Logga in

Visa fullständig version : Sängarna i Grekland

tilde
2009-09-12, 10:43
Jag har åkt runt en del i Grekiska övärlden och har länge funderat på varför sängarna/madrasserna är så fruktansvärt hårda...?
Det spelar ingen roll om de så är ett riktigt bra hotell. Är det någon av er som vet? Sover grekerna själva såhär?

/ Tilde

grimm
2009-09-12, 12:15
Hårda sängar?

Jag för min del måste säga att sängarna i grekland är riktigt sköna att sova på (man sjunker inte in i madrassen).
Den sämsta sängen under semestern var den på hotellet i Parikia, den var som en "vanlig" svensk hotellsäng. Mjuk och svår att hitta en skön sovställning i.

Sängar är jag inte knusslig med, men kudden! Varför skall det vara så svårt att hitta en bra kudde?:(

/Grimm

Monica P
2009-09-12, 13:22
När det är riktigt varmt är en hård och slät säng det svalaste alternativet.

I Sverige gammalt tillbaka, när husen var kalla, dragiga och trånga var sängarna ofta lådliknande, ibland inbyggda, med en madrass med halm i som formades till en individuell grop efter några nätter. Bekvämt? Knappast. Varmt? Hyfsat. Sen blev det modernt med spiralbotten =hängmatta, och sen kom DUX förstås och räddade ryggarna på svenska folket.

Tradition lever kvar i olika former.

Admirala
2009-09-12, 13:58
Hva slags madrass man trives med er jo individuelt, men generelt er det slik at jo tynnere kropp man har jo mykere madrass bør man ha. Tynne mennesker trenger en ganske myk madrass, slik at hoftebein/skulder kan sige ned i madrassen. Målet er nemlig at ryggsøylen og nakken skal ligge noenlunde vannrett når man ligger på siden, da sover kroppen best og sunnest.
Selv har det hendt at jeg har kommet hjem med ryggvondt etter noen ukers feriering på harde, greske madrasser :(

RUJO
2009-09-23, 19:33
Jag har också undrat varför man inte använder "bäddmadrass". Som det nu är sveper man ett lakan runt resårbotten och hoppas det blir kvar där.I nio fall av tio så vaknar jag mitt natten och har snott in mig i underlakandet och ser
ut som en dolmadas. Några gånger har jag tagit den obligatoriska filten och använt som bäddmadrass. Och tänk då har jag somnat gott och ibland vaknat med filten ovanpå mig. Och det var ju inte meningen...............

kari
2009-09-24, 20:10
Vi har kanskje vært heldige/hatt tur for de siste årene har vi hatt riktig gode madrasser/senger i feriene våre :)
- spesielt min mann har tidligere brukt å få ryggproblemer etter noen få dagers Hellasferie! - vi har kommentert det flere ganger, sagt til hverandre: "hva har skjedd med sengene", vi ligger jo så godt uansett hvor vi leier rom nå :D

Lissi
2009-09-24, 20:39
Jag sover jättegott i de grekiska sängarna :D, men jag älskar ju hårda sängar och har det hemma också! Det enda jag inte gillar (fast det ÄR hygieniskt) är när det ligger plast mellan madrass och underlakan....det blir så varmt.
Vissa madrasser man sett ÄR inte kul!:mad::eek:

Lissi

Eva L
2009-09-24, 21:36
Visst har sängarna blivit bättre med åren men för oss som är små och ganska lätta är hårda sängar katastrofalt obekväma. En lätt kropp kräver en mjuk eller medelmjukmadrass för att det ska bli någon komfort att tala om.

Eva

Lissi
2009-09-24, 21:57
En lätt kropp kräver en mjuk eller medelmjukmadrass för att det ska bli någon komfort att tala om.
Eva

Det håller jag inte med om Eva. Jag är ingen storvuxen person men jag sover jättebra i de grekiska sängarna! Jag hatar mjuka sängar och har alltid gjort, även när jag vägde 48kg fast det är ju några kilo sen!:D

Lissi

grimm
2009-09-24, 22:21
Som jag sade:
Sängarna i Grekland är överlägsna de mjuka sängarna vi är vana vid!

