handdator

Visa fullständig version : Fototävlingen / manipulerade bilder


PO
2005-10-04, 11:04
Hej greklandsfotografer !

Frågan ställs i första hand till Janne, "som har makten och härligheten", men övriga synpunkter emottages tacksamt.

I reglerna för tävlingen ingår att bilden inte får manipuleras:
Ett original är självklart orört men oftast alldeles för stort att maila och börjar man tumma på´t så...... ja?

Är det ok att:
, byta filformat från raw till jpeg?
, minska filstorleken till 0,5 mb från original ex.vis. 5-10 mb?
, beskära?
, justera ljus, kontrast, mättnad?
, öka/minska skärpa?
, ändra färg till svartvitt?
, klistra in Stalin vid bardisken? :cool:

Min mening är OK, Kanske, Neeh!

Ska Janne behöva granska och avgöra eller kan vi använda "heder o samvete"

"på hede..äh..med vanliga hälsningar" Ang_elx
//PO

Elisabet
2005-10-04, 11:44
Min synpunkt är tveklöst att
det är ok att:
byta filformat från raw till jpeg
minska filstorleken till 0,5 mb från original ex.vis. 5-10 mb
beskära
justera ljus, kontrast, mättnad
öka/minska skärpa
ändra färg till svartvitt

En bild på den gamla goda var inte färdig innan den kom ut ur fotolabbet där allt detta gjordes.
En digital bild är på samma sätt inte färdig innan detta gjorts.
Att manipulera en bild är något helt annat.

klistra in Stalin vid bardisken? :cool:
Å vad Stalin beträffar så beror det väl på vad han dricker.... :rolleyes:

ford prefect
2005-10-04, 13:54
Min åsikt:
# Byta format: det står väll i tävlingsreglerna att bilden skall vara i jpg-format...?
# Minska filstorleken är väll ingen manipulering av bilden ur BILDmässig synvinkel...?
# Beskära - här skulle jag vilja kalla det för att efterbearbeta en bild, men det bör även beaktas vad det är man beskär bort och vilket syfte beskäringen har. Det finns en klassisk "beskäringsbild" inom svensk foto. Bilden föreställer kungen Gustav V (har jag för mig) som av den beskurna bilden att döma gör "Hitlerhälsningen" men på orginalbilden ser man att kungen har kastat iväg ett Bouléklot, därav den höjda armen...
# Justera ljus, kontrast, mättnad - kan eventuellt användas för att göra en bild mera "dramatisk" och därmed ett starkare intryck på betraktaren...
# Öka/minska skärpan - borde väll inte ha så stor inverkan...?
# Ändra färg till svart/vitt - kan nog räknas in som en större manipulering av bilden om man inte har ursprungligen fotograferat bilden med kameran i svart/vitt läge - jmfr. med ett färgnegativ som har "fångat" bilden i färg och därefter framkallas i svart/vitt, slutprodukten är manipulerat jämfört med det ursprungliga motvet.
# Klistra in Stalin - håller med om det beror på vad han dricker ;-)
(Nä - det är ju klassisk bildmanupilation, gäller oxå om man tar bort någon från fotografier (det har ju använts flitigt av mästerfotograf Stalin))

Om man är tveksam till någon "manipulering" kan man ju kanske skicka både orginalbilden och den manipulerade bilden till Janne för bedömning????

//Åke

Kalimera
2005-10-04, 14:03
byta filformat från raw till jpeg?
Ja, alla bilder publiceras som jpeg, så det är bara bra.

minska filstorleken till 0,5 mb från original ex.vis. 5-10 mb?
Ja tack!

beskära?
Nej. Det är orättvist mot dem som inte vet hur man beskär en bild.

justera ljus mättnad?
Nej.

kontrast?
Ja. Om man bara lägger på autokontrast.

öka/minska skärpa?
Ja.

ändra färg till svartvitt?
Egentligen inte, men om bilden är svartvit i original, eller om den görs om till svartvitt i datorn är omöjligt att se.

klistra in Stalin vid bardisken?
Nej, bardiskar är inte tillåtna.

Ska Janne behöva granska och avgöra eller kan vi använda "heder o samvete" Heder och samvete är inte dumt, vem vill vinna som en Kenteris? :D

inkfish
2005-10-04, 14:07
justera ljus, kontrast, mättnad?
Ja.


Den där är lite komplicerad tycker jag, med tanke på att en av klasserna heter Blått.

ciakoohler
2005-10-04, 14:09
vem vill vinna som en Kenteris? :D[/QUOTE]


Nä ingen får vi hoppas

Kalimera
2005-10-04, 14:26
Den där är lite komplicerad tycker jag, med tanke på att en av klasserna heter Blått.Du har rätt, jag har ändrat ovan. Kontrast får dock vara kvar, det påverkar inte bilden så mycket, dessutom lägger jag oftast på autokontrast på alla bilder som publiceras.

Elisabet
2005-10-04, 14:34
beskära?
Nej. Det är orättvist mot dem som inte vet hur man beskär en bild.

ändra färg till svartvitt?
Egentligen inte, men om bilden är svartvit i original, eller om den görs om till svartvitt i datorn är omöjligt att se. Menar du på allvar att man inte får beskära bilden? :eek: Men hur ser man om det är gjort eller ej? Och det kan väl ändå inte räknas som manipulering?? För mig är det självklart att en bra bild är beskuren!
Bilder har ju beskurits i alla tider innan de skickats in till fototävlingar. Det verkar lite knepigt att man inte skulle få göra det nu för tiden, bara för att det blivit enklare att "framkalla" och därmed även beskära bilderna själv.

Och när det gäller svartvita bilder, så är ju så gott som alla svartvita bilder i tidningar idag fotograferade med färg. Det är inte manipulation, det är teknisk utveckling!

inkfish
2005-10-04, 14:39
Egentligen tycker jag att frågan om beskärning är ointressant eftersom, precis som du säger, ingen kan avgöra i efterhand om en bild är beskuren...

Lissi
2005-10-04, 15:23
OJ!!!

..och jag som bara tänkt skicka in bilder "rakt av"....Det är kanske ingen idé då????:o :o Förresten låg den bästa bilden i den kamera som blev stulen på Symi.....:( :(

Ta det för vad det är..en tävling på skoj! Det var säkert tanken från början!

Lissi- som aldrig varit någon bra fotograf, men som ÄLSKAR att plåta

ford prefect
2005-10-04, 15:46
Lissi - skicka bilder!!!!!!!!!!!

//Åke

Elisabet
2005-10-04, 16:16
..och jag som bara tänkt skicka in bilder "rakt av"....Det är kanske ingen idé då????:o :o
Ta det för vad det är..en tävling på skoj! Det var säkert tanken från början!Lissi - skicka bilder!!Jag säger som Åke - det klart du och alla andra som tänker skicka in sina bilder "rakt av" ska göra det! Många gånger är de just de bilderna som har precis det som krävs för att vinna!
Och visst är tävlingen på skoj, precis som alla andra tävlingar. Men det finns absolut ingen motsättning mellan skoj och bildbearbetning. Tvärtom är det nog nästan samma sak för en del av oss ;)

Jag tycker det är bra att PO tog upp frågan. Förra året kom den ju upp efteråt och det är ju lite synd. Dessutom vet jag att det fanns spekulationer om att en del tävlingsbilder i fjol var manipulerade och sådana tråkigheter kanske kan undvikas genom att man ser på "problematiken" utan skygglappar.

