handdator

Visa fullständig version : Bo och jobba i Grekland


Filakia
2005-10-02, 19:16
Hej
Har efter åratals kärlek till landet som bara blivit starkare - nu senast efter en relation med en grek som gjorde att jag spenderade över tre månader i Grekland - allvarliga funderingar på att flytta ner och skapa mig ett liv i Grekland. Jag är språkbegåvad och skulle gärna jobba som svensklärare i Aten t.ex., är det någon som känner till institut eller andra som ger kurser i svenska till greker? Även andra tips om tänkbara jobb är välkomna.

På återhörande....

Eirini
2005-10-04, 12:35
Hej
Har efter åratals kärlek till landet som bara blivit starkare - nu senast efter en relation med en grek som gjorde att jag spenderade över tre månader i Grekland - allvarliga funderingar på att flytta ner och skapa mig ett liv i Grekland. Jag är språkbegåvad och skulle gärna jobba som svensklärare i Aten t.ex., är det någon som känner till institut eller andra som ger kurser i svenska till greker? Även andra tips om tänkbara jobb är välkomna.

På återhörande....

Tyvärr så är min erfarenhet att det är jättesvårt att hitta jobb. Du kanske har bättre tur. Du måste kunna grekiska bra först och främst eller jobba åt en svensk firma. Jag kan bara rekomendera dej att gå en kurs i grekiska tex på universitetet i Aten. Den är jättebra och man lär sej mycket. Du kan få studiemedel från CSN om du läser den kursen. Det finns även andra kurser men jag vet inte om du har rätt till studiemedel. Lycka till! :o

Eva L
2005-10-04, 17:10
Jag känner ett par som undervisar i svenska och engelska i Aten och de har gedigna universitetsexamen i bagaget och Magisterexamen i språk. Grekland har arbetslöshet bland sina universitetsutbildade akademiker och det kan vara svårt att få jobb. Den som köper extra privatundervisning till sina barn eller sina anställda efterfrågar säkert både erfarenhet och formell kompetens.
Så grunden bör väl vara en lämplig examen att utgå ifrån.

Eva

Filakia
2005-10-04, 18:40
Hej och tack för svaren...

Jag har en fil kand i svenska, ingen formell lärarutbildning men en hel del erfarenhet från skolan, har bl.a. jobbat med läxhjälp och som elevassistent. Har helt klart sett att plugga grekiska i Aten som ett alternativ att komma in i samhället, men det kanske vore bra att ha en fil.mag i svenska som trygghet innan jag tar mig an det (även om ännu en termin på ett svenskt universitet knappast lockar...). Annars är det väl väldigt mycket "kontakter" som gäller vad jag har förstått? Vill verkligen inte ge upp min dröm, vet att det är svårt att få jobb men det är ju svårt att få jobb här i Sverige med så känns som att skillnaden inte är SÅ stor... eller?

Vad jobbar de svenskar som bor där med?

monica
2005-10-05, 08:38
Hej filakia

Ett tips är att kontakta svenska ambassaden i Aten, det finns en svensk skola för grekisk-svenska barn på 2 ställen i Aten där mina egna barn går. En av fröknarna jobbar på ambassaden och heter Kerstin Henriksson, du kan alltid kontakta henne.

Monica

Eirini
2005-10-05, 10:15
Hej och tack för svaren...

Jag har en fil kand i svenska, ingen formell lärarutbildning men en hel del erfarenhet från skolan, har bl.a. jobbat med läxhjälp och som elevassistent. Har helt klart sett att plugga grekiska i Aten som ett alternativ att komma in i samhället, men det kanske vore bra att ha en fil.mag i svenska som trygghet innan jag tar mig an det (även om ännu en termin på ett svenskt universitet knappast lockar...). Annars är det väl väldigt mycket "kontakter" som gäller vad jag har förstått? Vill verkligen inte ge upp min dröm, vet att det är svårt att få jobb men det är ju svårt att få jobb här i Sverige med så känns som att skillnaden inte är SÅ stor... eller?

Vad jobbar de svenskar som bor där med?

Du har rätt i att det inte är så stor skillnad på arbetslöshet i Sverige och Grekland. Man ska göra det som känns rätt och det kanske är viktigare att få bo där man trivs även om man måste ta ett jobb som man inte hade tänkt sej.
De svenskar som jobbar där har mycket olika arbeten eller inget arbete alls. Att vara hemma men barn är mera "ok" där än i Sverige. En del jobbar i svenska företag eller i sin mans företag. Några har startat en firma tillsammans med sin man. Är du bra på engelska har du chans att få jobb som nanny.
Kontakter är A och O i Grekland!
Av egen erfarenhet är det bästa att söka jobb på plats i Grekland.

