handdator

Visa fullständig version : Titt i gamla album 8


Monica P
2009-08-24, 10:10
Sommaren-68 kom min kusin Cia och halsade pa. Hon kom som en virvelvind , och med sitt roda har, sin kort-korta batikklanning och i traskor vackte hon berattigat uppseende bland Atens manliga befolkning.Vi drog runt med henne till olika stallen, och nar vi jobbade tingade vi pa kavaljerseskort bland vara vanner. Hon sag allt man ska se, Akropolis, Lykavittos, utomhusbio, badstranderna, nattlivet. Eftersom vi alla var ungefar lika panka blev det inga stora utsvavningar, men roligt var det.

Ett billigt noje var att kopa nagra pasar iliosporo (rostade solrosfron) och pasadebo (dito pumpafron) , nagra drickor och sen sitta pa Filopappos medan det morknade. Staden bredde ut sig fran horisont till horisont under vara fotter. I oster steg en kopparrod jattemane upp. I norr sags och hordes ljud-och-ljusspelen pa Akropolis. Soderover firade anerikanska sjatte flottan Amerikas nationaldag med ett enormt fyrverkeri...

Nar hon och jag gick pa stan visslade alla grabbar efter henne (kanske oss?) och fast vi tranade pa att se likgiltiga ut ville vi forstas garna hora visslingarna och tillropen. Halva nojet var forstas att se lite sur och ointresserad ut...En dag utan visslingar var en forlorad dag. Min man tyckte det var ett ruskigt trams, han var lite allvarligare lagd, han.

Cia och resten av familjen akte till Kalymnos, men jag hade ingen semester utan jobbade kvar. Aten var ganska tomt pa hogsommaren,alla som hade slakt pa landet eller oarna akte ivag, om ocksa bara for en kort tid. Alla batar fylldes med folk med oanade mangder bagage...scenerna nere i hamnen var rena teatern med alla barare som sprang omkring och trasslade till det.

Charterturismen fran andra lander var annu bara i borjan av sin utveckling. Just de har aren satte det fart . Nar man akte charter var hotell obligatoriskt, begreppet flygstol var inte patankt. Man fick matkuponger som gick att anvanda pa flera olika stallen i stan.

Eftersom Cia bodde och at hos oss fick jag hennes matkuponger, och sen gick jag och min vaninna Anita ut och at pa diverse stallen hela hosten. Vi latsades vara turister for att hora kyparnas kommentarer, sen fnissade vi hela vagen hem at minerna nar vi avslojade att vi kunde grekiska...

Somliga nojen ar alldeles gratis.

Lissi
2009-08-24, 13:22
Paus på jobbet och man går in på Kalimera och ser att det är nya minnen på gång! Då går det genast lättare med nästa lektion:D Tack!!

Lissi

Riitta
2009-08-24, 14:49
Kan riktigt se två fnissande jäntor framför mig:D Du och Anita hade det väldigt roligt, förstår jag:D Cia hade säkert hur kul som helst där i storstaden med dig:D 60-talet, det var tider det:o:)

Riittabye_bye

BaraDana
2009-08-24, 19:40
Oh så härligt att läsa om! Jag har ju sett en del foton från den där tiden, och mamma (och du med) var ju verkligen pinglor! Förstår att ni blev visslade efter!

Var det samma resa som mamma vaknade upp med en nyfångad bläckfisk hängande över sig?

Mette
2009-08-24, 20:11
Hvilken fin skildring... Ser fremt til fortsættelsen bye_bye

Monica P
2009-08-25, 08:47
Sakert, Dana. Dom skulle ut och fiska mycket tidigt pa morgonen och din mor ville inte vakna...