Själv kan jag inte vara med för jag har bara gamla bilder som flera redan har sett... :mad:

Eva L
2005-10-04, 17:04
Klart att även vi vanliga amatörer ska skicka in bilder annars blir det ju inte särskilt skoj eller hur? :)

Eva

epiros
2005-10-04, 17:32
Hoppas det blir minst lika många bild-bidrag som förra året, redigerade och oredigerade, vanliga och ovanliga etc.
Jag har i alla fall skickat iväg mina bidrag:)

bye_bye Tommy

Athanasia
2005-10-04, 19:04
Vet inte om jag vågar....är ju "blott" en amatör.:)

Goliat
2005-10-04, 19:09
Klart du vågar! Jag skulle ha deltagit om jag varit på Kreta och plåtat i år. Nu blev det ingen resa, så jag får nog hoppas att jag kan delta i nästa år foto-tävling.

Göran

inkfish
2005-10-04, 19:36
Klart att även vi vanliga amatörer ska skicka in bilder annars blir det ju inte särskilt skoj eller hur? :)


Så tycker jag också! Dessutom: jag har ingen lust att fördjupa mig i funderingar kring manipulerade bilder, det blir för komplicerat. Det här är trots allt bara en tävling för glada amatörer som tycker att det är KUL bara att delta.

Skulle det sen komma nån med en tokredigerad bild och vinna så skit samma, vill nån skita ner sig för att vinna en t-shirt så är det väl mest synd om den personen:o

Dessutom tror jag att Janne är tillräckligt kunnig i foto och bildbehandling för att se om nåt är på tok över gränsen - och inte låta en sådan bild vara med.

PO
2005-10-04, 19:46
Jo det var ungefär hit jag ville vi skulle komma, att alla har olika åsikter om vad som är godkänt. Jag tycker att fotografering alltid innehåller en manipulering, vi väljer bort kraftledningar, zoomar in/ut och förändrar perspektivet, lägger skärpan där vi vill, osv osv.

Men är det verkligen mer fusk att beskära på pc´n men inte med kamerazoomen, det är ju bara tidpunkten som skiljer? Jag tycker som Elisabeth att en bild är inte färdig innan den är kopierad, printad eller webpublicerad.

Fusk-manipulering är enligt min mening när man flyttar personer/ting i tid och rum typ Stalin eller V-Gurra och särskilt mot deras vilja.
Eller om man tar en blek solnedgång och använder bildbehandlingens "psycho-disco-star-filter" så att det ser ut som "full färghandlare lever rullan på lagret"

Jag brukar ofta lyckas med sned horisont när jag har bråttom, får jag räta upp den? osv osv. Regelboken kan bli ohygglig! ;)

Vad sägs om att bilderna skall vara tagna i Grekland och inte får förändras till innehållet men om nödvändigt får "pysslas om" på samma sätt som vi tidigare retuscherade bort dammkorn osv., oavsett verktyg?

Och det var inte min mening att skrämma bort nå´n, tvärtom, mer bilder!!
Bra bilder tas inte vid pc´n eller med "värsta kameran" de bara finns där om man ser dem.

//PO
-som iofs tycker bildbehandling är buskul.

Elisabet
2005-10-04, 20:00
Jo det var ungefär hit jag ville vi skulle komma, att alla har olika åsikter om vad som är godkänt. Jag tycker att fotografering alltid innehåller en manipulering, vi väljer bort kraftledningar, zoomar in/ut och förändrar perspektivet, lägger skärpan där vi vill, osv osv.

Men är det verkligen mer fusk att beskära på pc´n men inte med kamerazoomen, det är ju bara tidpunkten som skiljer? Jag tycker som Elisabeth att en bild är inte färdig innan den är kopierad, printad eller webpublicerad.

Fusk-manipulering är enligt min mening när man flyttar personer/ting i tid och rum typ Stalin eller V-Gurra och särskilt mot deras vilja.
Eller om man tar en blek solnedgång och använder bildbehandlingens "psycho-disco-star-filter" så att det ser ut som "full färghandlare lever rullan på lagret"

Jag brukar ofta lyckas med sned horisont när jag har bråttom, får jag räta upp den? osv osv. Regelboken kan bli ohygglig! ;)

Vad sägs om att bilderna skall vara tagna i Grekland och inte får förändras till innehållet men om nödvändigt får "pysslas om" på samma sätt som vi tidigare retuscherade bort dammkorn osv., oavsett verktyg?

Och det var inte min mening att skrämma bort nå´n, tvärtom, mer bilder!!
Bra bilder tas inte vid pc´n eller med "värsta kameran" de bara finns där om man ser dem.

//PO
-som iofs tycker bildbehandling är buskul.
Amen.
Vill bra tillägga att så vitt jag kan bedöma finns det inga fotoproffs bland kalimeristerna (möjligen med undantag av ett ingift uv-dito och då menar jag inte inkfish som visserligen borde hålla kameran stadigt med så många armar, utan någon helt annan :) ) men ett helt gäng mer eller mindre kunniga amatörfotografer, som tar en massa dåliga bilder, flera bra och någon ensaka gång någon riktigt bra ;)

Lissi
2005-10-04, 20:08
".....vi väljer bort kraftledningar,......"


Det gör INTE vi!!!:) :) :)

inkfish
2005-10-04, 20:09
Om jag kunde skulle jag välja bort dem men det kan jag ju inte. Och jag tar INTE bort dem i efterhand, det anser jag är verklighetsförfalskning...

epiros
2005-10-04, 20:12
Vet inte om jag vågar....är ju "blott" en amatör.:)

Det är jag oxå:) "Blått" en amatör alltsåflabb_flab
Och vågade jag så vågar väl du.

bye_bye Tommy

Elisabet
2005-10-04, 20:17
Om man väljer bort kraftledningar beror ju på vad man fotar ju. :rolleyes:

Om jag till exempel vill ta en bild av kraftledningar i solnedgång så väljer jag INTE bort dem.
Inte heller om jag vill se dem spegla sig i ett glas kall mythos. :D

PO
2005-10-04, 20:42
Om man väljer bort kraftledningar beror ju på vad man fotar ju. :rolleyes:

Om jag till exempel vill ta en bild av kraftledningar i solnedgång så väljer jag INTE bort dem.
Inte heller om jag vill se dem spegla sig i ett glas kall mythos. :D

Okej då, det finns kul el i Grekland!
Med ledmotivet "Ride the lightning"?

//PO :)

http://www.kallekung.nu/po/copper/albums/Lefkas%202002/originalen/normal_nidri%20hot%20wired.jpg

kari
2005-10-04, 21:31
Egentligen tycker jag att frågan om beskärning är ointressant eftersom, precis som du säger, ingen kan avgöra i efterhand om en bild är beskuren...

Nei, det er jo sant, men DEN som HAR beskjært sitt bilde vet det jo selv.
Så, dersom Kalimera bestemmer at det ikke er lov å beskjære, så får det være en samvittighetssak for den enkelte.