/Grimm
Som nu duckar ;)

IRSA
2009-09-24, 22:26
Jag är rätt så stor och älskar de grekiska sängarna, sover aldrig så bra och vaknar med ett leende på läpparna varje morgon. Hemma så är jag stel och har ont i ryggen ofta, men inte på semestern i grekland. Vet inte vart jag ska få tag på en likadan säng som det finns där nere, någon som har ett tips?

Irene

Eva L
2009-09-25, 07:04
Fast en lätt kropp klarar inte av att forma de grekiska sängarna. Jag vaknar alltid stel och öm vilket jag aldrig gör hemma i min sköna hästensäng. Nu har jag inga ryggproblem det klanske är skillnaden. Annars är det väl kanske också vad vi är vana med. Jag vill också ha en ganska låg och mjuk kudde så de grekiska kuddarna är oftast både för höga och för hårda men även här har det blivit bättre med åren. För trettio år sen fick jag sova utan kudde när jag besökte Grekland för då var det som att ligga på en sten.

Sängar med bäddmadrass är ju både skönare och mer hygieniskt eftersom det är lättare att byta ut den än att byta hela sängen.

Eva

Lissi
2009-09-25, 21:12
Jag vill också ha en ganska låg och mjuk kudde så de grekiska kuddarna är oftast både för höga och för hårda
Eva

VAR i Grekland får man en HÖG kudde???

Lissi

Elisabet
2009-09-25, 21:43
VAR i Grekland får man en HÖG kudde???Vad som är en hög kudde är väl en definitionsfråga, men alla kuddar jag någonsin fått i Grekland har varit för höga för min nacke.

Och alla sängar för hårda för min komfort.

Lissi
2009-09-25, 21:51
Vilken tur att vi är olika , för då trivs och njuter i alla fall några av oss av grekiska sängar och kuddar:D

Lissi

skrutt
2009-09-25, 22:18
:rolleyes:Gör som jag gjort dom senaste åren...ta med en egen kudde...då sover man som en prinsessa,jag lovar!Kudden e viktigare än sängen(tycker jag)...flabb_flabHårda sängar?

Jag för min del måste säga att sängarna i grekland är riktigt sköna att sova på (man sjunker inte in i madrassen).
Den sämsta sängen under semestern var den på hotellet i Parikia, den var som en "vanlig" svensk hotellsäng. Mjuk och svår att hitta en skön sovställning i.

Sängar är jag inte knusslig med, men kudden! Varför skall det vara så svårt att hitta en bra kudde?:(

/Grimm

Janérik
2009-09-25, 23:01
Men alltså nu får ni väl skärpa till er ändå ;-)
Att sängarna kanske inte alltid är de mest bekväma det kan jag förstå även om jag trivs ganska bra då de är hårda men..
Att kuddarna skulle vara för höga, det kan jag inte riktigt köpa. Jag brukar försöka knöla ihop kudden med ett hörn ner och ett hörn upp för att få upp den några millimeter över madrassen men det fungerar bara tills jag rör lite på huvudet så har den försvunnit igen. Jag tror att ni behagar skämta med mej även om det inte är 1/4.

Mvh Janérik (Skål!!)

Eva L
2009-09-25, 23:55
Janérik jag tror nog att vi pratar om olika länder.;) Grekiska kuddar är monstruösa, stenhårda och många gånger inte ens värda namnet.

Eva

Lissi
2009-09-26, 15:18
Grekiska kuddar är monstruösa, stenhårda och många gånger inte ens värda namnet
Eva

Vilken GENERALISERING! Ibland är de det men verkligen inte alltid och vad jag tror så ÄR det Greland vi varit i:eek:

Lissi

inkfish
2009-09-26, 16:11
Grekiska kuddar är monstruösa, stenhårda och många gånger inte ens värda namnet.

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/karpathos09653_edited.jpg

Vi pratar helt klart om olika länder. Du har varit på Kanarieöarna;)flabb_flab

Athanasia
2009-09-26, 16:15
Har haft stenhårda ...och för mjuka...och och och...men jag är ju inte i min säng ...tänker...så här är det nu...

Eva L
2009-09-26, 19:11
http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/karpathos09653_edited.jpg

Vi pratar helt klart om olika länder. Du har varit på Kanarieöarna;)flabb_flab

De kuddarna ser ju helt perfekta ut.

