handdator

Visa fullständig version : Tavernafrågor


inkfish
2005-10-02, 23:25
Blev hängande på Pelagos väldigt mycket :o så det var ett par tavernor i Pigadia som jag ville testa men aldrig hann med.

Båda ligger längs vägen ut från stan mot Pelagos, den ena heter To koutouki och den andra To feggari.

Nån som kan berätta hur de är?

(Ställena jag hann med för middagar förutom Pelagos var Orea Karpathos, O kafenes tou Zachary och Under the trees).

karinafp
2005-10-03, 11:38
den ena heter To koutouki och den andra To feggari.

Hasse och Bettan besökte båda ställena förra året. Ta en liten titt i deras resebrev från i fjol, Jakten på osthyveln tror jag det hette...;)

För oss bortfaller båda ställena p g a avsaknad av antingen havsutsikt eller musik, så än har vi inte testat dem. Men det kanske blir någon gång, man vet aldrig. :D

Karin

inkfish
2005-10-03, 13:09
Jag läste deras resebrev häromdagen, blev bara nyfiken på om fler varit där.

Havsutsikt var väl inte riktigt ordet, nejflabb_flab. Snarare sitter man ju mitt i trafiken. Men såna ställen kan ha suverän mat och jag fick bra vibbar varje gång jag gick förbi båda två.

Nora
2005-10-03, 15:59
Ofte er det veldig bra mat på de stedene som ikke har verdens beste beliggenhet ja. Mine yndlingsrestauranter på Karpathos er nettopp sånne restauranter. Har imidlertid ikke vært på de to du spurte om.

ciakoohler
2005-10-03, 16:51
Den absolut bästa maten alla kategorier åt jag på en lunchtaverna LÅNGT bort på Vrondistranden.Dvs Greenpeace.Det ser skrämmande modernt ut ,som Inkfish kan intyga,men... De har den mest fantastiskt välsmakande mat jag åt på två veckor.Ostbollar ,inbakad fetaost o keftedes var vad jag hann smaka o ostbollarna var bäst..Så var inte rädda för att pröva även om det ser ut som hela rasket var importerat från Usa o att det är en bit att gå.Personalen är oxå mycket trevlig o kom direkt ihåg mitt dryckesval efter en enda gång.Undertecknat med det av Mikke utvalda nya namnet Retcia,så nu kan alla gissa vad det var jag drack

inkfish
2005-10-03, 17:29
Greenpeace var ett smart ställe. Köket var inrymt i en flyttbar container, toaletterna bajamajor osv - allt ordnat för att lätt kunna klappa igen för vintern, alltså.

Och med tanke på de enkla förhållandena var det imponerande bra mat de fick till. (Extra bra smakade den de dagar de spelade grekiskt i högtalarna, vissa dagar var det lite tristare amerikansk musikrepertoar).

Den bakade fetan åt jag också - men jag tyckte faktiskt att den var godare på Pelagos, den var lite för lös och rinnig för min smak på Greenpeace.

Sitter och funderar på vad som var det godaste jag själv åt på Karp och kommer fram till följande:

* hela middagen på Under the trees

* squashbullarna, spenatpajen och framför allt saganakin på Orea Karpathos. (Osten var inte kefalotiri eller graviera, den började på m- tror jag, nån som kan hjälpa mig med namnet?)

* den sprött friterade zucchinin på tysketavernan I Kriti i Arkasa. Hemskt ställe, tyska menyer, man blev tilltalad på tyska men in kommer en sanslöst fin zucchini. Ack vad jag bedrog mig.

* gyro med pita i hörnet vid taxistationen i Pigadia, tis Erasmias hette stället och deras gyro var enkel, fräsch och gott kryddad.

Jag vill tillbaka snyft_drop

karinafp
2005-10-03, 17:34
Jag vill tillbaka snyft_drop

Och du som var så tveksam innan du åkte! Till och med du har fastnat för Karpathos, där ser man! ;)

Karin
som OCKSÅ vill tillbaka!!!snyft_dropsnyft_dropsnyft_drop

Riitta
2005-10-03, 17:35
Karpathoslängtan är en smittsam sjukdomsnyft_drop

Riitta

ciakoohler
2005-10-03, 18:11
).