Filakia
2005-10-05, 13:07
Hm, ja det var ungefär vad jag misstänkte! Vad har du för erfarenheter Eirini? Du får gärna skriva här eller mejla mig och berätta.

Eirini
2005-10-05, 17:45
Hm, ja det var ungefär vad jag misstänkte! Vad har du för erfarenheter Eirini? Du får gärna skriva här eller mejla mig och berätta.

Du har ett mail från mej.

Ruby
2005-10-05, 23:00
Jag har en fil kand i svenskaOm du har en fil. kand. i svenska så kan du få jobb som utlandslektor i svenska på utländska universitet. Jag vet inte om svenska finns som universitetsämne i Aten eller någon annanstans i Grekland, men det vet de nog på Svenska Institutet (http://www.si.se/templates/CommonPage____69.aspx). Grekiska kan du säkert lära dig när du väl är där.

Lycka till! :)

Ruby

karinafp
2005-10-06, 07:31
Jag vet inte om svenska finns som universitetsämne i Aten

Har funnits, i alla fall. Dimitris har ju läst svenska där.

Karin

Ruby
2005-10-06, 18:10
Har funnits, i alla fall. Dimitris har ju läst svenska där.Aha... :)

Då föreslår jag att du Filakia tar kontakt med dimitris (http://www.kalimera.nu/forums/member.php?u=364) här på forumet. På hans hemsida finns det en del information om Grekland och länkar till bl.a. grekiska universitet.

Ruby

Filakia
2005-10-07, 14:47
Tack för alla fina och nyttiga svar!

Eirini, stort tack för ditt långa och utförliga mejl. Tyvärr blir det något fel när jag försöker svara på min hotmail på datorn som jag sitter vid, men jag svarar så fort jag får chansen! Får jag bara fråga dig om du fått nåt jobb nu?

Jag har nu kollat upp svenskundervisningen vid grekiska universitet, och jag hittade "souithiki" som ett av språken vid språkinsitutet i Athen. Ska forska vidare!

Skriv gärna ner fler tankar och erfarenheter som ni har av att bo i Grekland.

Epharisto...

Ruby
2005-10-07, 15:29
Jag har nu kollat upp svenskundervisningen vid grekiska universitet, och jag hittade "souithiki" som ett av språken vid språkinsitutet i Athen. Ska forska vidare!Om du inte har gjort det än tycker jag absolut att du ska ta kontakt med Svenska Institutet (http://www.si.se/templates/CommonPage____621.aspx) eftersom det är de som förmedlar utlandslektoraten. Om du är dessutom kan tänka dig att undervisa i svenska på andra nivåer kan du kontakta Riksföreningen Sverigekontakt (http://macallan.oderland.com/~sverigek/).

Ruby

Filakia
2005-10-23, 15:12
Tack för alla nyttiga svar! Har snokat vidare och har lite olika tåtar jag kan dra i. Just nu ligger planerna på is men nu har jag iaf lite mer på fötterna så att jag har lite bättre koll ifall jag vågar ta steget i framtiden.

Självklart skulle det vara kul att höra om det finns fler som har erfarenheter av att flytta till Grekland, särskilt jobbiten då!

Ennovy
2006-07-09, 13:09
Hej hej! (Sprillans ny medlem på Kalimera).
Jag är en mycket skoltrött grundskollärare (främst trött på svensk skolpolitik) som nu starkt överväger att flytta till något annat europeiskt land där det redan finns svenska skolor. Har kollat på Skolverkets hemsida och såg att det inte finns några svenska skolor i Grekland - typiskt, jag och min make (han är licenssvetsare) vill flytta till Grekland och bo och arbeta där.
Fick en liten idé: tänk om man tillsammans med andra 'skolmänniskor' skulle starta en svensk skola i Grekland (VAR har jag inte klurat färdigt på ännu) för svenska familjer som avser att bo i Grekland under kortare eller längre tid.

VAR i Grekland bosätter sig helst svenskar? Själv gillar jag öarna Kreta och Rhodos - har tyvärr aldrig besökt fastlandet.

