handdator

Visa fullständig version : Snabbdagbok från höstresan.


Arne
2009-09-13, 10:05
Ja, då är det ånyo dags att fixa till en liten snabbdagbok från vår höstluff 2009.
Vi övernattade på Arlandas Rest and Fly natten till lördagen. Tidig avresa med SAS reguljärflyg 06.05 och ankomst Athen Airport dryga tre timmar senare.

Efter ett par timmars väntan avreste vi med Aegean Airlines till Samos. Ett äldre propellerplan Atr 72 med plats för sextiotalet passagerare. Bagaget kom denna gång föredömligt snabbt och sedan var det bara att ta en taxi in till Pythagorion för 8€.

Förbokat rum på Sunshine Pension. Eva hälsade välkommen. Ett par timmars siesta senare ut att inhandla biljetter till vesslan som söndag morgon ska ta oss till Patmos.
Snabbt, men dyrt. 20€ pp. Nu har vi anlänt till Patmos och Patmos Garden Hotel där vi inkvarterat oss på rum fyra för sex nätter.

Vädret nu. Det småregnade i går förmiddag när vi kom till Athen, men vid landningen på Samos var det bra väder. Det spordes oss dock att det regnat våldsamt under förmiddagen samt att mer regn väntades till kvällen. Vi kunde konstatera att så blev fallet. Just när vi tog promenaden till Elia-s taverna började det ösregna. Tavernan har dock turligt nog tak över utedelen så det vållade oss ej harm.

Nu är vi framme vid söndagens förmiddag. Vi sitter i trädgården att hamra ner vår första rapport till snabbdagboken. Solen strålar och det är strax runt 26 grader.
Vi lyssnar på God morgon Världen på P1 via SR-s hemsida.

Strax ett dopp i den eminenta poolen härstädes. Hotellet är i stort sett fullbelagt, och det är en hel del svenskar här.

Livet leka!!

Arne och Birgitta

MonkanS
2009-09-13, 11:26
Då får man väl önska er en trevlig höstresa... bye_bye

Kalimera
2009-09-13, 14:37
Härligt att ni år igång igen Arne! Ska bli kul att följa er i spåren! _B-anana

Arne
2009-09-13, 16:36
Hittade nyss överföringskabeln från kameran till laptopen.
Bilderna ligger i bildgalleriet med namn Patmos13sept09

Arne och Hustru Birgitta i 28 graders värme under solparasollen Patmos Garden

Arne
2009-09-14, 07:29
Måndag morgon. Gårdagens eftermiddag ägnade vi till att bara njuta av tillvaron och det vackra vädret. Hustru Birgitta upptäckte att hon glömt att packa ned baddräkten i ränseln. Detta debacle fick temporärt lösas genom lån av Arnes reservshorts kombinerat med ett Kalimeralinne för premiärdoppet i poolen. Vid lunchtid tog vi så promenaden ner till hamnen, en tur på tio minuter ungefär. Ett krus vitt och ett varmt välkommen fick vi på vårt lilla stamlokus, den fina tavernan till höger efter hamnprefekturans hus. Denna taverna är vida berömd för sina goda fiskrätter och andra delikatesser.

Vi gjorde ett litet svep längs centrumgatans klädbutiker att en baddräkt till Birgitta finna, men det var ett fruktlöst företag. De enda baddräkter som fanns till avsalu var av bikinityp, string…. Föll turligt nog icke Hustrun i smaken. Problemet må dock få sin lösning på något sätt.

Längs hemvägen stannade vi till att proviantera förnödenheter vid den fina relativt nybyggda supermarketbutiken. Bra priser paras med ett brett sortiment. Eftersom vi nu begåvats med hotellanläggningens kattfamilj, prydlig mamma med tvenne valpar, laddade vi upp med ett sortiment godsaker till de små liven. Att fortsätta utspisning med vårt torkade renkött hade icke fungerat i längden enär sagda förråd är en smula begränsat.

Middagen intogs på Loukas Taverna. Det fanns bara ett fåtal lediga bord. Den här tavernan är omåttligt populär, detta grundat på den goda maten i kombination med utmärkt service och bra prisbild. Herr Loukas himself hälsade oss välkomna åter samt förärade oss ett gratiskrus vitt i samband med notan.
Vi noterade att en lyxkryssare anlänt till ön och just ankrat upp på redden utanför hamninloppet. Ett välkommet inslag för öns alla näringsidkare.

Hem vandrade vid halvelvatiden. Mycket onormal och sen tidpunkt för vårt vidkommande.

Idag måndag, när detta skrives stråla solen varmt över Patmos och temperaturen så här vid åttatiden ligga runt behagliga tjugo grader. Vi lyssna på Radio Västerbottens morgonsändning via laptopens webbradio. Vi har även kortvågsradion i ränseln, men varhelst wlan-uppkoppling finnes är radion numera överflödig.

Arne och Birgitta

Athanasia
2009-09-14, 07:45
Härligt att få rapporter från Er..Ha det fortsatt mysigt!:)

Lissi
2009-09-14, 11:27
Härligt att läsa! Tänk vad tiden går fort, jag tycker inte det var så länge sen de förra rapporterna;) Ha det fortsatt gott på härliga Patmos!

Lissi - några veckor från Grekland

Gita
2009-09-14, 11:33
Vad jobbigt att glömma badkläderna... tur att Arne hade shorts att låna ut! :D

Mysigt att få följa med er på en höstresa så här via nätet... bye_bye

Marianne
2009-09-14, 15:05
Härligt att ni njuter livet!
Tre långa veckor med avkoppling och upplevelser ligger framför er - det är bara med att fortsätta njuta!

Angående badkläder: Jag lägger alltid ner en extra baddräkt/bikini i handbagaget. Mycket kan man tåla att mista, men att stå i Grekland utan badkläder, det låter inte så bra.

Hoppas att Birgitta snart hittar en fin baddräkt!

Arne
2009-09-14, 16:22
Vi är räddade. Hotellägarinnan Eva rotade runt i sina lådor med kvarglömda persedlar och se, hon fann en baddräkt i lämplig storlek! Dock var det någon från forna DDR som kvarglömt densamma. Baddräkten är randig i en gråsvart kulör! en rent rysansvärd skapelse!!! När Birgitta densamma påtager då leder hennes image tanken till en öststatssimmerska fylld med anabola steroider från sent 80-tal...

I afton ska vi bevista den fina fisktavernan nere vid hamnen.

Arne och Birgitta

Till sist gick det att ladda upp bilderna från gårdagens middag på Loukas taverna. Därtill bild på vår huskatt vi drabbats av. Katten boar i vår studio ända sedan vi den igår matade med läcker mat....
Bilderna hittas i bildgalleriet under 14september

kari
2009-09-14, 21:03
S å B R A at det ordnet seg med badedrakten klapp_klap

( k o m m e r det noe bilde av "øststatssimmarskan" ;) :D)

Loukas Taverna vekker gode minner om d e i l i g mat :)

Bl.a bruker Loukas å ha min favoritt kokoretsi på grillen :p

Ønsker dere en fortsatt herlig ferie bye_bye

Wardakis
2009-09-14, 23:05
Följer era äventyr med spänning! Och Arne: en katt får inte valpar, hon får kattungar!
Gunilla

Arne
2009-09-15, 07:49
Vid pass sjutiden var det så dags att denna vackra måndagkväll ånyo taga promenaden ner till byn. Vår ambition är att finna byns skomakare som förhoppningsvis kan laga Arnes sandal. Enligt uppgift ska skomakaren ha sin lilla butik just intill OTE-s kontor. Vi sökte stället under gårdagen men lyckades då ej finna skomakeriet. Era troligt beroende på att skomakaren hade butiken stängd så söndagskväll det var.

Vi bestämde oss tidigt för att dinera på Fisktavernan nere vid hamnen. Ska bli spännande att avprova deras meny.
Jodå, fisktavernans rykte om god mat visade sig stämma mycket väl. Väldigt god mat och vänlig personal med en service värd namnet. Lite dyrare, men ändock prisvärt i överkant.

Lite om hotell nu. Här på Patmos Garden känner man ej av finanskrisen, men vi erfor vid samtal med Giannis och Eva på hotellet att det faktiskt finns ett antal hotell här på ön som ej alls öppnat i år. Detta på grund av uteblivna avtal med charteroperatörer. Många näringsidkare har det svårt på ön. Man beräknar en generell nedgång inom näringen på drygt 30 procent.

Väl hemma fick det bli en liten sängfösare i form av ett glas Likör 43, en av våra favoriter. Bra pris var det också.. 12€ för en literflaska på det nya supermarket nästgårds hotellet.

Nu på onsdagens morgon sitta vi frukost och lyssna på Radio Västerbottens morgonsändning via webben. Turligt nog passade vi på att plocka in de sköna sittdynorna innan vi nattade oss. Uppenbarligen har det regnat i natt. Våra rumsgrannar upptäckte nyss att deras dynor voro plaskblöta. Men,, ingen fara, nu skiner solen och vi har 24 grader redan.
Arnes trasiga sandal ska idag vid tiotiden repareras hos öns skomakare. En spännrem har slackat. Vi hittade skomakeriet i går kväll, men då hade mäster gått hem för dagen.

Idag har vi tänkt oss att efter skomakeriet ta oss ut till den lilla byn Grikos, belägen cirka fyra kilometer från centrum. Vi har varit där tidigare år och det är en sällsamt trivsam plats. Det lär ska finnas bussförbindelse, men annars får det bli taxi.

Patmos 15 September 08.45

Arne och Birgitta

Strax till poolen för morgondoppet.

Därest bandbredden så tillåta lägger vi in bilder i galleriet under rubriken 15 September strax.

Athanasia
2009-09-15, 08:02
Önskar Er en härlig dag och lycka till med sandalen.

inkfish
2009-09-15, 08:57
Katten boar i vår studio ända sedan vi den igår matade med läcker mat....


Liten rodvit katt i sangen... Mycket bra Arneklapp_klap

Nu ar du nastan forlaten for vissa elaka kommentarer om mina katter da och da;). Gissade nastan att det var mer snack an verkstad.

Eva L
2009-09-15, 11:57
Med tanke på den ej nedpackade baddräkten. Turistbutiker brukar bara ha skräp eller minimala saker för anorektiska tonåringar. Baddräkter för oss som inte längre klär i string brukar finnas på välsorterade affärer för damunderkläder, tantbutiker med varierat klädsortiment eller på affärer med sportkläder om du kan tänka dig något i den vägen. Jag har själv en snygg Adidasbaddräkt men använder oftast bikinin.

Eva

Gita
2009-09-15, 13:33
tantbutiker med varierat klädsortiment

:D

En gång avskydde jag ordet tant och tantbutiker, men numera tycker jag att det är ett vackert ord. Tant. Då har man pondus! flabb_flab

Hoppas sandalen håller för resans strapatser!

Malina
2009-09-15, 14:24
Tant är bra! Inte kul när kvinnor på 40-60 år kallar sig "tjejer".

Ha en fortsatt underbar semester Birgitta och Arne! Är svärmor med????

IRSA
2009-09-15, 22:34
Tant är bra! Inte kul när kvinnor på 40-60 år kallar sig "tjejer".

Ha en fortsatt underbar semester Birgitta och Arne! Är svärmor med????


:mad: Hmm, jag vill inte bli kallad/kalla mig "tant" och jag är 44 år. VAD ska jag kallas då egentligen?:confused:

Ursäkta inlägget men jag kunde inte låta bli Ang_elx
Roligt att höra ifrån dig Arne, på din resa.
Må så gott.

Irene

Vilma
2009-09-16, 07:02
Härligt att "hänga med på" er resa! Som du skriver så fångande på ditt alldeles eget speciella vis.Tack, för att du delar med dig Arnebye_bye

[quote=Malina;181064]Tant är bra! Inte kul när kvinnor på 40-60 år kallar sig "tjejer".

quote]

Aj då, där kände jag mig träffad :eek:, men jag håller med, tjej passar inte! Vad ska man säga då? Tant, NEJ, Det vägrar jag kalla mig.!;)

Arne
2009-09-16, 07:48
Promenaden till skomakaren nu genomförd. En yrkesman värd namnet. Sandalen fixades prydligt på 15 minuter till facilt pris om 3€. Arne höjde priset till fem Euro sett mot bakgrund av att han var turist samt att skomakaren bjöd förfriskning under väntetiden. Ett glas isad Ouzo.

Det regn som kommit under natten orsakade mycket extraarbete för hotellpersonalen enär regnet fört med sig rödsand från Afrika. Det var ett drygt jobb att spola bort den röda sanden.