Lissi jag tror du tar diskussionen på allt för mycket allvar. Janérik och jag känner varandra rätt väl så han lär knappast misstycka över min kommentar
om olika länder. Han förstår ett skämt.

Förövrigt tycker jag att det är tillåtet att även komma med kritiska synpunkter på något i Grekland att bara berömma och släta över det som man inte tycker är så bra är ganska trist i längden.

Eva

anoula
2009-09-26, 19:37
Den gamla säng vi har hemma i vårt hus i Grekland är tillverkad i Sverige, men är fortfarande för hård. Konstigt nog sover jag väldigt bra i den i alla fall, trots att jag nog skulle behöva en mjukare. Drömmen är en Tempursäng till siestan, men det lär man väl aldrig hitta på Rhodos...

inkfish
2009-09-26, 20:03
De kuddarna ser ju helt perfekta ut.

Perfekta? Det enda som gör att jag kan resa mig efter en natt på den där är min uppblåsbara resekudde som jag bottnar med under trasan till grekkudde:o...

Det kan väl aldrig vara så att både vi och greklandskuddarna är olika:eek:?

Nä, låt kuddkriget fortsättaflabb_flab

Eva L
2009-09-26, 20:36
Måste erkänna att jag under en semester i Grekland någon gång under 80-talet gick ut och handlade en kudde efter att ha legat på en avlång, hård sak halva natten och resten av natten direkt på resårkärnan utan kudde.

Eva

Janérik
2009-09-26, 22:41
Janérik jag tror nog att vi pratar om olika länder.;) Grekiska kuddar är monstruösa, stenhårda och många gånger inte ens värda namnet.

Eva
En sådan kudde vill jag ha. Jag brukar vanligen sova med två kuddar även här hemma men nyligen köpte jag en ny kudde på Hemtex, största modellen av de vanliga kuddarna. Jag har nu försökt att sova med bara den kudden men ofta vaknar jag på natten av att jag förutom kudden även har båda armarna under huvudet. Jag är lite osäker på om det är sängen, kudden eller huvudet det är fel på, ont i armarna får man åtminstone av att ligga på dem

Mvh Janérik

Elisabet
2009-09-26, 23:14
De kuddarna ser ju helt perfekta ut.Nej, de är både för tjocka och för hårda. Det syns tydlig.

Jag gör som skrutt; tar med egen kudde. Gäller även i resor i Sverige. flabb_flab

Elisabet
2009-09-26, 23:16
Jag är lite osäker på om det är sängen, kudden eller huvudet det är fel påHuvet Janérik, huvet ;) Skål!

Hellen
2009-09-26, 23:23
Vet inte vart jag ska få tag på en likadan säng som det finns där nere, någon som har ett tips?
Irene

Lättlöst:D
Bred ut lakanet direkt på golvet, säng är ju överflödigt flabb_flab
Alternativt bädda på ett bord :eek:
Ett något mer seriöst förslag är att du köper den mest stenhårda madrass du kan få tag på, skippa bäddmadrassen.

// Helén som ibland allvarligt funderat på att ligga direkt på golvet hemma ett par dagar före avresa bara för att vänja mig före greklandsresor

Elisabet
2009-09-26, 23:26
allvarligt funderat på att ligga direkt på golvet hemma ett par dagar före avresa bara för att vänja mig före greklandsresorMina bekanta som åker till Indien för att hälsa på sina släktingar går i vinterkläder hela sommaren innan avresa för att vänja sig vid värmen, så din tanke är nog god :)

Chris
2009-09-27, 05:46
Gomorron,

Hårda eller mjuka, smaken är som baken delad. Men snälla ni är det ingen som tycker grekiska sängar är för L Å G A ???
De är ju på marknivå! Tycker synd om all städpersonal som ska kröka rygg varje dag och bädda.
För att inte tala om när man med stela kroppen ska upp ur eländet!
Oftast har jag haft studio där det funnits flera sängar på rummet och då löst problemet med att "låna" ytterligare en madrass från en annan säng.

Jag har på Sifnos och Samos råkat ut för uppbyggda väggfasta sängar som
varit perfekt höjd men de är dessvärre sällsynta.

