Logga in

Visa fullständig version : En bok till

inkfish
2009-08-23, 16:21
Dagens i-landsproblem, stark nördvarning på det här...

Men jag får inte till bokmixen inför nästa resa. Något ska till eller något ska bort, det är för mycket deckare, jag är deckartrött. Jag tar gärna emot tips på nån ytterligare bok eller omdömen om nån av dem jag valt så att jag kan välja bort och lägga till.

Jag behöver alltså helt enkelt en bok till.

I högen ligger just nu:

Peter Temple: Mörk kust. Prisbelönt australisk kriminalroman, varmt rekommenderad i bekantskapskretsen.
Tana French: Till skogs. Irländsk kriminalroman, rekommenderad på favoritbloggen bokhora.se
Veronica von Schenk: Ängalik. Svensk deckare, med kvinnlig profilerare i huvudrollen. Det sista där är jag lite nyfiken på. Tipset från bokhora.
Joyce Carol Oates: Fallen. Har just börjat rota i hennes enorma produktion. Dödgrävarens dotter var blytung, mycket bra.
Eva Franchell: Väninnan. Om Anna Lindh-mordet och sossepolitiken.
Siri Hustvedt: Vad jag älskade. Bra amerikanska relationsskildrare kan vara hur bra som helst.
Jenny Diski: Resan till Antarktis. Udda brittiska, skriver reseskildringar fast hon inte gillar att resa och egentligen är det mest självbiografiskt. Favorit.

Vad ska jag välja bort/till? Joyce Carol Oates Blonde låg i högen men är bortplockad, den är för massiv och riskerar bli en bromskloss.

Är inte ute efter:

* mordgåtor, inte på villkors vis något deckarliknande
* chicklit eller feelgood för damer
* fantasy, sci fi eller något med svärd på omslaget
* etnoporriga misery memoirs, feelbad för damer
* farbröder med Greklandsanknytning av ena eller andra slaget (Kallifatides, Stolpe et al)
* "kärlek, passion och spänning i historiska miljöer" som kommer i serier om 10-15 böcker där alla omslag ser likadana ut.

Har redan läst eller av andra skäl valt bort Khaled Hosseini, Linda Olsson, Anna Gavalda och Anne B Ragde.

Men annars är jag väldigt flexibel:)

litentuva
2009-08-23, 17:40
jag rekomenderar varmt :

Flyktenfrån Stalins läger en fantastisk självbiografisk skildring av Slavomir Rawisz egen flykt från ett arbetsläger i Gulag. Den första bok jag sträckläst på över ett år, vaknade mitt i natten och var tvungen att läsa vidare...

[B]Hon älskade [B]av Helena Henschen. Mycket fin historia där Helena Henshen gör efterforskningar och skriver om sin farmor Signe Thiels liv och leverne från förra sekelskiftet och framåt.

Britta52
2009-08-23, 18:47
huset vid flon-av Kjell Eriksson.

Stusse
2009-08-23, 19:14
Vi, de drunknade av Carsten Jensen.

Kalimera
2009-08-23, 19:28
Vi, de drunknade av Carsten Jensen.Den gillade jag också!

malou
2009-08-23, 19:35
Half a Life - Naipaul

Snø - Pamuk

Eva L
2009-08-23, 19:52
Fikonträdets tårar men den har du väl redan läst.

Eva

kari
2009-08-23, 20:31
Jag behöver alltså helt enkelt en bok till. :)

Tror ikke jeg kan hjelpe deg med bokvalg, Inkfish :)

- men jeg må bare benytte anledningen og si at
det er s å koselig å "se" deg igjen klapp_klap :D
bye_bye Kari

Gita
2009-08-23, 20:59
Ja, det är så koselig att se dig igen, Kalimera är sig inte likt utan dig! bye_bye

Jag läser just nu Dödgrävarens dotter, den är lågmäld, tung. Men vad skall man rekommendera som komplement till de böcker du har valt?