Vi tog så bussen ut till Grikos. 1,5€ pp enkel resa. Det är trivsamt ute vid Grikos. En liten småbåtshamn samt bra badstrand inramad av trevliga tavernor. Vid tvåtiden tog vi bussen åter till Patmos stad. Trenne turistkryssare hade nu anlänt. En mindre låg inne vid kaj och de andra två låg ute på redden. Tvenne hamnbarkasser for i skytteltrafik att hämta in turisterna för vidare transport med bussar upp till grottan och klostret.

Efter siesta och dopp i poolen tog vi turen upp till chora för att spisa middag på Jimmys Balcony. Utsikten från Jimmys balkong är formdabel. I siktigt väder ser man från vänster till höger Fourni, Ikaria, Samos, Arki och Marathy. Att Jimmys därtill har mycket god mat att erbjuda gör ej läget sämre.
Arnes sandal nu i perfekt skick och som ny.

Taxin hem kostade åtta Euro.

En stillsam altansittning fick avsluta denna dag.

Nu på morgonen har bandbredden varit på lysande humör, och detta innebär att
Gårdagens bilder ligga inne under rubriken 16september i bilder och album.
Vi notera ånyo att solen lyser från klarblå himmel och en behaglig bris råda. Just nu 24 grader. Strax dopp i poolen innan nya äventyr väntar.

Arne och Birgitta
Onsdag morgon 16 Sept 08.45

lenapg
2009-09-16, 08:29
Får bara instämma med tidigare inlägg. Tack för mycket trevlig "direktsändning". Blir riktigt sugen på Patmos. Kanske är det dit nästa års resa ska bär hän?
LenaPg och Nisse :)

Henriksson
2009-09-16, 08:44
Ja Tack för trevlig läsning! Jag får drömma mig bort till favoritön....Ha en fortsatt trevlig resa bye_byeMarie

MonkanS
2009-09-16, 09:07
Tack för fin läsning. Vet inte om det dämpar.. eller ökar.. mitt sug efter att få åka ner till kreta. Tack också för jättefina bilder.

//Monica S

Gita
2009-09-16, 13:50
Fint gjort av Arne att höja priset till 5 euro!

Arne
2009-09-16, 14:50
Onsdag förmiddag. Vid pass halvelva tog vi promenaden ned till hamnen. Vi sutto oss genast nedr på Fishermans Wharf, Ja alltså fisktavernan, att klyva ett krus vitt.

Strax därefter kom tavernaägarinnan ut och sporde oss om vi kunde hålla ställningarna på serveringen enär hon strax skulle till damfrisören, och att hennes son inom ett par minuter skullle anlända via motorcykel. Visst, det fixar vi sade Arne.
Fem minuter senare anlände fyra galanta damer till tavernan. Tyskor i sdådär 35-årsåldern. De pockade på uppmärksamhet och Arne gick genast fram till deras bord och sporde på god femtiotalsskoltyska från Högre allmänna Läroverket vad de önskade.

Ja, vi vill ha ett literkrus vitt vin och fyra glas. Visst, det fixar jag. Arne genast in i tavernans köksregion att riva och slita och fann med viss tidsutdräkt ett literkrus i röd färg av plåt, samt i en av kylarna en jättestor papplåda med kallt vitt vin. Arne lovprisade högre makter att damerna ej ville ha en greksallad….

Frid och fröjd…

Femton minuter senare anlände sonen och övertog serveringen. Jublet visste inga gränser när vi omsider skulle betala vårt krus, och damerna insåg att en turist, tillika gäst ordnat deras beställning.

Till taxistationen att ordna bil ut till Meloi, den lilla trivsamma stranden belägen tvenne kilometer från centrum. Åkdonslega 3,5 €. Här har vi varit flera gånger tidigare, och det är ett mycket trivsamt ställe. Fin badstrand utan parasoller samt tvenne välskötta tavernor. En härlig sjöbris gåvo oss svalka.

Vid pass tvååtiden fick det bli en taxi tillbaka till hamnen. Efter en mellanlandning vid supermarket för bunkring fick det bli en skön siesta hemma på hotellet. Det är ordentligt varmt nu. Vår lilla resetermometer utvisa 29 grader och en luftfuktighet på hela 35 procent.

I afton avser vi ånyo bevista Loukas fina taverna. Det lär finnas nygrillad kyckling denna onsdagskväll.

Nu har vi tagit ett skönt dopp i hotellets pool. Hustru Birgitta säger sig aldrig tidigare simmat så snabbt som i denna randiga baddräkt. anabola steroider i tyget??

Livet leka.
Direkt från Patmos Garden under skönt parasoll Onsdag 16 Sept 15.45 lokal tid.

Arne och Birgitta

Athanasia
2009-09-16, 14:56
Anabola steroider i tyget,,hm..Om hon börjar låta konstig på rösten eller visar andra oväntade tendenser Slit genast av henne baddräkten!!Ang_elx

Lissi
2009-09-16, 14:57
Härlig läsning Arne! Den sätter igång längtan till Patmos... Hur se hotel Skala ut nu?? Där bodde vi 1992.

Lissi

Arne
2009-09-17, 09:24
Torsdag morgon. Alltfort vackert väder och en lätt bris här på Patmos.

Vi kanske ska beskriva lite mer detaljerat om vårt Hotell, Patmos Garden.
Anläggningen ägs och drivs av Giannis och Eva Kambiti. Eva svenskfödd. De har tvenne barn i övre tonåren.

Hotellkomplexet består av ett antal byggnader av varierad storlek. Det finns friliggande villor i natursten, studios i olika utföranden. Samtliga hålla mycket hög standard. AC, myggnätsfönster samt svensk standard i köksavdelningen.

Den stora fina poolen ligger mitt i anläggningen. Städningen på rummen sköts av en perfektionist till städerska. Vi vågar ej annat än ”förstäda” innan vi lämnar studion för dagens utflykt. Eljest förmenas risken vara stor att städerskan börjar sortera kläder och elektronisk apparatur

Vi ska under dagen ta lite bilder att lägga in i galleriet därest bandbredden så medger. Bilderna från gårdagens färd till Meloi ska också in i galleriet.
Bildkatalogen heter 17september.

Under eftermiddagen noterade vi att Nisos Kalymnos anlöpte hamnen för vidare fär mot Lipsi. Ute på redden hade ett större segelfartyg ankrat upp. En fullriggare, perfekt replika på de segelskutor som för hundra år sedan fraktade spannmål från Australien till Europa.

Under gårdagen inhandlade vi färjebiljetter inför avfärden lördag afton 17.00 till Samos. Samma vessla som på hitfärden. 20€ pp. Eva på Sunshine har ett rum bokat till oss. Söndagen far vi vidare till Fourni med Samos Spirit från Samos Town.

Arne och Birgitta

Hasse
2009-09-17, 12:23
Det kommer att bli rusning till tillgängliga lägenheter nästa sommar på Patmos Garden, tack vare Arnes bilder och berättelser denna vecka :D
En av dagens bilder på hotellets omgivningar visar en där två stora parasoll och en trappa på vänster kant syns. Rummet (4) till höger är Arnes och Birgittas, det rakt fram (3) bodde vi i under en sagolik vecka i juni i år. Jag instämmer till 100 % med alla beskrivningar, lovord, beröm osv. osv. osv. angående Eva´s och Yianni´s lilla paradis.

Bättre reklam för hotellet de fått nu i år har de aldrig fått i Sverige, mycket välförtjänt flabb_flab:p


Hasse :cool:

Eva L
2009-09-17, 13:00
Instämmer i lovorden. Riktigt bra boende i en underbar trädgård och en trevlig och gästvänlig familj. Bodde där några dagar 2006 och trivdes mycket bra. Då gick det att ta färjan direkt till Fourni från Patmos men den möjligheten verkar inte längre finnas kvar.

Eva

Kalimera
2009-09-17, 13:14
Tack för att ni skriver! klapp_klap

coanma
2009-09-17, 15:40
Hvor finner jeg bildene fra Patmos Garden?:)

Arne
2009-09-17, 15:51
Backa högst upp. Klicka på listen nätverk. Sen väljer du "Bilder och album"
välj sedan patmos garden hotel så finner du bilderna.

Arne

coanma
2009-09-17, 17:34
Takker, det var fine bilder:):)

Arne
2009-09-18, 09:23
Fredag morgon 18 September. Under gårdagens afton anlände tvenne nya gäster till Hotellet. Två holländskor. De medförde förutom packningen även en stor halvkilos plastburk med friterade ”small fishes” Visst, vår sedan i söndags stationära rödgula huskatt övergav oss genast till förmån för holländskorna. Svikare!!

Men, det visade sig att holländskorna varit här i Juni och sett katten som sin redan då. Därtill hade de trakterat katten med dessa goda fiskar hela tiden.
Lite ödsligt nu utan huskatt, men det får man ta.
Gårdagskvällen uppe på Jimmys Balcony bjöd den goda maten som vi förväntat samt utsikten att minnas inför den kommande vintern hemma.

Vi hörde på Västerbottensradion i morse att det vid pass 06.00 var minus en grad hemma i Umeå. Burr!! Men, vi hava ju dryga två veckor kvar här i den varma och soliga grekiska övärlden.

Idag avser vi ta turen ner till Lambi, nio kilometer med taxi, att avnjuta strandtavernans mer än vansinnigt goda flamberade Cheece saganaki. Det är på lambistranden alla turisterna plockar vackra skimrande stenar, detta oaktat det finnes skyltar med förbud på att avlägsna stenarna. Märkligt att detta ej respekteras.

Det här med TV på rummen nu. Vi samspråkade med Hotellets Eva i går kväll. Eva lät meddela att grekturisterna kräva TV på rummen, tyskar och holländare samt italienare likaså. Skandinaverna är alltid helt ointresserade av tv-tittande på sin semester. Frågan må ställas. Tittar ni kalimeror på tv när ni vistas i övärlden?

Anoula! Nog kunna jag rycka in som hjälpkypare på Rhodos, men det får då bli med förbehållet att jag som kyparmundering har mina vanliga kläder…. Alltså ett par urtvättade fransiga korta shorts, skrikig skjorta samt matchande dammiga sportsandaler!!

Fredag förmiddag 10.15 lokal tid
Livet leka alltfort

Bilder från strandbesöket Lambi lägges in i afton därest bandbredden är på vänligt humör.
Arne och Birgitta
Patmos Garden Hotel

Lissi
2009-09-18, 10:44
Nej vi tittar aldrig på TV när vi är i Grekland....Det är helt omöjligt med den dåliga bild våra apparater alltid har....Sen har vi med åldern fått allt svårare att se vad som visas på en 17 tums skärm uppe i en hörna av rummet långt från sängarna:D

Men ibland kunde det kanske vara bra att ha den som radio och bara lyssna på språket;)

Lissi - som tackar Arne och Birgitta för en fin rapport idag med klapp_klap

Malina
2009-09-18, 11:26
Vi brukar roa oss med att titta på någon gammal svartvit Grekisk film.De är ofta väldigt roliga och fulla av kul buskis.Kul också att se kläderna och hur det såg ut förr.
Sällan ser vi en hel film.De brukar visas på förmiddagarna och är bra tidsfördriv under tiden man gör sig iordning för att gå på vandring eller till stranden.

Gita
2009-09-18, 12:12
Brukar aldrig titta - men i somras såg vi på CNN medans vi åt frukost. Annars har vi numera med oss en liten radio som vi lyssnar på när vi sitter på balkongen, men då blir det grekisk musik, inga nyheter!

Arne, har ni koll på vattentemperaturen så här dags på året? Är det varmt eller har vattnet börja kallna redan?

Eva L
2009-09-18, 13:34
Arne, har ni koll på vattentemperaturen så här dags på året? Är det varmt eller har vattnet börja kallna redan?

Gita på Lesvos tycket jag att vattnet var lite väl kallt redan första och andra veckan i september men jag är en badkruka. Enligt guiderna var det strömmar som gjorde att vattnet blev kallt på den norra sidan av ön. Jag badade i Petra men riktigt skönt var det inte förrän man varit i en bra stund. Tog bussen till Kalloni en dag och i Skala Kalloni var vattnet skönare. Kanske det är lite varmare på Patmos som ligger lite mer söderut. I Molyvos skulle jag inte drömma om att bada på grund av alla sjöborrar som håller till där. Ortens läkare hade fullt upp med turisternas fötter. Vissa gick i utan badskor och en del fick borrarna på andra ställen på kroppen.

