handdator

Visa fullständig version : TIPS!!!


ricky
2005-10-02, 19:09
Är i valet och kvalet mellan Korfu stad, Fira på Santorini eller Pythagorion Samos!

Vill gärna ha lite mysig stadskänsla. Att bo på ett ställe med bara strand och vatten är inget vi efterlyser. Gränderna i Rethymno eller gamla stan i Chania är perfekta jämförelser!

Så jag hoppas att någon vänlig och/eller kunnig kan hjälpa till med följande frågor.
1. Vilket av ovanstående alt. rekommenderas?
2. Utbud av boende på nätet verkar vara dåligt i Korfu stad om man jämför med Santorini eller Samos. Någon som kan rekommendera ett trevligt hotel el lgh. i Korfu stad på bra läge?
3. Flyger från Malmö/Köpenhamn. Vi åker likaväl med egenkomponerad resa, som med resebyrå! Några tips?
4. Har läst mig till att Santorini ska vara jättedyrt. Kan det verkligen vara så stor prisskillnad? (Jag tyckte Chania var billigt Juli -05)
5. Läste nyss här på forumet att man kan få sin resa billigt om man bokar den direkt när den släpps. Säg att du ska resa i Juni -06 och du bokar resan nu snart, så fort dom kommer hos resebyråerna. Är detta sant, och hur vet man när det är dax att boka?

Det var allt! Hoppas på kloka råd... Trevlig resa!!!

snorfus
2005-10-02, 21:56
Har varit i fira(98) o pythagorion(05) o trivdes bra på båda ställena, men ska jag återvändatill någon av ställena så blir det pythagorion.. En trevlig blandning av väldigt gammalt o nytt.. Priserna e väl som i sverige. Utan att fördjupa mej i alla trevliga minnen så blir mitt tips som sagt pythagorion... Trevlig resa vad ni än bestämmer er för.bye_bye

karinafp
2005-10-02, 22:04
Ja, jag har bara varit i Kerkyra, av de ställen du nämner. Men jag skulle väldigt gärna åka dit igen och utforska staden noggrannare. Det du bör tänka på är att det är en STOR stad, med höghus och trafik i den modernare delen. De äldre delarna av staden är oerhört charmiga och omväxlande, och det finns massor att upptäcka. Dessutom är Korfu en underbart grön och vacker ö. Titta gärna på mitt resebrev från 2003, där nämner jag litet om själva staden.

Karin

Riitta
2005-10-03, 07:05
Jag har också varit bara på kort besök i den staden,men fick mersmak och skulle gärna åka dit och se mer:)

Riitta

Kalimera
2005-10-03, 11:31
Är i valet och kvalet mellan Korfu stad, Fira på Santorini eller Pythagorion Samos! Vill gärna ha lite mysig stadskänsla. Att bo på ett ställe med bara strand och vatten är inget vi efterlyser. Gränderna i Rethymno eller gamla stan i Chania är perfekta jämförelser! Om förebilden är Chania och Rethymnon faller både Fira och Pythagorion bort, båda ställena framstår som små landsortsbyar i jämförelse med Chania och Rethymnon. Korfu stad är då ett bättre val.

Har läst mig till att Santorini ska vara jättedyrt. Kan det verkligen vara så stor prisskillnad? Det beror helt på vad du gör, i Fira och Oia kan boende och tavernabesök kosta i princip hur mycket som helst, men det finns naturligtvis billiga ställen även där. I övriga byar/stränder på Santorini är priserna normala.

ricky
2005-10-03, 21:21
Tack så mycket för era tips! Ser fram emot ännu fler, och passar på att tacka på förhand!!:D

YsterSyster
2005-10-05, 09:59
Kom hem från Santorini för två veckor sedan - med blandade känslor. Ön var slutet och hemreseort på vår ö-luff så vi bodde där i fem nätter. Nu är ju upplevelser av en ö/by personliga och färgas av vad man upplevt, sett, gjort och människor man mött.

Sammanfattningsvis kände jag att Fira var FÖR turistiskt. Visst fanns det gränder att strosa i (eller snarare trängas i) och diverse krimskrans butiker, juvelare mm. Santorini som helhet har mycket att erbjuda i upplevelse väg och det finns mycket att titta på. Men det är som sagt turismen som styr.

Samos och Phytagorion har jag besökt ca 5-6 gånger och trivts bra - därav antalet besök också antar jag. Samos som ö tycker jag känns behagligare och har andra sysselsättningar är turism. Vill du ha gränder att stosa i rekommenderas ett besök i bergsbyn Manolates.

Nu var vi på Santorini i slutet av säsongen och de flesta vi mötte var trötta efter en sommar vilket också gör att minnena inte blir fullt så positiva.

ricky
2005-10-05, 18:09
Har noga begrundat svaren jag fått och även snokat runt lite på nätet.

Verkar vara kluvna åsikter om Santorini. Verkar också vara olika uppfattningar om vad som är turistigt.
För många är turistigt lika med större ort. För mig är Rhodos turistigt.
Kreta är fantastiskt på många sätt. Ta bilen och kör 5 mil upp i bergen så är det nästan så man är på en annan planet.

Santorini gissar jag att det inte är
så "äkta" eller pur grekiskt?
Men vilka fina och mysiga bilder och hotel man hittar härifrån!

En lång strand full med hotel och parasoll är inget för mig i alla fall!

Korfu stad leder ligan just nu, med Samos o Santorini på delad 2:a plats.

lottenlisen
2005-10-05, 18:39
Har varit i fira(98) o pythagorion(05) o trivdes bra på båda ställena, men ska jag återvändatill någon av ställena så blir det pythagorion.. En trevlig blandning av väldigt gammalt o nytt.. Priserna e väl som i sverige. Utan att fördjupa mej i alla trevliga minnen så blir mitt tips som sagt pythagorion... Trevlig resa vad ni än bestämmer er för.bye_bye


Hej !

När du skriver priserna är väl som i Sverige undrar jag var du kan gå ut i Sverige o äta en förätt , varmrätt och en flaska vin för ca. 110 Kr som vi gav per person på Samos nu i september ??

snorfus
2005-10-05, 20:38
Hej !

När du skriver priserna är väl som i Sverige undrar jag var du kan gå ut i Sverige o äta en förätt , varmrätt och en flaska vin för ca. 110 Kr som vi gav per person på Samos nu i september ??ingenstans antar jag,, men jag menade priserna överlag. dagligvaror kläder o såna saker.

ricky
2005-10-07, 22:30
Det var inte länge man kunde hålla sig...
Såg att Apollo fyllt på med resmål.
Nu har jag bokat resa...det blev Santorini!!

Helt ok pris tycker jag!, Eller??
13.000:- en vecka för två, på glassigt hotel med helpension och en vinare p/p och dag!

Börjar redan längta...och då har jag ändå en resa till Budapest om tre veckor.

Jag borde väl ta en drink med frugan nu, men jag kan inte sluta o kolla på resmålet._B-anana

Tack ändå för era kommentarer!:D