;))

grimm
2009-10-02, 00:24
Hej Igen, gud vad jag slösar med ord i afton...

Detta med "kapell" eller snarare minnesplatser längs med vägarna har Grekland gemensamt med Mexico.
I Mexico så är de minnesplatser över de som dött på just denna plats. Denna tradition har även spridit sig till Texas, och det är en bra fingervisning om var det är farligt att köra på natten, Tyvärr...

Grimm, som drabbats av en märklig kombo av medlidande och total apati...