handdator

Visa fullständig version : Varma källor vid strand


Spectre
2009-08-18, 08:16
Hej,

Vi skall strax till Kreta och skall göra en del utflykter med bil. Mina föräldrar som skall med på resan var på ön för 10-15 år sedan och gjorde då en bilutflykt från Rethymnon ner till sydkusten (förmodligen körde de nästan rakt söderut). De var då på ett ställe som de skulle vilja återvända till med oss, där det var någon typ av varma källor på eller vid stranden. De trodde det hette "Paradise beach" eller något liknande. De är nog inte världsmästare på att komma ihåg namn eftersom jag inte kan hitta något med det namnet. Någon som vet vad detta kan vara för ställe? Det fanns nog också en hel del palmer vid stranden...

Patricuz
2009-08-18, 08:23
Hej!

Om varma källor kanske någon annan vet bätttre, men kan det ha varit Preveli? Där finns det palmer. Det är en å som rinner ut i havet och ån kantas av palmer. Vi tyckte det var ett fint ställe!

Mvh P

lars
2009-08-25, 15:48
Jag tror nog som Patricus att det kan vara Preveli. När det kallare vattnet från floden blandas med det varmare i havet ja då kan man ju tro att det kan bero på varma källor. Har inte hört talas om varma källor på Kreta.
Nu vet jag inte hur gamla/unga dina föräldrar är men påminn dom att det är en ganska så jobbig och brant väg ned till stranden.
Vill man vara lat ja du tar man båten från Plakias.
God tur!
lars
Kriti stin kardia mou

Christer
2009-08-30, 12:53
Kan ju också vara Sweet Water Beach mellan Loutro och Chora Sfakion, där det finns sötvattenkällor på stranden med drickbart vatten. Fast inte varmt utan kallt gott vatten. En härlig strand med en liten härlig taverna. Bor gör Ni bäst i Loutro!!
bye_bye Christer

lars
2009-08-31, 10:04
Kan ju också vara Sweet Water Beach mellan Loutro och Chora Sfakion, där det finns sötvattenkällor på stranden med drickbart vatten. Fast inte varmt utan kallt gott vatten. En härlig strand med en liten härlig taverna. Bor gör Ni bäst i Loutro!!
bye_bye Christer

Jag hade också SWB i tankarna först men den ligger ju betydligt längre västerut och Christer visst kan man rekommendera Loutro att bo i. Det är ju en pärla som man kan besöka förutom Preveli, eller hur.
lars
Kriti stin kardia mou

met
2009-09-05, 10:33
Om det är Preveli man menar så är det ju palmskog och sötvatten som rinner ner från ravinen,. Man kan hyra trampbåt och ta sig upp i ravinen men bit samt vandra in i palmskogen. Vägen ner är hemsk men nu i veckan när vi var där och väl tagit oss ner så hittade vi en annan väg somman kan köra som vi tog hem. Något lite längre kankse hem till Retymnon igen men eftersom vägen var betydligt bättre än kostigen vi körde ner så var det väl värt det och jag tror inte att det i slutänden tog längre tid hem. Säg till om det är Preveli som ni vill köra till så jag jag leta fram kartan och säga vilka byar ni ska kika efter på kartan för att hitta den bättre vägen ner till Palmbeach/Preveli beach.