Den bakade fetan åt jag också - men jag tyckte faktiskt att den var godare på Pelagos, den var lite för lös och rinnig för min smak på Greenpeace.
Men god !!!!!!!!klapp_klap klapp_klap
]

inkfish
2005-10-03, 18:57
Och du som var så tveksam innan du åkte! Till och med du har fastnat för Karpathos, där ser man! ;)


Nja, tveksam vet jag inte. Försökte bara hålla förväntningarna på en rimlig nivå för att inte få överslag - jag hade ju inte varit i Grekland på två år när jag väl kom iväg nu.

Nu i efterhand känner jag att den här resan egentligen mest var en rekognosceringsresa. Jag ville veta om Karpathos var en ö som jag skulle vilja återvända till.

Och JA det är det snyft_drop

inkfish
2005-10-03, 18:57
PS Det verkar bli väldigt många snyft_drop när man pratar Karpathos. Vilket släkte vi är flabb_flab flabb_flab

karinafp
2005-10-03, 18:59
PS Det verkar bli väldigt många snyft_drop när man pratar Karpathos. Vilket släkte vi är flabb_flab flabb_flab

Jo, men när man lämnar kvar en stor bit av hjärtat därnere, så måste det ju bara bli snyft_dropsnyft_dropsnyft_drop tills man får återförenas...;)

Karin

Riitta
2005-10-03, 19:01
Och då blir det:D _B-anana flabb_flab _B-anana


Riitta

karinafp
2005-10-03, 19:07
Och då blir det:D _B-anana flabb_flab _B-anana

Så sant, så sant! klapp_klapklapp_klapklapp_klap

Hörde du förresten att Xronis syster också var och såg Remos och Dalaras i vintras? Men inte samma kväll som vi, så hon missade Parios...:rolleyes:

Karin

Riitta
2005-10-03, 19:13
Nej,det visste jag ju inte för jag har ju inte varit på Karpathos på längesnyft_drop snyft_drop

Fast jag hade det väldigt trevligt på Kalymnos:D

Riitta

karinafp
2005-10-03, 19:16
Nej,det visste jag ju inte för jag har ju inte varit på Karpathos på längesnyft_drop snyft_drop

...fast det GÅR ju att kommunicera med familjen Panaretos fast man inte råkar befinna sig på plats...;)

Karin

Eva L
2005-10-03, 20:32
Ett av dom bättre ställena när jag var där för ett antal år sedan låg ganska långt bort på strandpromenaden och kanske hette stället Perivolos. Kanonbra mat men det var ju på forntiden.

Eva

Ingrid
2005-10-03, 23:11
Må bare holde med i at Under the Trees er et bra sted, veldig god mat.
Og for ikke å glemme Dramoundana i Lefkos, det er virkelig en højdare! :) Nydelig mat, og retter som du ikke finner alle andre steder, og du kan plukke ut diverse av det du vil ha på kjøkkenet og så kommer Yannis med alt på et fat. Og det er så mmmmmm.
Vil tilbake jeg også!!!!

Eva L
2005-10-04, 08:50
Dramoundana är också en av mina favoriter. Håller med om att här serverades lite annorlunda komponerade rättter. Suveränt gott.

Eva

a_fellman
2005-10-07, 22:28
Må bare holde med i at Under the Trees er et bra sted, veldig god mat.

Käkade på Taverna under the Trees igår tillsammans med Mikke igår och efteråt ett bad och en tupplur på stranden. Finns rinnande vatten nere på stranden så man kan skölja av sig saltet. Fina surfvågor för den som vill surfa.

Anita

inkfish
2005-10-07, 22:44
Käkade på Taverna under the Trees igår tillsammans med Mikke igår och efteråt ett bad och en tupplur på stranden.

Nu vill jag vältra mig i längtan... får man fråga vad ni åt? :)

a_fellman
2005-10-08, 09:55
Nu vill jag vältra mig i längtan... får man fråga vad ni åt? :)


Det var bara en snabblunch kombinerad med frukost som Mikke (Mr Handyman)inte hunnit med pga alla sina åtagannden. Vi åt souvlakisticks, tazikiki och french fries med tillhörande drycker. Men det var gott. Ett engelskt par som Mikke kände och som varit där 27 gånger åt en kollosal grekisk sallad som heller inte verkade gå av för hackor. Allt väldokumenterat och kommer så småningom på hemsidan.