Eva

Arne
2009-09-18, 15:16
Fredag eftermiddag. Värmen nu stark med dryga 30 grader. Vinden giva oss dock svalka och vederkvickelse. Turen ut till Lambistranden är på nio kilometer och betingade åkdonslega med samma summa, alltså nio Euro. Vi sporde taxiföraren om han kunde hämta upp oss för återfärden vid pass tretiden, och det gick bra.

På strandtavernan beställde vi genast ställets absoluta favorit, den flamberade Cheese Saganakin! Levereras till bordet i gjutjärnspanna samt flamberades direkt.
Ett krus retsina Liokri sitta likt handen i handsken till denna delikata rätt. Saganakin kostade 2,5€ pp.

Väl hemma vid hotellet fick det bli en timmes siesta samt därefter ett härligt dopp i den eminenta poolen.
I afton ska vi så taga promenaden ner till Loukas Taverna. Ska bli spännande att se vad som på utegrillen snurra i afton.

Bilder från Lambistranden återfinnes i bildgalleriet under ”Lambi18sept. Därtill en bild från gårdagens besök uppe vid Jimmys balcony..

Arne och Birgitta
18 September 16.15

Ikaros2
2009-09-18, 15:58
Kommer akkurat fra stranden - i Avia, utenfor Kalamata.
25 grader i sjøen og 32 i luften!klapp_klap

eva kambiti
2009-09-18, 16:40
Birgitta och Arne, tusen tack for all reklam vi far genom er! Helt underbart med snabbdagbok, som jag sa smatt borjar fa klam pa. Tack alla ni ocksa som varit har pa Patmos Garden under arens lopp!

Hasse
2009-09-18, 17:01
Birgitta och Arne, tusen tack for all reklam vi far genom er! Helt underbart med snabbdagbok, som jag sa smatt borjar fa klam pa. Tack alla ni ocksa som varit har pa Patmos Garden under arens lopp!


Hej Eva bye_bye

TACK åter igen för vår underbara vecka i rum 3 hos er i slutet av juni. Hur mår "våra kattungar" som var 7 veckor gamla då? Patmos är en 100 % återvändar-ö för oss, vi har mycket kvar att besöka.


Hasse :cool: (och Bettan :) )

Arne
2009-09-18, 19:30
Kattbarnen är nu tämligen stora och pockar på god mat var morgon!!
De erhåller en burk tonfisk i olja var morgon att dela på! Trenne nosar samsas utmärkt runt tallriken att dela på den läckra tonfisken.

Arne och Birgitta

Athanasia
2009-09-18, 21:14
Nej!! är svaret gällande tv-tittande..(tittar knappt hemma).!:p

MonkanS
2009-09-18, 21:23
Samma svar här.. nej inget TV-tittande under vistelsen på Kreta.
Finns ju så mycket annat trevligt att göra.. :)

Eva L
2009-09-18, 21:50
Jag ser inte på Tv men har noterat att dottern som är grekisktalande gärna ser och lyssnar en del när vi rest tillsammans.

Eva

inkfish
2009-09-18, 21:59
Arne, har ni koll på vattentemperaturen så här dags på året? Är det varmt eller har vattnet börja kallna redan?

För en gångs skull tror jag att Arne blir svarslös;)

Jag är oftast i Grekland vid den här tiden och nej, vattnet har inte börjat bli svalare. Enstaka dagar kan det vara kallare, beroende på vindar. Men så är det ju alltid.

Jag kom hem från Karpathos i går, har inte tagit några vattentemperaturer men vattnet har varit varmt hela tiden.

Janérik
2009-09-18, 22:34
Då det gäller tv-tittande så brukar ajg alltid försöka titta lite på tv då vi är i Grekland. På de öar som har lokal tv-kanal kan man faktiskt hitta trevliga bilder med förslag på vart man ska åka om man bara lyckas lista ut varifrån de är.
Grekisk tv har också en del ganska trevliga barnprogram som Emma tittade på ibland då vi var där i somras.

Mvh Janérik

Millie
2009-09-18, 23:43
Tackade "han där uppe" när vi var i Agia Marina, oktober2006, regn regn och regn, DÅ var tv:n bra att ha!
Annars, nej tv:n kan man va utan!
/Kerstin

Arne
2009-09-19, 09:00
Lördag morgon, Patmos Garden. Lite mer vind i dag. Månne vi får problem med Vesslan som ska ta oss till Samos vid femtiden i afton. Vi får se

Under gårdagens middag på Loukas fick det bli ställets erkänt goda grillade kyckling.
Nu har vi varit nere på öarna i en vecka. Tvenne återstår. Tiden går fort när man har trevligt.
Giannis kom med lugnande besked. Vesslan ska vara i full drift och vi kunna därmed ta oss till Samos/Phytagorion i afton. Eva på Sunshine har ett rum vikt för oss för natten. Under söndagen ska vi så ta färjan till lilla trivsamma Fourni, där Toula Rooms har en studio till oss. Mera troligt får vi ta oss från Phytagorion till Samos Stad för att där borda Samos Spirit. Vi hoppas på att det går buss så vi slipper den dyra taxiresan till Vathy.

Vi sitta nu att lyssna på Ring så spelar vi via webbradion. Strax ett morgondopp i hotellets blå lagun. Icke ett moln kunna skymtas på himlen idag heller.

Med benäget bistånd av Eva får vi disponera vår studio här ända fram till avresan, och det tackar vi extra för. Då kunna vi i lugn och ro packa vår ränsel samt hinna taga oss en tupplur efter lunch.

Lördag förmiddag 09.55 lokal tid

Arne och Birgitta

Arne
2009-09-20, 18:22
Söndag morgon. Under gårdagskvällen tog vi så vesslan från Patmos till Samos/Pythagorion. Resan gick på dryga timmen trots relativt gropig sjö.

Genast efter ankomst till Sunshine stegade vi så iväg till Travel Agency att inhandla oss varsin biljett till Fourni med Samos Spirit. Det var tur det! Nu visade det sig att man lagt om tidtabellen temporärt för just söndagsturen. I stället för avgång vid tvåtiden på eftermiddagen hade man ändrat till 06.00. En något okristlig tid, men bara att acceptera. Vi förbokade en taxi att hämta upp oss vid femtiden söndag morgon för resan till Vathy där Samos Spirit skulle avgå. Förklaringen till denna ändring stod att finna i följande; En fotbollsturnering skulle äga rum på Fourni, uppe vid skolans plan i övre byn. Hela fartyget var fyllt av fotbollsspelare från Samos och Ikaria.

Så nu sitter vi här i salongen på fartyget att pimpla kaffe, och klockan börjar nu närma sig sju. Lite gungigt på sjön är det, men acceptabelt ändå. Vi måste ringa till Toula Rooms för att meddela vår tidigarelagda ankomst till Fourni.

Det är ej många passagerare ombord. Mest greker och så är vi inalles sex turister. Plus fotbollsspelarna.
Det ser ut att bli bra väder även denna dag.

Färjebiljetterna kostade 8.10 Euro pp och för taxiresan fick vi betala 20.
Färden går via Karlovassi och Ikaria som vi når klockan 10.
På färjan sitter ett stort anslag från hälsovårdsmyndigheten med råd och tips hur man i möjlig mån ska undvika influensan.

När Arne skulle besöka toaletten såg han en varningsskylt för hög tröskel.” Watch your step” Hade varit mera lämpligt om han läst skylten ovanför dörren!” Mind your head”. Alltså sopade A pannan i dörrkarmen. Ingen blodvite, men liten bula som minne.

Vi anlände Fourni några minuter efter elva. Visst, en gropig färd, men Samos Spirit är som byggd för att klara just gropig sjö. Något som Janne, Kalimera, säkerligen icke instämmer i. Han vill borra denna skuta i sank.

Turligt nog har varken Arne eller Birgitta anlag för sjösjuka, men andra ombord hade oturligt nog just detta anlag…

Toula mötte upp och gav oss vår favoritstudio, nr fyra. Vi har nu viss avtagande vind och termometern visar 24 grader och solen strålar. Ska bli en riktigt skön vecka här på Fourni. Någon skymt av Wlan finnes ej i närområdet så Arne får väl smyga in att trängas bland tonåringarna på byns Internetcafé i afton…

Vi har nu funnit ett fungerande cafe med wlan. Klockan är nu halvåtta och det är strax dags att gå ut och äta.

Söndag kväll 20 September

Arne och Birgitta

inkfish
2009-09-21, 10:40
Arne! Gå nu genast till internetkaféet och hamra en rapport. Dina dagliga små drapor är beroendeframkallande. Vet inte vad man ska hitta på när ni har åkt hemsnyft_drop

För du har väl aldrig tappat datorn i hamnbassängen:eek: (till hustruns glädje, hon kanske har börjat tröttna på livet som ensamresenärAng_elx....)

Arne
2009-09-21, 11:32
Måndag förmiddag. Sitta altan på Toula Rooms. I går kväll tilltog vinden alltmer, och tavernorna rullade ner vindskydden så att vi fåtaliga turister skulle sitta fredade.

Det mesta här på Fourni är sig likt, men just utanför vår balkong på Toulas har en marodör tagit sig för att plantera fullstora träd med yvig grönska. Mera troligt med benäget tillstånd av öns borgmästare. Vår eminenta havsutsikt hava därmed reducerats till ”delvis havsutsikt”. Somliga straffa Gud genast… Arne förbannade att han lagt skämtsamt inlägg i forumet på detta tema härförliden.

Vid kontakt med travel agency framkom att vi mera troligt kunna fara till Naxos under söndagen. Vi får ta Samos Spirit lördag morgon till Samos. En övernattning därstädes och sedan på söndagen ta eftermiddagsfärjan Nisos Mykonos till Naxos.

Vi ska under dagen kolla upp om vi kan få tag på en fiskebåt som kan ta oss över till Kambistranden. Skulle vara kul att ånyo besöka den lilla fina tavernan därstädes.
Nu avtaga vinden och övergår i svag sjöbris. Temperaturen visa 25 grader och skön sol lysa från klarblå himmel.

Toula Rooms har den finessen att förutom balkong mot havet, även ha loftgångar mot den vackra innergården. Loftgångssidan har sol från arla morgonstund och balkongerna har dito eftermiddagssol. Prisläget här är generande lågt. Vi har gett 25€ natten de senaste tre åren. Kanske 30 i år?

Vid elvatiden tog vi promenaden upp längs den vackra huvudgatan upp till Square,. Gatan är kantad av vitmålade träd. Vi stannade vid postkontoret att inhandla frimärken. Vi har förfärdigat ett femtontal minimusmattor för laptopbruk med vacker bild på solnedgång att skicka till vännerna därhemma och annerstädes.

Nere vid Internetcorner var det stängt, men chefen öppnade servering och wlan-access vid tolvtiden nu när detta skrives.
Livet leka alltfort i det vackra och behagligt 25-gradiga vädret.

Bilder inlägges i bildgalleriet under fourni21september om bandbredden så tillåter.

Och, som svar till Inkan, Hustrun skrattar elakt i bakgrunden......

Arne och Birgitta
21 Sept 12.10

Kalimera
2009-09-21, 13:45
Vår eminenta havsutsikt hava därmed reducerats till ”delvis havsutsikt”. Somliga straffa Gud genast… Arne förbannade att han lagt skämtsamt inlägg i forumet på detta tema härförliden.Jag såg bilderna nu och det såg inte bra ut. Synd på en så fin utsikt!

Carina
2009-09-21, 13:54
[QUOTE= Molyvos skulle jag inte drömma om att bada på grund av alla sjöborrar som håller till där
Eva[/QUOTE]

Men snälla nån, på den fina sandbottnen såg vi inte till den minsta skymt av någon sjöborre.

Carina

Carina
2009-09-21, 14:01
Tack för alla fina bilder, det är trevligt att följa er resa.

Carina

Eva L
2009-09-21, 14:06
Men snälla nån, på den fina sandbottnen såg vi inte till den minsta skymt av någon sjöborre.

Carina Nu pratar vi om stadsstranden. Hur det är en bit ut vet jag inte men stenigt så det räcker där folk ska gå i. Doktorn hade fullt upp med skadade turister som gått i utan badskor. Jag såg själv på när han jobbade med en tyskas fötter inne på Olive Press. Stranden i Petra är betydligt badvänligare.

Eva

inkfish
2009-09-21, 15:21
Tack Arne, där kom ju rapporten! Men vilket elände med träden, jag som älskar utsiktsbalkonger...