JEG synes IKKE det skal være lov å beskjære bilder man sender inn til konkurransen. - å zoome, som det ble sammenlignet med, er for meg noe helt annet.
Du bestemmer jo hva du vil ha med på bildet når du tar det, og hvor nært du vil gå. "Kunsten" ( selv om vi er amatører ) skal vel være å forsøke å ta et bra bilde der og da. At noen har mer avansert utstyr til å TA bilder, det må vi jo akseptere.
Alle har vi vel mange bilder som ville vært bedre om vi hadde gått nærmere motivet/ om vi bare ikke hadde fått med det "forstyrrende elementet" i venstre hjørne osv, osv., men å fikse på dette hjemme, synes jeg er juks.

:) Kari

epiros
2005-10-04, 21:38
Skulle det sen komma nån med en tokredigerad bild och vinna så skit samma, vill nån skita ner sig för att vinna en t-shirt så är det väl mest synd om den personen:o


Skitig T-shirt !!!!!!:D

bye_bye Tommy

karinafp
2005-10-04, 21:53
Ja, så har även jag fått iväg mina bilder! Och manipulerad och manipulerad.... ett av motiven krävde åtskillig manipulation för att vara still tillräckligt lång tid för att fastna på bilden, jag säger då bara det! ;)

Karin

91kg
2005-10-05, 10:22
Synd att en del tänker som de gör, att manipulera och försköna!

Meningen med denna tävling är väl att vi skall skicka en bild på något som vi varit med om/upplevt, och inte något vi skulle önska?

Jag har inte rört mina bidrag och tänker kamma hem en kategori utan någon som helst manipulationbye_bye

Mvh!

Lissi
2005-10-05, 10:39
Ja, så har även jag fått iväg mina bilder! Och manipulerad och manipulerad.... ett av motiven krävde åtskillig manipulation för att vara still tillräckligt lång tid för att fastna på bilden, jag säger då bara det! ;)

Karin

Var det din man du försökte plåta?? :)

PO
2005-10-05, 11:44
Synd att en del tänker som de gör, att manipulera och försköna!

Meningen med denna tävling är väl att vi skall skicka en bild på något som vi varit med om/upplevt, och inte något vi skulle önska?

Jag har inte rört mina bidrag och tänker kamma hem en kategori utan någon som helst manipulationbye_bye

Mvh!

Jag hoppas verkligen att Du sätter in alla bilder i albumet också, felexponerade, oskarpa, sneda och misslyckade. Och inte redigerar eventuell video utan visar råfilmen oavsett hur lång den är..
Det blir säkert jättebra :rolleyes:
Kanske är det albumet som väger 91 kg? ;)

Jag har varit med sedan badrummet var mörkrum och suttit och funderat på vilket papper som blir bäst till varje bild, vilka partier i bilden som behövde hållas tillbaka eller efterbelysas. Det är en omistlig del i fotograferingshobbyn/yrket att göra bästa möjliga bild "från ax till limpa" utan att ljuga.
Detta gäller för mig såväl analogt som digitalt foto.

Synd att en del vill misstänkliggöra eller skita ner det de inte själva behärskar eller orkar göra.

Gå gärna in på Fotosidan.se titta runt bland portföljerna och bli lite inspirerad
i stället, eller om det känns för nymodigt, köp en fototidning.

Jag ställer upp med bilder som är ärliga men om nödvändigt efterbehandlade.

//PO bye_bye

Celbe
2005-10-05, 12:22
Kan någon här berätta för en "digitalkamera-amatör" hur man minskar storleken på bildfilerna? Jag gör aldrig något med bilderna (förutom att framkalla dem på papper och sätta dem i album) utan är hur nöjd som
helst att få dem från kameran till burken :). Fast egentligen borde jag
nog veta hur man gör, jag som arbetar vid datorn varenda dag:o.

Jag har två tävlingsbidrag och de är jag fullt belåten med. Sedan blir det
kul att se om ni andra tycker likadant:D.

Jag tror att Janne blir väldigt nöjd om jag får denna förklaring så slipper
han en fullproppad inkorg med kameler och annat;).

Celbe

Elisabet
2005-10-05, 13:18
Den här diskussionen har fått lite knepiga avstickare, förmodligen helt enkelt därför att alla inte menar samma sak med ordet manipulera.

Jag törs nästan GARANTERA att ingen av de redigeringskunniga amatörfotograferna som har tänkt skicka in bilder till tävlingen har för avsikt att MANIPULERA sina bilder.

Med manipulera menas att förändra motivet för att uppnå ett visst, många gånger tvivelaktigt syfte.

:) Bildredigering är något helt annat och det har ALLTID gjorts med alla bilder som någonsin framkallats i ett lab - även i framkallningsmaskinerna som de flesta förr skickade in sina filmer till. Om framkallningsfirmorna inte skulle ha gjort det, skulle de ha haft en stor mängd missnöjda kunder som tyckt att deras bilder är för mörka (eller annat).

:) Numer kan man lätt lära sig att göra samma bildredigering själv och var och en som vill bli nöjd med sina bilder borde lära sig det. Detta är INTE att manipulera bilden och det kan inte ha varit det Janne ville förbjuda med regeln att bilderna inte får vara manipulerade. Han har ju själv gjort det med bilder som skickats in till tävlingen förr om åren, vilket han ju berättade i ett inlägg ovan. Många gånger är det nödvändigt för att bilden ska funka att lägga ut på internet och ju fler av oss som gör det själva ju mindre jobb blir det för Janne.

:) Jag kan förresten berätta att under pågående tävling förra året upptäckte jag att ett av mina tävlingsbidrag hade en intensivare färg än det hade när jag tittade på originalet på samma datorskärm. Jag skrev genast till Janne och frågade om han hade gjort något med bilden och fick det mest fantastiska svar: han redogjorde för en lång process där han först skrev ut bilden, scannade in den i en speciell bildbehandlingsdator, minskade och förstorade, la till och drog ifrån och gud vet vad innan han skrev ut den igen, scannade in den igen, omformade den till internetformat och la in den på Kalimera.

Vi det laget hade jag för länge sedan kommit fram till att han är fan inte vid sinna sinnens fulla... men så sa han "nä jag skojar" och berättade att han helt enkelt hade lagt en autokontrast på en del av tävlingsbilderna innan han la in dem.

Uppenbarligen hade jag inte själv gjort det på den bilden, men jag tycker det är jättebra att han gör så. Det återskapar ju mer av "verkligheten" eftersom den ändå alltid är mer kontrastrik än vad en kamera kan återge.

:) Så låt oss sluta diskutera om detta är oärligt eller inte. Gör det själv den som har lust till det och om inte: vet att bilden ändå blir behandlad av en godhjärtad Janne.

PO
2005-10-05, 13:21
Kan någon här berätta för en "digitalkamera-amatör" hur man minskar storleken på bildfilerna? Jag gör aldrig något med bilderna (förutom att framkalla dem på papper och sätta dem i album)

Celbe


Du har sett ljuset! :D


Tanka hem ett gratis bildbehandlingsprogram (http://picasa.google.com/index.html). Picasa är mycket bra sådant, det fixar de 10 vanligaste missarna och gör en kopia automatiskt, Du sabbar alltså inte ditt original om Du sparar av misstag.
Det sorterar även upp dina bilder och visar dem på ett enkelt sätt.
Alla program kräver lite inlärningstid men Picasa är bland de lätttaste.

