Logga in

Visa fullständig version : Svininfluensa/värmekameror..

lpj
2009-08-17, 13:12
Har hört att det på flygplatsen i Chania nu ska finnas värmekameror som känner av om någon som ska in i landet har förhöjd kroppstemperatur. Stämmer detta? Och är det i så fall någon som vet vad som händer med dom som har förhöjd kroppstemp?

Är lite fundersam då vi ska åka om 3 veckor med 2 dagis barn som kan ha dragit på sig en liten förkylning lagom till vi åker.

//lpj

Tittiyo
2009-08-17, 13:41
Den här frågan vill jag verkligen höra ett svar på också.

Jag brukar alltid bli lite stressad och varm när jag reser så jag undrar HUR känsliga de där kamerorna är..?! Jag hoppas verkligen de känner skillnad på stressrelaterad värme och feber..?!:confused:

Getty
2009-08-17, 13:53
Det fanns inga värmekameror på Chanias flygplats när vi kom ner den 30 Juli. Det var bara att knalla in i terminalen och vänta på väskorna.

//Ingela

Netwolf
2009-08-17, 14:34
Har hört att det på flygplatsen i Chania nu ska finnas värmekameror som känner av om någon som ska in i landet har förhöjd kroppstemperatur...

Var har du hört det? Låter lite som råttan i pizzan...

Lopez
2009-08-17, 14:49
:D:DHar hört att det på flygplatsen i Chania nu ska finnas värmekameror som känner av om någon som ska in i landet har förhöjd kroppstemperatur. Stämmer detta? Och är det i så fall någon som vet vad som händer med dom som har förhöjd kroppstemp?

Är lite fundersam då vi ska åka om 3 veckor med 2 dagis barn som kan ha dragit på sig en liten förkylning lagom till vi åker.

//lpj

Värmekameror på Chanias flygplats:Dflabb_flab:Dflabb_flab:Dflabb_flab
Jojo, den dagen skulle jag vilja se.
Snacka om "skröna"........................

Eva L
2009-08-17, 14:52
Flera här på forumet har rapporterat om värmekameror på grekiska flygplatser så jag tror inte alls att det är någon skröna.

Eva

Kalimera
2009-08-17, 15:06
Flera här på forumet har rapporterat om värmekameror på grekiska flygplatser så jag tror inte alls att det är någon skröna.Skrevs om det i den här tråden (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?p=174755#poststop). Stod även en kamera som filmade alla när vi kom till Aten i juni. En person satt bredvid och tittade i en monitor. Vet naturligtvis inte exakt vad det var för typ av kamera, men det skulle ha kunnat vara en värmekamera.

daga
2009-08-17, 15:10
Eva har helt rätt! Det är tyvärr ingen skröna...
Vi var med om värmekameror på chanias flygplats 13:Juni i år.
Vi klarade oss, men några stycken med "förhöjd kropstemp" fördes bort till läkarundersökning med munskydd på...Var "feber gränsen" gick vet jag inte men man kunde tydligt se på deras stora bildskärmar hur kropstempen varierade i olika färger på kroppen.
Vad som sedan hände med dem vet jag inte heller, kanske fick de komma in, eller också var de verkligen sjuka och skickades hem..???:confused: Kanske någon som varit med om detta läser det här, och kan ge besked!
Men om det nu är så att de tagit bort den kontrollen, så beror det väl antagligen på att de insett att det är svårt(omöjligt??) att stoppa smittspridningen av influensan.
Trist om de fick åka hem, man vill ju inte avboka en resa man längtat efter så länge, bara för att man är lite förkyld. Fast
det är klart, att om det verkligen är influensan, så mår man nog bäst hemma..../ DAGA

nilam
2009-08-17, 15:22
Det var värmekameror i juli också...det satt två personer och "läste av" varje prson som passerade. Så det är ingen skröna eller "råttan i pizzan".

Malin - som inte var för het :D

Wardakis
2009-08-17, 15:23
9 juli fanns kameran på plats, jag hade 37,3 och dottern 36,8. Vi var bland de första att gå förbi kameran, så jag vet inte om någon blev stoppad.
Gunilla

AnitaC
2009-08-17, 16:26
Det fanns inga värmekameror på Chanias flygplats när vi kom ner den 30 Juli. Det var bara att knalla in i terminalen och vänta på väskorna.

