handdator

Visa fullständig version : Mytologi?


Tjii
2009-09-09, 15:09
Hej!

Jag och killen åker till Parga den 21a. Trots att jag har släkt i Grekland (Thessaloniki) så är det första gången jag reser dit.
Är väldigt intresserad av den grekiska mytologin och undrar nu om det är någon som vet några bra ställen att besöka för någon med detta intresse? :)
Floden Styx är redan en självklarhet :)

Undrar även om det är någon som har tips på bra ställen att hyra moped på och vad detta kan kosta?

/Tjii

Kalimera
2009-09-09, 16:32
Är väldigt intresserad av den grekiska mytologin och undrar nu om det är någon som vet några bra ställen att besöka för någon med detta intresse?Utdrag från vår E-guide om Parga:

Styx var enligt den grekiska mytologin den underjordiska flod som ansågs vara gränsen mellan livets och dödens riken. I underjorden härskade Hades tillsammans med sin hustru Persefone, de hade makt att bestämma vem som skulle föras över floden med färjkarlen Charon och ner i dödens rike. Necromanteion sägs vara den plats där nedgången till underjorden fanns, floden Acheron, alldeles nära Necromanteion, tros vara floden Styx.

Necromanteion ligger söder om Parga stad. Dit måste ni bara!

Tjii
2009-09-09, 18:23
Gud vad kul och tack för tipset! Är det långt dit och hur kan man ta sig dit på bästa sätt? :)

Ronny P
2009-09-17, 22:26
Hej Tjii!

Vi kom hem från Parga i måndags. Moppe hyrde vi genom Ving som vi åkte med. Företaget som hyrde ut moppen hette Scorpio. Det kostade 15 euro/dygn och dom kom med moppen till hotellet och hämtade den nästa dag. :)

/Ronny