//PO

91kg
2005-10-05, 13:43
Den här diskussionen har fått lite knepiga avstickare, förmodligen helt enkelt därför att alla inte menar samma sak med ordet manipulera.

Jag törs nästan GARANTERA att ingen av de redigeringskunniga amatörfotograferna som har tänkt skicka in bilder till tävlingen har för avsikt att MANIPULERA sina bilder.



:) Så låt oss sluta diskutera om detta är oärligt eller inte. Gör det själv den som har lust till det och om inte: vet att bilden ändå blir behandlad av en godhjärtad Janne.




Vad vi har för åsikter tycker jag du skall respektera, och kan du stå för ca 20% av denna strängen, så får även vi andra skriva något om vad vi anser.

Mvh!

Elisabet
2005-10-05, 13:58
Vad vi har för åsikter tycker jag du skall respektera, och kan du stå för ca 20% av denna strängen, så får även vi andra skriva något om vad vi anser.Men självklart!

Men när en fråga diskuteras och alla inte menar samma sak med diskussionens nyckelord blir det lätt lite snett. Det tycker jag det har blivit i den här tråden när de som har intresse/kunskaper för bildredigering har misstänkligjorts och näst intill anklagats för fusk. DET om något tycker jag är respektlöst.

91kg
2005-10-05, 14:22
Men självklart!

Men när en fråga diskuteras och alla inte menar samma sak med diskussionens nyckelord blir det lätt lite snett. Det tycker jag det har blivit i den här tråden när de som har intresse/kunskaper för bildredigering har misstänkligjorts och näst intill anklagats för fusk. DET om något tycker jag är respektlöst.


Naturligtvis så har du rätt.(har jag förstått)

Mvh!

xristina
2005-10-05, 14:43
Nå begynner denne diskusjonen å nå et skikkelig lavmål. Det som startet som gode og fornuftige spørsmål, er nå blitt en diskusjon som det ikke er verdt å fortsette.

Foreslår at dere sender inn de bildene dere vil ha med i konkurransen, slik som dere vil at de skal være - og så ser vi hvem som vinner!

Lykke til - alle sammen! :)

karinafp
2005-10-05, 14:45
Var det din man du försökte plåta?? :)

Ha! Honom skulle jag aldrig ha hunnit ikapp! flabb_flab

Karin
ständigt småjoggandes efter...

Riitta
2005-10-05, 17:19
Jag tror på ärligheten:) Janne hade säkert upptäckt förra året om någon hade skickat in otillåtna bilder.Vi får lite på varandra och på Jannes vana öga:)
Snart skall jag skicka in mina omanipulerade amatörbilder:cool: Det är ju roligt och vara med och se på andras bilder också:) Det var ju så många jättefina förra året som vanligt:)
Sen skall jag tvinga mannen lämna in några också,fast om jag var klok så skulle jag inte göra det:o :D

Riitta

epiros
2005-10-05, 17:41
Sen skall jag tvinga mannen lämna in några också,fast om jag var klok så skulle jag inte göra det:o :D

Riitta

Neej, gör inte det för tusan. Då har ju min redigerade Blågylta inte en chans ju;)

bye_bye Tommy

Riitta
2005-10-05, 18:35
Han har hållit sig med kameran på torran land i år:D
Så du får ha din fuskfisk i fred:)

Riitta

epiros
2005-10-05, 19:47
Han har hållit sig med kameran på torran land i år:D
Så du får ha din fuskfisk i fred:)

Riitta

Så då kanske min "aborre" slinker igenom censuren i alla fall:D

bye_bye Tommy

PO
2005-10-05, 21:11
Så då kanske min "aborre" slinker igenom censuren i alla fall:D

bye_bye Tommy

Ja, förutsatt att Du äter den rå, annars är det väl inte samma fisk?

//PO

;)

epiros
2005-10-05, 21:31
Ja, förutsatt att Du äter den rå, annars är det väl inte samma fisk?

//PO

;)

Panerad och stekt i smör smakar bättre:) Eller hur;) ?

bye_bye Tommy

Riitta
2005-10-05, 21:45
Nu har jag skickat iväg mina bidrag:)
Då gör det inte så mycket om datorn pajar i morgon:o
Fast det tror jag inte:)

Riitta

PO
2005-10-05, 21:50
Panerad och stekt i smör smakar bättre:) Eller hur;) ?

bye_bye Tommy

Skaru manipulera firren va, eru´nte klok?

//PO

Elisabet
2005-10-05, 21:53
Då gör det inte så mycket om datorn pajar i morgon:o
Fast det tror jag inte:)Så talar en sann optimist :)

epiros
2005-10-05, 21:57
Skaru manipulera firren va, eru´nte klok?

//PO

Nääej, men lite galen är jag nogflabb_flab

bye_bye Tommy

Riitta
2005-10-05, 22:02
Så talar en sann optimist :)

I går trodde mannen i husen att datorn hade kolapsatAng_elx
Men det hade den inte gjort.Jag vet inte vad som hände,men
jag såg bara fototävlingen försvinna från migsnyft_drop Bestämde mig i dag att bilderna skall iväg NU,ifall katastrofen kommer i morgon:D

Riitta,som inte hade tid och manipulera :D

Karamellen
2005-10-06, 08:10
Vill bara tala om att det faktiskt finns hjälp att få när man råkar radera bilder från minneskortet av misstag. Jag och min dotter tog jättefina (mid mina mått mätt) bilder på Skiathos i somras, dessa lyckades jag naturligtvis radera från både dator och kamera!!! __D Hade inne datorn för genomsökning, men man fick inte fram något alls.:( Hittade så en sida på nätet "Aurora IT". De har nu hjälpt mej att plocka fram ALLT (!!!) från minneskortet i kameran, till en kostnad av cirkus 550 kr. Och jag är SÅÅÅÅ LYCKLIG!!!!! _B-anana
Vem vet, kanske jag också kan skicka in en bild ?
Hejsvejs från Eva

Chras
2005-10-06, 17:46
Det var mycket snack och litet verkstad om vad som är en manipulerad bild. Har själv varit en glad fotoamatör i snart 45 år men aldrig upplevt en sådan diskution som nu. En manipulerad bild är något som ej stämmer med verkligheten eller som man har fejkat. Är bilden manipulerad om man låter vissa personer agera som skådespelare och göra speciella saker för att man ska uppnå ett visst mål, typ reklambilder.
Anser att en bild som har behandlas i ett mörkrum eller PC till 99,9 % för att bli bra endast vittnar om ett gott handhavande av den utrustning vederbörande innehar.
Att beskära eller inte beskära, det är inte frågan.
ChRas

inkfish
2005-10-06, 20:00
Är bilden manipulerad om man låter vissa personer agera som skådespelare och göra speciella saker för att man ska uppnå ett visst mål, typ reklambilder.


Nej, naturligtvis inte. Däremot är den arrangerad. Vilket du ju kan kalla manipulerad verklighet om du vill, men manipulerad bild är det inte.:)

Grundfrågan för mig är hur man ser på bilder. För mig ska en bild i en sån här tävling dokumentera - då ska den behandlas så lite som möjligt efteråt. Den ska ju visa hur det verkligen såg ut.