//Ingela

Hei
.
Vi kom også til Chanias flyplass 30.7.09, og kameraet og TV-skjermen var på plass. I følge hotell resepsjonen blir de som har forhøyet temp. tatt inn til en legeundersøkelse, evt. sendt til sykehus, dersom andre symptomer på svineinfluensa også er tilstede. De forsøker å hindre at influensaen sprer seg og gjør at enda flere turister holder seg borte fra Kreta.

Hilsen Anitac

figura
2009-08-17, 16:36
Var kamera på plats 9 juli - trodde det var en "sådan där" som de ser igenom kläderna med och var så nöjd med att ha vaderad BH!?

Att det var en värmekamera slog aldrig oss. En person stod och stirrade i alla fall!

Låter faktiskt inte riktigt klokt!

Getty
2009-08-17, 16:37
Så konstigt att jag inte såg några kameror när vi kom fram, kanske de bara är uppsatta vissa tider?

//Ingela

figura
2009-08-17, 16:45
Det stod en monitor som "han" stirrade in i på en disk, där det väl förr var passkontroll, där alla från vårt plan passerade.

Tur jag inte visste, hade blivit genomsvett av bara tanken!

:rolleyes:

Ioslina
2009-08-17, 16:56
Kompisen med sin barnfamilj åkte till Zakynthos, landade i fredags, jodå värmekameror fanns misann där!
Varken jag eller kompisen hade hört talas om det innan. Trodde hon drev med mig och hon trodde först det var ngt medialarv..
Så tyvärr ingen skröna! Det skulle kunna varit ett aprilskämt!

Lotti
2009-08-17, 18:44
Jag ställer mig verkligen undrande till detta. Vad räknas som feber??? Det är ju vad jag vet väldigt individuellt med normal kroppstemperatur.
:confused::rolleyes:

Maartina
2009-08-17, 19:15
Hejsan!

Landade pa Chania flygplats den 8 augusti och da fanns iaf nagon form av kamera som man fick passera. En man satt och kollade av den nar man gick forbi. Vet ej om nagon blev stoppad.

Ar fortfarande kvar har pa Kreta och kan rapportera om fint och varmt vader (dock lite stackmoln idag). Ar hemkommen fran utflykt med hyrbil idag, var pa Falassarna men det blaste nagot fruktansvart sa vi blev inte sa langvariga, men riktigt fint var det! Pa lordag ar vara tva veckor slut, har ingen lust att aka hem alls.

Harligt for alla som har sin semester kvar!

Halsningar Martina

lpj
2009-08-17, 20:25
Jaha, då blir det till att dra i hela familjen ett par alvedon när vi lyfter, bara för att vara på den säkra sidan :o.
En 3,5 timmes flygresa med en 2 åring och en 4 åring kan ge vem som helst förhöjd kroppstemepratur....Ang_elx

Tycker även att det är konstigt att inte resebolagen informera om detta och vad som egentligen händer om "man åker fast".

Netwolf
2009-08-17, 21:29
Njaaaa...jag är skeptisk. Värmekameror tror jag inte på! flabb_flab

Johan Jönsson
2009-08-18, 17:51
Det är en svensk firma som lyckats tillverka billiga, lättanvända värmekameror. FLIR. tydligen bra business i dessa tider.

Här är en sida från deras hemsida som förklarar det hela.
http://www.flir.com/thermography/eurasia/se/content/?id=18420

Jag tittade speciellt efter kameran då jag flög till Chania den 23/7. Man kunde tillomed se på skärmen om man sneglade noga. bilden (inklusive mig) var grå som på bilden från Suvarnabhumi flygplats.

litentuva
2009-08-18, 18:12
Skrevs om det i den här tråden (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?p=174755#poststop). Stod även en kamera som filmade alla när vi kom till Aten i juni. En person satt bredvid och tittade i en monitor. Vet naturligtvis inte exakt vad det var för typ av kamera, men det skulle ha kunnat vara en värmekamera.

