handdator

Visa fullständig version : Dämpa min väderoro, snälla någon!


Janet
2009-09-10, 13:19
Vänner,

Jag drar till Korfu i morgon bitti. Kollat några väderprognoser, bland annat en grekisk, yr, smhi och weather.com.
Enligt de flesta ska det regna, blåsa och åska hela den kommande veckan!

Vet att ingen kan förutspå och att det vänder snabbt.
MEN - är det någon som kan ge mig några odds för hur troligt det är att det är skitväder en hel vecka i sträck såhär års!?

Typiskt! :(

Arne
2009-09-10, 13:29
Förtvivla ej!!

För två år sedan var vi på Corfu vid Ag Gordis från mitten av September och tvenne veckor framåt. Visst, det kom ett ösregn en morgon, men i övrigt var det tämligen svenskt sommarväder med sol, växlande molnighet och lite vind då och då. Lägg till detta ett antal dagar med sol från klarblå himmel och runt 30 grader.

Hade vi kollat prognosen innan avfärd då hade det säkerligen visats svarta moln i parti och minut.

För övrigt var det tämligen trivsamt att sitta balkong med tak över och beskåda molnens framfart över de branta bergen.Ett skådespel!

En tur till Corfu Town kan man ta oaktat väder och vind.

Arne

Som på Lördag far med Hustrun till Dodekaneserna för tre veckors öluffande..

Mikke
2009-09-10, 13:55
......måhända ni angör Karpathos,Arne?? I så fall, skriv (till mej) om detta,så kan jag möjligen förmedla lite tips om övernattning,etc... :D
(ursäkta att jag lånade tråden...:D
Mikke

anneli56
2009-09-10, 16:48
Tyvärr så har det regnat och åskat och blåst i Aten området, och i hela Peloponnesos denna vecka, riktig höstväder har vi haft men bättre lovas:)

Janet
2009-09-10, 16:55
Tack Arne för lugnandet... och du har rätt i det där med skådespel. Kameran är redo!

Anneli - din erfarenhet av senaste veckan försöker jag förtränga, och för allt i världen hoppas jag att ovädret sticker iväg nordöst eller så i stället. Men bra att bättre lovas... =)

liselotti
2009-09-10, 17:56
Vi ska åka till Mallorca imorgon - samma väder där i nästa vecka! Regn och rusk! :mad:snyft_drop. Det verkar vara ett stort väderomslag i hela Medelhavet just nu. Någon dag med regn är väl Ok så här på hösten men inte en hel vecka.

Tyvärr tror jag att det blir många tillfällen att fotografera "regntunga skyar" i blågrått.

Arne
2009-09-10, 18:54
Lite bilder från Corfu/Ag Gordis September 2007.

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=205&pictureid=1847

PS!!! Det blev galet! Gå in på nätverk- bilder och album och kolla in Corfu hösten 2007 så ser ni alla åtta bilderna..


Arne

Janet
2009-09-10, 21:31
Tack Arne! Lyckas inte hitta bilderna... hur ska jag göra mer exakt?
Eller... jag går och lägger mig nu ju, hinner inte titta. Men tack för att du tänkte den fina tanken med att visa dem. Jag får visa dig våra senare i höst i stället!

eija
2009-09-12, 20:56
Min dotter som bor för tillfället i Tokio, ska flyga till semester med sin finska väninna till Thailand nästa vecka och väderleksrapporten lovar häftig storm, åska och regn under nästan hela kommande veckan :( . Alltså...!? Ni kan gissa, att också jag har lite väderoro :D !

Titti
2009-09-14, 20:32
Janet!

För en dryg vecka sedan var jag i samma situation som du är nu. Jag gick in på olika vädersajter och kollade, hur vädret skulle bli på Kreta. Jodå - regn, moln, åska utlovades för hela den kommande veckan.

Förra söndagen åkte jag. Och visst fick vi skitväder, men enbart på fredagen och lördag fm. Alla de andra dagarna var vädret soligt med mer eller mindre molnighet. Jag blev precis så brun som jag hoppades, kunde bada och bese Knossos och Heraklion mm.

Ta du väderprognoserna med ro. Jag ska hålla tummarna för att vädergudarna är på din sida!:D

Janet
2009-09-29, 18:36
Titti; jag tog dem med ro. Och ack vilken fin vecka det var, vädermässigt.
Man lär sig något nytt varje dag! Tack för ditt tumhållande...

Kalimera
2009-09-30, 08:17
Och ack vilken fin vecka det var, vädermässigt.Om det finns att läsa här... (http://www.kalimera.se/resebrev/2009/korfu_janna.html) ;)

Janet
2009-10-03, 14:33
Tack för puffen, Janne!

inkfish
2009-10-03, 15:23
Oftast blir man ressjuk av resebrev - men den här gången Janet:o.... Man får väl nästan säga tack för varningen i stället!

Dock förstår jag att du uppskattade att komma iväg med dina bästa vänner, det är guld värt! Då kan man vara var som helst:)

Eva L
2009-10-03, 17:00
jag var på Corfu en vecka i början av 80-talet. Helt ok men jag har aldrig längtat tillbaka. Finns så många för mig mycket mer tilltalande öar i Grekland.

Eva

Janet
2009-10-05, 11:41
Inkfish: Det är inte ofta man lyckas med den bedriften, att få någon på Kalimera att INTE vilja åka till Grekland. Det tar jag åt mig beröm för, haha.

Eva: Eller hur... jag känner likadant. Säkerligen finns det hundratals smultronställen även på Korfu, men jag har inget sug alls efter att leta upp dem...!