Om man i stället tycker att tävlingen handlar om konst - då kan jag förstå att Photoshop är frestande. Fast för min del blir det då väldigt mycket vykortstävling över det och så ser jag alltså inte tävlingen.

epiros
2005-10-06, 21:49
Grundfrågan för mig är hur man ser på bilder.

Och variationerna hur man ser på bilder är kanske inte oändliga men motsvarar väl minst antalet betraktare, det är det kuligaste med bilder tycker jag:) .

Så låt oss nu titta på alla härliga, kuliga, roliga, mysiga, festliga, läckra etc. bilder som bidrar till lite ljus i det stundande höstmörkret när dom publicerats.Och därefter uttala våra omdömen genom att rösta på vilka bilder vi anser vara bäst.
Ser fram emot att få ta del av alla bidrag som skickats in:)

bye_byeTommy

PO
2005-10-06, 23:32
Grundfrågan för mig är hur man ser på bilder. För mig ska en bild i en sån här tävling dokumentera - då ska den behandlas så lite som möjligt efteråt. Den ska ju visa hur det verkligen såg ut.

Den här bilden är sammanslagen av två, lappad och lagad med himmel, berg och buskar lite kors och tvärs. Anledningen är att om jag backat mer så hade jag ramlat av berget å det allra onyttigaste, kameran var på max vidvinkel. För att kunna dokumentera berget Olympos på Lesbos har jag manipulerat å det grövsta enligt många, själv tycker jag att jag i brist på A3 tagit två A4or och gjort en.
Bilden visar hur berget och utsikten mot Kalonibukten såg ut just där och då. Den som finner något ont eller ens halvlömskt i detta har, i mina ögon, andra problem.

//PO
-Håll grytan kokande! bye_bye

http://www.kallekung.nu/po/copper/albums/Lesbos%202003/Originalen/normal_olympos.jpg

Eva L
2005-10-07, 08:23
Håller med Inkfish att bilderna bör spegla verkligheten och att det är det som är intressant. Därför vi tar bilder antar jag annars kunde vi ju lika gärna köpa med oss en packe vykort och klistra in i albumet.

Eva

Chras
2005-10-07, 08:56
Bilderna bör spegla verkligheten. Hur????
Lämnar man in en rulle film till framkallning är den "manipulerad" dvs framkallningsmaskinen har justerat det som inte kameran och filmen klarade av i många fall, typ för stora kontraster mm. Tyvärr ser en kamera inte det som det mänskliga ögat ser, färger, ljusförhållande mm. Exempelvis mäter ljusmätaren i kameran så att alla bilder exponeras efter 16% grå reflextion. Om inget fick göras med det som blir på filmen skulle det inte vara många som fotograferar.
Angående vykort. De flesta semesterbilder som tages kan mycket väl klassas in i denna kategori.
Detta är faktiskt första gången jag har upplevt en så konstig diskusion om en fototävling så man kan undra vad som ligger bakom.
Är det någon form av censur och avundsjuka. Får den som ha bildsinne vara med eller den som även målar. Var går gränsen?
Chras

Eva L
2005-10-07, 10:26
Med verkligheten menar jag som verkligen är amatör på det här området att elledningarna ska vara kvar, skrotet, cykeln, människan, koskiten eller vad det nu är som råkadade vara ivägen! för det fantastiska blå havet, den vackra blomman, djupa dalen, grå stenen, vackra dörren eller vad det nu är som esteten inom mig vill ha med sig hem.

Eva

Chras
2005-10-07, 10:46
Verkligheten!
Är det säkert att bilden blev som det såg ut? Många gånger och i de flesta fallen blir det inte så.
För att göra tävlingen riktigt rättvis och inga skumma handlingar sker vore det bäst att alla skickade in sina filmer oframkallade varefter detta gjordes centralt och bilderna därefter skannades in av en neutral person som inte justerade något med bilderna. Även skulle kameran skickas in så att inte någon använde mer än en normaloptik eftersom andra brännvidder förvanskar i någon form bilden. De som har digital zom på sina kameror får givetvis ej använda dessa eftersom det enda som sker är att man beskär bilden och ej utnyttjar hela formatet.Det finns även personer idag som fotograferar analogt och för att få deltaga måste överföra bilden till digitalt format. Detta är inte alla gånger lätt utan justeringar. Ska dessa uteslutas ur tävlingen. Då kan det bli någorlunda millimeterrättvisa men givetvis kan någon ha använt ett filter på kameran.
Således är det svårt att veta vad som är rätt, men en sak är säker: EN BRA BILD ÄR EN BRA BILD OAVSÄTT HUR MAN GÅTT TILL VÄGA under förutsättning att man inte gjort en Marjasin.
Med Fotohälsningar
Chras

Eva L
2005-10-07, 10:59
Verkligheten!
Är det säkert att bilden blev som det såg ut? Många gånger och i de flesta fallen blir det inte så.
För att göra tävlingen riktigt rättvis och inga skumma handlingar sker vore det bäst att alla skickade in sina filmer oframkallade varefter detta gjordes centralt och bilderna därefter skannades in av en neutral person som inte justerade något med bilderna. Även skulle kameran skickas in så att inte någon använde mer än en normaloptik eftersom andra brännvidder förvanskar i någon form bilden. De som har digital zom på sina kameror får givetvis ej använda dessa eftersom det enda som sker är att man beskär bilden och ej utnyttjar hela formatet.Det finns även personer idag som fotograferar analogt och för att få deltaga måste överföra bilden till digitalt format. Detta är inte alla gånger lätt utan justeringar. Ska dessa uteslutas ur tävlingen. Då kan det bli någorlunda millimeterrättvisa men givetvis kan någon ha använt ett filter på kameran.
Således är det svårt att veta vad som är rätt, men en sak är säker: EN BRA BILD ÄR EN BRA BILD OAVSÄTT HUR MAN GÅTT TILL VÄGA under förutsättning att man inte gjort en Marjasin.
Med Fotohälsningar
Chras

Du överreagerar verkligen och jag har inte uppfattat att någon pratat om rättvisa utan om mer vad som är intressant att titta på. Jag kan tala om för dig hur vi som fotar med analog kamera eller APS gör. Vi lägger bilden i scannern och på det viset kan vi också skicka in en bild så det lilla problemet kan du sluta fundera på.

Eva

Chras
2005-10-07, 11:15
Du överreagerar verkligen och jag har inte uppfattat att någon pratat om rättvisa utan om mer vad som är intressant att titta på. Jag kan tala om för dig hur vi som fotar med analog kamera eller APS gör. Vi lägger bilden i scannern och på det viset kan vi också skicka in en bild så det lilla problemet kan du sluta fundera på.