Fram för högre sängar !!!

Chris
bye_byebye_byebye_bye

MIM
2009-09-27, 08:41
Vill ni ha de skönaste sängarna i GREKLAND så finns de hos KRISTINAS ROOM på Rhodos, svenska sängar med en härlig bäddmadrass, prova !!/ MIM

Eva L
2009-09-27, 08:48
Nej, de är både för tjocka och för hårda. Det syns tydlig.

Med viss eftergranskning ber jag att få instämma.

Eva

jan c
2009-09-27, 09:08
Ett tips rese kudde från Tempur + självuppblåsande liggunderlag kan vara till hjälp för betongmadrasserna.

Lissi
2009-09-27, 15:19
Förövrigt tycker jag att det är tillåtet att även komma med kritiska synpunkter på något i Grekland att bara berömma och släta över det som man inte tycker är så bra är ganska trist i längden.
Eva

Men här i tråden kommer väl allas synpunkter fram?? Att inte hålla med Dig när man tycker annorlunda är väl inte att försvara allt i Grekland ....Ang_elxAng_elx Om Du menar mina inlägg så "protesterade jag bara när Du sa att ALLA kuddar i Grekland var för hårda och höga ;):D..Jag menar att det beror väl på vem som ligger på dem och hur man vill ha dem? Min Claes älskar de höga , hårda kuddarna och han är säkert inte ensam!

Lissi

anoula
2009-09-27, 17:02
Ett tips rese kudde från Tempur + självuppblåsande liggunderlag kan vara till hjälp för betongmadrasserna.

Just det, jag tror att de säljer bäddmadrasser också för resebruk? Ska faktiskt kolla inför nästa resa som går av stapeln i november :).

malou
2009-09-27, 23:33
Vi har kanskje vært heldige/hatt tur for de siste årene har vi hatt riktig gode madrasser/senger i feriene våre :)
- spesielt min mann har tidligere brukt å få ryggproblemer etter noen få dagers Hellasferie! - vi har kommentert det flere ganger, sagt til hverandre: "hva har skjedd med sengene", vi ligger jo så godt uansett hvor vi leier rom nå :D

Kan vi få en liste takk! En liste over de stedene dere har sovet godt på riktig gode madrasser? Reiseruten neste år kan jo legges opp etter den, ' til Hellas i Karis fotspor':D

Hjemkommet med vondt'er både her og der, lemlestet etter disse vanvittig harde madrassene, stjal til slutt alle de puter/kudder som fantes i et skap, tepper også ...helsen er ikke som den var. Glemte å ta med tempurputen/kudden - og vurderer nå sterkt å skaffe en tempur reisemadrass. Eneste innvendingen er at de er dyre og veier 5-6 kg. Vil nødig gi avkall på bøkene mine. Men skal reisen vare noen uker, må det vel kanskje bli madrass og ikke bøker.

Ellers, og off topic, nok en gang slo det meg; hvorfor i all verden tenker grekerne ikke på blandebatteri i dusjen?? De som var så tidlig ute i en fjern fortid med all verdens supre vann- og kloakksystemer. Enten er det en kald dusj - greit nok midt på sommeren - eller så er det voldsomme overraskelser i fht. vekslingen mellom iskaldt og kokende vann. Helt ufortsigbart. Og med livet som innsats.flabb_flab....for kranene er oftest ganske vanskelig å regulere.

BrittM
2009-09-28, 11:48
Hej!

Måste bara berätta att sängarna på Stellina Royal, Chryssi Akti, Kreta, INTE var stenhårda som alla andra sängar jag legat i i Grekland utan helt perfekta!
Kuddarna var också bra sa mitt resesällskap, själv har jag alltid med mej min egen hemifrån!

BrittM

sjöborren
2009-10-01, 17:44
Ibland känns de grekiska lakanen som ettans sandpapper och kuddarna som om dom var fyllda med cement :eek: men efter ett par ouzo somnar man ändå, för att sedan åter vakna ....

Lilla sjöborren. :)

grimm
2009-10-02, 01:18
Haha!!

Om jag har nog många ouzo så "somnar" jag var som helst!:eek:
Men som jag sagt tidigare, sängarna i Grekland är underbara, men kuddarna lämnar en del att önska.