Tänker genast på Shantaram av Gregory David Robets. Nästan 1000 sidor, men det är en resa att läsa detta!

Jag är ganska trött på svenska deckare, de skriver så repeterande, ena boken efter den andra är sig lik. Därför var det "fräscht" att läsa Fyrmästarens dotter av Ann Rosman, hennes första bok, så hennes berättarstil var ny för mig.

Måns Kallentofts böcker, Midvinterblod och Sommardöden, om du vill ha deckare alltså. Nattfåk och Skumtimmen! Eller alla böcker av Arnaldur Indriadson. Men då måste du orka med den melankoliske Erlendur som har problem med sin dotter...

Om du inte vill läsa deckrare... Nu vill jag sjunga dig milda sånger, Pepparkakshuset,En sorts kärlek.

Jag tror jag skulle välja Shantaram... :rolleyes: då har du "sällskap" länge!

Eva L
2009-08-24, 07:18
Fikonträdets tårar men den har du väl redan läst.

Eva

Ska naturligtvis vara Fikonträdets sång. Det är en bok med grekiska noveller.

Eva

Malina
2009-08-24, 09:12
Tag bort Fallen och ta med Blonde - som är en fantastisk bok!

lenapg
2009-08-24, 11:35
Tag bort Fallen och ta med Blonde - som är en fantastisk bok!

Håller med till 100%. Så skulle jag nog plocka bort Siri Husdtved också. Läste hennes senaste i somras och tyckte den var urbota trist. :( Två böcker som jag gärna läser om är Middlesex och Att tro på Mister Pip. klapp_klapMiddlesex handlar om en Grekisk familj som tvingas lämna Turkiet och tar sig till Amerika. En fantastisk bok! Att tro på Mister Pip är både fängslande och sorglig.
Hälsara LenaPG

Hellen
2009-08-24, 12:49
- men jeg må bare benytte anledningen og si at
det er s å koselig å "se" deg igjen klapp_klap :D

Håller med Kari, det var en jäkla lång avstängning du åkte på... :eek::Dflabb_flab

Shantaram kan du ta med dig, om du orkar bära..., den är bra fat säkert ännu bättre om man varit i Indien.
// Helén

inkfish
2009-08-25, 15:20
Håller med Kari, det var en jäkla lång avstängning

Ja, jag tänkte bara ge mig en vecka men måste ha tryckt på fel knapp:confused::(:rolleyes:

Och hej på er, det är kul att se erbye_bye

Det kom en magsjuka mellan mig och fortsättningen på den här tråden men det kom ju in bra tips under tidenklapp_klap, tack allihop!

Men Gita, inga deckare var det ju:p. Och Dödgrävarens dotter och Linda Olsson hade jag ju redan läst.

Har även läst Middlesex, på Amorgos faktiskt, tyckte den var underbar:)! Släktkrönika om grekiska immigranter i USA med intersexuell huvudperson - klart ovanlig.

Shantaram läste jag redan för två år sen, den hade sina förtjänster, bl a den samtida populärlitteraturens uslaste sexskildringar:p. Fast i vinter ska jag åka till Indien, det är faktiskt den bokens fel:)

Naipaul kunde vara en tanke, då. Pamuk har jag läst nåt annat av men inte riktigt fastnat.

Carsten Jensen och Helena Henschen har jag varit och bläddrat i - Jensen har inte tilltalat mig, Henschen verkade däremot kunna vara nåt... ska fundera på båda ett varv till.

Mister Pip och Flon ska jag kolla upp, vet inte alls vad det är.

Så jag borde ta Blonde ändå... Fick för mig att den skulle vara för tung och passa bättre när jag kommer hem.

Fikonträdet har jag inte läst, det kanske kan bli nåt här hemma i vinter men inför resan faller den nog under kategorin Farbröder med greklandsanknytning av ena eller andra slaget;)

Har någon läst Jodi Picoult? Jag köpte 19 minuter men undrar om det var ett felköp. Jag blir skeptisk när någon skriver om svåra saker - skolskjutningar, desperata ungdomar - det blir bestsellers och ändå bara får recensionsklipp från Knipplingehults allehanda på omslaget.