Vi blev filmade på Chanias flygplats när vi landade sista Juni, såg ut på skärmen ungefär som vi blev röntgade/genomlysta. Tänkte inte så mycket på det med tanke på alla säkerhetsåtgärder som finns numera,men det var mycket viktigt att alla gick på rätt ställe, flera som inte såg att det var "påbjuden gångriktning" blev tillbakamotade ganska bryskt.

litentuva
2009-08-18, 18:17

//Ingela

Vi blev som sagt filmade på Chanias flygplats i Juni i år (fast jag vet ju inte om det var en värme kamera), dock tror jag inte att alla märkte det eftersom den som kollade satt ungefär där de förr brukade kolla passen. Att vi la märke till det berodde enbart på att kön stannade upp just då och jag tittade mig omkring lite.
Egentligen borde de väl vara skyldiga att sätta upp nån skylt så att man vet om vad som gäller och varför de filmar...

Irene53
2009-08-19, 18:29
Landade på Zakynthos flygplats den 11/8 där fick vi gå förbi en värmekamra vi såg oss på en monitor.Det stod en personal med munskydd och såg till att vi kom igenom rätt. Lite överdrivet tycker jag. Men man vet ju aldrig hur det blir med "svinet"

marans
2009-08-19, 22:08
Heraklions flygplats i förra veckan hade värmekameror, en fyra-fem stycken som de satt och kollade på monitorer när vi kom in från bussen från planet.

lpj
2009-08-20, 07:21
Finns det ingen som vet vad som händer om man "åker fast"?

Eva L
2009-08-20, 07:31
Gissar lite nu. Du blir antagligen läkarundersökt och finns det misstanke om influensa så blir det säkert isolering på hotellrummet. Kanske någon annan personal gör en första kontroll för att se om det finns andra förklaringar till din höga kroppstemperatur.

Eva

Hasse
2009-08-20, 09:34
Samos flygplats var också utrustad med "värmekamera" när vi anlände den 20/6. Personen som satt bakom skärmen stoppade några personer då och då, vinkade snabbt iväg dem och återtog sin väldigt bakåtlutande sittning på sin stol. Det fanns några meter bort en stor affisch på en pelare som berättade mer om svininfluensa-informationen.

Det skulle vara intressant att få veta av er som vägrar tro på "värmekamerateorin" vad ni tror att det var istället.

Hasse :cool:

Malina
2009-08-20, 10:36
På Santorini i juli fanns också en dylik kamera.

Ludde65
2009-08-20, 19:27
Har svårt att förstå varför folk inte tror på oss som råkat ut för denna värmekamera, fick nys om det innan vi åkte den 9/7 till Chania och var jätte nervös att jag skulle vara för varm.... men efter lite dricka på planet så kopplade jag bort det, men det satt som alla beskriver en man och tittade på en monitor och en kamera riktad mot alla passagerare, obehagligt men sant !

Mvh Ludde

Netwolf
2009-08-22, 15:10
Det skulle vara intressant att få veta av er som vägrar tro på "värmekamerateorin" vad ni tror att det var istället.

Ha-ha, ni tror säkert folk har landat på månen med :D;)

Wardakis
2009-08-22, 18:28
Jag var inte med på månen men en värmekamera på flygplatsen i Chania har jag sett.Du får väl ta en tur till Grekland om du inte tror oss!
Gunilla

litentuva
2009-08-22, 18:44
Jag var inte med på månen men en värmekamera på flygplatsen i Chania har jag sett.Du får väl ta en tur till Grekland om du inte tror oss!
Gunilla

Ja det är faktisk ingen "råttan i pizzan"-story, bara en kamera och en man som höll koll på anländande resenärer, värmekamera el ej, filmade blev vi!

inkfish
2009-08-22, 19:25
Berlitz får införa en ny fras i sina parlörer:

"Bäste herr tjänsteman, titta, av födelsenumret i mitt pass framgår att jag med största sannolikhet är i klimakteriet!"

:eek:

Wardakis
2009-08-22, 19:49
flabb_flab!!!
Gunilla

Athanasia
2009-08-23, 15:10
Berlitz får införa en ny fras i sina parlörer:

"Bäste herr tjänsteman, titta, av födelsenumret i mitt pass framgår att jag med största sannolikhet är i klimakteriet!"

:eek:HAHA!!!

inkfish
2009-08-23, 15:14
Men alltså, det låter som ett så trubbigt instrumet, det finns ju mängder av andra orsaker än svininfluensa till förhöjd kroppstemperatur:(

Elisabet
2009-08-23, 15:23
Men alltså, det låter som ett så trubbigt instrumet, det finns ju mängder av andra orsaker än svininfluensa till förhöjd kroppstemperatur:(Ja exakt, men de måste väl ändå testa dem med förhöjd temperatur på andra sätt innan de "dömer" någon??!

karinafp
2009-08-23, 15:31
Ja exakt, men de måste väl ändå testa dem med förhöjd temperatur på andra sätt innan de "dömer" någon??!

