handdator

Visa fullständig version : Tavernatips


Eva L
2009-09-12, 09:05
Åkte till Petra som är en riktigt trevlig liten ort några gånger. Enkelt med buss från Molyvos. Kvinnkoperativet hade riktgt bra mat och en bit upp från stränderna finns enkla, grekiska ställen att ta ett glas på.

Efter strandpromenaden valde jag att stanna vid en taverna med god matdoft. Den hade ett i mina ögon fånigt namn Lycky Horse Shoe och en stor skylt med en häst. De rätter jag åt var mycket bra och deras ungslagade potatis med citron och oregano var det godaste jag åt på ön. Octapus med en vass kniv att skära med var också mycket bra likaså de friterade zucchiniblommorna. Trevlig familj och frånsett skylten en riktigt snygg taverna. Tur man övervinner sina fördomar ibland. Ett litet fotoresebrev kommer från min resa när jag fått samla intrycken och har tid att sätta mig vid datorn en stund.

Eva

JohnS
2009-09-13, 12:15
Et par ekstra tips: På kvinnekooperativet serveres det av og til hummer med spaghetti til en meget rimelig pris. Dette står ikke på menyen, men spør etter det neste gang dere bestiller.

Ellers er jeg enig i at "The lucky horseshoe" ikke høres så attraktivt ut, selv om Tyxeri Petalo ser bedre ut. flabb_flab Og jeg er enig i at maten er god der! Det er forresten den eneste greske tavernaen jeg har sett hittil som bruker Facebook som aktiv markedsføring, og har egen gruppe med 144 tilhengere. De aller fleste har greske navn, så det er kanskje kokkens familie?Ang_elx

Jeg kan også anbefale tavernaen Gorgona (havfruen) ved stranden, som har god mat og hyggelig betjening. De blir meget lykkelige der hvis man uttaler navnet på restauranten med greske Gamma'er i stedet for vår harde g. Jeg tjente et par saltede sardiner med ouzo til på Gamma'ene mine, så det er bare å trene.;)

Celbe
2009-09-14, 21:29
Den hade ett i mina ögon fånigt namn Lycky Horse Shoe och en stor skylt med en häst.

Där åt vi också lunch den dagen vi tillbringade i Petra. Jag var nog ganska hungrig och ägnade inte bilden på väggen så stor uppmärksamhet först, men när vi väl hade beställt gick det inte att undvika den :D. Maten var, som nästan allting vi åt på Lesbos, alldeles utmärkt. För mig kändes det som om det mesta var närproducerat och inte hade fraktats långa sträckor.

Celbe

Eva L
2009-09-15, 07:44
Håller helt med dig och det finns ju en hel del matproduktion på ön.

John på kvinnokoperativet såg jag inte till några menyer utan det var som på den gamla goda tiden bara att kika i grytorna. Hummern är ju berömd där men den tillhör inte min favoritmat så jag valde ungsbakad kyckling med citron och potatis. :) En rätt som förr fanns på alla tavernor men tyvärr är det inte så längre. De hade också en underbart god zuuchinipaj tillagad i stor form.

Innan jag reste till Molyvos hade jag hört att det var lite exklusivt och ganska dyrt men det stämde inte alls. Jag betalade inte mer än vad jag gjort vid mina andra resor de senaste åren.

Eva

Baseman
2009-09-24, 20:35
Fyller på med några fler tips. Man hinner ju inte testa alla ställen man vill på en vecka men en del hann vi ju med ;) .

Den bästa kleftikon jag ätit åt vi på Capricorn .Deras stifado går inte heller av för hackor ! Den ligger längst ner på gågatan mot Anaxos till. Gå inte dit när dom har "live greek music". Det visade sig vara en tysk med synth som spelade Elvis låtar ... Men stämningen var hög ;)Vi åt här två gånger på en vecka ...

Kvinnokooperativet är klart värt ett besök. Underbart god mat !

Salt and pepper på gågatan imponerade inte . Ganska halvhjärtad mat enligt min uppfattning.

Vi gjorde även en utflykt till Molyvos och åt på Octopus (eftersom Janne nu rekommenderat det i guiden ;)) det var också väldigt gott och utsikten är riktigt mysig.

I övrigt kan jag bara säga att Lesvos helt klart infriade våra förväntningar om en lugn och avkopplande semester . Vi bodde på Blue Sky Hotel. väldigt trevligt hotell mitt i Petra men ändå väldigt lugnt och stilla. Personalen är hur trevlig som helst. Städningen lämnade en del övrig att önska... Man kan väl inte få allt ;)

Eva L
2009-09-24, 21:40
I övrigt kan jag bara säga att Lesvos helt klart infriade våra förväntningar om en lugn och avkopplande semester . Vi bodde på Blue Sky Hotel. väldigt trevligt hotell mitt i Petra men ändå väldigt lugnt och stilla. Personalen är hur trevlig som helst. Städningen lämnade en del övrig att önska... Man kan väl inte få allt ;)

Bra att veta. Bristfällig städning är en sak jag bara inte kan med på resan. Då gör jag hellre avkall på standarden men rent ska det vara.

Eva