(Däremot finns en annan roman om skolskjutningar som jag varmt kan rekommendera för den som gillar ett slag i magen: Lionel Shrivers Vi måste prata om Kevin)

Lissi
2009-08-25, 15:33
Nattfåk och Skumtimmen!
Om du inte vill läsa deckrare... Nu vill jag sjunga dig milda sånger...
Jag tror jag skulle välja Shantaram... :rolleyes: då har du "sällskap" länge!

Shantaram är så jäkla TUNG! Supersvår att ligga och läsa på stranden men vid bord på altanen helt OK....Mycket intressant bok, men lite seg periodvis...

Nattfåk/Skumtimmen av Johan Theorin jättebra böcker....Jag gillar ju Öland.

Karin Thunbergs "En dag ska jag berätta om mamma" hade jag med mig på Tinos förra oktober..Helt underbar bok....liksom hennes "Mellan köksfönstret och evigheten"

Linda Olsson "Sonat till Miriam" om Du gillat "Nu ska jag sjunga Dig milda sånger"

Ja nu har Du väl att välja på!;)

Lissi - som också blev jätteglad att "se" Dig här igen!

yeasou
2009-08-25, 16:12
Kul att se din avatar igen Inky!!
Den senaste boken jag läst var Vådan av att vara Skrake (http://www.bokrecension.se/9176438058).

Kjell Westö heter författaren. Riktigt underhållande tyckte jag.
Yeasou_B-anana

Gita
2009-08-25, 17:27
Ink, du verkar vara en riktig bokmal! Jag vet att du sa "inga deckare" men för mig är semester i Grekland så nära förknippat med några bra deckare, så jag kunde liksom inte låta bli :p.

Så kul att få alla era tips om bra böcker, fortsätt! Vaska fram guldkornen...

inkfish
2009-08-25, 19:04
Shantaram är så jäkla TUNG! Supersvår att ligga och läsa på stranden men vid bord på altanen helt OK

Jag läste den sittande vid köksbordet, den var ju inbunden då så den gick inte ens att läsa i sängen:mad:

Köpte den på bokmässan -07.

Året därpå -08, köpte jag en lika stor nyutkommen tegelsten: Jonathan Littells förintelsehistoria De välvilliga. Den var ännu mastigare.

Undrar vad det blir i år. Nåt tjockt kommer de väl med som kan mildra Greklandsabstinensen inför vintern:D

Tack för tips om både Thunberg och skraken, ska kollas upp! (Skrake...?)

Gita: Om du gillar deckare hoppas du hittat till Roslund & Hellström. Deras senaste, Tre sekunder, är ruskigt bra. Alla fem bör läsas i ordning förstås. Fast jag jag gissar att du redan läst dem.

(Däremot kan jag inte på något vis rekommendera sommarens mest omtalade kriminalroman, Hypnotisören av pseudonymen Lars Kepler. Den var bara ruskigt taffligt hopkommen)

inkfish
2009-08-25, 19:05
Så kul att få alla era tips om bra böcker, fortsätt! Vaska fram guldkornen...

Ja, håller med om det här, böcker är alltid lika kul få tips om, oavsett vilka och oavsett om man ska resa eller inte:)

Hellen
2009-08-25, 19:15
Roslund & Hellström. Deras senaste, Tre sekunder, är ruskigt bra. Alla fem bör läsas i ordning förstås. Fast jag jag gissar att du redan läst dem.

Instämmer (tror jag);):D Har inte upptäckt dem förrän i år, förutom Box 21 som jag läste för några år sedan, har bestämt mig för att vänta till deras femte kommer i pocket, men varje gång jag är i en bokhandel så sneglar jag åt Tre sekunder, kommer inte att kunna hålla mig.
Nattfåk och Skumtimmen måste läsas i rätt ordning.
Snart kommer Måns Kallentofts tredje Höst...., eller är den redan ute tro?
// Helén

inkfish
2009-08-25, 19:41
Roslund och Hellström är lite speciella tycker jag, jag kan hitta svagheter i deras berättelser och enstaka böcker som är klart sämre (som Edward Finnigans upprättelse).