Vad jag förstår, tas de till en läkare för vidare undersökning. Å andra sidan, här hemma får man ju inte ens komma till en läkare; de sjukskriver en per telefon. Jag har två kollegor som har drabbats. Hittills.... :( Båda säger samma sak: man blir VÄLDIGT sjuk, VÄLDIGT snabbt, med feber över 39 grader.

Karin
som undrar hur det kommer att se ut på skolan nu när barnen kommer tillbaka...

inkfish
2009-08-23, 15:32
Fast väldigt sjuk, väldigt snabbt - det blir man ju av vanlig influensa också? Trodde jag.

karinafp
2009-08-23, 16:21
Fast väldigt sjuk, väldigt snabbt - det blir man ju av vanlig influensa också? Trodde jag.

Jo, men det är ingen större skillnad mellan den här influensan och en "vanlig" influensa. Vi som är över 30 har större motståndskraft, sägs det. Man får väl hoppas... De som kan råka riktigt illa ut är de som är i riskzonen varje år när influensan slår till, dvs de som av någon anledning har nedsatt immunförsvar. Det är den här influensan som går i år.

inkfish
2009-08-23, 16:23
Jo, men det är ingen större skillnad mellan den här influensan och en "vanlig" influensa.

Nej, det är exakt det jag menar. Det ÄR ju ingen större skillnad. Det är därför det låter rätt trubbigt att sålla ut höga kroppstemperatur med hjälp av värmekamera (eller influensavirus med telefonsjukskrivningar).

karinafp
2009-08-23, 16:27
Det är därför det låter rätt trubbigt att sålla ut höga kroppstemperatur med hjälp av värmekamera (eller influensavirus med telefonsjukskrivningar).

Telefonsjukskrivningar tycker jag i och för sig låter bra, så man slipper ta sig till vårdcentralen när man är sjuk. :) Men att gallra ut folk med värmekamera är ju bara hysteriskt... fast värmekameraföretagen skär ju guld med täljkniv... Ang_elx Liksom vaccintillverkaren... som säljer ett vaccin man inte ens är säker på fungerar mot denna influensa. Helt klart har man fel sorts jobb. ;)

inkfish
2009-08-23, 16:30
På min arbetsplats har telefonsjukskrivningarna fungerat som "självcensur" än så länge. Folk som blivit snabbt och kraftigt förkylda har stannat hemma ett par dagar i början för säkerhets skull (vilket de borde gjort ändå men inte alltid gör).

Vi hade faktiskt en kille som blev så hastigt influensasjuk att han fick lämna prov för nya influensan, men han var negativ. Han var dock hemma tills provet var klart.

karinafp
2009-08-23, 19:01
Vi hade faktiskt en kille som blev så hastigt influensasjuk att han fick lämna prov för nya influensan, men han var negativ. Han var dock hemma tills provet var klart.

Här i kommunen bryr man sig inte om att ta några prover längre. Sjukvården anser att det inte spelar någon roll vilken slags influensa/förkylning man har; om man är dålig ska man stanna hemma, både för sin egen och för andras skull.

Joppan
2009-08-23, 20:23
Japp, det finns värmekamera på flygplatsen i Chania, åkte hem i torsdags (20/8.)
Jag hann aldrig se den men min man hann se den när vi kom och där stod vilken kroppstemp man hade, vet ej vad som händer men hörde att man kan få gå in i nåt rum eller nåt sen har jag inget mer att berätta tyvärr :confused:

/Joppan

malou
2009-08-23, 21:28
Hele oppstyret rundt svineinfluensaen, også beredskapen her i Norge virker litt overdrevet. Tenk så mange barn i verden som kunne vært vaksinert mot eks. malaria eller vanlige barnesykdommer for de pengene som nå brukes i beredskapsplanen. Kjenner personlig kun ett menneske som har hatt denne influensaen, et barn som bor langt utenfor Europa. Og hxn var bare litte grann affisert, mer som en forkjølelse med hoste.