Hmmm ... någon som vill bolla idéer om mina skolfunderingar?

Ha det gott under solen!

Yvonne

Zanét
2006-07-10, 09:27
Har kollat på Skolverkets hemsida och såg att det inte finns några svenska skolor i Grekland - typiskt, jag och min make (han är licenssvetsare) vill flytta till Grekland och bo och arbeta där.Yvonne
Hej och välkommen till Kalimera :)

Vad jag känner till finns det svenska skolor i både Thessaloniki och Aten, på Rhodos och tror jag även Kreta.

Via Skolverkets sajt fick jag fram adresser till svenska skolföreningar i Grekland: http://www.skolverket.se/sb/d/485/a/1212#paragraphAnchor5

Tror att de flesta svenskarna är bosatta i storstadsregionerna, d v s Athen och Thessaloniki samt öarna Rhodos och Kreta.

//Zanét bye_bye

Ennovy
2006-07-10, 14:12
Hej hej Zanét!
TACK för länken! Märkligt att Skolverket ger olika uppgifter! När jag sökte på "svenska skolan utomlands" hos Skolverket fick jag upp följande länder i Europa (Grekland ej med) på följande adress: http://www.skolverket.se/sb/d/476/a/1071
Belgien
England
Frankrike
Italien
Portugal
Ryssland
Schweiz
Spanien
Tyskland
Österrike

Nåväl ... har ni som bor i Grekland erfarenhet av svenska skolan utomlands?

Nu vet jag inte vilket ben jag skjuta fram först och får fundera lite till:
* Flytta till Grekland UTAN att ha ordnat arbete först men har fixat bostad.
* Fixa arbete (helst lärartjänst) först men tyvärr ingen bostad.

Vi (jag och min 'gubbe') kan ju söka bostad i närheten av en svensk skola som jag kanske kan få vikariat på till att börja med ...

Snurr, snurr ... det är tur att denna dag bjuder på hällregn så att det studsar mot asfalten och mitt överhettade huvud.

Yvonne

Zanét
2006-07-10, 14:44
Hej hej Zanét!
TACK för länken! Märkligt att Skolverket ger olika uppgifter! När jag sökte på "svenska skolan utomlands" hos Skolverket fick jag upp följande länder i Europa (Grekland ej med)...Yvonne
Visst är det märkligt och när jag skulle kolla en gammal länk där jag vet att det fanns info om Thessaloniki så hade den upphört.

Via Svenska Ambassaden i Aten http://www.swedenabroad.com/pages/general____21941.asp finns det däremot adresser till flera svensk-grekiska föreningar runtom i Grekland. De föreningarna bör ju ha mycket information att ge vad gäller skolor etc. Gör ett försök och kontakta någon av dem :)

//Zanét bye_bye

Ennovy
2006-07-24, 00:23
Hej hej!

Är det någon som har koll på följande uppgifter som jag sammanställt angående köpa hus i Grekland – är uppgifterna aktuella?:

Förutom de vanliga driftskostnaderna för vatten, el, telefon och försäkringar betalar man varje år en slags fastighetsskatt, som är betydligt lägre än i Sverige, ungefär 9% av köpeskillingen?

Man behöver inte uppge grekiska fastigheter i din svenska deklaration, man betalar alltså bara fastighetsskatt i Grekland?

Om man bestämmer dig för att sälja huset betalar man ingen reavinstskatt?

Är det verkligen möjligt att vara svensk medborgare och bo i Grekland och slippa betala fastighetsskatt eller rent av förmögenhetsskatt på bostadsrätt eller eget hus i Grekland när man deklarerar i Sverige?

Hej hopp från Yvonne (sitter snart dygnet runt och söker bostäder – bostadsrätt eller eget hus – på någon av de grekiska öarna)

bruno
2008-08-27, 13:30
Hej!
Vi kommer ev att åka till Grekland 6 månader nästa höst. Vår dotter, 7 år, vill vi gärna att hon går i Svensk skola.
Finns det Svensk skola i Grekland?
Jag är Frisör och min man är Sångpedagog, vi har tänkt att jobba med våra yrken där.
Kan någon rekommendera något bra ställe?
Vi har funderingar på Kreta??
Tack !
Hälsn. Cecilia.

bruno
2008-08-31, 08:03
Hej!
Vad har hänt?
Har du flyttat till grekland?
Hur har det gått med jobb/språk?
Hälsn. Cecilia