Skulle hustrun skratta elakt, det kan jag väl aldrig troflabb_flab

Arne
2009-09-21, 17:07
Nja, för den som villl slippa de elaka träden så går det rent utmärkt att boka rum hos Toula på det översta planet, våning två. Då finnes havsutsikten till förfogande ett antal år tills träden vuxit ytterligare!

Arne och Birgitta i den soliga vackra kvällen på Fourni.

Gita
2009-09-21, 18:13
Gita på Lesvos tycket jag att vattnet var lite väl kallt redan första och andra veckan i september men jag är en badkruka. Enligt guiderna var det strömmar som gjorde att vattnet blev kallt på den norra sidan av ön.

Eva

Vattnet kanske alltid är kallt (kallare) här, inte bara på hösten? 25 grader inget att drömma om?

inkfish
2009-09-21, 18:49
Nja, för den som villl slippa de elaka träden så går det rent utmärkt att boka rum hos Toula på det översta planet, våning två.

Fast förresten Arne, du brukar ju inte vara handfallen och många praktiska don brukar du ha i ränseln... Har du ingen liten såg eller yxa som du kan smyga ut med under nattens mörka timmar?

Gita
2009-09-21, 19:10
Jag använde en stor brödkniv på Gran Canaria år 2000. Vi bodde högt upp och hade en stor palm precis utanför, och det blåste som attan, så palmbladen svepte fram och tillbaka, fram och tillbaka över balkonggolvet. Så jag "friserade" palmen lite, jag tror inte att den mådde dåligt av det... :D

inkfish
2009-09-21, 19:12
Du ser! Inte ska väl Arne vara sämre:D...

Arne
2009-09-21, 19:39
Om det icke anses förmätet vill jag bara meddela att jag i sommarhuset hemma har en motorsåg, en Husqvarna 242 med enorm kapacitet.
Har dock aldrig närt tanken på att densamma medbringa vid resorna till övärlden.

Arne

Gita
2009-09-21, 19:47
Men det kanske finns en rese-variant på Clas Ohlson? :D

inkfish
2009-09-21, 19:49
Om det icke anses förmätet vill jag bara meddela att jag i sommarhuset hemma har en motorsåg, en Husqvarna 242 med enorm kapacitet.


Alldeles nyss fick jag ett sms från dig när du satt och väntade på middagen:confused:

Arne vet man aldrig var man har.

Det är väl det som är meningen:cool:

Carina
2009-09-22, 08:53
Nu pratar vi om stadsstranden. Hur det är en bit ut vet jag inte men stenigt så det räcker där folk ska gå i. Doktorn hade fullt upp med skadade turister som gått i utan badskor. Jag såg själv på när han jobbade med en tyskas fötter inne på Olive Press. Stranden i Petra är betydligt badvänligare.

Eva

Om man fortsätter och går efter stranden söderut från Olivpressen så blir det sandstrand, tycker att det också är "stadsstranden", man behöver inte alls åka till Petra. Jag vill inte att kommande Molivosbesökare blir vilseledda.

Carina

Eva L
2009-09-22, 09:25
Inte har jag tänkt vilseleda någon och jag var även och tittade på den stranden. Du får gärna berätta lite mera så får kommande resenärer en bättre bild än den jag gett.

Personligen tycker jag att Anaxos och Petrastranden är mycket trevligare än Molyvosstranden men Molyvos har andra fördelar. Blev positivt överraksad av Petra som jag innan tänkt på nästan som en ren turistort. Här finns det både kulturcenter, grekiskt vardagsliv, gratis solstolar och några riktigt bra matställen.

Eva

Arne
2009-09-22, 11:32
Tisdag 22 September. Vinden nu avtagit. Alltfort vackert väder med 25 grader och sol från klarblå himmel.

Lite om Fourni nu. Vad gör man på ön?? Ja, just ingenting. Man sitter och njuter av stillheten och livets gång på ön. En i sanning levande ö med cirka 2000 invånare.
Allt som händer, det händer just i hamnområdet. Ett antal tavernor samt guppande fiskebåtar. Så har vi Main Street, huvudgatan, med sina vackra vitmålade träd.

Längs huvudgatan finnes byns butiker. Dock inga dito med turistkrafs. Det är järnhandeln, radio- ch elektronikbutiken, en market samt postkontoret och ett bageri. Toulas mor driver en viktualieaffär (lanthandel) högst uppe nära square. Vid square finns en liten men mycket trivsam Ouzeria samt byns grönsaksbutik. Folkets hus är ävenså beläget vid Square.

Så har vi Kambistranden. En liten fin badstrand med ett par enkla tavernor där mycket god mat serveras. Jobbig promenad dit dock. Det är först vägen upp till väderkvarnarna via kyrkan, och så de hemska 228 trappstegen ner.

Så finnes en övre by, vad den heter är oss emellertid mera obekant. Vägen dit lär ska vara rent urusel och öns enda taxiförare vill ha en extra dusör för att köra dit.

Grannön finns ju också, med viss sparsam bebyggelse och en kyrka. Trettio personer lär vara bosatta därstädes. Nu ska det även finnas viss begränsad möjlighet till övernattning där. Samos Spirit angör alltid grannön vid sin vanliga tur till och från Samos.

Innehavaren av Internetcorner är en slugt beräknande man. Vi har döpt honom till ”Snikne Ville” Oaktat han bjuda fri wlan-access så byter han lösenordn var dag. Detta innebärande att man måste äska förtäring för att erhålla dagens lösenord.
Men OK, tvenne Ouzo med is betinga facilt pris på fyra Euro, så låt gå.

Genast vi till Nikos tavernan anlände att klyva ett krus, kom kattmamman från gårdagen tillsammans med sina fem sjuveckors kattvalpar. De äskade tonfisk med gårdagens traktering i gott minne. Arne genast ut att inhandla tvenne burkar tonfisk i olja i butiken nästgårds. Det åts och smaskades så det stod härliga till!!

Lite bilder från gårdagen inlägges i bildgalleriet under fourni22september.

Arne och Birgitta
22 September
12,25 internetcorner Fourni

Gita
2009-09-22, 11:36
Alldeles nyss fick jag ett sms från dig när du satt och väntade på middagen:confused:

Arne vet man aldrig var man har.

Det är väl det som är meningen:cool:

Det kanske är som när jag var barn? Vi hade en veckotidning som hette "APU" och varje vecka var det en tävling i tidningen som hette "Missä Jallu luuraa?" ungefär "Var håller Jallu till?". Det var en liten gubbe som man fick leta efter i tidningen... man visste aldrig var han var!

Så är det kanske med Arne? Och när kommer dagens uppdatering? :rolleyes:

inkfish
2009-09-22, 11:37
Så är det kanske med Arne? Och när kommer dagens uppdatering? :rolleyes:

Vad var det jag sa? Den har redan kommitflabb_flab

Arne! Härlig uppdatering. Helt klart låter Fourni värd ett besök.

Arne
2009-09-22, 16:13
Extrarapport 22 September. Vi kunde redan vid lunchtid förmärka idag att det var något speciellt i görningen, men vi visste ej vad. Flera tavernor dukade borden med fina vita dukar.

Vid halvtretiden fick så gåtan sin lösning. Vi väcktes ur vår sköna siesta med att sirener från hamnens båtar började tjuta. Så kom då ett följe gående längs vägen förbi vårt boende. Först en liten tös med ett kors, därefter ett par präster samt nästintill hela öns befolkning. På ett bilflak fanns en kista.

Alltså var det begravning på gång. Vi reste oss genast upp på altanen när följet drog förbi.

Begravningen var snabbt avklarad och när följet kom åter stannade prästen och hans medhjälpare till vid vår balkong att lämna oss fyra bröd. En tradition uppenbarligen.

Man får uppleva märkliga händelser här på lilla Fourni.

Bilder läggass in i galleriet under fourniextra22september

Arne och Birgitta
Internetcorner 17.15

Janérik
2009-09-22, 21:00
Toulas mor driver en viktualieaffär (lanthandel) högst uppe nära square.

Hmm, detta är som gjort för förvirring. Toulas mor driver ingen affär, det är Toula som driver affären. Hon som alla kallar Toula heter i verkligheten Kula. Alltså dottern som driver hotellet heter Kula och mamman som driver butiken heter Toula. Men på grekiskt vis vet ju ändå alla vem man menar oberoende av vad de kallas. Hälsa gärna Kula från oss, hon kanske minns vem vi är fast det är några år sedan vi var där nu, vi ska återkomma inom tre år om det går som vi har tänkt.

Mvh Janérik

Arne
2009-09-23, 16:50
Rapport 23 September. Vi har nu fixat resan vidare till Naxos. Det är ju exakt halvtid nu. Vi reser från Fourni nu på Lördag morgon med Samos Spirit 07.30 med ankomst Ag Kirikos dryga timmen senare.
Så får vi ta bussen till Evdilos under dagen. Härbärge på Evdilos för att under söndagens eftermiddag ta färjan Nisos Mykonos till Naxos vid tretiden. Vi kommer fram till Naxos redan klockan sex.
Vännen Vaggelis hämtar för direkt transport till Hotel Prokopios där vi ska stanna fram till den 2 Oktober då vi tar inrikesflyget till Athen.

Preecis perfekt.
Vädret alltfort perfekt med strålande sol och dryga 25 grader. Mild sjöbris.

Arne och Birgitta
Direkt från Snikne Villes internetcafé på Fourni 17.50 23 Sept.

Kalimera
2009-09-24, 07:40
Vi reser från Fourni nu på Lördag morgon med Samos Spirit 07.30 med ankomst Ag Kirikos dryga timmen senare.
Så får vi ta bussen till Evdilos under dagen. Härbärge på Evdilos för att under söndagens eftermiddag ta färjan Nisos Mykonos till Naxos vid tretiden. Vi kommer fram till Naxos redan klockan sex.Jisses, att det är så svårt att ta sig till Naxos. Ni måste alltså sova en natt i Evdilos?

Arne
2009-09-24, 11:41
Torsdag 24 September, Fourni. Under gårdagskvällen skulle den lokala partiföreningen för socialisterna ha möte uppe på Ouzerian vid Square, och eftersom ordföranden är ägare till etabalissementet så var det stängt för turister. Partiföreningen kan dock max ha ett femtontal medlemmar eftersom det är hela sittkapaciteten inne på Ouzerian.

Denna vackra dags morgon togo vi så öns enda taxi till Kambistranden. Nja, ända ner kommer man ej med bil, det blir att kliva av vid den lilla vändplanen cirka femtio meter ovanför stranden. Taxidrivern har fast pris för resan. 5,5€ tur och retur. Resan tar bara fem minuter, men det är läge med taxi eftersom vi ej vill äventyra Birgittas svaga knä för vandringen.

Vi bokade taxin till halvtio och att hämta oss vid pass halvtolv. Det finnes trenne mindre tavernor nere vid Kambi, alla med god mat att bjuda. Tavernan allra längst bort till höger, sett med ryggen mot bergen, den fungerar säkerligen som matlagningsställe för hela Fourni. Madamen tronar inne i ett kök med fyra spisar där det lagas mat i mängder. Mera troligt levereras all denna mat till Fournis tavernor framåt eftermiddagen med makens fiskebåt.

Nu är det minimalt med turister här på ön. Vi tippa på att det max kunna vara ett tiotal turister, om ens det. Lite synd egentligen eftersom vädret ju är vackert, värmen håller i sig och badtemperaturen ligga runt 25 grader.

Herr Nikos på tavernan med samma namn håller nu på att flytta in merparten av serveringsborden till tavernans innerdel. Tavernan har öppet året runt.

Ett litet strömavbrott kom just när vi återvänt från Kambi, och det medför att Snikne Ville på Internetcorner just nu ej kunna wlan erbjuda, men väl varsitt bjudglas Ouzo i väntan på elströmmens återkomst..

Vi lyssnade i morse på kortvågsradion och kunde konstatera att det är bistert kallt hemma i Umeå, samt att det redan kommit snö uppe i Västerbottens fjällvärld.

Bilder från Kambi samt lite övriga bilder från Fourni inlägges i bildgalleriet under rubriken fourni24september.

Ja det blir en natt i Evdilos för att fånga Nisos Mykonos söndag eftermiddag Janne.



