handdator

Visa fullständig version : Hälsning från inkfish


Kalimera
2009-09-07, 07:38
Fick ett mms från inkfish igår. Hon skriver så här:

Var är jag? Exakt position krävs, ö räcker inte. De som känner till min resplan får gärna var tysta. :)

Här är underbarat. oavsett var jag är!

http://www.kalimera.se/bilder/forum/inken.jpg

Riitta
2009-09-07, 08:40
Jag tycker att det är lite som Aperi på Karpathos över det hela, men där brukar man ju inte bo, så jag tror inte på allvar att det är så:rolleyes:

Riitta 2dagar 23 timmar kvarbye_bye

Birgitta63
2009-09-07, 10:45
Fick ett mms från inkfish igår. Hon skriver så här:

Var är jag? Exakt position krävs, ö räcker inte. De som känner till min resplan får gärna var tysta. :)

Här är underbarat. oavsett var jag är!

http://www.kalimera.se/bilder/forum/inken.jpg

Hälsa inkfish att ..... var hon än är så önska jag henne en underbar tid i Grekland. Fast ja vet ju ej om platsen är just Grekland :D .
klapp_klap Birgitta

Tobbe S
2009-09-07, 11:10
Är Inkfish var jag tror, Chora Sikinos, då har hon säkert en härlig semester.

Tobbe

Kalimera
2009-09-07, 19:11
Har fått en ny hälsning:

"Jag är i en by utan internet och ska till en by utan mobiltäckning ett par dagar. Om ingen svarat rätt återkommer jag framåt onsdag." :)

Elisabet
2009-09-07, 19:27
Jag tycker att det är lite som Aperi på Karpathos över det helaHusen ser definitivt ut som Aperi, men är inte berget bakom för lågt...?

Gissar redan nu att byn utan mobilteckning är Olymbos :)

Marouli
2009-09-07, 19:42
Åh,jag vet EXAKT var hon befinner sig men...tillhör de,i resplanen insatta, så jag får ingenting säga...:rolleyes:

Kalimera
2009-09-08, 09:54
Fick precis en ny bild:

http://www.kalimera.se/bilder/forum/inken_2.jpg

Hon skriver så här: Är det någon som vet vad kyrkan t v heter, tavernan t h och varifrån bilden är tagen just nu.

Marouli
2009-09-08, 11:00
Stor Panigiri i den kyrkan idag! Drack vattnet ur källan under kyrkan för 2 veckor sedan,åt på tavernan och stod på samma ställe som Inkfish gjorde när hon tog bilden men jag antar att reglerna är som de var vid förra bilden så jag säger inget..:mad:
Önskar däremot att jag hade varit med på Panigirin där idag.Det blir säkert en fin upplevelse!!:)

Marianne
2009-09-08, 17:01
Ja, se det var en bild och en information som hjälpte!
Festen i Mesochori på Karpathos varar i tre dagar, om inte jag minns fel!

Hoppas Inkfish njuter sin semester på Karpathos!bye_bye

Restaurangen heter väl Dramountana, precis som den man har nere i Lefkos.

Elisabet
2009-09-08, 17:27
Aah!! Jag VISSTE väl att jag hade sett den bilden förut!!! (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=6065) :)

Riitta
2009-09-08, 21:05
Då hade jag ju inte fel på ön i allafall:rolleyes:
Till Meschori skall jag till och fota dom närmaste dagarna:)Får ta "Under the trees" på samma gång:p

Riittabye_bye

inkfish
2009-09-09, 10:29
Haha,
Marianne, om du hade en bildgata darifran redan for tre ar sedan sa fortjanade du ju faktiskt att knacka det harklapp_klap.

Skrev nyss ett langre svar men datorn skickar ut mig med jamna mellanrum, far fatta mig kortare:mad:

Riitta, hor att du undrar om jacka, nar jag kom tillbaka till Pigadia i dag var det betydligt varmare an i Mesochori. Har sallan frusit som under det fantastiska firandet i gar kvall, men har ar det 25 grader och blaser inte. Solen tittar fram men har ar ocksa tunga moln, vadret har helt klart slagit om sedan jag akte harifran i 30 grader i mandags. En liten jacka for kvallstid och eventuella utflykter norrut ar nog inte fel.