Men som helhet är alla fem lysande bra. En recensent skrev om dem att de tar genren på allvar och precis det tycker jag också, det är det jag gillar. (Det var det jag inte gillade med Lars Kepler/paret Ahndoril, de tog inte deckargenren på allvar, de snarare drev med den - och blir jag lessen och kinkig...)

Måns Kallentoft, där lyckades jag ta mig igenom de två första men det får räcka, han är för tramsig...

Av den svenska deckarproduktionen så gillar jag bäst Sjöwall/Wahlöö (läser om dem nu i sommar, de är grymt bra), Arne Dahl och Roslund&Hellström. Och så Stieckan förstås men han spelar i sin egen division.

Gita
2009-08-25, 21:49
Vad har jag på mitt nattduksbord sedan i maj? Jo, Box 21! Jag har läst Odjuret, men inte fattat att denna bok är av samma författare. Så nu har jag en hel serie att gotta mig i denna höst!

En bok som jag också vill läsa denna höst är Karlstad Zoologiska av Hanna Hellquist och Eva Lindeberg, jag gillar Hannas sätt att skriva (i DN), hon är inte så "rumsren" och fin, hon är mer som livet är...

Och så "Om det så skulle kosta mig livet" av Margaretha Sturesson. Fast det kanske är för dyster för Grekland. Men intressant om man själv har varit i de frireligiösa kretsarna...

xenos
2009-08-26, 05:58
Inkfish, det är dags att sikta högre---:cool: Du är på väg till Grekland, va?
Varför inte en bok om Grekland, på många olika vis; mytologiskt, historiskt och samtida?.:cool:
Av en människa som kan så mycket, som bott i Grekland så länge, som skrivit så mycket bra om Grekland.:cool:
Ge dig genast ut på nätet, (antikvariat) och införskaffa Sture Linners "Mulåsnan på Akropolis".
Det är en upplevelse.

Arne
2009-08-26, 13:34
Jag rekommenderar varmt
Skovelmästaren : berättelser från Kolyma

Varlam Sjalamov (http://www.kalimera.nu/Varlam-Sjalamov)

En berättelse från Gulag-arkipelagen under Stalinepoken.
Boken kunna ej släppas förrän sista sidan är avverkad.
Berättelsecykeln Skovelmästaren (http://www.kalimera.nu/9185191027) hör till de mest centrala skönlitterära verken om GULAG. Med ilska, bitter ironi och djup människokännedom fogar författaren samman minnen, lägerskrönor och porträtt till en kaotisk men gripande berättelse om en av den moderna tidens mörkaste stunder.
Men berättelsen är mer än ett historiskt vittnesmål, den handlar också om människans bräcklighet och styrka, om mod och eftergivenhet inför makten, om möjligheten att överleva moraliskt i en alltigenom omoralisk omgivning.

Detta är första gången som en av Sjalamovs berättelsecykler presenteras i sammanhållen form på svenska.

Arne

Hellen
2009-08-26, 16:50
Snart kommer Måns Kallentofts tredje Höst...., eller är den redan ute tro?

Den kom visst i maj Ang_elx Höstoffer
// Helén

inkfish
2009-08-26, 21:34
En bok som jag också vill läsa denna höst är Karlstad Zoologiska av Hanna Hellquist och Eva Lindeberg, jag gillar Hannas sätt att skriva (i DN), hon är inte så "rumsren" och fin, hon är mer som livet är...

Har inte läst boken men gillar också Hellquist! Läste alldeles nyligen hennes krönika i DN om att hennes pappa, som boken handlar om, gått bort under sommaren. Så sorgligt.

Hon formulerade så hjärtskärande att hon alltid varit så rädd för att hennes pappa skulle gå och dö. Nu var hon inte det längre.