Eva

Kan upplysa Dig om att det stora flertalet av mina bilder är från filmoch vid behov skannas de in i datorn. Har endast de senaste tre åren använt digitalt.
Vad jag vill peka på är att den här debatten har spårat ur. Det är helt personligt vad som är en bra bild. Det en tycker är bra har en annan helt annan uppfattning om.
Har tagit många foto som inte blivit vad som var meningen. Eftersom vi idag har det digitala hjälpmedlet så varför inte använda det. det fordrar visserligen litet kunskap men finns det ett intresse så varför inte. Att sedan ett bra motiv kan vara behäftigad men en dålig kvalité på en bild gör ingetting sämre. Många "erkända" foto har varit på detta viset.
MVH
Chras

PO
2005-10-07, 11:19
På vilket sätt tycker Du jag skulle ha löst mitt problem med berget och varför?

//PO
-Nyfiken bye_bye


Håller med Inkfish att bilderna bör spegla verkligheten och att det är det som är intressant. Därför vi tar bilder antar jag annars kunde vi ju lika gärna köpa med oss en packe vykort och klistra in i albumet.

Eva

Chras
2005-10-07, 11:22
Hej
hade Du använt film var det att fixa ihop bilderna i mörkrummet men nu var det "enkelt".
jag tror inte att någon annan kan komma med ett bättre sätt än vad Du använt. hade själv gjort lika dant. det finns ingen annan lösning för tillfället.
Häls
Chras

PO
2005-10-07, 11:25
Min vän, låt oss genast starta en förening!

//PO
:D

Eva L
2005-10-07, 11:35
På vilket sätt tycker Du jag skulle ha löst mitt problem med berget och varför?

//PO
-Nyfiken bye_bye

Eftersom det är mig du frågar som överhuvudtaget inte vet något om foto så tror jag du bör fråga någon annan. Om det är min personliga uppfattning du vill ha så säger jag att du får väl göra precis hur du vill men om alla foton som skickas in ser se ut så här blir det väldigt trist för då skulle bilderna kunna vara tagna vart som helst i världen. Trots allt tycker jag att din bild är fin ändå. :)

Eva

Chras
2005-10-07, 11:36
PO
Kom att tänka på en sak. En lösning vore att hyra en helikopter men det kanske var att ta i i överkant. Man kanske hade tyckt att även detta var att manipulera.
Fotovännen ChRas

PO
2005-10-07, 11:42
Kan det vara så enkelt att det är ett olyckligt ordval som är det onda i roten?

Manipulera = Luras, falskeligen, bedragare, fuskis, Kenteris.

Redigera = Förtydliga, framhäva motivet, rätta till, yrkesmässigt, utan uppsåt.

//PO
-fuskar med buskar bye_bye

inkfish
2005-10-07, 11:44
Chras, du tar i - det gör inte jag. För mig har det här övergått i en intressant diskussion om bilder generellt och är inget som på nåt vis kritiserar eller hotar Kalimeras fototävling. För mig är det bara intressant att jämföra perspektiv.

PO: bra exempel med berget! I det fallet hade jag konstaterat att det tyvärr inte fanns nån bildvinkel där jag utan risk för liv och lem kunde få med hela vyn. Sen hade jag knäppt två bilder, en åt varje håll och lagt dem bredvid varann. Möjligen gjort ett montage där det tydligt framgick att det handlade om två bilder. Men jag skulle aldrig ha redigerat ihop bilderna till en.

inkfish
-bildtalibanflabb_flab

Elisabet
2005-10-07, 12:05
För mig har det här övergått i en intressant diskussion om bilder generellt och är inget som på nåt vis kritiserar eller hotar Kalimeras fototävling. För mig är det bara intressant att jämföra perspektiv. Ja det är en mycket intressant diskussion, men den försvåras avsevärt av den ju faktiskt ursprungligen handlade om reglerna för fototävlingen, men för länge sedan har lämnat relevanta utgångspunkter för de reglerna.

Detta tror i alla fall jag beror på det PO säger: alla menar inte samma sak mer "manipulation", "bildredigering" och tydligen inte heller med "verkligheten". Inte heller ser alla på fotograferandet på samma sätt. När blir bilden en färdig bild? Det är en fråga som det finns flera svar på, till stor del beroende på svararens egen kunskap.

Med så skilda utgångslägen är det svårt att komma till en gemensam syn på saken, men självklart måsta alla som är med i tävlingen följa arrangörens regler. Och där har ju Janne svarat tydligt: man får förminska, omformatera, beskära, sätta autokontrast och skärpa. Men man får inte förändra motivet.

Kan man inte acceptera de reglerna får man avstå från att vara med i tävlingen.

inkfish
2005-10-07, 12:07
Amen. Och jag tycker heller inte att det är nödvändigt att komma till en gemensam syn, däremot är det intressant att jämföra synsätt.

epiros
2005-10-07, 12:08
Ja det är en mycket intressant diskussion, men den försvåras avsevärt av den ju faktiskt ursprungligen handlade om reglerna för fototävlingen, men för länge sedan har lämnat relevanta utgångspunkter för de reglerna.

Detta tror i alla fall jag beror på det PO säger: alla menar inte samma sak mer "manipulation", "bildredigering" och tydligen inte heller med "verkligheten". Inte heller ser alla på fotograferandet på samma sätt. När blir bilden en färdig bild? Det är en fråga som det finns flera svar på, till stor del beroende på svararens egen kunskap.

Med så skilda utgångslägen är det svårt att komma till en gemensam syn på saken, men självklart måsta alla som är med i tävlingen följa arrangörens regler. Och där har ju Janne svarat tydligt: man får förminska, omformatera, beskära, sätta autokontrast och skärpa. Men man får inte förändra motivet.

Kan man inte acceptera de reglerna får man avstå från att vara med i tävlingen.

klapp_klap
bye_bye Tommy

Chras
2005-10-07, 12:39
Chras, du tar i - det gör inte jag. För mig har det här övergått i en intressant diskussion om bilder generellt och är inget som på nåt vis kritiserar eller hotar Kalimeras fototävling. För mig är det bara intressant att jämföra perspektiv.

inkfish
-bildtalibanflabb_flab

Hej
Jag tar inte i men vill peka på många faktorer som kan påverka en bild.
Om jag flyttar Telentos till en bild på Kos är det manipulation men behadlar jag orginalbilden på ett vis som kanske ökar skärpa, färgintensitet eller dyligt anser jag inte att det är något som faller utanför spelreglerna. det kan vara detsamma som att byta fotolabb då det gäller film.
Förövrigt är diskutionen avslutat för min del. Anser att en bra bild är en bra bild oavsett om det är två bilder som är ihopasatta eller ej.
Chras

Rasmus
2005-10-07, 14:06
Detta tror i alla fall jag beror på det PO säger: alla menar inte samma sak mer "manipulation", "bildredigering" och tydligen inte heller med "verkligheten". Inte heller ser alla på fotograferandet på samma sätt. När blir bilden en färdig bild? Det är en fråga som det finns flera svar på, till stor del beroende på svararens egen kunskap.
Med så skilda utgångslägen är det svårt att komma till en gemensam syn på saken, men självklart måsta alla som är med i tävlingen följa arrangörens regler. Och där har ju Janne svarat tydligt: man får förminska, omformatera, beskära, sätta autokontrast och skärpa. Men man får inte förändra motivet.


