handdator

Visa fullständig version : Parikia eller Naoussa i oktober?


Höstluffare
2009-09-16, 10:26
Efter en massa velande hit och dit har vi fortfarande inte bestämt oss för vart vi ska! Lissi har hjälpt oss en massa med Tinos och vi har bokat hos Nikoleta (som vekar totalt förtjusande! Åh, så jag ser fram emot att träffa henne! :)) Lissi är fö en klippa i det här sammanhanget! Jag föreslår "Lissis Greklandsresebyrå för villrådiga"! :D

Men sen.. Ojojoj, vad vi läser! Vi har också bestämt oss för Naxos (där jag också lagt ut en tråd :)) och kanske kanske Paros. Men för Paros undrar vi; är det trevligast i Parikia eller Naoussa i oktober? Behöver vi förboka eller finns det rumsraggare på plats även på hösten? Eller är det avstånd så att man kan gå runt?

Jättetacksam för svar!
/H

Anna Pernilla
2009-09-16, 18:41
Hur det är i oktober vet jag inte. Jag föredrar i allafall Naoussa... Vi bodde förrförra augusti i Parikia men tog taxi till Naoussa på kvällarna. Mycket mysigare by. Sådär typisk kykladisk med vita små hus i gulliga gränder. Stil och klass på många restauranger och barer minns jag också.

Kalimera
2009-09-17, 13:02
Även jag föredrar Naoussa framför Parikia, dock tror jag att det är mer liv och rörelse i Parikia i oktober. Rumsuthyrare brukar i regel möta upp i hamnen även utanför turistsäsongen. Ska ni bo i Naoussa är det bäst att ta buss eller taxi dit och leta på plats.

Lissi
2009-09-17, 17:04
I oktober skulle jag absolut välja Parikia. Naoussa är jättemysigt, men jag kan tänka mig att en del är stängt i oktober, eller börjar stänga. Utbudet av tavernor, affärer mm är större i Parikia....

Lissi - som tackar för goa ord tidigare.

friss
2009-09-20, 13:52
Hej!
Vi hade samma problem när vi skulle åka första veckan i september. Vi valde Naoussa vilket vi är väldigt glada för. Otrolig mysig hamn och härliga gränder med många matställen på. Självklart var det fler ställe att välja på i hamnen, men jag gillar att käka på lite mindre mysigare ställen. Parikia har också mysiga gränder, men hamnen där är inte alls lika mysig. Bor du i Naoussa har du även nära till Kolymbithres-stranden som är kanon, klart den bästa på Paros tyckte vi. Vi bodde på Athina studios som vi var nöjda med. Stor balkong, kyl, ac, tv och lugnt och skönt. Ligger uppe på höjden, så det är en liten brant backe upp. Betalade 30 euro för ett rum för 3 då. Nu vet jag ju inte hur det är i början på oktober, om ställen stänger, men första veckan i septemder var där fortfarande ganska mycket turister.
Ha det så gott på er resa!!

BOKA
2009-09-21, 18:29
Håller med friss om att Naoussa är ett mycket bra val när man besöker Paros. Vi bodde på Senia hotel under tiden 10 - 17 september och är precis hemkomna nu från Grekland. Kan inte heller göra annat än att hålla med om att Kolymbithres stranden var mycket fin med sina små badvikar. Under vår vistelse så var det full fart på de flesta aktiviteter, men förmodligen så lugnar det väl ner sig en aning i oktober.
bye_bye

Peterkj
2010-04-28, 13:59
Naoussa i oktober låter inte så kul. Annars är det ju en fantastiskt mysig by. Många små orter och öar börjar stänga igen i slutet av september. Åker ni så sent bör ni nog hålla er till stora öar (som Paros/Naxos) och till de större byarna. Vi brukar vara iväg slutet september och öar som Koufonissi och Ios är helt döda. Jannes favorit Amorgos stängde också igen i slutet av september när vi besökte ön.

Peterkj
2010-04-28, 14:02
Naoussa i oktober låter inte kul, även om det är en fantastiskt mysig by. Vi brukar åka 2 sista veckorna i september och då ska man hålla sig på de större öarna som Naxons/Paros exv och i de större byarna. Så får man göra utflykter för övrigt. Mindre öar som Koufonissi och Ios stänger igen i slutet av september. Det var riktigt tråkigt i höstas. Även när vi besökte Jannes favorit Amorgos så stängde det mesta sista dagarna i september.

Peterkj
2010-04-28, 14:04
Oj nu blev det dubbelt men budskapet går ju fram.