Arne och Birgitta
Fourni torsdag 24 September 12.45

Eva L
2009-09-24, 12:41
Måste få korrigera dig lite Arne. Vi har inte bistert kallt i Umeå utan idag ligger temp på ungefär samma nivå eller något varmare än min kallaste dag på Lesvos. Än prunkar sommarblommorna i rabatten och en av rosbuskarna här vid huset där jag jobbar har fått vårkänslor och börjat blomma om. Visst är det kallt på nätterna men det har varit otroligt, många, fina soliga dagar sedan jag kom hem från Grekland och till helgen väntar återigen högre temperaturer. Vi har en mycket fin höst men så härlig värme som ni har är det naturligtvis inte.

Eva

Arne
2009-09-24, 17:03
Torsdag kväll 24 September. Nu är antalet turister på ön minimalt. Nikos taverna har öppet, men har under dagen flyttat in merparten av bord och stolar från utedelen till lokalen inomhus.

Lite synd enär det alltfort är utmärkt väder och varmt i havet. Vi sitter nu på Snikne Villes Internetcorner och lyssnar på kvällsekot via laptopens streamade sändning från P1.

Ska vi vara generösa, då kan vi räkna in maximalt tolv turister att fördela på byns fyra tavernor i afton.

Arnes sandal fungerar perfekt med den fina lagningen på Patmos. Birgittas ddr-baddräkt likaså.

Fourni 24 September klockan 18.00 lokal tid

Arne och Birgitta

Arne
2009-09-25, 11:06
Denna morgon har vi haft en del moln, men de skingrades snabbt och nu skina solen ånyo från klarblå himmel.
Att så här i den senare delen av September. i sovrummet kunna ha ac-n avstängd och balkongdörren öppen, det är fantastiskt. Att känna doften av Grekland inne i rummet. Den sköna doften av den vulkanrika jorden, alla kryddväxternas dofter tillsammans med den saltmättade luften. Detta är vårt Grekland.

Nikos taverna har vi brukat för middagen var kväll sedan hit vi kommit. Tavernan har en mycket förnämlig variation på maträtter ur det grekiska kökets kulinariska skola. Snittpriset på maten har legat runt 16€ för två, då med ett krus vitt inräknat.
Efter siestan ska vi så packa ränseln inför avfärden från Fourni lördag morgon 07.30 med Samos Spirit. Vi anländer så till Ag Kirikos på Ikaria dryga timmen senare. Buss till Evdilos och att finna oss härbärge för natten till söndag.
På söndagens eftermidag blir det Nisos Mykonos till Naxos.

Fourni 12.05

Arne och Birgitta

Eva L
2009-09-25, 11:45
Har de andra två tavernorna som var bra slagit igen för säsongen. Tänker speciellt på den ovanför torget som hade långkoksmaten?

Eva

kari
2009-09-25, 12:03
Har de andra två tavernorna som var bra slagit igen för säsongen. Tänker speciellt på den ovanför torget som hade långkoksmaten? Eva

- og hva med m i n favoritt ? - den med grill ved inngangen, ligger på høyre side i hovedgata :)

- ha en fortsatt kjempefin ferie :D

bye_byeKari

Arne
2009-09-25, 12:28
Nja, tavernan vid huvudgatan den har ej grillen igång. Tavernan har även bytt namn. Det verkar vara mest smårätter som serveras så här års.

Den övre tavernan, just bortom Square, det lilla torget, den har helt bommat igen för säsongen. Nikos granntaverna har öppet, men där har vi ej sett en endaste gäst denna veckan.

Madamen på Maritime agency, där man handlar biljetter till Samos Spirit, hon är uppenbarligen ägare till vårt grannhotell vid Toulas. Janne och Camilla bodde där vid sitt senaste besök på Fourni. Icke undra på att madamen nu blivit så servicemedveten. Tidigare var hon ju ett hår av hin och rent omedgörlig....

Arne och Birgitta att strax lyssna på dagens eko via P1 streamad sändning.

Abi
2009-09-25, 12:40
Den övre tavernan, just bortom Square, det lilla torget, den har helt bommat igen för säsongen.
Arne och Birgitta att strax lyssna på dagens eko via P1 streamad sändning.

Just den tavernan åt vi på både i torsdags och fredags, förra veckan. Vilken tur att vi hann det, innan den stängde :D. Vi tyckte Nikos var överreklamerat, och dyrt :(.

bye_byeAbi

Eva L
2009-09-25, 13:45
- og hva med m i n favoritt ? - den med grill ved inngangen, ligger på høyre side i hovedgata :)

- ha en fortsatt kjempefin ferie :D

bye_byeKari

Det var den andra av mina två.

Jag tyckte också att maten på Nikos var lite överreklamerad som någon skrev. Främst för mycket olja för min smak.

Eva

Stinab
2009-09-25, 14:25
Denna morgon har vi haft en del moln, men de skingrades snabbt och nu skina solen ånyo från klarblå himmel.
Att så här i den senare delen av September. i sovrummet kunna ha ac-n avstängd och balkongdörren öppen, det är fantastiskt. Att känna doften av Grekland inne i rummet. Den sköna doften av den vulkanrika jorden, alla kryddväxternas dofter tillsammans med den saltmättade luften. Detta är vårt Grekland.

Arne och Birgitta

Jag döööör av längtan till Grekland :) Tack för att man får följa med på er resa!

Hälsningar
Stinab

Kalimera
2009-09-25, 15:32
Tack för att man får följa med på er resa!Håller med! Skulle kunna tänka mig att skramla ihop en hög pengar så de kan fortsätta att resa och rapportera i all evighet. :)

sjöborren
2009-09-25, 16:54
Janne! Jag bidrar gärna med en slant ... eller två!

Lilla sjöborren. :D

Arne
2009-09-25, 17:03
Fredag kväll 25 September. Klockan är nu 17.45 och vi sitta internetcorner att lyssna på kvällsekot. De små trivsamt målade fiskebåtarna går ut och in i hamnen. Tändkulemotorerna tufffar hemtrevligt och giva en suverän grekkänsla!

Samos Spirit väntas in vid pass halvsju, och ska förhoppningsvis föra oss till Agios Kirikos i morgon 07.30 med ankomst dryga timmen senare.

Allt är nu packat och klart i rum fyra på Toulas. Vi tager morgonkaffet nere på corner vid travel agency i morgon vid sjutiden. Nog när vi en förhoppning att få sitta och skåda soluppgången från övre däck på Samos Spirit.

Vi har så bara att under morgondagen finna oss ett trivsamt boende i Evdilos/Ikaria. Hittar vi wlan i Evdilos återkommer vi under morgondagen,
eljest får det bli en rapport söndag kväll när vi anlänt till Hotel Prokopios på Naxos där det finns wlan on the house.

Arne och Birgitta i 25-gradig värme på Fourni...

Janérik
2009-09-25, 23:11
- og hva med m i n favoritt ? - den med grill ved inngangen, ligger på høyre side i hovedgata :)

- ha en fortsatt kjempefin ferie :D

bye_byeKari
Nu har jag lyckats förtränga vad den tavernan hette men jag har också haft den som favorit. Som jag förstod det senast vi var där, för några år sedan, så hade han köpt en taverna på andra sidan kyrkan ner mot Kambi beach. Anledningen till detta var att de var mera intresserade av att ha en lunchtaverna och få lite lättare kvällar. Förmodligen är det någon annan som har övertagit den gamla tavernan långs main street. Fasen vad irriterande att jag inte kommer på vad varken ägarparet eller tavernan hette.

Mvh Janérik

Arne
2009-09-26, 14:05
Lördag 26 September. Vi lämnade Toulas för morgonpromenaden ner till Corner att taga en morgonkopp kaffe. Strax före halv åtta dags att gå ombord på Samos Spirit för turen till Ag Kirikos. Havet spegelblankt och endast en svag havsbris. Överresan tog en timma och vi kunde sitta ute på soldäck att njuta den vackra soluppgången över Fournis höga berg.


Ag Kirikos var sig likt sedan senast. Vi sporde på Travel Agency om busstider till Evdilos. Det skulle gå en buss vid tolvtiden, och det passade oss perfekt. Att ta taxi de 40 kilometrarna till Evdilos skulle gå på i runda slängar 35-40€, och det ansåg vi vara en helt onödig utgift. Vi tillbringade väntetiden på det trivsamma hamnfikets utealtan att beskåda vardagslivet i hamnområdet. Tiden går alltid fort när man har trevligt tillsammans.

Arne ner till Travel Agency att inhandla färjebiljetter till morgondagen. 24 Euro per person med snabbfärjan Nisos Mykonos. Avfärd söndag eftermiddag 14.50.
Nu blev vi också upplysta om att den buss som skulle taga oss till Evdilos, den gick ej längre lördagar sedan tidtabellskiftet i veckan. Så det kan bli.
Det fick slaskas taxi i stället de fyra milen till Evdilos. 34€ kostade det kalaset, men vägen är otroligt vacker och går längs serpentiner upp och ned i dalgångarna.
Framme vid resmålet sutto vi oss genast ned att klyva ett krus vitt välkylt Ikariavin. Gott och billigt.

Härbärge hittade vi ett par hundra meter upp från hamnen på Hotel Atheras. Förnämligt ställe med wlan-uppkoppling , AC samt Pool ingående i priset, 47€. Klart godkänt för den standarden.

Vi sitta nu balkong att skåda ut över havet och hamnen.

Evdilos lördag eftermiddag klockan 14.55

Arne och Birgitta

Kanske vi kan få in bilderna i galleriet nu i afton. Just nu är hotellets lina lite slak.

Arne
2009-09-27, 08:42
Söndag morgon 27 September. Vi sitta nu solaltan på det förträffliga boendet här i Evdilos. Solen skina och det är allredan runt 25 grader varmt.
I går kväll gingo vi ut på byn att oss en trevlig taverna finna. Vi funno densamma långt ut, nästan där piren börjar.

God mat, snabb betjäning och engelsktalande servitris. Mera kunna ingen begära. Inne vid torget i byn rådde kaos. Valrörelsen inför grekvalet nästa helg är i full gång. KKE, det grekiska kommunistpartiet hade ockuperat torget. En skranglig talarstol var uppriggad tillsammans med en erbarmlig högtalaranläggning, mera troligt inhandlad på kommunåtervinningen för billig penning. Liv och oväsen. Tillresta lokala partikoryfeér höll tal och detta blandades med marschmusik. Allt att egga och entuiasmera massorna att lägga sina röster på partiet.

Vi satt på närbelägen Ouzeria att skådespelet betrakta.. Märkligt billigt pris på denna servering. Tvenne Ouzo med vatten och is betingade endast 2 €..
Den usla bandbredden medgiva icke uppladdning av bilder från gårdagen. Vi får fixa detta i afton när vi anlänt till Naxos och Hotel Prokopios.

Vi disponera rummet fram till halvtolv, och då har vi tre timmar på oss att avverka de cirka 300 meterna till färjeläget där Nisos Mykonos ska avgå vid pass 14.50.

Ska vi gissa att Ouzerian blir första anhalten??

Vi har nu inventerat vårt förråd av reseproviant. Den goda räkosten i tub tog slut redan efter fyra dagar på Patmos. Nu har vi kvar en halv tub Kaviar, samt en liten stump av det goda torkade renköttet.

Evdilos, söndag förmiddag 09.40

Arne och Birgitta

inkfish
2009-09-27, 10:59
Kommunistiska valtal och slut på räkosten... Jag har redan abstinens efter den här snabbdagboken som alltför snabbt lider mot sitt slutsnyft_drop

Maria/Micke
2009-09-27, 15:59
klapp_klap Vi följer också er resa. Rolig läsning som snart tar slut. Ha en skön sista vecka.

Arne
2009-09-27, 18:21
Vi har nu anlänt till Naxos och vårt favoritrum nr 14 på Hotel Prokopios vid Agios Prokopios.
Färjan från Evdilos var en halvtimme sen så vi kom till Naxos först vid halvsextiden. Vännen Vaggelis mötte upp vid hamnen och körde oss hit till Hotellet.

Det är lite mera vind här på Naxos, men vädret är fint.

Nu har vi packat upp ränseln och ska så strax taga promenaden till favorittavernan, Gorgona, vid Agia Anna. Promenaden dit taga sådär 15 minuter om man ej mellanlandar för ett krus vitt på Fotis Taverna.

Wlan här på hotellet fungerar perfekt och med utmärkt bandbredd.
Under morgondagen ska vi se till att i bildgalleriet lägga in alla bilderna från i lördags.

Vi har även hunnit med att hälsa på Vaggelis Hustru Effie samt Vaggelis far och mor.