Intressant, detta med "verkligheten".
Jag har en gammal bekant (förhoppningsvis fortfarande i livet), som tillhör den kategori människor som gynnar den privata apotekarverksamheten. Med andra ord stoppar han i sig sådant som är belagt med recept å det grövsta på ungefär samma sätt som vi andra äter falukorv, och med samma goda aptit.
Nå, om man nu satte honom på ett plan ner till den grekiska ö-världen (Gud förbjude. Fast, fasen vet om han ens skulle behöva flygplan?), stoppade en kamera i näven på honom, och sedan förklarade vad det var för manick och visade hur den fungerar, och därpå skickade ut honom att knäppa ett hundratal bilder.
Om man därefter visar honom resultatet av hans knäppande, så skulle ju bilderna definitivt inte överensstämma med hans verklighet. Det skulle mera bli "-Öööhhh, det är något fel på den hära bilden, ju. Himlen ser ju ut att vara blå. Det vet väl alla att den är rosa, va?"
Får han då mixtra med bilden innan han skickar in den till tävlingen? Ur hans synvinkel så är ju bilden fel redan från start, så då måste han väl få korrigera den, så den övernensstämmer med hans verklighet. Eller...?
Bara en reflektion, och därtill ytterligare ett konstaterande att verkligheten liksom skönheten ligger i den individuelle betraktarens öga.

R ;)

PO
2005-10-07, 15:21
Möjligen gjort ett montage där det tydligt framgick att det handlade om två bilder. Men jag skulle aldrig ha redigerat ihop bilderna till en.

inkfish
-bildtalibanflabb_flab

Taliban sa Bull!
Men låt oss för diskussionens skull säga att jag haft min hederligt analoga gamla Pentax med 24 mm och skapat samma bild så hade alltså både Ink´Al-Q´odak och jag varit nöjda!?

Jag tror vi måste försöka få mer fokus på brännvidden och komma fram till en minsta gemensam bländare på kortast möjliga tid, gärna 1/250. Annars tappar vi skärpan.

//PO
-helt utan sjukdomsinsikt bye_bye

Agfa Akhbaar!!

inkfish
2005-10-07, 15:30
Ink'Al-Qodak deklarerar:

Antifadan mot PS fortsätter. Pentax eller inte - gör som du vill, JAG skulle inte ha gjort det :rolleyes:.

Agfa akbaar _B-anana flabb_flab flabb_flab klapp_klap

(Du ÄR fruktansvärt rolig, lyssna nu på bläckstråleskrivaren)

Rasmus: problemet är ickeexisterande, din falukorvsjunkie skulle naturligtvis ha uppfattat himlen lika rosa på bilden, för den händelse han inte råkat tända av sen han tog bilden men det ska vi väl inte tro flabb_flab

Hasse
2005-10-07, 15:40
Jag ska försöka titta igenom mina Kreta-bilder i helgen och kanske finns några jag väljer emellan, för att sedan skicka in till kategorierna.

Som några redan vet har jag valt att fr.o.m i år vara digital men kastar inte mina gamla analog-kameror på tippen för det. Oavsett analogt eller digitalt så skickar jag in mina alster totalt befirade från manipuleringar, förändringar eller vad ni andra väljer att kalla det.

Tar jag en bild så är min åsikt att jag får stå mitt kast och acceptera fakta, dvs. att det i mina ögon var just det ögonblick bilden togs och den behåller jag oförändrad oavsett om den som nu, ligger i min dator eller kommer levererad på fotopapper (analog kamera, filmen lämnad till lab).

Bilderna är nämligen tagna för att jag ska minnas platsen jag varit på. Om jag tävlar med bilderna låter jag andra få se var jag varit och vad jag såg. Varför ska jag förändra den verklighet som rådde vid tillfället då slutaren slog igen ?

Jag förstår ingenting av denna diskussion, jag tävlar på mina villkor, bara mina. Och dem är jag nöjd med. Jag vinner nog inte men jag deltar.




Hasse

PO
2005-10-07, 15:47
Ink'Al-Qodak deklarerar:

Antifadan mot PS fortsätter. Pentax eller inte - gör som du vill, JAG skulle inte ha gjort det :rolleyes:.

Agfa akbaar _B-anana flabb_flab flabb_flab klapp_klap

(Du ÄR fruktansvärt rolig, lyssna nu på bläckstråleskrivaren)

flabb_flab

Ja ja, de flesta talibaner blir med tiden rätt bombade..:D

//PO ;)

inkfish
2005-10-07, 15:48
Kan inte du gå och manipulera nån bild eller nåt, jag HATAR att bli svarslös flabb_flab flabb_flab flabb_flab

Riitta
2005-10-07, 16:24
För mig personligen är fototävlingen en rolig händelse som vi har här en gång om året:) Det är allltid kul och se andras bilder om dom nu är vykortsvackra, eller mindre vackra eller vad tusan som helst:rolleyes:
Sen är det ju alltid lite spännande om man kanske skulle lyckas placera sig bra.:)
Men tycker inte det gör så mycket om det går åt pipan heller:)
Fattar inte riktigt vad det här tjatandet handlar om:(

Jag tänker i allafall njuta av alla bilderna och inget annat:)

Riitta som gillar och fotografera:)

Gita
2005-10-07, 17:31
Och jag som bara skickade in en bild - nu får jag ångest av att jag borde ha lärt mig något krångligt program och sen fattat något om hur man förskönar det alster jag tog...

Äh, jag tyckte bilden var kul och när jag tittade på den så log jag och längtade tillbaka... även om inte kontrasten var finjusterad.

Gita - en glad amatör_B-anana

PO
2005-10-08, 11:39
Och jag som bara skickade in en bild - nu får jag ångest av att jag borde ha lärt mig något krångligt program och sen fattat något om hur man förskönar det alster jag tog...

Äh, jag tyckte bilden var kul och när jag tittade på den så log jag och längtade tillbaka... även om inte kontrasten var finjusterad.

Gita - en glad amatör_B-anana

Men självklart ska det vara kul, foto är ju en hobby, så även tävlingarna och diskussionerna.
Lika sjävklart skall alla delta på den nivå som känns bäst.
Men vore vi överens om allt så blev det ju inget Kalimeraforum?

Din bild låter som en vinnare! Jag har 'muckat' så mycket nu om detta så jag törs nog bara lämna in "solen i ryggen, blåvit fiskebåt i hamnen, liggande format, fortfarande på minneskortet" till Janne

//PO bye_bye

rvh
2005-10-09, 10:21
Jaha... :confused:

Jag som såg fram emot tävlingen och till och med har skickat in bilder till den samma och grabben likaså...

Nu inser jag att många/några/vissa av er som kommer att bedöma bland annat mina och grabbens bilder i stort sett helt kommer att ignorera motiven, kompositionerna, stämningen i bilderna, det vackra, det roliga eller det blå och helt koncentrera er på om den bilden är manipulerad eller inte... Kanske den... Eller kanske den... Men den ser ju inte riktigt rätt ut... Inte kan det väl vara så blått på riktigt? Hmmm...

När ni sedan röstar på bästa bild eller roligaste bild eller blåaste bild så kommer många/några/vissa av er att väga in en massa __D istället för att helt enkelt välja den bästa, den roligaste och den blåaste...

Och hur kul är det?

Jag tror jag går och lägger mig igen...