Kyrkan pa bilden alltsa Panagia Vrysiani i Mesochori, tavernan Dramoundana och bilden var tagen fran Cafe Skopi.

Forsta bilden var tagen fran taverna Klimataria i Volada, sa inte daligt gissat med Aperi Riittaklapp_klap

inkfish
2009-09-09, 10:36
Skickade det dar inlagget for sakerhets skull eftersom datorn mobbar mig...

Ett par glada nyheter harifran:

Sen jag var har for tva ar sedan har en ny strandtaverna oppnat langst bort pa stranden, dar gamla Greenpeace lag. Bra for oss som hellre badar dar an i gyttret narmare stan.

Stallet heter Ammos Mangos och ar valdigt fancy, aven maten ar av det snofsigare slaget. Dock ar priserna inte hoga, i alla fall inte om man undviker de tjusiga salladerna for runt 10 E (som dock ser fantastiska ut med spenat, hyvlad parmesan, pinjekarnor, honungsdressing osv).

Pa ovrig mat sag priserna helt normala ut och mycket goda aptitretare ingor.

Enda minuset var musiken de pumpar ut over stranden.

Skickar igen for sakerhets skull...

inkfish
2009-09-09, 10:42
En annan hjarteglad nyhet:

Nar jag korde till Mesochori i mondags valde jag inte kustvagen utan vagen genom byarna over bergen.

(Det ar smalt genom byarna. Och da menar jag SMALT. Sa nar jag i Aperi fick mote med SOPBILEN - i en hyrbil med 200 E i sjalvrisk och en skrovlig mur pa hogersidan - da var en ink bra pinknodigsnyft_drop)

I Othos korde jag om en gammal man som linkade fram stodd pa sin kapp i blasten. Nar jag passerat honom tittade jag i backspegeln - och det maste ha varit kyrie Chapsis! Da lever han alltsa fortfarande! Jag hade precis sett en utflyktsbuss stanna och mannen var pa vag mot den lilla verkstaden sa jag tror nog att jag sag ratt. Han maste vara 95 nu! Det rorde mig i hjartat att se honom, att bli sa gammal i den dar lilla vindpinade byn:)...

inkfish
2009-09-09, 10:46
Pa vagen ner till Pigadia stannade jag till vid Under the trees for att kolla det nya laget. Det ligger spektakulart till och ser valdigt fint, daremot verkar det inte mojligt att bada dar som pa det gamla stallet.

Ska aka dit och ata vid tillfalle ocksa.

Hej pa er allihop, bra gissat och knackt, Marouli, tur att du var diskvalificerad men du fick i alla fall hora lite av den fina musiken fran kyrkan i Mesochori igar. Just vid kyrkan var det mobiltackning, nagon daruppe grep nog inbye_bye

Ivi
2009-09-09, 13:47
Forsta bilden var tagen fran taverna Klimataria i Volada, sa inte daligt gissat med Aperi Riittaklapp_klap

Det var precis det jag skulle ha gissat, men lyssnade på mannen i huset som inte höll med mig :mad: Ska nog gissa ensam härefter...

Inkfish, vandrade du från Volada upp till kyrkan på bergskammen? Fantastisk utsikt därifrån!

Ivi

Riitta
2009-09-09, 14:21
Tack så mycket Inkfish för alla dom trevliga nyheterna från ön:)
Har också varit med om att det är sämre väder där på Mesochorisidan:rolleyes:
Lite långärmat får följa med:) Det får bli ett besök hos farbror Hapsis också och får köpa en liten tavla till min lilla samlig:D
Vet ju inte om du är kvar på ön i morgon och närmaste veckan, men kanske vi råkas isåfall:)

Riitta.med lite pirr i magenbye_bye

inkfish
2009-09-11, 12:09
Men shit! Mitt i en langre rapport skulle jag beratta om hur bra och billigt internetkafeet ar pa hotel Pavilion och sa slanger datorn ut mig igen! Den borjar gora uppdateringar automatiskt. A flaw in the programme sager agaren:mad:

Nojer mig med att beratta att det just askat och regnat i en timme men dagen borjade med 24 grader och vindstilla sa det gar ingen storre nod pa mig.

