handdator

Visa fullständig version : Glysteristrandens taverna


Aspasia
2009-08-13, 11:25
Nyss hemkommen från Skopelos kan jag varmt rekommendera tavernan på Glysteristranden strax norr om Skopelos stad.
Har mycket genuin grekisk och skopelitisk mat.
Åt bl.a fylld zucciniblomma och killing-ingetdera så jättevanligt att hitta ute på krogen!

Man har även ett litet "museum" med gamla verktyg,möbler och kläder,samt den största samling boskapsbjällror jag någonsin sett!
Om man inte har eget fordon kan man ta sej dit med båt från hamnen i stan,dottern i familjen stod där bland de andra utflyktsbåtarna och gjorde reklam för Mammas Mat-med all rätt! Fint att bada var det självklart också.

Vi åkte MC ända från Aten,så vi hade fordon-har därför inte prövat båten.
Skulle nästan gissa att den var gratis då det ju handlade om att få fler kunder att hitta dit.

Aspasia

Birgitta63
2009-08-13, 12:03
Nyss hemkommen från Skopelos kan jag varmt rekommendera tavernan på Glysteristranden strax norr om Skopelos stad.
Har mycket genuin grekisk och skopelitisk mat.
Åt bl.a fylld zucciniblomma och killing-ingetdera så jättevanligt att hitta ute på krogen!

Man har även ett litet "museum" med gamla verktyg,möbler och kläder,samt den största samling boskapsbjällror jag någonsin sett!
Om man inte har eget fordon kan man ta sej dit med båt från hamnen i stan,dottern i familjen stod där bland de andra utflyktsbåtarna och gjorde reklam för Mammas Mat-med all rätt! Fint att bada var det självklart också.

Vi åkte MC ända från Aten,så vi hade fordon-har därför inte prövat båten.
Skulle nästan gissa att den var gratis då det ju handlade om att få fler kunder att hitta dit.

Aspasia
Tack för tipset, fyller på listan med aktiviter på Skopelos. Gillar lite äldre ting , dom har så mkt själ i sina ting. Badbåt dit är ju ej heller fel.
Birgitta 63 som har 3 dagar dit _B-anana

Thomas P
2009-08-13, 17:08
Hej

Glysteri är en mysig och fin strand MEN båten dit slutar gå "rätt tidigt". Vi var där i början på september i fjor och då gick inga båtar. Dessutom började de plocka in solstolar m.m. Men som jag skrev i vårt resebrev är det en härlig vandring dit (utdrag ur vårt resebrev nedan)

FREDAG. Ännu en blåsig natt. Vi frös nästan på balkongen när vi åt frukost! Trots det promenerade vi de 3,5 kilometrarna till Glysteri beach, som ligger norr om Skopelos stad. Vägen slingrade sig igenom olivträd med hönor och hundar i flertal. På stranden var vi alldeles ensamma! Vi hittade ett hörn med lä och solen tittade fram. Några timmar här med vars sin god bok. Vi älskar att vandra, så hemfärden uppför gick lika lätt. Hönorna och hundarna kände nog igen oss.

Thomas P

Birgitta63
2009-08-13, 20:00
" Båten slutar gå rätt tidigt " ?
Kommer du i håg sådär ca när sista båten gick hem kanske ?
Birgitta 63

Marianne
2009-08-14, 00:06
Thomas menar nog att båten slutade gå rätt tidigt på säsongen. Så förstår jag det i alla fall. Hoppas den fortfarande går i augusti.
Kul att du snart åker, Birgitta. Hoppas du får en härlig semester på en mycket vacker ö. Hoppas vi får höra om din semester sedan.

Birgitta63
2009-08-14, 09:43
Thomas menar nog att båten slutade gå rätt tidigt på säsongen. Så förstår jag det i alla fall. Hoppas den fortfarande går i augusti.
Kul att du snart åker, Birgitta. Hoppas du får en härlig semester på en mycket vacker ö. Hoppas vi får höra om din semester sedan.
Hej ( moster ) Marianne :) !
Skojar bara som du vet, har ju en moster som heter just Marianne.
Tack för hälsningen. Så klart ni får höra hur vi hade det sen+ bilder.
Vacker ö och roligt resesällskap , jag och dottern ( 20 år ).
Ha det så bra själv.
Bara 2 dagar kvar står det nu på nedräknaren _B-anana

Birgitta 63

Thomas P
2009-08-14, 11:28
Hej

Ursäkta min otydlighet. Jan menade mycket riktigt att båtarna till Glysteristranden helt slutar gå rätt tidigt på säsongen.

Thomas P

Birgitta63
2009-08-14, 14:16
Hej

Ursäkta min otydlighet. Jan menade mycket riktigt att båtarna till Glysteristranden helt slutar gå rätt tidigt på säsongen.

Thomas P
Ok Thomas då vet vi. Men tycker att säsongen vara väl länge i Grekland.Folk åker ju långt in i september och lite till.
Vi får se om båten väntar på oss.Vi får ta dom långa benen om nu båten ej går. Vi har ingen brådska och naturen ger oss fina bilder på vägen :).
Birgitta 63

Carina
2009-08-15, 20:52
Vi åkte skoter ned till Glisteristranden. Tavernan var inte öppen, det mesta såg ut som ett skrotupplag. Vi kände inte någon längtan att stanna på den stranden. Men det kanske är bättre i högsäsong.
Det var inget fel på vägen dit, vacker natur och eftersom det var i maj så var det full blommning. Vi tycker nog att stränderna på andra sidan är bättre att besöka.

Carina