handdator

Visa fullständig version : Tillbaka från Karpathos


inkfish
2009-09-18, 22:32
... och så ska man landa mentalt också. Hm. Det blir nog en del spammande av Karpathosforumet, som ren ångestbearbetning;).

Det var kul att återse Karpathos efter två år! Det är så lätt att komma dit, man känner sig så välkommen, folk är så trevliga och lätta att få kontakt med. Jag förstår inte riktigt hur de orkar, med tanke på hur mycket turister där faktiskt är.

Själv fick jag spader på turistträngseln ibland. Men fortfarande är Pigadia också så fullt av grekiskt vardagsliv, turismen har aldrig trängt bort det. Och det är jätteskönt.

Vad jag också fick spader på den här gången är allt stök. Bilismen verkar ha exploderat under de två år jag inte varit på Karpathos, både uthyrningen och privatbilarna. De snackar om trafikinfarkt här i Göteborg, men gå ut i Pigadia en kväll... Jag höll på att bli galen på långa rader av bilar som bara stod på tomgång och inte kom nånstans, och allt förbannat knatter från mopeder och motorcyklar! Det var faktiskt väldigt svårt att gå nånstans och få lugn och ro.

Men annars var jag jättenöjd. Vädret visade sig från bästa sida - förutom det overkliga regnet förra fredagen och de två kalla dygnen i Mesochori var det jättefint och varmt.

Och så åt jag bättre än de tidigare gånger jag varit där, det var riktigt glädjande. Men mer om det och annat på Karpathosforumet:).

Tack för hälsningarna i den andra trådenbye_bye

Eva L
2009-09-19, 08:50
Oh så bra du nämner det här med bilarna. Jag tyckte att det var nog många när jag var där för okänt antal år tillbaka. Minns inte vilket år jag besökte Karpathos men dottern förde dagbok så när glömskan helt slår till går det säkert att finna där. Gissar att det kanske var i början av 2000-talet vet att det var efter Estonia eftersom en av räddningsledarna från Finland bodde på samma hotell. Tänkte att det är enkelt at åka dit med direktcharter men då får jag kanske bo i Lefkos istället för massor av bilar på semestern vill jag inte ha. Det var underbart att bo i en åsnegränd på Lesvos dit inga bilar eller mopeder kom.

Eva

inkfish
2009-09-19, 16:30
Gissar att du skulle bli lätt chockad om du återkom till Pigadia i dag, även om du tyckte att där var mycket bilar redan då.

Lefkos är vackert. Problemet är ju bara att där är så off. Man måste ha - bil...

Eva L
2009-09-19, 20:21
Gissar att du skulle bli lätt chockad om du återkom till Pigadia i dag, även om du tyckte att där var mycket bilar redan då.

Lefkos är vackert. Problemet är ju bara att där är så off. Man måste ha - bil...

Inte behöver jag det. Räcker med några bra tavernor, en trave böcker, lite trevligt folk så klarar jag mig länge. Kanske en kombination av Pigadia och Lefkos är bra för mig.

Eva