handdator

Visa fullständig version : Folegandros


Eva L
2005-09-27, 20:24
Skönt att läsa Jannes resebrev och se att ön klarat sig undan den värsta förfulningen. Vågar kanske återvända till en av mina favoriter. Några år har gått och övärldens kanske läckraste chora lockar. Stillheten under träden på torget, vacker klassisk musik, dramatisk utsikt ner över havet, världens lenaste getost, ett glas retsina och en god bok vad mer behövs för en helgjuten semester. Undrar om öns unga kvinnliga turistchef finns kvar och på beskrivningen låter det så, åtminstone verkar hennes tankar prägla utvecklingen.

Eva

Kalimera
2005-09-28, 06:49
Stillheten under träden på torget, vacker klassisk musik, dramatisk utsikt ner över havet, världens lenaste getost, ett glas retsina och en god bok vad mer behövs för en helgjuten semester. Allt det där finns fortfarande kvar så du kan lugnt åka tillbaka. Skillnaden mot förr är det byggts många nya hotell, flera med pool.


Undrar om öns unga kvinnliga turistchef finns kvar och på beskrivningen låter det så, åtminstone verkar hennes tankar prägla utvecklingen.
Det vet jag däremot inte, men tydliga regler hur man får bygga finns i alla fall. Som väl är.

Eva L
2005-09-28, 06:54
Hej Janne!

Blir lite nyfiken. Hur löser dom vattenfrågan till poolerna? Avsaltat vatten från havet?
När jag var där kom allt vatten med tankar på färjan.

Eva

Kalimera
2005-09-28, 07:09
Blir lite nyfiken. Hur löser dom vattenfrågan till poolerna? Avsaltat vatten från havet?
Har ingen aning faktiskt. Vet däremot att man byggt ett nytt avloppssystem om det kan intressera. :) Och att elverket strax innan hamnen är stängt, all el kommer nu via kabel från Paros.

Eva L
2005-09-28, 10:51
Funderar även på om den fina lilla vinbaren i kastrot, som drevs av en belgisk lärarinna, finns kvar? Väldigt mysig och med ett vinsortiment som fick gudarna att sjunga. Har aldrig sett något liknande någonannastans i Grekland.

Eva

Kalimera
2005-10-03, 10:47
Funderar även på om den fina lilla vinbaren i kastrot, som drevs av en belgisk lärarinna, finns kvar?
Den finns kvar, så du kan åka tillbaka. :)

Eva L
2005-10-03, 11:14
Den finns kvar, så du kan åka tillbaka. :)

Jättetrevligt. När jag var där försökte byns kvinnor att hitta en lämlig make till henne så det skojades en del om det. Kanske dom ville ha kvar sin språklärarinna. Hur som helst var det mysigt att krypa in där under källarvalven när vinden ven över ön. Trodde nästan att den stängt igen eftersom ingen Folegandrosresenär som skrivit om ön i resebrev eller på forumet verkade känna till den. Trots allt låg den ju mitt i smeten och serverade gudomligt goda grekiska viner med små snittar till.

Eva