handdator

Visa fullständig version : Hersonissos i september


Susanne & Lasse
2009-08-22, 21:53
Hej! Vi är nyfikna att höra om hur det är på Kreta/ Hersonissos i September. Vi bor på Vicky Villa. Är det någon som har bott där och kan berätta mera. Har läst att det är mycket ungdomar just i Hersonissos. Hur är det i mitten av september? samt vädermässigt?flabb_flab S & L

Mr. Michalis
2009-08-24, 10:36
Hej!
Jag och en kompis va i Hersonissos i början av September för ett par år sedan och som du skriver själv så är det mycket ungdomar och hålligång på orten. Men det finns plats även för andra åldrar också, utbudet på restauranger, pubar osv. är riktigt bra så det finns alltid en plats som passar. Va dock inget av mina favvoställen på Kreta, börjar bli mot 40 nu och hade nog trivts där bättre i 20 årsåldern men visst tog man en bargaterunda också.... stranden va ett av dom största minusen tycker jag, iaf där vi bodde, stenig, liten och trångt med folk... men går man en bit åt något håll så kan det säkert finnas fina avsnitt, mycket folk på stränderna och trångt får du nog räkna med. Vi bodde på Happiness Hotell, va ett enkelt boende utan pool men paret som drev hotellet va fantastiskt vänliga och trevliga, va mitt i Hersonnissos ungefär...
Vill tipsa på en utflykt som vi gjorde ett par ggr, vi tog bussen till Agios Nicholaos som även kallas "Kretas San Fransisco", mysig liten stad med väldigt kuperat vägnät, därav smeknamnet... och en liten sjö mitt i stan med kafeér och restauranger runt om.
Fanns några små fina stränder där också med Tavernor i närheten med god mat.
Vädret va lite mulet och regnigt(!) första dagarna i Hersonissos(har aldrig varit med om det tidigare eller senare i September i Grekland) så vi åkte till Agios N. men där va det strålande sol och resten av veckan va det kanonväder även i Hersonissos ....
Hoppas du får en trevlig resa!
Mr. Michalis

Susanne & Lasse
2009-08-25, 11:59
Hej! Tack för trevlig info och tips. Då vet vi lite mera. Kanske ungdomarna har börjat plugget när vi kommer. Där vi ska bo finns en fin pool som vi annars kan ta ett dopp i. Men vi hyr kanske bil eller moppe och ser oss omkring. Är det långt till Agios Nicholaos från Hersonissos? mvh Susanne

Kalimera
2009-08-25, 12:46
Är det långt till Agios Nicholaos från Hersonissos? mvh SusanneSitter just nu och skriver en E-guide om östra Kreta och har precis kommit fram till Agios Nikolaos. Kollade nyss avståndet och det är ungefär 40 km. :)

Susanne & Lasse
2009-08-26, 21:01
Hej Janne! Tack för tipset. Då ska vi absolut åka dit. Vad säger du om Agios N ? En undran till - vet du även avståndet till Knossos?.
Hälsningar från 2 söderbor Susanne o Lasse som älskar Grekland.flabb_flab

Kalimera
2009-08-28, 13:52
Vad säger du om Agios N ? Tycker absolut att ni ska åka dit en kväll och äta en bit mat på någon av tavernorna som ligger längs "sjön". Ni kan även åka båt till den lilla kustbyn Sisi. Kanske en tur till spetälskeön Spinalonga hinns med också

http://www.kalimera.se/bilder/forum/kreta_agios_nikolaos.jpg

Agios Nikolaos.

En undran till - vet du även avståndet till Knossos?Ungefär 30 km.

Hälsningar från 2 söderbor Susanne o Lasse som älskar Grekland.Jaså det finns fler Söderbor som gillar Grekland. :D

marans
2009-09-12, 11:26
Fin väg och lätt att hitta mellan Hersonissos och Ag Nic. Lite trångt att köra runt i AgNic centrum, alla vägar möts liksom i hamnen, och mycket enkelriktat. Kör ut från C (höger efter bron över kanalen) mot Elounda så finns det gott om fri P (framför hotellen Hemes & Coral) och promenadavstånd till centrum.

mycket "sitta&titta" i Agios Nikolaos.