Naxos söndag 27 September

Arne och Birgitta

grimm
2009-09-27, 19:37
Hhhmm,

Gorgona tycks vara ett favorittillhåll bland Kalimerianer. Visst var det ett bra ställe, men jag tror jag bodde för nära när jag var på Naxos.

Det fanns ett annat ställe relativt nära som jag för mitt liv inte kan komma ihåg namnet på, men det verkade vara relativt nystartat, med personal som var jättetrevlig och de bjöd på ouzo efter ouzo. deras "sandwich" var katastrofalt dålig, men när jag gav dem en andra chans, så excellerade de på de rätter som de rekommenderade.
Det låg c:a 5 minuter att gå från Gorgona, åt stan till. Mycket blått i inredningen...
Hmm, inte mycket till ledtråd, men jag hoppas att någon här vet jag menar!

/Grimm

Arne
2009-09-28, 09:16
Naxos måndag morgon 28 September.

Vi skippade kvällspromenaden till Gorgona eftersom det i går afton blåste något så okristligt. Tog i stället promenaden ner här på byn till den stora tavernan längst bort till höger, ett par hundra meter från taxiskylten i centrum. Det bjöds mycket god mat och fin service. Anmärkningsvärt många turister för årstiden.

På hemvägen noterade vi att det på granntavernan bjöds levande musik. Bouzookispelaren med örnnäsan samt gitarrist underhöllo gästerna. Mycket duktiga musiker och sångare.

Idag hade vi planerat fara in till Naxos Town, men det har vi skipppat. Vi ska i stället ta promenaden till Ag Anna att eventuellt finna oss ett svalkande dopp vid klipporna på udden.
Hela denna morgon har vi suttit balkong och lyssnat på P-4 Västerbottens streamade sändning. Skoj att höra väderrapporten när vi just nu på Naxos har 25 grader samt sol från klarblå himmel. Några vita molntussar kunna vi skönja uppe vid de höga bergen i fjärran.

Vårt hotell har anmärkningsvärt hög beläggning för årstiden med dryga 50 procent av rummen belagda. Mest tyska turister, men en del svenskar också.

Måndag förmiddag 10.20

Arne och Birgitta

Höstluffare
2009-09-28, 09:53
Läser med spänning varje nytt inlägg från er fantastiska resa.. Särskilt idag känns det skönt att höra om vädret. Dagens väderrapport från Skåne lyder; regn, blåst, kallt, rått och ruggigt!

Om en vecka sitter vi på Tinos, följt av Naxos, så ni får försöka hålla vädergudarna på gott humör därnere så länge! :D

Tack för underbart underhållande läsning! klapp_klap
/Helena

Arne
2009-09-28, 10:02
Trots knackig bandbredd har vi nu lyckats att med skohornets hjälp få in tre bilder från lördagen. Hittas i bildgalleriet under "fourniavresa"

Arne och Birgitta

Arne
2009-09-28, 15:16
Måndag eftermiddag. 28 September.

Det blev en skön men en smula blåsig promenad denna förmiddag. Vi stannade först vid Fotis lilla fina taverna, den med de tre klassiska blå borden vid balustraden. Tavernaägaren genast fram att hälsa oss välkommen åter, samt förevisade ånyo det nu åtta månader gamla barnbarnet, hans ögonsten.

På stranden var det gott om solstolar men mycket få besökare. Vinden fungerade som sandblästrare för de tappra som härdade ut.
Framme vid Taverna Gorgona satte vid oss ner att klyva ett krus vitt. Strax såg vi
ute i sundet den gamla skorven Skopelitis komma gungande i de höga vågorna.
Vi tackade högre makter för att vi ej var passagerare på den vingliga färden. Detta
Rysansvärda flytetyg.
På hemvägen besökte vi systrarna Lindbergs lilla café Golden Sun för att få oss en
omelett samt att språkas vid en stund. Systrarna hade nåtts av beskedet att Brige ej
längre finns med bland oss.
När vi kom hem för siestavila visade termometern på 26 grader den kraftiga vinden till
trots.
Bilder från förmiddagspromenaden hiitar ni i galleriet under Naxos28september

Arne och Birgitta
Måndag eftermiddag 15.45

Eva L
2009-09-28, 15:21
Nu får ni passa på att njuta av värmen för här hemma blåser och regnar det. För en kort stund sedan såg det ut som snöblandat mot mitt fönster men det var förhoppningsvis bara hagel. Tvär kontrast till den gågna helgens sköna värme.

Eva

Lissi
2009-09-28, 16:13
Härlig läsning ni bjuder på! Jag följer er dag för dag, njuter av era berättelser och gläds åt att det snart är min tur....hoppas bara det inte blåser för förskräckligt på sjön!

HA det fortsatt gott!!

Lissi

zakka
2009-09-28, 19:36
Hej på Er!
Tokkörde hem från jobbet idag för att kunna läsa hur ni har det på Naxos, en av våra favoritöar.:) Härligt att höra att ni har det gott trots blåst. Det blåser rejält här hemma också men det är ju inga 26 grader precis... snyft_drop mer åt 13-14 sådär. Det är helt fantastiskt att få följa Er på vägen och läsa Era trevliga tankar och upplevelser. Det gör livet lite lättare att stå ut med tills det blir dags att åka ner igen. Ha det fortsatt gott!

MVH zakka

Arne
2009-09-29, 09:21
Tisdag morgon 29 September.

Ånyo en härlig morgon med vackert väder och 25 grader. Molntussarna uppe vid de höga bergen ligga kvar.
Under gårdagskvällen togo vi oss promenaden längs kustvägen i riktning Agia Anna. Vi stannade till vid Fotis taverna att beskåda solnedgången. Alltid lika vackert scenario man aldrig kunna bli mätt på.

Så vidare till Gorgona att spisa middag. Faktiskt rätt mycket folk, denna årstid till trots. En gammal bekant fann vi i kyparen ”Effektive Larsson”. Snabb som en vessla och alltid på väg, aldrig stilla, inga döda punkter. Larsson har jobbat på Gorgona i tre år nu.
Maten som vanligt suverän. Arne tog sin schnitsel och Birgitta en spagetti bolognese.
Med krus vitt fick vi en nota på 16 Euro. Klart godkänt.

Nu kyler det på under kvällarna. När vi kom åter till hotellet visade vår resetermometer på 18 grader och luftfuktighet runt 70 procent. Vi stannade till vid hempromenaden att inhandla ett ex av söndagens Aftonblad till svindyra 3,2 Euro.
Tidningen ska idag läsas snikigt bokstav för bokstav…

Bandbredden utmärkt. Bilderna ligga nu inne i bildgalleriet
Under rubriken kväll28september.

Idag ska vi vid lunchtid ta bussen in till Naxos Stad. Arnes vänstersandal är på väg att haverera och behöver som tidigare högersandalen omgående renovering. Arne ska även klippas. Mera troligt blir det också ett besök i ost- och kryddbutiken att bunkra lite kryddor inför hemresan.

Naxos tisdag morgon 10.15 Arne och Birgitta

Kalimera
2009-09-29, 13:26
Vi stannade till vid Fotis taverna att beskåda solnedgången. Alltid lika vackert scenario man aldrig kunna bli mätt på.Instämmer till fullo!

inför hemresan.När tar denna underbara läsning slut? :o

inkfish
2009-09-29, 16:41
Tror de åker hem på fredag.

Men om vi budar ner en tub räkost med express, tror du att de stannar en vecka till då? Det kommer att bli jättetomt i den här trådensnyft_drop

Arne
2009-09-29, 16:41
Tisdag eftermiddag 29 September.

Vi tog promenaden till busshållplatsen vid pass 11.20. Stannade till vid market att inhandla tvenne bussbiljetter a 1,4€ stycket. Bussföraren tillhandahålla ej biljetter. De turister som klevo på bussen och saknade biljetter, de fingo under övriga passagerares milda överinseende finna sig i att vid nästa market bli förpassade ut att giltiga färdbiljetter inhandla innan de fingo färden fortsätta…

Väl framme vid slutstationen styrdes våra steg direkt till den italienska tavernan just där hamnpiren börjar. Vi fick ett varmt väkomnande samt ett krus vitt med tillhörande mezes.
Just ja! För den som behöver en natts tillfällig övernattning i väntan på färja, då kunna vi verkligen rekommendera Hotel Okeanis just bredvid italienska tavernan. Huset ser lite ruffigt ut, men rummen är fina och mycket billiga. Finns ingen i receptionen, då är det bara att ringa det telefonnummer som finns angivet på dörren.

Så dags att ta turen upp till square att Arne frisera. Frisören välkomnade besöket och Arne kom ut tjugo minuter senare och tio Euro fattigare, men med prydligt hår.

Ja, sen iväg att med hjälp av diffus vägbeskrivning finna skomakarens verkstad.
Vi (Arne) gingo emellertid vilse och hamnade åt H-e nere vid St Georgestranden…

Så fick vi skrinlägga reparationen av vänstersandalen. Vi ställde i stället kosan till den fina ost- och kryddbutiken att därstädes inhandla vällagrad Naxosost, kryddor samt en stor portion kalamataaoliver av bästa kvalitet. Tvenne fina olivtvålar slank ävenså ner i kassen.
Hem slaskade vi taxi för åtta Euro. Ur ränselns ”rescue-kit-påse framtog Arne en bit galvaniserad järntråd samt superlimmet. Efter en kvart och några svordomar var sandalen om icke som ny, så i alla fall ånyo funktionsduglig.

En timmes siesta senare sitta vi nu att hamra denna rapport.

Naxos tisdag eftermiddag 17.30

Arne och Birgitta

Med fyra dagar kvar till hemresan.

inkfish
2009-09-29, 16:56
Vi (Arne) gingo emellertid vilse och hamnade åt H-e nere vid St Georgestranden…



Don't mention the war! Det har jag också gjort en gång. Jag skulle inte till skomakaren men väl hem till rummet. Jag gick och gick och det enda jag kom ihåg var att jag bodde i ett vitt hus med blåa luckor:mad:. Till slut hörde jag ett "hallå, var har du VARIT?"

Det var ressällskapet som ropade från balkongen. Ä-N-T-L-I-G-E-N.

I ren tacksamhet gick jag FÖRBI huset för jag hittade inte ens ingången:o

Jävla Naxos:(

Det hotellet var lika svårt att hitta som utgången på färjan från Rhodos till Kos. Det är ett under att jag varit på Kos. Men det är en annan historia.

sjöborren
2009-09-29, 19:41
Arne du påminner lite om -70 talets MacGyver. :cool: Han som fixade allt med sin Schweiziska armekniv, silvertape och en gnutta genialitet ... medan du plockar fram lite galvaliserad järntråd,superlim och ett gäng svordomar. :rolleyes:

Lilla sjöborren som bara väntar på nästa kapitel.:D

grimm
2009-09-29, 20:06
Arne du påminner lite om -70 talets MacGyver. :cool: Han som fixade allt med sin Schweiziska armekniv, silvertape och en gnutta genialitet ... medan du plockar fram lite galvaliserad järntråd,superlim och ett gäng svordomar. :rolleyes:

Lilla sjöborren som bara väntar på nästa kapitel.:D


Hahahaha,

Vilken skön kommentar! jag fick mig ett gott skratt. Tack!

/Grimm

sjöborren
2009-09-29, 21:12
Glömde skohornet! :D

Arne
2009-09-30, 09:28
Naxos onsdag morgon 30 September.

Enastående fint väder även denna dag. Vinden har nu avtagit, ja, det är snudd på vindstilla och resetermometern visa allredan på 26 grader. Under gårdagens kväll riktade vi kursen mot den taverna vi besökte i förrgår, Anesis-Spiros. Där kunna faktiskt Birgitta beställa ”halv portion” av sin Carbonara, och detta till halva priset.
Mycket ovanligt.

I morse kom hotellägaren Vaggelis att byta några ord med oss. Han mönstrade Arnes egenhändigt lagade vänstersandal samt dömde genast ut denna lagning såsom ”Icke professionellt utförd” samt att lagningen näppeligen förmenade hålla till solnedgång. Arne ska därför med hotellets minibuss nu vid lunchtid tvångsförflyttas till skomakeriet…

Under eftermiddagen ska vi berätta lite mer om vårt hotell och dess faciliteter.

Just ja, i går afton fick vi ett mail från Olympic Airways vari de förmälde att vår avgångstid nu på fredag från Naxos till Athen ändrats från 11.00 till 09.30. Helt ok för oss, men utgår flygbolaget från att alla utländska turister medför dator med Internetuppkoppling??? Vi har ju även uppgett mobilnummer i samband med att resan bokades och betalades.