/Grimm, som börjar bli mosig och fundersam på om nya flunsan slagit till...

IRSA
2009-10-02, 23:42
Jag älskar sängen på Annapolis i Rh. stad, hård o skön. Kuddarna är lagom höga.
Har försökt att ligga på golvet med bäddmadrass här hemma, men det blir FÖR hårt.

Irene

Birgitta63
2009-10-03, 20:22
Kuddar/ sängar i Grekland....vår var perfekt.
Har aldrig tidigare sovit så gott som vi gjorde på Skopelos .:)
Vaknade normal tid och inte innan solen gick upp som sist vi var ute.
Utvilad efter en hel natt utan att kroppen domnat bort.
Men måste tillägga att vi vaknade tidigt en morgon av en hund som skäldle .Fast det var bara tur för vackrare soluppgång får man leta efter.Yrvaken sprang vi ut och fotograferade den finaste morgonstund.
Birgitta

Joppan
2009-10-08, 16:33
Joppan här!

Sängarna ÄR hårda det är ju inget nytt, har också funderat på om grekerna använder bäddmadrass eller inte, troligen!

Någon skrev att dom tog den tjocka "mysiga" filten att ha som bäddmadrass, det funkar faktiskt rätt bra, har provat och jag tyckte sängen blev rent behaglig, där vi bodde sista resan nu i augusti så hade hotellägaren både filtar och vanliga täcken, det är inte så vanligt.

På tal om kudde så finns det ju "vakumpackade" nackkuddar på Jysk som är ferfekt att ta med, tar ju ingen plats, är alldeles platt, sen kan man lämna dom för dom är inte så dyra, men det kanske ni redan har provat iofs.

BrittM
2009-10-08, 16:50
Jag älskar sängen på Annapolis i Rh. stad, hård o skön.

Oj, oj, jag tyckte deras sängar var förfärligt hårda, jag hade ont i hela kroppen fast jag själv har ganska mycket "kuddar" på kroppen ;)
Och nog är det väl konstigt att dom inte upptäckt bäddmadrasser!

/Britt

monica
2009-10-08, 18:15
Ser varje gång jag är på IKEA i Aten greker som köper sängar, men inte köper de bäddmadrasser.

När jag flyttade ner fanns inte IKEA så jag ville absolut köpa sängar i Sverige som vi sedan skickade ner med långtradare.
Min svägerska beställde oxå en säng med bäddmadrass från Sverige och det tackar hon mig för.

Inga greker jag känner har bäddmadrass, men numera finns det som sagt att köpa.
Tror att det är ren vana att de ligger på själva stommen.

Nästa vecka ska gubben och jag åka till Agistri, då tar jag med både kudde och madrass, madrassen rullar jag ihop och bär in på kvällen när ingen ser, gubben tycker det är så pinsamt Ang_elx

Men jag föredrar att sova skönt, och eftersom vi har bilen med oss så finns det plats.

Nej, sängarna i Grekland är ingen höjdare, förrutom min då.

Monica

Joppan
2009-10-09, 09:03
Hej Monica!

Har din gubbe provat ligga på din bäddmadrass ? OM, tyckte han inte din säng var mycket skönare då eller ? Du måste lära grekerna att dom sover sååå mycket skönare med bäddmadrass :) Kanske vi kan lära gamla hundar sitta i HELA grekland, kanske det kommer på hotellen inom en framtid, är man optimist eller :p

/Joppan

monica
2009-10-09, 09:56
Hej Monica!

Har din gubbe provat ligga på din bäddmadrass ? OM, tyckte han inte din säng var mycket skönare då eller ? Du måste lära grekerna att dom sover sååå mycket skönare med bäddmadrass :) Kanske vi kan lära gamla hundar sitta i HELA grekland, kanske det kommer på hotellen inom en framtid, är man optimist eller :p

/Joppan

Jodå, han har såklart oxå bäddmadrass från Sverige, men är väl inte kinkig som jag när vi bor på hotell. Jag blir riktigt grinig om jag inte sover bra på natten.

Eftersom det kostar extra med en bäddmadrass kanske det inte är så intressant för hotellen.

