handdator

Visa fullständig version : Oktoberresa


Xristos
2005-10-03, 12:15
Har fått en vecka över och blev sugen på att åka till grekland.
Är det bara Rhodos och Kreta som gäller så här års eller kan man resa till mindre öar också? Eller stänger man boende och restauranger?

Hoppas att någon vet.
Xristos

Lissi
2005-10-03, 18:07
Varför inte åka till Aten och Atens riviera?? Då kan Du kombinera både bad och kultur! Annars är det helt ok att åka till Kreta i oktober..Jag hade jättetur med vädret och åkte nästan i mitten av oktober för 3 år sen! Året efter åkte jag i september och hade dåligt väder 4 dagar....
Rhodos är också bra i oktober....
Fast jag skulle välja Aten! Där var jag i oktober för 5 år sen...
Lissi- som åker till Aten i december!

Soleil
2005-10-03, 18:22
Har fått en vecka över och blev sugen på att åka till grekland.
Är det bara Rhodos och Kreta som gäller så här års eller kan man resa till mindre öar också? Eller stänger man boende och restauranger?

Hoppas att någon vet.
Xristos
Hoppas det är varmt i Rodos i october. Reser den 8.10, förra året var vi en vecka tidigare i samma by i västra delen av ön. Då var det varmt, 34 grader ungefär.
Förra veckan har det varit molnigt med mycket blås och regn i Grekland, också "storm" i ön Rodos. Med jag hoppas det bästa åtminstone.
Tar en tur till Symi också, det kan jag aldrig låta bli!

Xristos
2005-10-05, 07:08
Tackar för tipsen. Vi får väl se vad det blir.
Huvudsaken är väl egentligen att man kommer till Grekland.

Xristos

rhodosfanast
2005-10-05, 08:43
Sista resan till Rhodos går den 9 oktober för sen stänger säsongen på Rhodos..

O det regnade på Rhodos i lördagskväll o regnade även hela söndagen för då pratade jag med min väninna där nere fast det var varmt men gick inte att ligga på stranden...

Men dom tillverkar ju paraplyer på Rhodos dom har jätte många paraplyfabriker där..

Trevlig resa....Men att vara på den säkra sidan o få sol o värme i oktober är _B-anana Cypern...

anoula
2005-10-05, 09:32
Hoppas det är varmt i Rodos i october. Reser den 8.10, förra året var vi en vecka tidigare i samma by i västra delen av ön. Då var det varmt, 34 grader ungefär.
Förra veckan har det varit molnigt med mycket blås och regn i Grekland, också "storm" i ön Rodos. Med jag hoppas det bästa åtminstone.
Tar en tur till Symi också, det kan jag aldrig låta bli!
Visst är det ostadigare väder på Rhodos i oktober, men jag har badat långt in i november på ön. Det var så härligt med tomma stränder och spegelblankt hav!! Jag har grekiska vänner som brukar bada på julafton utan problem.
Den lilla "turistbyn" med alla hotell och barer i den nya delen av Rhodos stad stänger i slutet av oktober, men det finns mycket att uppleva på ön även under vintern. Dessutom är det skönt att slippa alla festande turister efter en hel säsong... snacka om lugnet efter stormen.
Symi är nog trevligt i oktober, jag har bara varit där under högsäsong och det var alldeles för varmt!

rhodosfanast
2005-10-08, 18:52
Butikerna i Gamla Stan stänger oxå nu när säsongen är slut för har flera vänner som har butiker i Gamla Stan..

Har även fastboende greker på Rhodos o har aldrig hört dom bada julafton på Rhodos även svenskar som bor på Rhodos året om o har bott där i 30 år....

Vet nog en hel del om ön fast jag inte är boende där..

Tänk om alla turister hade visst att någon tycker det är skönt att dom har lämnat ön o jag undrar vad grekerna skulle säga om dom inte fick turisterna som inkomst källa för det skall dom leva på under vinter o våren tills nästa sommar....:rolleyes:

karinafp
2005-10-08, 19:08
Tänk om alla turister hade visst att någon tycker det är skönt att dom har lämnat ön o jag undrar vad grekerna skulle säga om dom inte fick turisterna som inkomst källa för det skall dom leva på under vinter o våren tills nästa sommar....:rolleyes:

Det gäller inte enbart Grekland. Bodde i många år på en ö i Stockholms skärgård och hade en liten hantverksbutik där. Varje vår var det så roligt när alla sommargäster och turister började dyka upp, och varje höst var man lika trött och glad att de försvann ;) och det blev lugn och ro igen. Men samtidigt måste man då under dessa futtiga sommarmånader tjäna tillräckligt mycket för att klara sig tills nästa säsong...