Medgiva bandbredden kommer lite bilder i galleriet under rubriken 30septnaxos framöver.

Arne och Birgitta
Klockan 10.20 Naxos

Kalimera
2009-09-30, 09:54
Just ja, i går afton fick vi ett mail från Olympic Airways vari de förmälde att vår avgångstid nu på fredag från Naxos till Athen ändrats från 11.00 till 09.30. Helt ok för oss, men utgår flygbolaget från att alla utländska turister medför dator med Internetuppkoppling??? Vi har ju även uppgett mobilnummer i samband med att resan bokades och betalades.Det lär vara några som missar planet. Tur att ni har datorn med er!

Njut nu av den sista tiden! bye_bye

agnlar
2009-09-30, 15:13
Precis samma sak hände oss och jag är tacksam att datorn var med. Har dom inte hört talas om sms?;-)

Lissi
2009-09-30, 15:18
Det är ett under att jag varit på Kos. Men det är en annan historia.

Men ÅH snälla, sen när vi behöver tröst då Arnes och Birgittas rapporter är slut KAN vi inte få den historien då???_B-anana

Lissi -som skällt ut sin chef idag....riktigt kul! Jag ska ju ändå sluta:D

Arne
2009-09-30, 16:23
Onsdag eftermiddag 30 September.
Varmt idag. Vi noterade 29 grader vid elvatiden i förmiddags och flydde ut på baksidan av studion, en loftgång där skön svalka rådde.

Lite om Hotel Prokopios nu. Vaggelis föräldrar ägde ett stycke land för jordbruksändamål ute vid Ag. Prokopios. I början aav 1970-talet började det dyka upp Hippies i området. De efterfrågade natthärbärge och tilldelades dylikt i ladan. Så uppfördes en radhuslänga av enklaste slag med fyra rum och lika många bäddar i varje. Torrtoalett på bakgården där det även fanns en utedusch, vattenkran samt en enkel gasolspis. Hotellnamnet inregistrerades hos myndigheten.

Efterhand påbörjades bygget av det nuvarande hotellet. Inga lånade pengar. Utbyggnaden skedde i takt med inkomsterna från uthyrningen. Så kom bilvägen till i slutet av 70-talet och då accelererade turistströmmen.
Med tiden byggdes också systrarnas hotell. Ett till Ioanna och ett till Dimitra. Stackars Dimitra drabbades för fyra år sedan av cancer och avled kort därefter, efterlämnade make och två små töser.

Nu står hotellet klart i all sin prakt. Ett trettiotal studios med köksutrustning och AC. Det finns därtill fem dubbelstudios för stora familjer. Så finnes en liten servering som ser till att den som vill kan få frukost till priset 5 Euro per vuxen. Barnen gratis. Det serveras även lunchrätter av god kvalitet och till mycket bra priser.
Hotellet har egen interaktiv hemsida. Hotellet håller mellanprisklass och med en servicenivå icke av denna världen. Det är dock klokt att förboka boende på detta Hotell enär det med åren kommit att bliva mycket populärt.

Den kommande vintern har Vaggelis därtill satsat på åretruntöppet i en del av hotellet. Den del där receptionen är belägen. Sex studios har försetts med värmeelement där skön värme kommer från en oljepanna i källaren. Detta är ett test han prövar för första gången. Förhandlingar pågår med ett biluthyrningsföretag om att låta en bil ingå i rumskostnaden. Det finns över 1000 hyrbilar på ön att samla damm vintertid.

Bilderna från gårdagens tur till Naxos Stad samt lite bilder här från vårt Hotell ligga nu inne i galleriet under Naxos30september.

Naxos 30 sept klockan 17.20

Arne och Birgitta

eva kambiti
2009-09-30, 19:27
Hej pa er Birgitta och Arne!
Jag foljer allt era turer runt ovarlden....tur att nagon har koll pa tider vad det galler bade bat o flygtider. Sista veckan har det vart hektiskt runt olympics "oron" o nast in till alla flyg har fatt andrade tider oavsett var an man flyger ifran. Som Janne sa - Manga kommer missa sina flyg.....
Hoppas ni far ett skont avslut pa resan och sjalv kommer jag inte trampa svensk mark igen forran den 7! Det far duga! Trevlig host pa er bye_byealla!

Marouli
2009-09-30, 20:50
Hej!
Även om jag själv varit i Grekland 4 veckor i år känns de som många fler tack vare "snabbdagboken"
Flera öar och ställen som man själv längtar tillbaka till har man ju kunnat besöka via dagliga anektoter och bilder! Tack för det:)

Som ögonvitttne till båda Inkfish`s ovan beskrivna situationer kan jag intyga att speciellt irrandet rund på färjan var obeskrivlig.Hon dök upp både här och var på däck ock i trappor innan hon till slut kom av båten precis innan den lade ut.Hon hade dessutom viktig packning med sig till oss som vi glömt hemma så vi var MYCKET tacksamma när hon till slut vacklade av ,fortfarande något förvirrad ;) Tror inte att orientering är hennes starkaste gren om jag säger såAng_elx
Marouli

inkfish
2009-09-30, 21:58
Hon hade dessutom viktig packning med sig till oss som vi glömt hemma så vi var MYCKET tacksamma när hon till slut vacklade av ,fortfarande något förvirrad ;)

Även du, min Brutus:(...

Nästa gång får han klara sig utan badbyxor (eller leta i det östtyska hittegodset på Patmos garden)


;)

(Lissi: ja, du har nog redan fattat.... Paret Marouli skulle ta emot mig på kajen på Kos så jag gick ut på akterdäck för att vinka. Och färjor... Jag hatar färjor! Höger och vänster byter liksom plats hela tiden, för oss som föddes utan rumsuppfattning är det en mardrömsnyft_drop.

Så när jag vinkat färdigt och skulle gå ner till landgången som jag såg fällas ner nedanför så hittade jag inte dit! Hur jag än gick så kom jag ut genom nya dörrar hela tiden men ingen ledde till landgången.

Och för paret Marouli på kajen så jag ut som göken i klockan som dök upp än här, än där och det var naturligtvis skojigt en stund men du vet ju snabba grekiska färjor är att komma iväg igen så det blev lite pinknödigt där på slutet...

Men av kom jag, i sista stund. Med badbyxor:D)

Nu ska jag kolla Arnes nya bilder. Det glädjer mig på något vis att han bor i ett gammalt radhus för hippiesflabb_flab

Athanasia
2009-10-01, 06:51
Vill tacka Arne o Birgitta för härliga berättelser,,njut nu av de sista dagarna nere i Grekland.Hälsningar P och T.

Arne
2009-10-01, 09:16
Torsdag morgon 1 Oktober.

Samma vackra väder med 24 grader och ej ett endaste moln att skymta. Vår resa går nu mot finalen, och det förmenas även turistsäsongen här på Naxos göra. Hotell, tavernor, turistbutiker med mera, alla har de nu påbörjat uppvintringen. Många har redan bommat igen medan andra gå på sparlåga. Butikerna rear ut sina lager till uppemot 30 procents rabatt.

Resan in till skomakaren avlöpte bra. Arne avlägsnade turligt nog den taffliga reparation han gjort på vänstersandalen. Järntråd och lim gick i papperskorgen. Detta för att undvika eventuell elak kommentar från skomakaren angående tokiga turisters klantiga lagningar…

Vår gode vän från Göteborg lät via sms fråga varför i fridens namn Arne alltid ska fara till övärlden i risiga sammanrasande sandaler, samt att jaga skomakare på alla öarna att reparera. ”Hur vore det om du inhandlade ett par nya fräscha sandaler inför grekresan?” Svaret blev att när Arne hittar ett par sandaler han trivs i, då brukas dessa skodon i fyra- fem år fram till den punkt när reparationerna överstiga originalens läder.

I går kväll tog vi promenaden till tavernan Anesis och stannade till vid systrarna Lindbergs café att avnjuta solnedgången. Vi tända var kväll ”Briges ljus” ett litet gult ljus i glas. Det är en sak vi ej missar.

Just ja, i förrgår skickade vi ett email till Vaggelis. Över poolen så att säga. Vi fotade en hotellbuss på Patmos. ”Hotel Effie” Alltså samma namn som Vaggelis Hustru. Vi gratuleraade till inköpet av hotell på Patmos men bifogade texten ”obs Joke” Väckte mycken munterhet i receptionen. Effie kom geenast över till oss och sade att hon ju försökt hålla detta hemligt, men att hon nu var avslöjad inför alla....
Just nyss ringde faktiskt Olympic Airways på mobilen att meddela den ändrade flighttiden från Naxos till Athen. Hedervärt för den som saknar laptop…

Bilder från gårdagskvällen nu lagda in i galleriet under 1oktobernaxos

Torsdag förmiddag 10.10

Arne och Birgitta

Arne
2009-10-01, 15:24
Torsdag eftermiddag 1 Oktober. Vid halvtolvtiden visade termometern 29 grader på vår altan. Alltså dags att ånyo taga promenaden ut till kusten att svalka finna. Vi gick till Fotis taverna och sutto oss genast ned vid ett av de tre blå borden under träden att klyva ett krus vitt i havsbrisen. Nu allt mindre strandgäster vid solstolarna.

Vid pass halv ett gick vi till Systrarna Lindbergs café att taga lunch.
Systrarnas omelett är rent delikat liksom deras fruktglass i jätteskålar. Systrarna hade sett på Tv att det nu på söndag skulle bli en markant väderförsämring i övärlden. Kallt och regn samt blåsigt. Kanske det ändå är läge att fara hemåt nu?

Nu sitta vi ånyo balkong här på Hotel Prokopios. Behaglig skugga råda här var eftermiddag efter halv tre.
Efter dopp i den fina poolen är det så dags för oss att packa ränseln inför morgondagens avresa med Olympic till Athen. Vi ska vara på flygplatsen strax runt klockan åtta, och Vaggelis kör oss dit.

09.45 går planet och landar på Athen Airport 50 minuter senare. Om allt fungerar ska någon från Hotel Peris hämta oss för transport det tio minuterna till Hotellet. Enligt uppgift finnes det utmärkt fungerande wlan, och detta innebär att vi förhoppningsvis kunna lämna en slutrapport därifrån. Vi har gjort en sammanställning över våra kostnader avseende mat, rum, taxi, bussresor och flygresor.
Bilder från eftermiddagen ligga inne i galleriet under em1oktobernaxos.

I afton blir det troligen ånyo en tur till Anesis Taverna att spisa middag.

Torsdag eftermiddag 1625

Arne och Birgitta

Lissi
2009-10-01, 15:38
Jorå! Peris har fungerande datornät att nyttja! Alltid fullt i receptionens soffa med gäster som har en laptop i knät!
Passa på att promenera ner till havet..halvvägs finns ett mysigt litet ställe att "klyva" ett krus vitt på;)

Lissi- som ska göra detta om exakt 29 dagar på väg hem!

Arne
2009-10-02, 14:18
Athen, Peris Hotel, fredag eftermiddag 2 Oktober.

Morgonen med sol på Hotel Prokopios och 24 grader. Vi fick skjuts till Naxos Airport och var framme efter fem minuter. Var checka in?? Arne fann en öppen dörr innanför vilken han kunde skåda ett rullband samt tillhörande genomlysningskamera. Vi stegade genast in men upptäckte att vi hamnat en smula fel. Vi hade gått in genom en personalingång och hamnat på personalens sida av disken. Munterhet kunde skönjas av personalen, men eftersom de just strax ändå skulle starta incheckningen, så tog de hand om oss allra först och fixade bagaget samt boardingkorten. Allt i akt och mening bliva av med oss snarast från felaktigt utrymme.

Planet vi for med var ett från Danmark inlånat Atr-42 med plats för inalles 48 passagerare. Nu äro emellertid dessa små propellerplan en smula viktkänsliga, och av denna anledning fullbokas planet bara upp till 40 passagerare. Resteande åtta platser reserveras för stand-by passagerare utan löfte att få komma med.

När invägning av incheckat bagage var klar och passagerarantalets listade vikt kollats av, då visade det sig att koffertarna voro tunga. Därav kunde man ej medge någon stand-by att medfölja. De stackarna fingo kasta sig in i taxibilar för att hinna med Blue Star in till Athen. Avgång 09.30.

Framme i Athen väntade ägaren till Hotell Peris och viftade med en liten skylt.
En trevlig man vi gärna återser igen. Hotellet var mycket fint och välskött.