Jag tycker det är en annan fördel eftersom man oftast kan tvätta själva fodralet på en bäddmadrass, på min finns blixtlås och bara dra av och stoppa i maskin. Mer hygieniskt än att ligga direkt på den stora stommen.

Monica, som nu funderar vad jag mer ska packa ner till på söndag, värmeljus, räkor från IKEA, nescafe till frappe och, och, och det gäller att göra det så mysigt som möjligt när man är barnlediga.

Jaja, vi är alla olika

Ayelet
2010-09-14, 16:07
Kul att hitta denna gamla tråd!
Tänk vad jag har funderat på detta!! Varför är de grekiska sängarna så himla hårda......de har ju glömt bäddmadrassen! Såg att några tyckte att de är sköna, kan inte fatta det:confused:
Hemma har jag en Carpe Diem och det kallar jag en skön säng.
Undrar om det har med åldern att göra? Förr när jag var i Grekland så tänkte jag inte ens på sängarna, men nu är det stora problem och jag har ibland fått låna allt från stolsdynor till filtar för att överhuvudtaget kunna sova. Enda stället där jag fick låna, hör och häpna, en bäddmadrass var på Hotell Asteria i Naxos.

Lissi
2010-09-14, 17:32
..och jag har ännu en vecka njutit av Nikoletas sköna och ganska hårda sängar på Tinos....nästan lika hårda som hemma:D Tur vi är olika!

Lissi

Fly
2010-10-19, 19:22
Jag brukar köpa en luftmadrass och blåsa upp och sova på i sängen. Det är det enda som funkar på dessa madrasser från hårdaste delen av helvetet.

Klick
2010-10-20, 09:20
Är jag den enda som tycker om hårda madrasser...:o

Lissi
2010-10-20, 16:55
Nä, jag ÄLSKAR sängarna i Grekland och har en hård sängbotten hemma också.DEN kan jag däremot ibland tycka är lite väl hård:eek:
Däremot är de knöliga kuddarna något jag gärna kan avvara, fast där jag bor mest är kuddarna helt ok.

Lissi

Eva L
2010-10-20, 17:08
..och jag har ännu en vecka njutit av Nikoletas sköna och ganska hårda sängar på Tinos....nästan lika hårda som hemma:D Tur vi är olika!

Lissi

Har funderat på att åka dit med en väninna till våren om hon går att övertala men hon har en skada efter en allvarlig bilolycka som gör att extremt hårda sängar inte är något för henne. Mina artrosknän föredrar också lite mjukare varianter. Är de här sängarna ovanligt hårda? I så fall får vi nog leta annat boende.

Någon som har tips i mellanprisnivå på Tinos med hyfsat badrum och inte allt för hårda sängar? Rent ett absolut krav. Kanske bäst att inte förboka utan kolla på plats. Det har ju fungerat på andra öar. Tycker annars att sängkomforten blivit lite bättre i Grekland de sista åren. På Folegandros var sängen riktigt skön. Vi är trots våra defekter ganska rörliga och har inga svårigheter att gå en bit.

Eva

Lissi
2010-10-20, 17:14
Har funderat på att åka dit med en väninna till våren om hon går att övertala men hon har en skada efter en allvarlig bilolycka som gör att extremt hårda sängar inte är något för henne. Mina artrosknän föredrar också lite mjukare varianter. Är de här sängarna ovanligt hårda? I så fall får vi nog leta annat boende.

Eva

Nä de är inte extremt hårda....men inte mjuka heller...De är som de flesta sängarna i Grekland är tycker jag..alltså inte mjuka resårmadrasser. Jag har alltså inte undersökt dem närmre under lakanen utan bara sovit bra i dem;)

Det som är hårt för mig är kanske normalmjukt för en annan så att avstå Nikoletas boende bara för en hörsägen om sängarna kanske är synd.

Marianne gillade ju sängarna på Golden Beach vid Ag Fokias stranden...De hade visst bra sängar enligt dem.