Den grasliga vaderprognosen med hard storm verkar ha reviderats lite grand.

Ivi, jag visste ju att du varit daruppe vid kapellet i Volada sa jag tankte att om ingen annan tar det sa gor du detklapp_klap. Sjalv har jag aldrig gatt dit upp men tavernan ar en av mina favoritoaser pa Karpathos.

Riitta - ja, jag ar kvar sa vi sesbye_bye

Marie & Thore Marmin
2009-09-11, 16:13
skickar många kramar ifrån ett regnit naxos. här är allt som vanligt och vi mår fint. bye_byebye_bye

inkfish
2009-09-11, 18:31
Hej pa er, tackbye_bye!

Regn var ordet ja. Har pa Karpathos regnar det just nu sa jag inte ser havet fran mitt fonster, dar ar bara en gra vagg. Kvallens balkongsitt var inflyttat till sangkanten, jag planerade att vanta in en paus i regnet for att rusa ut och kopa ett paraply, darefter ta en rusning till middag i nasta paus och sen fortsatta till Pelagos for att se om Riitta ar dar.

Sa dar satt jag i godan ro pa sangkanten med min retsina och kontemplerade regnet och askan nar POOFF strommen gick.

Darfor sitter jag i stallet torr och varm vid min snalle hyresvards Elias dator nu, medan han ar nere i mitt rum, genomblot, och kollar laget.

(Han kommer just tillbaka nu, det var nat reservsystem som slagit till nar askan tog utebelysningen. Sa nu har jag ljus igen:))

Det kan bli sa att jag radikalt far lagga om kvallens planer, det kanske blir middag pa gyrosstallet tis erasmias har nedanfor i stallet, det regnar nat sa fenomenalt mycket.

Kalimera
2009-09-12, 10:03
Två nya bilder har jag fått, en igår och en idag tidigt på morgonen.

http://www.kalimera.se/bilder/forum/inken_3.jpg

Lunch måste man ha även om det regnar och gyros hos Tis Erasmias är ljuvligt god.

http://www.kalimera.se/bilder/forum/inken_4.jpg

Denna bild kom tidigt i morse, med denna text:
Idag ser jag havet från min uteplats igen. Väderprognosen säger risk för skurar, men inte förrän ikväll. Tror jag hyr moppe och åker till Christou Pigadi, badar och äter ruskigt god mat på tavernan.

Kalimera
2009-09-12, 10:46
Idag ser jag havet från min uteplats igen. Väderprognosen säger risk för skurar, men inte förrän ikväll. Tror jag hyr moppe och åker till Christou Pigadi, badar och äter ruskigt god mat på tavernan.Fick nu denna hälsning via sms:

Fick vända i Christou Pigadi. Ingen strand, vattnet stod för högt. Tavernan stängd för sanering efter regnet och bergsidan hade rasat ner så de grävde med spadar och hackor. Frappé i Amopi nu, badar här i stället, tänkte fortsätta till Kyra Panagia, men åskmolnen är värre där.

anoula
2009-09-12, 13:31
Det har regnat mycket på Rhodos också, men nu ska det bli fint och soligt resten av månaden.

