handdator

Visa fullständig version : Timjan och Oregano


Riitta
2005-10-01, 10:38
Läste i min nya kokbok att i Grekland använder man timjan och oregano ofta tillsammans i maträtter.
Nu undrar jag ifall någon brukar göra så? Och hur blir det då?
Jag använder ju mycket av båda kryddorna men var för sig.
Mina kryddor kommer från Kalymnos förstås:p

Riitta

karinafp
2005-10-01, 10:57
Läste i min nya kokbok att i Grekland använder man timjan och oregano ofta tillsammans i maträtter.
Nu undrar jag ifall någon brukar göra så? Och hur blir det då?

Det blir bara bra! Jag brukar blanda betydligt fler kryddor än så. I köttgrytor tar jag t ex både vitlök, kanel. oregano, basilika, timjan och rosmarin. Ibland även mejram, spiskummin och salvia eller vad som råkar finnas hemma. Var inte rädd för att blanda kryddor!

Ett kanonrecept på klyftpotatis:

Borsta potatisarna väl, skär dem i klyftor och lägg dem i en ugnsfast form. Eller skala potatisarna först, om du föredrar det.
Ringla över en god olivolja. Krydda med oregano, basilika, timjan, rosmarin och havssalt. Blanda väl. In i ugnen i 225 grader ca 40 minuter. Rör om då och då. Passar utmärkt till en grillad köttbit och ett gott rödvin.

Eller också delar jag bara potatisarna i halvor och lägger dem i en ugnsform med snittsidan upp, penslar ovansidan med olivolja och strör över kryddorna och bakar potatishalvorna. Då tar det litet längre tid i ugnen, och kanske du behöver sänka värmen till 200 grader, det beror litet på hur din ugn fungerar.

Karin
som blev hungrig...;)

Riitta
2005-10-01, 11:09
Tack.Då är det ju bara att ösa på:D Då kan jag ju använda rosmarinen från Olympos också:)
Har börjat lite försiktigt i dag. Har gjort färdigt tomatsalladen.Enkelt. Tomater,rödlök Kalamataoliver, olivolja,lite vitvinsvinäger och Kalymnosoregano:)
Och håller på med brödbak med grekiskt brödmjöl:)

Riitta

Riitta
2005-10-01, 11:10
Tack.Då är det ju bara att ösa på:D Då kan jag ju använda rosmarinen från Olympos också:)
Har börjat lite försiktigt i dag. Har gjort färdigt tomatsalladen.Enkelt. Tomater,rödlök Kalamataoliver, olivolja,lite vitvinsvinäger och Kalymnosoregano:)
Och håller på med brödbak med grekiskt brödmjöl:)

Riitta

Och så glömde jag.Spelar Terzis på bakgrunden:D

karinafp
2005-10-01, 11:16
Och så glömde jag.Spelar Terzis på bakgrunden:D

Givetvis!!! flabb_flab

Karin

Agda
2005-10-01, 12:44
Hej!

Ni har "glömt" bort hel kryddnejlika.I nästan samtliga recept jag fått av "min" grekiska familj finns nejlikan med och det blir otroligt gott!

Agda

Riitta
2005-10-01, 12:52
Vi använder det också ibland:)
Riitta

Agda
2005-10-01, 13:04
Riitta,
Har du ett namn på det grekiska brödmjölet?
Jag tycker det är svårt att få tag på något riktigt bra mjöl.
Hälsningar
Agda

Riitta
2005-10-01, 13:28
Det är Kungsörnens "Grekiskt lantbröd" står det på påsen.
Det är vete och råg.
Sedan vet jag inte hur Grekiskt det är egentligen,men det blir helt OK bröd:)

Riitta

Agda
2005-10-01, 13:54
Jag trodde att du kanske hittat något i grekland,men tack ändå!

Agda