Inkfish, det är dags att sikta högre---:cool: Du är på väg till Grekland, va?

Jaaa.... men som jag skrev, jag hade inte tänkt ta med några farbröder med greklandsanknytning, jag har bara väntat på att jag skulle få på skallen av dig:o.

En berättelse från Gulag-arkipelagen under Stalinepoken.

Hm. Och jag som tyckte att JAG verkar som en tungsint typ när jag ser mina egna bokpreferenser i den här tråden:cool:.

Dock, ska taga denna under övervägande för senare läsning!

I ett tappert försök att försöka framstå som en något lättsinnigare själ kan jag rekommendera en bok som bryter av lite mot övrigt jag läser (dock hör kanske inte Arne till målgruppen;)):

Kortfattad kinesisk-engelsk ordbok för älskande av Xiaolu Guo.

Rart, roligt och rörande om kulturkrockar och kärlek när en ung kinesiska kommer till London.

xenos
2009-08-27, 05:22
Jaaa.... men som jag skrev, jag hade inte tänkt ta med några farbröder med greklandsanknytning, jag har bara väntat på att jag skulle få på skallen av dig:o.

Ska aldrig göra så mer...

Ivi
2009-08-27, 19:01
Tar du med Potensgivarna av Karin Brunk Holmqvist (finns i pocket) får du perfekt läsning mellan alla "tungviktare". Du kommer att lägga ifrån dig boken med ett leende på läpparna :) Och nej, denna bok är INTE chicklit/feelgood för damer trots namnet :D

Ivi

inkfish
2009-08-27, 21:41
Ska aldrig göra så mer...

Klart du ska, annars skulle man ju inte känna igen dig:oklapp_klapbye_bye

Och nej, denna bok är INTE chicklit/feelgood för damer trots namnet :D

Det var jag övertygad om att den varflabb_flab! Tack för tipset:)

Birgitta63
2009-08-28, 07:58
Ska naturligtvis vara Fikonträdets sång. Det är en bok med grekiska noveller.

Eva
Hej Eva !
Fikonträdets sång med grekiska noveller , den boken verkar passa mig. :)
Författarens namn då ?
Birgitta

xenos
2009-08-28, 08:49
Författarens namn då ?

En samling noveller av olika författare.
Minns endast att en av novellerna gjorde intryck på mig. Inget jag kan rekomendera faktiskt, trots att flera gubbar skrivit.

JohnS
2009-08-28, 10:13
Jean Auel's bøker fra perioden da det "moderne" mennesket overtok etter neanderthalerne, har stort sett blitt lest på ferieturer. For dem som ikke kjenner serien, kan det virke som bøker for meget spesielt interesserte, men de er passe lettleste, spennende og har også fått mye ros for grundig historisk research i tillegg.

inkfish
2009-08-28, 18:52
Hej Eva !
Författarens namn då ?
Birgitta

Jan Henrik Swahn står som redaktör: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185133787

Jean Auel's bøker fra perioden da det "moderne" mennesket overtok etter neanderthalerne, har stort sett blitt lest på ferieturer.

70-talsklassiker om jag inte minns fel:)

Titti
2009-08-28, 19:32
Jag har nyligen upptäckt Aino Trosell. Idag började jag läsa "Tvångströjan" av henne. En kriminalroman. Inte min genre i vanliga fall, men den blir spännande på en gång. Hur som helst så gillar jag verkligen hennes språk.

inkfish
2009-09-01, 14:16
Nu har jag stött och blött och min hög är faktiskt klar. Den felande boken blev den här:

Att tro på Mister Pip är både fängslande och sorglig.

Tana French får stanna hemma så det som åker med blir detta:

Peter Temple: Mörk kust
Veronica von Schenk: Ängalik
Joyce Carol Oates: Fallen
Eva Franchell: Väninnan
Siri Hustvedt: Vad jag älskade
Jenny Diski: Resan till Antarktis
Lloyld Jones: Att tro på Mr Pip

En kriminalroman mindre var precis vad den här samlingen behövde. Mr Pip lät dessutom väldigt säregen. Hellre sällsamt än cellsamt;).