Arne
2009-09-13, 10:11
Erhöll just meddelande från Inkan. Hon är vid stranden vid Kyra Panagia att bada och sola. Vädret på Karpathos utmärkt nu.
Arne

Kalimera
2009-09-14, 20:01
Jag fick ett nytt mms på eftermiddagen idag, det lyder så här:

Vindstilla och hett i Apella. En del sten har rasat ner på vägarna efter regnet, när jag skulle svänga ner med moppen mot Apella blev jag stannad, ska han ska varna mig? Nejdå, han såg bara sin chans att skicka bud, så jag fick köra vägen ner till tavernan med 4 nybakta brödkakor i en påse mellan knäna:-). Annars hade jag en mycket trevlig minikalimeraträff med Riitta på Pelagos igår:-).

http://www.kalimera.se/bilder/forum/inken_5.jpg

Titti
2009-09-14, 21:17
I Othos korde jag om en gammal man som linkade fram stodd pa sin kapp i blasten. Nar jag passerat honom tittade jag i backspegeln - och det maste ha varit kyrie Chapsis! Da lever han alltsa fortfarande! Jag hade precis sett en utflyktsbuss stanna och mannen var pa vag mot den lilla verkstaden sa jag tror nog att jag sag ratt. Han maste vara 95 nu! Det rorde mig i hjartat att se honom, att bli sa gammal i den dar lilla vindpinade byn:)...
När jag bodde i Lefkos i maj i år, frågade jag hotellvärdinnan, om hon visste om mr Hapsis fortfarande lever. Hon tittade på mig och sa, ja det gör han, för när han dör, kommer hela ön att veta det med en gång.

inkfish
2009-09-15, 09:20
När jag bodde i Lefkos i maj i år, frågade jag hotellvärdinnan, om hon visste om mr Hapsis fortfarande lever. Hon tittade på mig och sa, ja det gör han, för när han dör, kommer hela ön att veta det med en gång.

Ja, sa ar det sakert!

Nu ska jag strax ta moppen och aka och bada.

Hade en fantastisk dag vid Apella i gar. I dag ar det mulet, vindstilla, klibbigt, 25 grader. Men molnen ska klarna upp vid lunchtid sa jag hoppas den prognosen star sig.

Jag vill garna sla ett slag for en nygammal restaurang dar jag atit tre ganger vid det har laget. Det ar To Feggari som haller pa att byta regi inom slakten. Det nya namnet blir Vala (ett sallan anvant ord for liten naturhamn), men skylten har inte kommit upp an.

De lagar den mat som jag inte kunnat hitta i Pigadia tidigare: traditionell husmanskost fran ugnen. Har atit kyckling i citronsas, lamm i tomatsas med gronsaker och och kyckling i vinsas. Mycket gott, dessutom kompletterat med tallrikar med mycket goda kokta gronsaker.

Har finns ingen meny, man pekar i koket bland det fatal ratter som finns varje kvall. Helt klart vart att rekommendera. Ligger vagg i vagg med pizzeria Bella Karpathos.

Annars har nog resans matmassiga hojdpunkter varit To Steki i Mesochori och den enkla tavernan i Christou Pigadi.

Vill ha en vecka till, har ar sa mycket oaten matsnyft_drop

Eva L
2009-09-15, 11:52
Låter som att du har det bra och har hittat en riktigt intressant taverna. När jag var i Pigadia för rätt många år sedan fanns det några ställen med god mat från ugnen. Synd att det försvinner allt mer.

Hoppas du får en fortsatt bra resa. Boken Fikonträdets sång med grekiska noveller som jag försökte locka dig att ta med var riktigt intressant. Korta noveller att läsa i väntan på maten etc.

Eva

inkfish
2009-09-16, 17:51
Annars har nog resans matmassiga hojdpunkter varit To Steki i Mesochori och den enkla tavernan i Christou Pigadi.


Efter i gar kvall lagger jag Under the trees till listan. Har just skrivit mer om det under Karpathosforumet:)


Hoppas du får en fortsatt bra resa. Boken Fikonträdets sång med grekiska noveller som jag försökte locka dig att ta med var riktigt intressant.

Tack, den ska jag skaffa i vinter nar abstinensen satter in:)

Nu ska jag ga och packasnyft_drop.

Usch vad fort det har gatt. Jag har ju, sa nar som pa ett par kalla dagar i Mesochori och det sanslosa skyfallet i fredags, till och med haft bra vader, det basta sammantaget jag haft pa Karpathos tror jag. Till med den beryktade vinden har varit som bortblast (ursakta;)flabb_flab), det ar bara i dag det har blast lite mer.