Vi tog efter incheckning en promenad ner till stranden att klyva ett krus samt se på omgivningarna. En dryg tur som tog dryga 20 minuter.

Nu hem att hamra snabbdagboken samt strax siestavila.
Bilderna från gårdagens afton lär vi ej kunna plocka in förrän vi återvänt hem. Hotellets Internetuppkoppling förefaller mera troligt bestå av ADSL och stressad koppartråd…

Ska vi så sammanfatta våra kostnader under denna resa blir utfallet som följer;

Kostnader färjebiljetter 150€
Busskostnaderna försumbara, men taxiresorna landade på 105€
Boendet har i snitt kostat 30€ natten, då undantagandes Hotellnätterna. En i Evdilos samt natten här på Peris. 47 resp 78€.

Middagarna har landat på mellan 15-20€ för två inklusive ett krus vitt.När hustrun en kväll tog grillade räkor, då rusade notan upp till 26€. Vi uppfattar ej att tavernapriserna stigit nämnvärt sedan förra året.

Fredag eftermiddag 15.10

Arne och Birgitta

Eva L
2009-10-02, 15:24
Oj så billigt ni äter. Mina middagar slutade notan oftast på 12-18 för en person.

Eva

Arne
2009-10-02, 17:31
Jisses! Det gick trots allt att lägga några bilder in, den usla linan till trots.
Tvenne bilder från Fotis taverna Naxos i går kväll samt en bild vi tog nere vid stranden här på Loutsa, på vägen mot Rafina.
Ligger i galleriet under kvällenandraoktober

Arne och Birgitta

Direkt balkongen Peris Hotel 18.30

Janérik
2009-10-02, 23:10
den usla linan till trots.
Egentligen är det väl inte deras lina som är dålig, de har bara lite för få accesspunkter och lite för tjocka väggar. Där vi bodde så fick jag inte ens upp att det fanns ett trådlöst nätverk i närheten men då jag satte mej vid uteplatsen bredvid entren så fungerade det hur bra som helst.

Det är för övrigt lovat 1-2 dm snö här i helgen men välkomna hem i alla fall.

Mvh Janérik

Arne
2009-10-03, 08:32
Lördag morgon 3 Oktober Hotel Peris rum 2.
Slutrapport.

Efter en god men tidig middag satte vi oss ned på balkongen att summera denna treveckorsresa. I princip höll vår i förväg fastlagda färdplan till punkt och pricka.
Resans första dag hade vi regn när vi till Samos anlände. Därefter oförskämt fint väder hela tiden. Myggen, som Arne inte tål, har vi ej märkt något av, och det var en glädjepunkt.

Det flygplansbuller vi befarade här vid Hotel Peris, var under gårdgen intensivt från förmiddagen och fran till tvåtiden på eftermiddagen. Sedan var det tyst hela kvällen och natten. Först i morse dånade stålfåglarna igång igen någon timme. Det kan ha förekommit trafik under natten men att balkongdörrarna stängt ljudet ute. Det är nya förnämliga skjutdörrar av dubbelglas och stål.

Vi fick faktiskt en regnskur vid pass halvåtta i morse. Det blev att flytta in balkongbordet en meter så gåvo regnet oss ej mera harm. Frukostbrickan vi fick var suveränt bra för våra önskemål. Lagom av allt. Nu kunna vi dock höra kraftig åska en bit bort. Ska det bli väderomslag nu på självaste hemresedagen?? Det verkar så. Nu regnar det måttligt, men åskan mullrar hela tiden.

Hotellägaren ska köra oss till Airport så vi är på plats vid halvelvatiden. Vårt SAS-plan ska lyfta 11.40.

Sonen hämtar oss vid Arlanda för transport till villan i Sundbyberg där vi ska tillbringa helgen att umgås med barn och barnbarn inför hemfärden till Umeå måndag morgon. Det ska visst vankas plankstek i afton.

En bild från hotellet visande soluppgången i morse lägges in i galleriet under rubriken final3oktober
Vi gläds åt att så många kalimeror varit inne att följa våra vedermödor. Alltid skojigt med respons ska ni veta.

Arne och Birgitta 09.10 lördag morgon

Athanasia
2009-10-03, 08:39
Tack för trevlig läsning! P o T

sjöborren
2009-10-03, 09:09
Tack för underbar reseberättelse! klapp_klap Hoppas ni får en fin hemresa och en trevlig kväll i Sundyberg med plankstek ...kanske ett krus rött? ;).
Eftersom er reseberättelse blivit vanebildande får ni väl fortsätta skriva från Umeå. :rolleyes:

Lilla sjöborren. bye_bye

Riitta
2009-10-03, 09:12
Det har varit trevligt och få följa er resa, tack så mycket för det:)

Ha en bra hemresa. Här på Västkusten har det lovats ordentligt ruskväder i dag:o

Riittabye_bye

Eva L
2009-10-03, 09:32
Perfekt dag att komma hem till Umeå då har morgondagens väntade snö/regnoväder dragit förbi men då har väl tyvärr alla vackra höstfärger kanske också försvunnit. Välkommen hem. På min balkong blommar lejongapen i många vackra färger. Dess ljuvliga sommarblommor som faktiskt tål några minusgrader. Kanske Birgittas också står i blom än.

Eva

inkfish
2009-10-03, 15:29
Vi gläds åt att så många kalimeror varit inne att följa våra vedermödor.


Över 8500 visningar... Det är vi som ska tacka!

Nu blir det väldigt tomt härinne:(

IRSA
2009-10-03, 16:27
Välkomna hem, fick ett mms från kompisen i Älvsbyn nyss, där var det soligt och skönt höstväder idag.

Tack för trevlig läsning och fina bilder.

Irene

Lissi
2009-10-03, 17:05
Välkomna hem och det mysigaste har ni kvar, dvs en helg med barn och barnbarn, helt oslagbart!!!!:D

Tack för en härlig resa tillsammans med er!klapp_klap

Lisa

Hasse
2009-10-03, 18:20
Och tänka sig, Eva på Patmos Garden kunde inte motstå frestelsen så hon är numera en av oss här i forumet. Patmos Garden, en oas, en underbar plats att bo på och Patmos en helt underbar ö.

Duktiga entreprenörer ska ha beröm och en framskjuten plats klapp_klap


Hasse :cool:

litentuva
2009-10-03, 19:33
Jag tackar för trevlig läsning och målande beskrivningar av platserna ni besökt, önskar er en trevlig höst på de mer nordliga breddgraderna! (eller är det månne redan vinter på G hos er...?)

Peter
2009-10-03, 20:10
Tror inte att orientering är hennes starkaste gren om jag säger så...

Jag har från säkra källor hört att hon ansökt om ledsagare nu... ;) :D Ang_elx

Till Arne och Birgitta. Det har i vanlig ordning varit ett (kluvet) nöje att läsa om era öden och äventyr i den Grekiska Arkipelagen... ;) Det är alltid uppskattad läsning. Men det är ju det här med vinden och kylan som nu drabbar även oss i Skåne som gör att man känner sig lite avundsjuk. INTE missundsam dock. Det är skillnad! Det hade nog varit roligare att sitta och klyva ett krus vitt med er i värmen... snyft_drop

Maria/Micke
2009-10-03, 23:33
bye_byeVi kommer att sakna dina dagliga rapporter från Grekland Maria&Micke!

Malina
2009-10-05, 10:53
Tack ni två! Det har varit ett sant nöje!!!!

yannis
2009-10-05, 12:34
Tack, alla ni som följt vår dagbok. Era kommenrarer och frågor har gett oss inspiration till att fortsätta.

När Arne hamrade snabbdagboken rådde lugn och tystnad och då kunde jag i godan ro ägna mig åt min sudoku-bok, inköpt på Patmos. Min Arne skulle med råge platsa in under tråden "Mest udda att ta med sig på resan":) under Cafe Kalimera.

Vi hade sedan en fin helg hos barn och barnbarn i Sumpan. Naturligtvis med besök i härliga Tensta.

Nu har vi kommit hem ett till soligt och blåsigt Umeå. Björkarna lyser i sina fantastiska höstfärger. Mor (svärmor) kan återigen få lite mer omsorg.

Det gäller nu att börja leta efter billiga flygbiljetter till nästa resa. Jag skulle gärna vilja tillbringa påsken återigen i Grekland. Påsken nästa år infaller samtidigt med vår påsk, det vill säga i början av april.

Tack, alla!

Hustru Birgitta

Lissi
2009-10-05, 14:06
Min Arne skulle med råge platsa in under tråden "Mest udda att ta med sig på resan":) under Cafe Kalimera........


......Påsken nästa år infaller samtidigt med vår påsk, det vill säga i början av april.

Hustru Birgitta

:D:D:D Men Birgitta så Du säger....

Härligt att veta det om påsken redan nu.....Då måste en ev.påskresa gå till Grekland förstås! Måste fundera ut en lämplig ö:D:cool:

Lissi

sjöborren
2009-10-06, 11:12
Birgitta! Snacka om övervikt! ;)

inkfish
2009-10-06, 17:28
Härlig avatar Birgitta! Är den från Naxos?

yannis
2009-10-06, 18:01
Ja, Inkan! Bilden togs för en vecka sedan på Fotis Taverna vid Agios Prokopios stranden. Vid trädet med dom tre borden. Havet låg spegelblankt. 25 grader varmt i vattnet och samma temperatur i luften.

Oj, vad jag längtar dit igen!

Birgitta

inkfish
2009-10-06, 18:08
Ja, jag tyckte jag kände igen den. Ser helt ljuvligt ut. Det är allt bra långt till nästa gång:(

Aase
2009-10-06, 18:28
Hejsan
Jag vill tacka er båda för era underbara inlägg från den grekiska övärlden. Det har varit ett sant nöje att följa er (både denna gång samt alla andra resebrev och snabbdagböcker). Jag är dock väldigt avundsjuk på er som får åka så här i eftersäsong. Det är en dröm jag har närt länge.

Åse (inte missunsam)

Aina
2009-10-13, 08:04
Hej Arne! Det har varit väldigt roligt att följa med på er resa, trots att jag inte läst själv. :confused: Maken skriver inte så ofta här på Kalimera, men läser desto mer och han har rapporterat: Nu är Arne på Samos, han bor på hotell Prokopios osv osv. Så på det sättet har jag följt er resa. Bilderna har jag sett! Jag blev så glad, och nostalgisk, av bilderna från O'Fotis taverna i Agios Prokopios, ägaren med barnbarn, borden vid vägkanten - ja, jag vill dit igen! Tack, Arne.
Aina

ouzakia
2009-10-13, 09:44
Hej Arne! Det har varit väldigt roligt att följa med på er resa, trots att jag inte läst själv. :confused: Maken skriver inte så ofta här på Kalimera, men läser desto mer och han har rapporterat: Nu är Arne på Samos, han bor på hotell Prokopios osv osv. Så på det sättet har jag följt er resa. Bilderna har jag sett! Jag blev så glad, och nostalgisk, av bilderna från O'Fotis taverna i Agios Prokopios, ägaren med barnbarn, borden vid vägkanten - ja, jag vill dit igen! Tack, Arne.
Aina


Hvor finner jag alle bilder som arne & co har sendt?

Hilsen ouzakia

Kalimera
2009-10-13, 09:58
Hvor finner jag alle bilder som arne & co har sendt?Under Nätverk - Bilder & Album här ovan, eller under Arnes profil, som du hittar här... (http://www.kalimera.nu/forums/member.php?u=93)

ouzakia
2009-10-13, 12:44
Under Nätverk - Bilder & Album här ovan, eller under Arnes profil, som du hittar här... (http://www.kalimera.nu/forums/member.php?u=93)


Se der ja klapp_klap nå har jag att gjøra en stund framøverflabb_flab
Efcharistå poli bye_bye

Arne
2009-10-17, 11:56
Som vi tidigare meddelat via höstens snabbdagbok, kommer Hotel Prokopios på Naxos att denna vinter hålla delar av anläggningen öppen. Hotellet erbjuder inalles sex studios försedda med centralvärme samt en hyrbil ingående i priset, för 50€ dygnet (min 2 pers) under tiden från nu och fram till den 31 Maj 2010.

Kantänka detta kan vara av intresse för några Kalimeror som vill prova på ett besök i övärlden ”Off season” ? 50€ för studio och tillhörande hyrbil verkar vara ett klipp!

Mer info finner den vetgirige på Hotellets hemsida som enklast nås via Kalimeras hotellsida här på hemsidan. Erbjudandet finner man på Special offer.

Arne och Birgitta
(http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?p=182347#post182347)