Lissi

kari
2010-10-20, 17:49
Någon som har tips i mellanprisnivå på Tinos med hyfsat badrum och inte allt för hårda sängar? Rent ett absolut krav. Kanske bäst att inte förboka utan kolla på plats. Det har ju fungerat på andra öar. Tycker annars att sängkomforten blivit lite bättre i Grekland de sista åren.Eva

OM man heller vil ha h a v utsikt, enn å kunne sitte i Nikoletas vakre hage. kan jeg anbefale "Athos", der bodde vi nå i september.
Pent og rent med gode senger - veldig trivelig vertskap der og :)

For å ikke "spore av" tråden helt vil jeg legge til at vi også synes sengekomforten generelt er blitt mye bedre :)
- rett og slett b r a der vi har bodd de siste årene bye_bye

eva_bbe
2010-10-20, 18:12
Jag bodde i början av okt hos Manos Plaza i Karpathos. Sängarna där var hårda som sten och saknade bäddmadrasser.När jag påpekade att de var hårda fick jag rådet att lägga en filt på bädden-men det hjälpte inte.Man kamske får ta med sig en rejäl bäddmadrass till Grekland.Eva B

Eva L
2010-10-21, 08:51
OM man heller vil ha h a v utsikt, enn å kunne sitte i Nikoletas vakre hage. kan jeg anbefale "Athos", der bodde vi nå i september.
Pent og rent med gode senger - veldig trivelig vertskap der og :)

For å ikke "spore av" tråden helt vil jeg legge til at vi også synes sengekomforten generelt er blitt mye bedre :)
- rett og slett b r a der vi har bodd de siste årene bye_bye

Tack för tipset Kari det ska jag spara.

Eva

Lissi
2010-10-21, 19:11
Jag har kollat med Marianne om sängarna på Golden Beach vid Ag.Fokiasstranden.
De är enligt henne alldeles nya och helt underbara att sova i. Läget är alldeles förträffligt alldeles vid stranden. Ca 20 min promenad in till Chora.

Lissi

Eva L
2010-10-22, 08:50
Tack för det tipset också. 20 min promenad låter helt ok bara man inte behöver gå på en starkt trafikerad väg men det får jag kolla upp innan.

Eva

Lissi
2010-10-22, 18:24
Tack för det tipset också. 20 min promenad låter helt ok bara man inte behöver gå på en starkt trafikerad väg men det får jag kolla upp innan.

Eva

Behöver inte kollas upp....Vägen är INTE starkt trafikerad..Väldigt lite trafik enligt min mening. De flesta som använder den ska just till stranden och man kan som jag alltid gör bara för att det är mysigt även gå längs stranden istället för på själva vägen.
Granne med Golden Beach finns den jättemysiga tavernan Marathia som har supergod mat.

Jag bor ju alltid 5 min från början av stranden så jag vet;)

Lissi

kari
2010-10-22, 20:57
Behöver inte kollas upp....Vägen är INTE starkt trafikerad..Väldigt lite trafik enligt min mening. De flesta som använder den ska just till stranden och man kan som jag alltid gör bara för att det är mysigt även gå längs stranden istället för på själva vägen.
Granne med Golden Beach finns den jättemysiga tavernan Marathia som har supergod mat.

Jag bor ju alltid 5 min från början av stranden så jag vet;)

Lissi

Sängarna i Grekland :confused:
- kanskje vi skulle diskutere Tinos i en annen tråd ? ;) :)

Peter
2010-10-23, 18:10
Att madrasser i Grekland är hårda har egentligen aldrig stört mig. Förrän i år... :( Tidigare har jag inte tänkt så mycket på det och sovit gott i alla år. Kommer kanske från alla hotellnätter jag haft i jobbet?

Men i år kände jag av det. Det var som att sova på en betongplatta! I bägge rummen jag hade. Jag vaknade stel, öm och sönderbruten. För och inte tala om kudden! Vad har de i den? Tegelsten? Några mornar när jag vaknade hade jag ont på öronen!!!

Jag undrar om den här tråden låg någonstans i bakhuvudet när jag sov på Tinos...? :o Så jag blev påverkad...?

