handdator

Visa fullständig version : Semestrar greker i Grekland?


Ivi
2005-09-29, 17:36
Eftersom jag har fått så få tips på grekiska smultronställen, om greker/svensk-greker får välja, så gör jag ett nytt försök...
Alltså: Hur är det egentligen med grekernas semestrar? Tillbringar man tiden på hemorten? Är det vanligt att man reser till andra delar av Grekland eller till andra länder? Jag VET att resandet kostar, så är det vanligt att man stannar hemmavid pga ekonomiska skäl?

Många frågor blev det...men så har vi ju många här på Forumet, som kan svara också! OBS! Går bra att svara med helt personliga erfarenheter, jag är INTE ute efter vetenskapliga undersökningar i första hand ;)

Ivi

Eirini
2005-09-29, 18:12
Det var lite med glimten i ögat när jag svarade förut. Du vet- man kanske inte berättar om sina smultronställen var de än finns i världen.

Jag har rest mycket i Grekland och jag tycker lika mycket om bergen som öarna.
Jag har upplevt att grekerna själva gärna reser i sitt land, de har ju både vildmark och alla öar och det finns mycket att se. Antika platser och härlig natur.

Det är mycket vanligt att man åker hem till sin by eller ö tex till påsk. Det är långa bilköer ut ur Aten före påsk och likadant in mot Aten efter påsk.

Om du har varit i Grekland i augusti har du säkert upplevt att det är extra många greker på öarna.De har sin "industrisemester" då. Under den perioden är Aten en ganska trevlig stad utan alla bilar.

Även om Italien är ett populärt resmål har det
under de senaste åren blivit mer och mer populärt att åka till platser norrut som Finska Lappland, Norges fjordar, Stockholm osv. Jag har läst flera reportage i grekiska magasin om tex iskyrkan i Jokkmock.

Jag har ett smultronställe som jag gärna åker tillbaka till och det är Elafonissi nära Peleponessos södra spets. Den ön är känd för sina extremt fina stränder, kanske de finaste i Grekland. Jag har hittat info. på Internet och det verkar som många tyskar åker dit. Jag vet inte hur man tar sej dit utan bil. Det kanske går färjor.

Nu har du fått några svar. :-)

Inge
2005-09-29, 18:33
Eftersom jag har fått så få tips på grekiska smultronställen, om greker/svensk-greker får välja, så gör jag ett nytt försök...
Alltså: Hur är det egentligen med grekernas semestrar? Tillbringar man tiden på hemorten? Är det vanligt att man reser till andra delar av Grekland eller till andra länder? Jag VET att resandet kostar, så är det vanligt att man stannar hemmavid pga ekonomiska skäl?

Många frågor blev det...men så har vi ju många här på Forumet, som kan svara också! OBS! Går bra att svara med helt personliga erfarenheter, jag är INTE ute efter vetenskapliga undersökningar i första hand ;)

Ivi

Mange grekere ferierer i andre land. Noen reiser faktisk til Kanariøyene, mens andre besøker slekt og familie i USA, Australia og Canada hvor det bor mange utvandrede grekere. Grekere fra fastlandet ferierer ofte ute på øyene. På Samos som jeg er mest kjent med ferierer mange fra fastlandet i August.

Hilsen fra President of Pythagorion Club

karinafp
2005-09-29, 21:41
Alltså: Hur är det egentligen med grekernas semestrar? Tillbringar man tiden på hemorten? Är det vanligt att man reser till andra delar av Grekland eller till andra länder?

På den grekiska radion gör man ju reklam för semesterresor till bl a Bulgarien och Italien, så jag antar att det finns en marknad för detta.

Karin

dimitris
2005-09-29, 22:48
Vi, greker tycker bäst om att semestra på grekiska öarna. Några har sina hus vid havet, eller de har släktingar på öarna eller någonstans vid havet.

Det finns stränder överallt, det är så lätt att semestra i Grekland.
Min frus farbror har en vila på Egina, vi åker båt från Pireus,det tar ca 1 timme.
Vi var på Egina nästan alla helger i juli-Augusti.

Många greker reser till Tynisien, Egypt, Turkiet, Bulgarien, Italien.
Några som har råd reser till Skandinavien (kryssningar).
Några besöker sina släktingar i Tyskland, Belgium, Sverige (som jag gör varje sommar!), U.S.A., Kanada, Australien.

På julen brukar man åka till Prague, till Österrike, till Schweiz.

dimitris
Aten

P.S. Jag älskar att semestra i Sverige. Jag gråter när jag reser tillbakasnyft_drop !
Jag tycker bäst om att cykla i Gustavsbergs skogar...

dimitris
2005-09-29, 23:10
Ha,ha NEJ vi kan'te åka skidor eller skridskor!
Det finns ändå greker som kan åka skidor.

På sistone börjar man åker till ..... oktoberfest i Munchen. Det är inne att åka dit.
Har någon av er varit där någon gång?

dimitris

Themis
2005-09-29, 23:47
Jag var där -93 och har letat sedan dess efter något som kan mäta sig..
Man gick iallfall rätt bort från stan, genom ett villaområde och förbi en tennisbana... :rolleyes: Mkt dåligt med gatubelysning..
Undrar hur stor chansen är att det ser likadant ut, eller att restaurangen finns kvar?
Tur att vi har zum zum.. ;)

Themis
2005-09-30, 14:56
Exakt.
Och det är en liten ö - man klarar sig bra utan karta... :p

Frappe
2005-10-01, 20:27
På sistone börjar man åker till ..... oktoberfest i Munchen. Det är inne att åka dit.
Har någon av er varit där någon gång?

dimitris[/QUOTE]

Jepp jag har varit där 3 gånger!! Klart en upplevelse.........

Camilla

karinafp
2005-10-01, 20:36
Jepp jag har varit där 3 gånger!! Klart en upplevelse.........


In München steht ein Hofbräuhaus: Eins, zwei, ... g'suffa!

Hick! ;)

Karin
som också varit där...Ang_elx

Frappe
2005-10-09, 19:11
Jag har ett smultronställe som jag gärna åker tillbaka till och det är Elafonissi nära Peleponessos södra spets. Den ön är känd för sina extremt fina stränder, kanske de finaste i Grekland. Jag har hittat info. på Internet och det verkar som många tyskar åker dit. Jag vet inte hur man tar sej dit utan bil. Det kanske går färjor.

Nu har du fått några svar. :-)[/QUOTE]

Jepp jätte fint man tar båten från Neapoli, För övrigt är Peloponnisios en av mina favorit platser!
För övrigt finns inget bättre än Aten under stor helger då staden är i princip TOM.

Camilla