Men varmekameraer finnes. Jeg ville slengt innpå noen dispril eller lignende febernedsettende om jeg var litt 'småsyk' og måtte passere kamera. Og 'vasket hender og pusset tenner', feber kan man jo få av så mangt.

Netwolf
2009-08-24, 08:18
Svininfluensan kallas märkligt nog "Nya influensan" av myndigheterna. Vad innebär det? Kommer det inga fler då? OM det kommer en ny, vad ska man då säga? Gamla Nya influensan?

/Netwolf

laero
2009-08-24, 08:35
Svininfluensan kallas märkligt nog "Nya influensan" av myndigheterna. Vad innebär det? Kommer det inga fler då? OM det kommer en ny, vad ska man då säga? Gamla Nya influensan?

Detta börjar låta som förvirringen kring vad fotbollsarenorna heter i Sveriges näst största stad;).
Ursäkta OT.

Hellen
2009-08-24, 08:37
Detta börjar låta som förvirringen kring vad fotbollsarenorna heter i Sveriges näst största stad;).
Ursäkta OT.

Den tanken var du inte ensam om :D
// Helén

siraja
2009-08-24, 16:32
Har hört att det på flygplatsen i Chania nu ska finnas värmekameror som känner av om någon som ska in i landet har förhöjd kroppstemperatur. Stämmer detta? Och är det i så fall någon som vet vad som händer med dom som har förhöjd kroppstemp?

//lpj

på Chania, vet jag faktiskt inte, men va på rhodos den 9 aug o där fanns det värmekameror, vart jättestressad eftersom jag precis hade åkt på en förkylning med feber dan inan ja åkte, men dom va nog inte så känsliga, för semester fick ja iaf... ///siraja

Pipp
2009-09-05, 12:44
Når vi ankom Chania den 28.08 var det varmekamera der, men han som satt bak kameraet så ikke i det idet hele tatt.

inkfish
2009-09-18, 22:11
Här hemma tycker ju många att det är hysteri kring svininfluensan. Jag försökte pejla på Karpathos om det är uppfattningen även i Grekland.

De jag frågade fick fundera rätt länge innan de ens kom på det grekiska ordet för svininfluensa. (I grippi ton choirinon tycks vara det bästa).

Sen fick jag av en av dem en sån skön utläggning:

"Vid sjutiden varje morgon går jag till kafeet och träffar mina kompisar. Vi pratar om det som rör sig just nu. Vi pratar om sport, vi pratar om politik. De av oss som är äldre och inte har någon kvinna, dem retar vi och spånar om vilka kvinnor som skulle kunna vara lämpliga. Men svininfluensan - we don't give a damn"

flabb_flab

Vilma
2009-09-18, 22:40
Ursäkta OT.

När vi var på U2 konserten på Ullevi så satt det en norrman bredvid min man.
Han frågade: Är detta den nya arenan?
- Nej, detta är den gamla. Den nya heter Gamla Ullevi.
- :confused:
Ja, detta är ju så dumt så man kan tro att det är ett skämt.

Elisabet
2009-09-18, 23:08
"Vid sjutiden varje morgon går jag till kafeet och träffar mina kompisar. Vi pratar om det som rör sig just nu. Vi pratar om sport, vi pratar om politik. De av oss som är äldre och inte har någon kvinna, dem retar vi och spånar om vilka kvinnor som skulle kunna vara lämpliga. Men svininfluensan - we don't give a damn"Det låter ju precis som här det.

Admirala
2009-09-18, 23:12
Alt det hysteriet omkring den svineinfluensaen __D
Det er farligere å kjøre til jobben. Blant mye annet.
Men ville bare fortelle at også Athens flyplass har varmekamera.

Titti
2009-09-19, 07:04
Svininfluensan kallas numera "kultingsnuvan"!:)

Myrina
2009-09-19, 12:11
På Samos flygplats fanns det en kamera uppsatt vid midsommar. Det satt en person och tittade på en monitor, men att det skulle ha varit en värmekamera är något som vi först förstått (?) efteråt. Vi utgick från att det var en form av kameraregistrering a la Thailand (och andra länder). Där blir man fotograferad när man ska in i landet.

kimmen
2009-09-19, 14:32
Alt det hysteriet omkring den svineinfluensaen __D
Det er farligere å kjøre til jobben.
"Hysterin" handlar inte om att influensan är särskilt farlig för den enskilda individen. Nej, då är det nog farligare att köra bil till jobbet.