Funderar sedan starkt på att göra som Malina föreslår, lämna Oates Fallen hemma och ta med Blonde i stället. Den är bara så himla massiv, folk säger att man bör läsa långsamt och begrunda...

Tack lenapg för Mr Pip-tipset och tack alla andra också, här finns mycket bra att återkomma till senare i höstklapp_klap!

(Och så kanske resan slutar med att man får så mycket annat att göra att det knappt blir något läst, sånt händer ju också:o)

xenos
2009-09-01, 16:49
Har börjat lösa Nesser nya bok, "Maskarna på Carmine Street!.
Känns mycket bra, inte gubbig, inte en doft av Grekland.

inkfish
2009-09-01, 21:16
Jag har just börjat på Den skrattande polisen av Sjöwall/Wahlöö, läser om hela serien. Den är härligt gubbig och ruskigt braklapp_klap

Det är roligt att läsa om folk som går klädda i hatt, rock och galoscher och äter på grillbarer. Doftar barndom:)

Malina
2009-09-02, 08:56
Ja, och så är det så trevligt med RIKTIGA Beck!

JohnS
2009-09-02, 11:36
70-talsklassiker om jag inte minns fel:)

Jean Auel skrev nok den første boken på 70-tallet, men på grunn av meget omfattende research-arbeid har de fem bøkene som er kommet, blitt utgitt med laaaaange mellomrom, særlig de siste. Entusiastene venter fortsatt på den sjette (og siste) boken, som ikke er kommet ennå.

Eva L
2009-09-03, 11:15
Hej Eva !
Författarens namn då ?
Birgitta

Sok pa Swahn det ar han som gjort sammanstallningen. Antagligen oversattningen ocksa. Manga lite yngre i de har sammanhangen och de flesta skrivna av man tror tva var av kvinnor. Ganska trevlig lasning fast den som smaktar efter grekiska miljoer blir nog besviken. Absolut lasvard enligt min mening.

Eva

pawik
2009-09-05, 11:08
Höll på att glömma detta tips.

INDIEN: historisk översikt, det moderna Indien, hinduismen,
kastsystemet, heliga kor, livsattityder o etikettsregler,
bilder av Indien

Finns på Adlibris.

Författare: David Ståhl

Vi hade David som reseledare under vår resa. Det är nog den bästa
reseledare vi någonsin haft. Under resan cirkulerade han denna bok
i bussen.
Mängder med bra, relavanta fakta om Indien.
Den är så bra att vi har köpt den efter resan.

Rekommenderas varmt.

/pawik

Stusse
2009-09-05, 17:55
Just nu läser jag triologin Alberte av Cora Sandel, en mycket fängslande bok.
Lloyld Jones, Att tro på Mr Pip älskade jag.

Eftersom vi bestämde oss i torsdags för att åka till Rhodos på söndag hann jag inte beställa några böcker utan har varit hos vänninor och lånat. Det blev 3 böcker av Elisabet Nemert, Vänner och älskare av Theodor Kalifatides, Tills dess din vrede upphör av Åsa Larsson och En bra dag att dö av Simon Kernick. Skall bli spännande att se om mina vänninor och jag har samma "smak" om böcker,

Lissi
2009-09-22, 16:50
Så har jag igen läst hela denna långa tråd samt Kalimeras Nyhetsbrev, så jag har precis beställt "Den siste greken" (läs nyhetsbrevet), "Potensgivarna" samt "Kortfattad kinesisk-engelsk ordbok för älskande ". Att tas med till Tinos v 44.

Så tar jag även med den bästa boken av alla som ska läsas en gång till: ELLINIKA TORA 1+1:D:D

Tack för tips!