Anita & Sten-Anders

Elisabet
2005-10-08, 11:02
Ett engelskt par som Mikke kände och som varit där 27 gånger åt en kollosal grekisk sallad som heller inte verkade gå av för hackor. Det gjorde de även förra hösten när Cia och jag var där tillsammans med Mikke :) De sitter vid det högra bordet och hade precis avslutat jättesalladen när vi kom upp ur vattnet.

http://photobucket.com/albums/a394/KebneKajsa/TavernaundertheTrees.jpg


Sedan träffade vi dem på Ängelns Liv en kväll. Mkt trevliga och kunniga om Karpathos. Om jag inte har fattat fel så är det de som gör sajten In Karpathos. Nån som vet säkert?

Mikke
2005-10-18, 21:01
....nja, menar du det engelska paret som alltid aker mc till TUTT(Taverna under the tree)??Frank heter snubben och den yppiga&trevliga blondin-frun som jobbar pa polisen glommer jag alltid bort vad hon heter.:D...
Dom bor visst i Birmingham och jag tror inte att dom driver siten InKarpathos, som forresten flaggar for sig pa en husfasad vid hamnen.....Om jag minns raett, sa er det ett grekiskt par.

Frank&fru aer flitiga besokare pa on och kan ofta ses pa kvallarna pa Caf'e Karpathos,daer vi xenos samlas och trostar varann....eller hakkar, eller nat annat, vad vet jag.....Har varit vaeldigt lite daer denna gang,kanske for att jag bor i andra aenden av stan, sa det blir inte att jag drar in dit pa kvaellen, utan kommer hem vid 9-tiden, duschar och sen gar jag och laegger mig med en bok eller tretton....:D
I morse vaknade jag ur en underbar drom av att nan korde med tryckluftsborr.....
Somndrucken vacklade jag ut i fillingarna och letade efter kaellan till oljudet.....Mycket riktigt, utanfor satt Georgios pa lut och dundrade med en tocken borr....Det visade sig att huset rort sig litet och en spricka blivit foljden, sa regnvattnet som rinner laengs vaeggen kommer in i kaellaren....sa var det med det....Ingen sovmorron for mig, icke...Det var bara att dra pa sig kortisarna och sticka ut och (forsoka) jogga nan meter eller tva, nu naer jag hade publik dessutom, haha....
Lyckades ta mig upp (naestan) till fotbollsplanen,daer jag vaende och gick hem, tills jag kom inom synhall for Georgios, men han SAG mig inte, den rackarn.....:D
Det bidde en liten lur pa stranden istaellet....
Mikke

karinafp
2005-10-18, 21:19
jag tror inte att dom driver siten InKarpathos, som forresten flaggar for sig pa en husfasad vid hamnen.....Om jag minns raett, sa er det ett grekiskt par.


InKarpathos drivs av George och Sophie Felix. En rätt trevlig sajt med massor av bilder. I fotoalbumet finns några foton av Ilias på Faros...;)

Karin

Elisabet
2005-10-18, 21:24
InKarpathos drivs av George och Sophie Felix.Jo jag vet att de heter så, men någon har en gång sagt att det är det engelska mc-paret. Och jag mindes inte vad de heter, men nu när Mikke sa det, så kommer jag ihåg att mannen heter Frank. Men kvinnan??? Minns du, Cia?

ciakoohler
2005-10-18, 21:56
Jo jag vet att de heter så, men någon har en gång sagt att det är det engelska mc-paret. Och jag mindes inte vad de heter, men nu när Mikke sa det, så kommer jag ihåg att mannen heter Frank. Men kvinnan??? Minns du, Cia?


Absolut ingen aning.Var inte Vid TUTT i år

Elisabet
2005-10-18, 22:04
Absolut ingen aning.Var inte Vid TUTT i årMen det var på ISTA vi pratade med dem, inte på TUTT. Där hälsade vi bara som hastigast på dem.
Dessutom var det ifjol ;)

ciakoohler
2005-10-18, 22:10
Men det var på ISTA vi pratade med dem, inte på TUTT. Där hälsade vi bara som hastigast på dem.
Dessutom var det ifjol ;)



ISTA ??????????:confused: I zoi ton angelo

Elisabet
2005-10-18, 22:18
ISTA ??????????:confused: I zoi ton angeloStavas det med Z? Då var det ju inte underligt att du inte fattade först bye_bye