Men eftersom nästan ingen under 45 års ålder har någon immunitet alls mot just denna virusstam spekulerar man i att kanske 40-50% av svenskarna kommer att bli sjuka. Om 40-50% av alla anställda är sjuka innebär det en stor påfrestning för många företag, både ekonomiskt och på andra sätt.

Och om 40-50% av till exempel alla lärare, spårvagnsförare, busschaufförer, brandmän, poliser, vård- och omsorgspersonal etc. etc. etc. är sjuka innebär det en stor påfrestning även för hela samhällsapparaten.
Det är detta "hysterin" handlar om.

/kimmen

Myrina
2009-09-19, 15:08
Helt rätt, och också anledningen till att alla behöver vaccinera sig. Vaccination handlar inte om att i första hand skydda från "död" utan för att trygga samhällsfunktioner samt att minimera smittorisken för personer med ökad känslighet. Det är en solidaritetsfråga.

"Hysterin" handlar inte om att influensan är särskilt farlig för den enskilda individen. Nej, då är det nog farligare att köra bil till jobbet.

Men eftersom nästan ingen under 45 års ålder har någon immunitet alls mot just denna virusstam spekulerar man i att kanske 40-50% av svenskarna kommer att bli sjuka. Om 40-50% av alla anställda är sjuka innebär det en stor påfrestning för många företag, både ekonomiskt och på andra sätt.

Och om 40-50% av till exempel alla lärare, spårvagnsförare, busschaufförer, brandmän, poliser, vård- och omsorgspersonal etc. etc. etc. är sjuka innebär det en stor påfrestning även för hela samhällsapparaten.
Det är detta "hysterin" handlar om.

/kimmen

Acinom
2009-09-26, 10:25
Har varit mkt tal om värmekamrorna här i forumet. Är det någon som vet vad som händer om man nu skulle ha feber osv? Man kan ju ha feber utan att det är nån allvarlig influensa. Skall nämligen åka på torsdag o nu har min sambo blivit rejält förkyld så det ligger väl nära till hands att vi andra också får en släng av det.....:mad: men hoppas på att slippa.
Var bara lite nyfiken.....
Annars känns det toppen att få åka iväg o få lite värme o förhoppningsvis mkt sol! bye_bye

BrittM
2009-09-27, 16:38
For till Kreta, Chania, den 19.9. Barnbarnen var förkylda så vi petade febernedsättande i dom för säkerhets skull. Själv är jag i klimakterietAng_elx och har konstant för varmt så jag var lite orolig efter allt jag läst. På Chania flygplats fanns kycket riktigt en skylt som visade "Fever camera", tror jag visst det stod. En karl satt framför en monitor och tittade men inte såg jag att nåt hände. Vilket fånigt påhitt!

/Britt

grimm
2009-09-27, 18:49
ojoj,

60 inlägg om detta ämne.

Värmekameror fungerar, rent tekniskt. Inga problem att särskilja de individer med en kroppstemperatur på 37,2 eller högre (eller annan valfri gräns).
Som jag ser det, finns det 2 stora problem med nyttjandet av värmekameror:

1. visst kan man hitta alla med en temperatur över (eller under, om man så önskar) ett visst gränsvärde. men för att detta skall vara tillförlitligt, så krävs det en skicklig operatör som kan skilja en värmesvettig person från en febersvettig dito.

2. det är ju trots allt ett ingrepp i den personliga friheten att ta in någon för kontroll pga den personens kroppstemperatur.
I synnerhet med tanke på EU:s grunddirektiv om fri rörlighet för personer inom EU...

Sedan en rent generell kommentar, nya influensan verkar inte vara det hot mot världshälsan som många verkat hoppas på, så den stora frågan är fortfarande, är dessa åtgärder nödvändiga, eller framhetsade av media som kontinuerligt söker nya "världslarm", "cancerhot" eller "terroristangrepp"?

Varje år dör över 1000 personer i sverige som följd av en helt vanlig standard höstinfluensa. Vinterkräksjukan tror jag skördar lika många offer den, så i relation till detta så ter sig nya influensan tämligen mild.

inkfish
2009-09-27, 19:38
Fast det är väl knappast medierna som ser influensan som en pandemi utan de berörda ländernas smittskyddsmyndigheter?