Lissi

Hellen
2009-09-22, 17:27
"Kortfattad kinesisk-engelsk ordbok för älskande ". Att tas med till Tinos v 44. Lissi

Tror du att det finns många kineser på Tinos v 44? :D
// Helén

inkfish
2009-09-22, 17:42
Tack för tipsen som kom in på efterkälken!

Med facit i hand: jag fick bara tid och ro till att läsa 4,5 bok. Den klarast lysande stjärnan var lena pg:s tips, Att tro på Mr Pip. Den var underbar.

Blonde åkte med men fick åka hem oläst igen, den ska jag ta i höstmörkret istället.

Lissi: tror den kinesisk-engelska ordboken kommer att falla dig i smaken!

Lissi
2009-09-22, 17:56
Tror du att det finns många kineser på Tinos v 44? :D
// Helén

Jag såg faktiskt ett par i somras så man vet ju aldrig:D

Lissi

Kalimera
2009-09-23, 07:52
så jag har precis beställt "Den siste greken" (läs nyhetsbrevet),Ser fram emot en recension. :)

Lissi
2009-09-23, 09:31
Janne: Den kommer v 45:D

Lissi

Ypsilon
2009-10-05, 09:27
Kom hem från Grekland i går, hade med mej Shantaram, mycket läsvärd bok. Inte så tung heller i pocketformat trots sina 900 sidor. Rekommenderar boken men tror den är bättre på engelska än på svenska (läste själv på svenska).
Ypsilon, som nu vet skillnaden mellan under underbyxor och över underbyxor!

Monica P
2010-05-02, 11:16
På tal om böcker: jag har just avslutat en bok som inte liknar någon annan jag läst: Louis de Berniéres "Birds Without Wings".
Den skrevs 2004, publicerades 2005 och författaren har tidigare skrivit många böcker varav jag endast läst Captain Corelli´s Mandolin.

Den här tegelstenen-625 sidor- utspelar sig i Mindre Asien under början av nittonhundratalet och beskriver allt det där som inte stod i mina historieböcker i alla fall, på ett originellt sätt.

Efter att ha läst den kan man ledigt föreställa sig varför det fortfarande finns antagonism mellan greker och turkar, det är ju bara några generationer tillbaka som usel politik och hemska krig medförde en sån omflyttning av folk på Balkan, i Turkiet och i områdena kring Svarta havet.

(Grekiska skolbarn har givetvis i alla tider fått en grekpatriotisk version och jag förmodar att motsvarande gäller turkiska skolbarn. )

Samtidigt är det en ömsint skildring av vanligt byfolks liv , folk som inte alls kunde förstå vad som hände men som drogs med i turbulensen.

Min mans mormor var barn den här tiden, och hon mindes bara gott efter turktiden, eftersom en viktig handelsväg gick över Kalymnos från Smyrna och andra ställen. Hon berättade att det fanns hur mycket pinjekottar och russin som helst nere i hamnen, jag kan tro att det lastades om till andra båtar och fördes till Aten eller liknande. Sen kom den italienska ockupationen och efter andra världskriget anslutningen till Grekland.

Läsvärd och tänkvärd med porträtt som stannar kvar i medvetandet. Lite för mycket grävande i groteska krigsscener kanske, men som helhet en ögonöppnare.

Mica
2010-05-02, 22:37
På tal om böcker: jag har just avslutat en bok som inte liknar någon annan jag läst: Louis de Berniéres "Birds Without Wings".

Läsvärd och tänkvärd med porträtt som stannar kvar i medvetandet.

Håller helt med!!

Vill bara tillägga om någon vill få tag på denna bok på svenska (titeln är direkt översatt "Fåglar utan vingar") så sök på antikvariat, bl a bokborsen.se har den både som pocket och inbunden. Går inte att få tag på nyutgåva på svenska men däremot på engelska.

Mica

Lissi
2010-05-03, 06:09
Nu har jag beställt ett ex på Bokbörsen....Får se om jag var först på den boken från den jag beställde av..Där fanns ju många som ville sälja den boken. De kanske inte tycker den är bra;):eek:Ang_elx

Lissi