Jag längtade i alla fall hem till min dubbelsäng, som jag och katterna delar på nätterna, med DUX-madrasser och en tjock bäddmadrass ovanpå... Ang_elx En sådan där säng som som gör att man struntar i vem som är mördaren i TV-filmen utan går och lägger sig i stället bara för att den är så skön... :D

Marianne
2010-10-26, 09:37
Jag gillar sängar med en ganska fast madrass, men inte extremt hård!
Tycker som regel att vi får bra sängar i Grekland, brukar kolla sängen innan vi säger "ja" till rummet, men någon gång kan man hamna fel i alla fall. På Theresia (så heter rummen som man hyr ut på Taverna Marathia på Tinos) fick vi en sömnlös natt en gång p.g.a. en fruktansvärt mjuk säng där man sjönk ner på mitten.

På Golden Beach på Tinos sover man i SKÖNA sängar! Och badrummen är mer än "hyfsade". Priset för studio nr. 12 i annexet i juni 2008 var 60 euro och studio nr. 13 (som har två badrum och som jag tycker är mycket mysigare än nr. 11, som dock har friare utsyn) i annexet i september 2009 var 75 euro (vi var 3 pers.). Dvs. 25-30 euro per person, värt varenda cent! Nr. 12 är till 2 pers. och nr. 11 och 13 till 2-4 pers. Bör förbokas.

Avståndet till stan är ca 1,5 km (kanske 2) och en taxi hem kostade visst 4 euro. (Mycket lite trafik den sträckan!)

Sängar i nr. 12:
http://i45.photobucket.com/albums/f84/Marianne45/Greece/IMG_9575.jpg

I nr. 13:
http://i45.photobucket.com/albums/f84/Marianne45/Greece/P1000189.jpg

Andra sköna sängar vi sov extremt gott i på senaste resan när vi tog chancen och bokade Ospec. (men det var en helt annan ö), sov SÅ gott och saknade inte någon bäddmadrass, madrasserna var i topp:
http://i45.photobucket.com/albums/f84/Marianne45/Greece/P1020528.jpg

Visst har sängarna blivit bättre i Grekland!klapp_klap

Enda stället jag har upplevt bäddmadrass på är nog Kristinas Rooms på Rhodos, och där sov vi också GOTT!:
http://i45.photobucket.com/albums/f84/Marianne45/Greece/IMG_0746.jpg

pulta
2010-10-26, 09:59
Jag älskar Grekland men det här med sängar kan dom inte,tycker jag i alla fall.Har aldrig
sovit riktigt gott utan fått lägga extrafiltar i sängen som en liten madrass.Nångång var det såååå illa att
jag köpt mej en luftmadrass o lagt i sängen.
Men en eller två veckor i en hård säng pallar man,man får ju så mycket mer och det är värt det:).
//Carina

Eva L
2010-10-26, 10:37
Vilka fina rums och sängbilder Mariann. Tycker att det nästan syns hur sköna sängarna är. Jag har inte extremt stora krav men den hårda sängen i Molyvos höll nästan på att ta kål på mig. När jag insjukande ett dygn i magsjuka vilket förövrigt verkade drabba alla vi som bodde i det fina, lilla charmiga huset mådde kroppen rejält illa. Mjuka sängar med grop i mitten vill jag inte heller ha.

Eva

Arne
2010-10-26, 11:15
Det jag allra mest är intresserad av när det gäller sängar i Grekland, det är längden på sängen samt om det finns eller ej finnes sänggavel vid fotänden.

Dessa rysansvärda sänggavlar kan fördärva nattsömnen oavsett hur skön sängen i övrigt är. Om man har en strumplästlängd på 194 cm då är det
en mycket viktig faktor. Utan sänggavel kan man ju alltid parera detta med att förlänga sängen med en bänk eller stol i lämplig höjd, men med en sänggavel är det kört om sängen är för kort.

Jag åtrår ej heller de sk franska sängarna av Grand Litmodell, dvs med en enda bred madrass för tvenne personers behov. När Hustrun i sömnen sig vänder, då studsar jag upp en halvmeter. Illa, mycket illa. Hustrun delar min uppfattning om denna madrass med det undantaget att det är Arne som snurrar och Hustrun som studsar...

Arne

Astri
2010-10-26, 13:32
Jeg pleier alltid sove godt i Hellas, men som Marianne skrev, Kristinas rum i gamle stan på Rhodos er de beste sengene vi har ligget i. Sov som en stein hele natten!flabb_flab
Astri