Ur ett samhällsperspektiv är den ju ett hot eftersom beräkningar - som inte medierna gör, utan smittskyddsmyndigheterna - visar att så många riskerar drabbas.

I Sverige har man ju pratat om 40 procent av befolkningen - det finns inte många samhällsfunktioner som klarar ett sådant personalbortfall utan att det får allvarliga konsekvenser.

Jag tycker att det lite egocentriskt att, som många svenskar tycks göra, bara utgå från sig själv och säga "jag är minsann inte rädd för lite influensa, det dör jättemånga varje år av den vanliga flunsan och jag tänker inte vaccinera mig".

Ur ett samhällsperspektiv ÄR det här allvarligt. Och av solidaritet med folk i riskgrupperna är det också en självklarhet att man bör vaccinera sig.

Dessutom, de som dör av vanlig influensa är gamla och svaga, de som dör av den här är unga. Det finns ingen anledning att inte ha respekt för den nya influensan.

Elisabet
2009-09-28, 07:14
Det som faktiskt har hänt är att i Centralamerika där influensan började, slog den mycket hårdare än vanliga influensor gör med fler smittade, fler allvarligt sjuka och fler dödsfall särskilt bland personer som normalt inte tillhör riskgrupperna.

I Europa har det visat sig att den hittills inte alls slagit lika hårt. Trots det har två dödsfall skett i Sverige, vilket är mycket för att vara så tidigt på hösten. Influensorna brukar ju härja som värst i december och januari. Det är med andra ord ännu för tidigt att veta något om hur den kommer att slå.

inkfish
2009-09-28, 09:30
Att många gamla och redan svaga dör av vanlig influensa varje år är ju inte så konstigt.

Men den här, som faktiskt tagit död på yngre och i övrigt friska, i vissa fall oförklarligt, det är läskigt. Nu är jag inte helt uppdaterad vad gäller de svenska dödsfallen, åtminstone en av personerna hade väl minst en riskfaktor. Men i flera fall av de mycket svårt sjuka har man inte kunnat förklara varför just de blev så svårt sjuka. Och det är obehagligt.

Elisabet
2009-09-28, 10:57
Jo enligt vad jag har läst så hade båda, och även de tre döda i Norge, också andra sjukdomar. I något fall är det oklart om den andra sjukdomen orsaktas av influensan eller om den fanns innan.

Alla fem var unga (mellan 16 och 42 år). De fem (tror jag det är) svenskar som vårdas eller har vårdats med konstgjord lunga eftersom de blivit svårt sjuka i influensan, är också unga, i 30-årsåldern och yngre.

Även om det handlar om få personer så är det som sagt mycket med tanke på att det är så tidigt på hösten och med tanke på att så få (ännu?) har smittats.

frubrink
2009-09-28, 14:01
Vi åkte den 18 september då fanns någon typ av värmemätare och på en skärm såg jag att jag hade 36,8. Vad som händer om man har feber har jag inte en susning om men ett tips är ett par alvedon för landning. Trevlig resabye_bye

sickan11
2009-10-08, 11:27
Jag åkte till Chania 22/9-29/9. Ingen värme kamera någonstans. Så de kanske fått annat att göra nu. :-)

Lillstrumpa
2009-10-08, 11:46
Har inte varit på Kreta men på Samos flygplats fanns värmekamera när vi kom. Vi åkte ner den 9 sep.

Ms Lotta
2009-10-08, 20:54
Kom hem från Chania igår. Värmekameror finns kvar men dom är flyttade. I somras passerade men kamerorna direkt när man kom in på flygplatsen, nu är dom "undangömda" åt höger till, innan man går nedför trapporna.

Hälsn. Lotta

Mr Saganaki
2010-01-20, 16:11
värmekamera på chania flygplats?? fan vad tiden går! når jag var där 1:a gången (-90 alt -91) så fanns det inte ens rullband till väskorna bara en svettig äldre herre som lastade upp väskorna på en lång disk! Ibland är utvecklingen utav godo o ibland utav ondo...
vad värmekameror räknas till (ondo/godo) har jag ingen åsikt om men som 2 meter lång och en bra bit över hundra strecket så är jag inte direkt sval efter en 4 timmars flygtur i övertrånga charterplan...