handdator

Visa fullständig version : Elias lägenheter bredvid fiorella.


teodor
2009-08-15, 16:24
Ska bo där en vecka nu i slutet på augusti har någon erfarenhet där ifrån.
Är det långt att gå till stan? kan man gå utmed vattnet eller är det vägen som gäller.
Finns det bra supermarket i närheten?

Har varit på Skiathos för 10 år sen men har glömt hur det var då bodde jag på Hotel och hade tonåringar med på resan nu ska vi utforska ön så alla tips mottages varmt.
Tack på förhand.

Elisabet
2009-08-15, 19:13
Jag kollade på apollos karta och ni får nog räkna med ca ½-timmes promenad in till centrum av Skiathos stad. Jag tror inte det finns något alternativ till att gå längs vägen. Det går bussar till runt midnatt om ni inte vill promenera, och taxi är billigt på Skiathos.

Vi åkte på en båttur runt ön första dagen, och tyckte att det var jättebra! Dels för att det var en fantastiskt fin och rolig båttur, men också för att man fick se hela ön och fick en viss uppfattning om vilka stränder och andra platser man ville besöka.

Den bästa grekiska maten åt vi längst ut åt vardera hållet av hamnpromenaden och inne i gränderna.

Vill ni se riktigt icke-förändrade gamla kvarter så ta en promenad i den gamla stadsdelen. Jag har inte sett någon annan chora i Grekland som är så ursprunglig som den.

Alla stränder på Skiathos är fina, men de som är på västra delen av ön är extra fina. Det är enkelt att åka med lokalbussen längs södra kusten. Vid varje busstopp finns minst en fin strand!
På norra kusten är det mindre folk på stränderna. Dit tar man sig genom att gå, cykla, köra eller åka båt.

Hestia
2009-08-16, 10:10
Vill bara tipsa dig teodor att läsa allt som finns här på Kalimera om Skiathos, 12-13 sidor med massor av bra information och tips på stränder, restauranger, tavernor, barer, supermarkets. Många tipsar t ex om den lilla fina ön Tsougria som man når med badbåt från Gamla hamnen.

Och så alla resebrev som finns, bl a Elisabet har skrivit ett jättetrevligt resebrev med många fina bilder från ön. Missa inte att läsa dem!

Vi var också på Skiathos för 10 år sedan, gjorde bl a en dagsutflykt med båt till Skopelos.

teodor
2009-08-16, 13:49
Tack till både Hestia och Elisabet för svaren vi kommer få en bra vecka.......

Mvh Teodor..

Hestia
2009-08-16, 17:05
Ni kommer alldeles säkert att få en härlig semestervecka på Skiathos!:)

Önskar er en riktigt skön och bra resa, åker ni redan imorgon?bye_bye

teodor
2009-08-16, 22:04
Nej vi åker om en vecka den 24/8 från Köpenhamn.

Lennart
2009-08-18, 12:18
Ja det är en bra bit att gå till centrum men man kan gena bakom Fiorella tyvärr finns det ingen belysning. Ska man gå längs vägen på kvällen så rekomenderar jag att använda reflexer.Vi har bott på Elias många gånger och vi har trivs mycket bra där enda nackdelen som finns är den branta backen.Genvägen bakom Fiorella leder även till en Supermarket som har en bra sortering

24-seven
2009-08-18, 12:54
Vi bodde på Fiorella v30 (ligger precis brevid Elias och har samma ägare). Det finns en bakväg att gå in till stan, där man går på en slingrande bergsväg med fin utsikt, då kommer du ner precis vid en supermarket. Tar några minuter längre än att gå på stora vägen, men är ingen trafik.

Dock skulle jag inte klara av att bo på Elias eller Fiorella utan att ha moppe hela veckan. Backen upp till hotellen (från vägen) är typ 3km och har 75 graders lutning...

Utsikten när man väl kommer upp är dock underbar!

teodor
2009-08-18, 18:39
Tusen tack låter som om det får bli moppe eller hyrbil.

Ser själv än så länge ingen aircodition som ett minus.

RobbanR63
2009-08-18, 22:33
Jag kan varmt också rekomendera guiden som är mycket bra har varit några gånger på Skiathos men tyckte den var matnyttig :).Förra resan dit åkte vi till Kastro med jeep en helt otrolig upplevelse och där tavernan efter en halvsnittsig bergsidevandring var en härlig kontrast då där ej fanns el och det mesta var uppbyggt av strandfynd på ett imponerande sätt.Sen är jag förtjust i Mandraki och Elias beach jag varmt kan rekomendera.

Mvh Robban