handdator

Visa fullständig version : Skopelos tipsen !


Birgitta63
2009-08-28, 09:39
Måste bara få tacka alla som gav oss tipsen . Så fina platser vi fick uppleva och hittade rätt. Tack vare er här på Kalimera som informerade oss om dom rätta ställen , så blev vår resa 100 % bra.
Fina bilder tog vi och håller nu på att samla i hop allt från internettbiljett till bussbilett. Sparat notan från dom goda matställen , kan ju alltid återvända igen .Plockat fina grekiska blommor som vi pressat , ska nu rama in dom .
Plockat vackra stenar som vi ska fylla en blå träbåt med och sätta ner vita blommor i.
Hängt ut en vindspel med delfiner som spelar när det blåser , glittrar så vackert i solen. Den är i glas och delfinerna i vacker blå färg.
Trädgården fick en vacker skylt som vi ska sätta ner uppe i vårt hus på landet.
Det står......... A Garden is a thing of beauty and job forever

En fin grå zinkvattenkanna med blommor i och det ligger lite jord runt kannan.Så söt tavla , gillar ju zinkvattenkanna, passar där på landet.
Den kan stå vid trappan in till dörren.
Hittade med en blå liten zinkspann med värmeljus. Hanlade med mig en grekisk flagga men den är superbigg 1.2 x 2m :D . Som vi fick leta men tills slut efter hjälp från en grekisk kvinna fixade vi det.
.
Sitter nu med en jätte fin kaffekopp som det står Love Skopelos och en vacker strand visas på muggen. Så klart att det är grekiskt kaffe i :D , det smakar så gott.:)
Tack från Birgitta & Malinklapp_klap

Lissi
2009-08-28, 10:58
Men så härligt! Det låter som om det nu finns ett mini-grekland på Näset. Då är det dit man får åka när längtan till Grekland blir för stor;)
Håller med om att Kalimera är ett fantastiskt forum!

(Tänk, utan t ex Peter så hade vi aldrig upptäckt Tinos!:eek::eek:Hjälp, så mycket fattigare livet då varit.....)

Jag ser fram emot resebrevet!!

Lissi

Birgitta63
2009-08-28, 13:19
Men så härligt! Det låter som om det nu finns ett mini-grekland på Näset. Då är det dit man får åka när längtan till Grekland blir för stor;)
Håller med om att Kalimera är ett fantastiskt forum!

(Tänk, utan t ex Peter så hade vi aldrig upptäckt Tinos!:eek::eek:Hjälp, så mycket fattigare livet då varit.....)

Jag ser fram emot resebrevet!!

Lissi
Ja just det mini Grekland hemma hos oss :). Min mamma frågade i dag
När ska du flytta ner till Grekland ? För du har ju bara grekiska tankar i ditt huvud :D. Tänk om det var så lätt bara att flytta. Vem vet om det blir så på äldre dar. Ett svenskt äldre par bodde faktiskt på vårt hotell Denise. Dom skulle sluta sina dagar på underbara Skopelos.
Resebrevet är skrivet för länge sedan men har trasslat till det . Mkt snart får ni läsa och njuta av vår resa. Bara vänta lite till , måste vänta på min man som kommer hem snart från jobb. Han får rycka in med bildplats och bildnummer så ska det det snart lösa sig.
Kalimera gänget får ha lite till tålamod med mig men jag lovar att det löser sig snart :D.
Birgitta

Maria1976
2009-09-06, 16:54
Vill bara jag med passa på att tacka för alla tips jag fick här på Kalimera innan vi åkte iväg till Skopelos. Tipsen var guld värda och även Jannes e-guide!! Vi var på Skopelos 10-17 Aug och vi bodde på ett lgh hotell som heter Alkitis, underbar fint och mysigt hotell. Bokade via Ving och åkte med Novair.
Vi hade en helt underbar vecka på Skopelos...det går inte beskriva i ord hur himla vackert allt är där...finns så otroligt mycket att se. Vi besökte nya stränder varje dag och vi tog även en båt ut en hel dag där dom åkte runt alla öar i Sporaderna..och vi stannade till vid flera och fick chans att både bada och äta. Delfiner simmade längs båten!! På båten spelades grekisk musik hela tiden! Med båten besökte vi även Blue Cave! Vi besökte även ett gammalt tempel som låg högst upp på en ö..man tog sig upp genom att gå i en jättebrant trappa och fanns inget man kunde hålla i sig i. Man trodde man skulle dö men väl uppe var det värt det. Vilken utsikt och det var himla kul att se templet!
Vi åkte även till Glossa en dag, väl värt ett besök och glöm för all del att inte besöka restaurangen Agnanti då ni är där..vilken mat, vilken utsikt!!
Vi hittade massor av bra matställen på Skopelos...vissa återvände vi till flera gånger! Vi har aldrig ätit så mycket tzatsiki och fetaost förut!!
Djurlivet var rikt på ön med..ci såg flera falkar. Får, tuppar, katter och hundar vimlade det av. Vi hade även små jättesöta oranga ödlor på våran balkong kvällstid!
Enl turistbäcker skulle det finnas sjöborrar,kackerlackor och sjöborrar..inget vi såg till alls. Väldigt renlig och fin ö!
Vi funderade på i början att både hyra moppe och bil men avstod det när vi såg dom smala vägarna. Dom kör som dårar där nere och ingen har hjälm på sig. Ibland kunde dom sitta 3-4 st på en moppe!!! Längs vägarna stod flera små tempel där folk hade kört ihjäl sig, det fick en att tänka till lite.
På ön pratades väldigt bra engelska och menyerna fanns även dom på engelska!
Vi funderar på att återvända igen till Skopelos..kanske nästa år redan...!!
Kan varmt rekommendera lgh hotellet Alkitis..ligger 20 min gångväg från själva stan men hotellet kör gäster gratis till och från stan i en minivan, mycket praktiskt. Utanför hotellet går även bussen till alla stränder. Hotellet ligger omsvepandes av träd och grönt och en hel del får och tuppar! Lagom stor mysig pool med bar. Bra restaurang på hotellet som även anordnar BBQ vissa dagar för gästerna! Personalen är gudomliga..hjälper till med allt och svarar på ens frågor. Städpersonalen är väldigt bra med!! Vi bodde på våning 2 med en terass vid ytterdörren och sedan även en balkong på andra sidan med utsikt mot havet längre bort och grönska, ingen insyn!!
Har ni frågor kring Skopelos så hör gärna av er, ska besvara dom så gott det går!!

Mvh
Maria _B-anana
mariakarlsson@hotmail.com