handdator

Visa fullständig version : Cypern - lite frågor


Celbe
2009-09-02, 09:12
En ny arbetssäsong har börjat på jobbet och det blir några intensiva veckor framöver. Sedan ska vi tillbringa en vecka på Cypern för att förkovra oss lite i vårt yrkes nyheter. Kurs utomlands kan låta bra, jag vet, men det innebär samtidigt att man har inte så värst mycket tid över. Vi kommer med andra ord att mest tillbringa tiden i Ayia Napa med omnejd. Nåväl, något som är lika viktigt vare sig man är på semester eller kurs är ju MATEN:p. Hur är denna på Cypern? Är det grekstuk på den eller har de sitt eget kök? Eller är det det vanliga internationella standardköket som gäller?

Är det någon som kan rekommendera en restaurang (finns väl knappast tavernor väl...) i Ayia Napa så mottages tips med tacksamhet:).

Och ännu en viktig fråga: Finns det frappé:o?

Celbe

moelv
2009-09-02, 21:39
Det er oftes greske retter på menyene, samt noen retter som er cyprotiske. En taverna i Ayia Napa som vi synes er veldig koselig og har god mat, den ligger på Nissi street, og mener å huske at den heter Tonys. Den ligger delvis inne i en hage, blå og kvite duker. Eieren har langt kvitt skjegg.

Lissi
2009-09-02, 22:29
Cypern har VÄLDIGT god mat!!! Vi njöt för fullt av den när vi var där i våras. Prisnivån på maten upplevde vi snarare lägre än högre jämfört med Grekland.

Nu åt vi aldrig i Aya Napa men väl i Larnaca och Nicosia och Limassol och inte på flotta restauranger utan enklare ställen...och visst fanns väl frappé....tror jag alldeles bestämt!;) Däremot finns ingen Alfa eller Mythos, men väl KEO. Gott det med!

Lissi - som gillar Cyperns Brandy sour.

Titti
2009-09-03, 07:48
En taverna i Ayia Napa som vi synes er veldig koselig og har god mat, den ligger på Nissi street, og mener å huske at den heter Tonys.

Det håller jag med om! Den tavernan är genuin, och ägaren Tony kul och personlig. Jättegod kleftiko åt jag där bl.a.

Celbe
2009-10-25, 20:37
En taverna i Ayia Napa som vi synes er veldig koselig og har god mat, den ligger på Nissi street, og mener å huske at den heter Tonys.

Jag var nog lite stressad före vi åkte iväg till Cypern för det enda jag hade memorerat av detta inlägg var namnet Tony's. Men vi gick förbi den till sist, en kväll när vi redan hade ätit middag. Det var höjden av lycka att se en taverna se ut som ett matställe ska göra:D. (Ayia Napa var helt ok för en kursvecka men så värst mycket genuint och pittoreskt finns det inte...). Vi bestämde oss på stående fot att gå dit kvällen efter och vilken mat de hade (och väldigt stora portioner dessutom)! Det var det bästa vi åt på hela veckan. Kvällen därefter (som dessutom var den sista) fick vi med oss ett helt gäng, jag tror vi var 15 st. Alla blev otroligt nöjda :). En kollega till mig beställde in Feta cheese saganaki som jag åt lite på också (som sagt, det var rejäla portioner) och den var otroligt god, något av det bästa jag smakat på faktiskt.

Och det fanns frappé också! Den smakade dock inte riktigt, riktigt lika bra som i Grekland men jag tror det berodde på mjölken de använde.

Celbe

moelv
2009-10-26, 18:17
Hyggelig at dere også likte maten hos Tony!