/Robban i Malmö

karinafp
2005-10-09, 10:47
Nu inser jag att många/några/vissa av er som kommer att bedöma bland annat mina och grabbens bilder i stort sett helt kommer att ignorera motiven, kompositionerna, stämningen i bilderna, det vackra, det roliga eller det blå och helt koncentrera er på om den bilden är manipulerad eller inte... Kanske den... Eller kanske den... Men den ser ju inte riktigt rätt ut... Inte kan det väl vara så blått på riktigt? Hmmm...


Ja, i så fall känner jag mig helt på den säkra sidan, med mina klart amatörmässiga bilder. ;) Jag utgick helt och hållet ifrån motiven, sen blev själva bildkvalitén både si och så, men eftersom jag inte ens vet hur man tar bort röda ögon, så fick det bli som det blev...

Men mina bilder har ju aldrig nått någon som helst position i dessa tävlingar, så jag har inga större förväntningar på vinst. Det är roligt att få visa upp sina bilder, bara. Å andra sidan så har de bilder JAG har röstat på inte heller nått några högre positioner, så jag har väl konstig smak...Ang_elx

Karin
glad amatör

Lissi
2005-10-09, 11:34
Att det gick att göra så många inlägg om fototävlingen vittnar ju om att intresset är stort....

I eftermiddag ska våra bilder sändas in..Precis som de är och det enda jag behöver göra rent "tekniskt" är att scanna in en bild från papperskopia till datorn och DET hoppas jag att klara...
Sen överlåter jag till andra att bedöma bilderna..
Det roligaste är ju ändå att få njuta av alla härliga greklandsbilder och helt säkert är det så att den bild JAG tycker är bäst inte är den som vinner för så har det alltid varit!
Lycka till ALLA!klapp_klap klapp_klap

Zanét
2005-10-09, 11:48
Har läst den här diskussionen flertalet gånger och måste erkänna att jag fattar ingenting :confused:

Är det själva benämningen "manipulering" som får oss att se någon skum, oärlig person med ont uppsåt bakom kameran och/eller bildredigeringsprogrammet?

Små barn är ju alltid tacksamma fotoobjekt, så även min brorson. Fick in en pangbild på honom för ett tag sedan MEN p g a att jag var lite för snabb och inte lät kameran ställa in sig ordentligt fick ungen illröda ögon och såg ut som en alien snyft_drop Vad då göra med en bild fångad i ett ögonblick som aldrig någonsin kommer tillbaka?? Låta bilden vara som den var och irritera sig varje gång den visas ELLER använda ett bildredigeringsprogram och ta bort hans röda ögon?? Valet blir väldigt enkelt enär brorssonen inte har röda ögon i verkliga livet. Det vi gjorde var alltså att redigera bilden där han fick sin naturliga ögonfärg åter. Om jag däremot gett honom annan ögonfärg istället, ja då hade det handlat om manipulering. Bilden har alltså inte förändrat verkligheten efter redigeringen, den är bara återställd till det normala, d v s hans riktiga ögonfärg.

Manipulering av bilder är för mig när man t ex placerar Eiffeltornet på Naxos :rolleyes: eller om personer helt ofrivilligt blir placerade på ort/ställe eller i sällskap där de aldrig befunnit sig.

Kan heller inte tänka mig att någon här har för avsikt att manipulera tävlingsbidragen för att på så sätt kamma hem förstapriset samtidigt som resten av gänget blir lurade att tro att bilden är "äkta".

Det väsentliga i det hela är väl ändå vad resp bild vill säga oss åskådare, förmedling av stämning etc.

//Zanét bye_bye
glad fotoamatör med liiite kunskap om bildredigering

Eva L
2005-10-09, 19:31
När jag visade en bild på dvärgpapegojan Alios undrade någon varför jag missat rödögonreduktionen och då svarade jag men hon har ju röda ögon på riktigt. _B-anana Det kanske vi andra har ibland också ;)

Eva

epiros
2005-10-09, 19:37
Det kanske vi andra har ibland också ;)

Eva

Njaee, jag kanske har det:) Men inte min maskerade Aborre på bilden jag skickat in;)

bye_bye Tommy

Riitta
2005-10-09, 20:27
Jaha... :confused:

Jag som såg fram emot tävlingen och till och med har skickat in bilder till den samma och grabben likaså...

Nu inser jag att många/några/vissa av er som kommer att bedöma bland annat mina och grabbens bilder i stort sett helt kommer att ignorera motiven, kompositionerna, stämningen i bilderna, det vackra, det roliga eller det blå och helt koncentrera er på om den bilden är manipulerad eller inte... Kanske den... Eller kanske den... Men den ser ju inte riktigt rätt ut... Inte kan det väl vara så blått på riktigt? Hmmm...

När ni sedan röstar på bästa bild eller roligaste bild eller blåaste bild så kommer många/några/vissa av er att väga in en massa __D istället för att helt enkelt välja den bästa, den roligaste och den blåaste...

Och hur kul är det?

Jag tror jag går och lägger mig igen...

/Robban i Malmö


Robban,du tar jättefina bilder:) Om någon är så taskig och synar bilder på det viset så får vi väl bjuda på det då. Vet man själv att man håller sig till dom regler som Janne har så behöver man inte bry sig:)
Jag tänker då njuta av alla fina bilderna som det finns gott om i år också.Tror jag i allafall:)

Riittabye_bye

epiros
2005-10-09, 20:45
Robban,du tar jättefina bilder:) Om någon är så taskig och synar bilder på det viset så får vi väl bjuda på det då.

Riittabye_bye

Absolutely Robban:) Och om någon lyckas hitta en maskerad rödögd aborre bjuder jag på en resa vart som helst i Grekland.

Det är ju mest på skoj det här med fotoferandetävling tycker jag:)
Skitsamma om man vinner, men kul om bilderna uppskattas av andra.

bye_bye Tommy

rvh
2005-10-09, 21:20
Hepp!


Nu börjar den här tråden komma på ett trevligare spår :) Självklart ska det bli kul att se alla bilderna och jag för min del ser mest fram emot att sätta igång med att välja vilka bilder jag ska rösta på. Det brukar vara härligt knepigt eftersom det brukar finnas så många bra bilder :) Det lär inte vara annorlunda i år!

Jag hoppas på lite ovanliga motiv i år. Sådant som väcker känslor och längtan till Grekland. Kategorin Blått blir spännande :cool:

/Robban i Malmö

Riitta
2005-10-09, 21:21
Så skall det låtaklapp_klap klapp_klap

Riittabye_bye

epiros
2005-10-09, 22:19
Hepp!


Nu börjar den här tråden komma på ett trevligare spår :) Självklart ska det bli kul att se alla bilderna och jag för min del ser mest fram emot att sätta igång med att välja vilka bilder jag ska rösta på. Det brukar vara härligt knepigt eftersom det brukar finnas så många bra bilder :) Det lär inte vara annorlunda i år!

Jag hoppas på lite ovanliga motiv i år. Sådant som väcker känslor och längtan till Grekland. Kategorin Blått blir spännande :cool:

/Robban i Malmö

Yeah:cool:
by the way, ses vi Lund den 12:e november ?

bye_bye Tommy

Lissi
2005-10-09, 22:33
Det undrar jag med!;) flabb_flab



Yeah:cool:
by the way, ses vi Lund den 12:e november ?

bye_bye Tommy