handdator

Visa fullständig version : Nu ska jag också...


kassiopeja
2005-09-30, 13:29
...få uppleva Karpathos! Bokat och klart för avresa 7. september 2006 (vill inte ens veta hur många dagar det är dit), mamma ville helst åka charter så då fick det bli charter.

Intressant är att Apollo numera tar betalt för transfer även om man bokar charter: "För att öka valfriheten för våra gäster ingår numera inte transfer i våra priser på de flesta av våra resmål." Helt sjukt tycker jag som får känslan av att det egentligen är såhär: "För att öka möjligheten för oss att tjäna så mycket pengar som möjligt på våra resenärer ingår numera inte transfer i våra priser på de flesta av våra resmål".

95 spänn per person är visserligen inte mycket i sammanhanget men märkligt var ordet sa Bull - känns som att själva idén med charter är att sådant som transfer ska ingå.

/Kristina.

karinafp
2005-09-30, 17:08
Jo, men det är ju sådant som våra politiker kallar "valfrihet"...;)

Grattis till valet av Karpathos som semesterö! Var ska ni bo?

Karin
lätt skadeglad över att det faktiskt finns någon som har ÄNNU flera dagar kvar till sin resa... :rolleyes:

inkfish
2005-09-30, 20:30
Ja, den där kostnaden för transfer är idiotisk. Jag vet folk som köpte flygstol + hotell första natten med Apollo, de fick veta på flygplatsen vilket hotell de skulle till och sen ta taxi på egen hand. Fånerier.

Ska ni bo i centrala Pigadia kostade taxi i år 12 € från flygplatsen. För två personer betydligt billigare än apollos transfer, alltså.

xristina
2005-09-30, 20:36
"För att öka valfriheten för våra gäster ingår numera inte transfer i våra priser på de flesta av våra resmål." Helt sjukt tycker jag som får känslan av att det egentligen är såhär: "För att öka möjligheten för oss att tjäna så mycket pengar som möjligt på våra resenärer ingår numera inte transfer i våra priser på de flesta av våra resmål".

Ja, man kan si at det er teit/fånigt, men jeg tror rett og slett grunnen er at flere og flere velger å ta taxt fra flyplassen, fordi det går raskere. Mange gidder ikke en gang å gi beskjed om dette, så en del busser kjører halvfulle fra flyplassen. Dette begynner reiseselskapene å bli lei av, for de betaler jo en del for leie av buss og sjåfør, og nå kan de få bedre kontroll over hvem som faktisk skal med bussen, og kanskje ha en buss eller to mindre.

inkfish
2005-09-30, 20:47
Snäll tolkning;)

Jag tror nog fortfarande att de allra flesta charterresenärer - ska man gissa på 80 procent - åker buss till sitt hotell. Att transfern kostar extra tror jag snarare är ett sätt att för arrangörerna att klämma mer pengar ur oss. Vill du ha transfer - betala extra, vill du ha mat på plalnet - betala extra, vill du utnyttja flygplanstoaletterna, betala extra osv:(

xristina
2005-09-30, 20:51
vill du utnyttja flygplanstoaletterna, betala extra osv:(
Å himmel, det blir dyrt for meg... I alle fall om man må betale for hver gang! :o

Jeg forsøkte ikke å komme med en snill tolkning. Har bare observert at mange busser går halvfulle fra flyplassen på Kos, og at taxi-køen bare blir lengre og lengre for hvert år. Guidene har til og med kommet i taxi-køen og spurt om noen der egentlig hadde transfer, og flere hadde jo det, men ønsket heller å ta taxi. Bare en observasjon fra meg.

Men det er jo ikke tvil om at de også forsøker å finne nye måter å tjene penger på; betale for flymat, strengere vektkontroll for bagasje osv. Og om de kan kutte en buss, så sparer de også penger!

inkfish
2005-09-30, 21:06
Toalettavgiften skulle gräva ett rätt djupt hål i plånboken för mig också:o

Det kan säkert vara olika på olika öar. På Kos kanske de faktiskt förlorar många resenärer till taxi. Det jag sett av transferbussar på andra öar har dock sett välfyllda ut, men jag heller aldrig landat på Kos.

xristina
2005-09-30, 21:09
Jada, det er sikkert forskjellig på de forskjellige øyene. Men i bunn og grunn ebber det ut til: spare/tjene penger!