Karin

Janérik
2005-10-08, 22:40
Det gäller inte enbart Grekland. Bodde i många år på en ö i Stockholms skärgård och hade en liten hantverksbutik där. Varje vår var det så roligt när alla sommargäster och turister började dyka upp, och varje höst var man lika trött och glad att de försvann ;) och det blev lugn och ro igen. Men samtidigt måste man då under dessa futtiga sommarmånader tjäna tillräckligt mycket för att klara sig tills nästa säsong...

Karin

Detta är ju ett elände som faktiskt många drabbas av. Många av mina kunder beklagar sej att de har det så lugnt på sommaren. Jag brukar svara att de ska vara glad att de har lugnt på sommaren, tänk på de stackare som har lugnt på vintern. Här hos oss är det ju faktiskt bättre att ha lugnt på sommaren och full fart på vintern åtminstone om man ser rent ekonomiskt på det. Det ultimata vore ju att ha halva året lugnt och halva året så bra fart så man lever gott på det resten av året också, på nåt sätt känns det som att grekerna är närmare det än vad vi är häruppe. De som har vintersäsong har lång säsong och lite ledigt, de som har sommarsäsong har knappt så de klarar sej på den.

Mvh Janérik

Soleil
2005-10-23, 10:32
Vår höstvecka på Rodos, Pefkos, är över. Vädret var fint, närmare 30 grader (över 20 redan kl. 8 på morgonen!), bad, sol, utflykter till byarna osv.

Rodos är lämpligt för en hötssemester, en vecka är kort nog. Nästa år igen till samma by o. samma hotell!
Nu blev ingen vistelese till grannöarna, fastän en lockelse mot Symi var i luften!

Om vödert ännu, det en åskkur på en dag men gick över hastigt. Värmen blev kvar i alla fall.
Och det finns folk på Rodos även i october, allt för mycket i Rodos stas och i gamla stan.

anoula
2005-10-23, 10:42
Om vödert ännu, det en åskkur på en dag men gick över hastigt. Värmen blev kvar i alla fall.
Och det finns folk på Rodos även i october, allt för mycket i Rodos stas och i gamla stan.

Härligt att höra! Jag åker ner igen den 30:e med den sista apolloresan. Ska vara nere i två veckor och bada och ha det skönt! Rhodos är härligt även i november! :p

anoula
2005-10-23, 10:49
Har även fastboende greker på Rhodos o har aldrig hört dom bada julafton på Rhodos även svenskar som bor på Rhodos året om o har bott där i 30 år....

Då har de missat något ;)

Elisabet
2005-10-23, 11:26
Har även fastboende greker på Rhodos o har aldrig hört dom bada julafton på Rhodos även svenskar som bor på Rhodos året om o har bott där i 30 år.... Det var lustigt. De svenskar jag träffat som bor där, berättade bland det första de gjorde att de brukar bada på julafton :)
Då har de missat något ;)Ja det kan man inte annat än hålla med om :)

Eva L
2005-10-23, 12:13
Det är väl som i Sverige vinterbadare finns överallt fast där nere behöver ingen såga hål i isen. Vattnet är säkert inte kallare än i maj och stränderna är säkert vackra i vinterljus.

Eva

Agda
2005-10-23, 13:53
Det händer fortfarande att vi badar i december då vattnet brukar ha samma temperatur som i Sverige på sommaren där vi bor (Methoni).Första året badade vi jätte mycket i december/januari.

dimitris
2005-10-23, 15:35
Det händer fortfarande att vi badar i december då vattnet brukar ha samma temperatur som i Sverige på sommaren där vi bor (Methoni).Första året badade vi jätte mycket i december/januari.

Det finns greker som badar året runt här i Grekland.

dimitris

Themis
2005-10-23, 16:18
Tänk om alla turister hade visst att någon tycker det är skönt att dom har lämnat ön o jag undrar vad grekerna skulle säga om dom inte fick turisterna som inkomst källa för det skall dom leva på under vinter o våren tills nästa sommar....:rolleyes:

Dom flesta turister med blicken över näsroten inser säkert att den fasta befolkningen (Grekland eller Marstrand, sak samma) inte älskar turister HELA tiden... Det vore väl ganska orimligt att begära?
Däremot är det deras levebröd, som dom säkert uppskattar på många sätt.. :p
Det är väl bra att dom har hela vintern att vila på, så att dom orkar vara glada och trevliga när vi kommer tillbaks? Tycker det vore illa om dom inte fick lov att uppskatta det...