Janérik
2005-09-30, 21:20
Jada, det er sikkert forskjellig på de forskjellige øyene. Men i bunn og grunn ebber det ut til: spare/tjene penger!
Men å andra sidan så håller ju dessa researrangörer bara på med sina resor för att tjäna pengar precis som alla andra som håller på med affärer av olika slag (mej själv inräknad)

Mvh Janérik

inkfish
2005-09-30, 21:24
Men å andra sidan så håller ju dessa researrangörer bara på med sina resor för att tjäna pengar precis som alla andra som håller på med affärer av olika slag (mej själv inräknad)


Fast då hade de väl kunnat erkänna det, i stället för sånt här jäkla nyspråk: För att öka valfriheten för våra gäster ingår numera inte transfer i våra priser på de flesta av våra resmål.

För att öka valfriheten för våra gäster kan ni numera betala in 18 000 på vårt konto och sen ta er till Grekland bäst f*n ni vill, vi tänker i alla fall inte flyga er.

;)

Janérik
2005-09-30, 21:38
Fast då hade de väl kunnat erkänna det, i stället för sånt här jäkla nyspråk: För att öka valfriheten för våra gäster ingår numera inte transfer i våra priser på de flesta av våra resmål.

För att öka valfriheten för våra gäster kan ni numera betala in 18 000 på vårt konto och sen ta er till Grekland bäst f*n ni vill, vi tänker i alla fall inte flyga er.

;)
Visst håller jag med på ett sätt men av någon för mej outrgrundlig anledning så är det många kunder som misstycker om man säger att man saluför nånting för att tjäna pengar. Jag har många gånger frågat mej varför det är på det sättet men har aldrig lyckats hitta ett bra svar på det.
För övrigt så skulle de väl om de riktigt vill jävlas kunna skicka en räkning till de som inte utnyttjar sin transfer (då den ingår i resan) eftersom bussen stod och väntade och andra resenärer blev förbannade på att de fick vänta på en av guiderna (som i verkligheten var ute och försökte hitta de försvunna resenärerna).
På något sätt tycker jag faktiskt att de har hittat en ganska bra formulering i sin beskrivning. De får kunden att själv bestämma om han vill ha transfer och de får också de som vill ha transfer att betala för det. Tidigare har ju även de som inte utnyttjat transfern ändå fått betala för den men kostnaden har varit dold. Många andra som tar ut dolda kostnader får skit för det så det är inte lätt att vara alla kunder till lags.

Mvh Janérik

inkfish
2005-09-30, 21:40
Jag tycker inte att det är en bra formulering, tvärtom. Det är en formulering som får kunden att känna "vem tror ni att ni lurar med det valfrihetstramset?" - och en kund som känner sig idiotförklarad kommer inte gärna tillbaka.

Janérik
2005-09-30, 21:42
Jag tycker inte att det är en bra formulering, tvärtom. Det är en formulering som får kunden att känna "vem tror ni att ni lurar med det valfrihetstramset?" - och en kund som känner sig idiotförklarad kommer inte gärna tillbaka.

Det är också ett sätt att se på det. Det finns många läror inom marknadsföring, ingen kan med säkerhet säga vilken som är rätt.

Mvh Janérik

Ps. Dela tråden, vi har kommit lite från ämnet ;)

kassiopeja
2005-10-01, 18:40
Intressant diskussion om det här med transferkostnaden, även om jag kan hålla med om att den inte riktigt handlar om Karpathos... Anledningen till att jag studsade när jag såg det där var att jag hade uppfattningen att om man reser charter så är det för att allt ska ingå i paketet så att man slipper ordna själv.

Självklart tas kostnaden ut på något sätt ändå (så naiv är jag inte att jag inte begriper det, liksom att hela idén med att driva företag i grunden är att tjäna pengar), men det irriterar mig att det anges ett pris för olika datum och hotell och sedan när man ska till att boka så är alla tänkbara tillägg valda by default och man måste aktivt klicka bort dem man inte vill ha, såsom flygmat när man reser tidigt på morgonen (iofs inte annars heller men men...) och i mina ögon tämligen onödig extra reseförsäkring.

Vi ska bo på Atlantis, mamma är lite såld på att kunna få havsutsikt så det fällde avgörandet. Hotellet har tidigare dryftats här i forumet och det verkar kunna vara helt okej.

Härligt är det i alla fall att nu ha något att se fram emot! Tror jag har läst det mesta som skrivits om ön här på Kalimera och det ska bli så härligt att få komma dit... Får läsa alla resebrev igen och drömma mig bort under kalla vinterdagar! Och skaffa en nedräknare när jag tror att jag kan hantera antalet kvarvarande dagar...

/Kristina.

Mikke
2005-12-05, 13:28
....nu fåru bixa en stor nerräknare till er, Kristina....:D Jag drar te Karp den 14:e sept.
Mvh,
Mikke