handdator

Visa fullständig version : Öluffa från Santorini


ioslinajr
2009-08-12, 15:13
Så nu var resan bokad!! Åker på lördag:D:D

Vi flyger till Santorini och ska till Ios därifrån.Aldrig öluffat från santorini,så undrar lite.

Hur gör man för att ta sig från Santorinis flygplats till hamnen? (Buss/taxi?
Hur lång tid tar det?)
Biljetter till båten finns väl i hamnen som på alla andra öar antar jag?
Något billigt ställe man kan bo på, en sista natt på Santorini innan planet går?

Längtarlängtar! flabb_flab

Vimsan72
2009-08-12, 16:35
På Hostelworld finns ett youth hostel som heter Anna. Har igen erfarhet av stället men verkar iaf billigt......

Hellen
2009-08-12, 17:31
Smidigast är att ta taxi direkt (om det stämmer med båttiden) det tar ca en halvtimma med taxi, det brukar inte vara gott om dem, så har man bråttom till båten gäller det att haffa en direkt.

Buss går också, men då måste du först åka till Fira och byta buss där, hur lång tid det tar har jag ingen aning om, har aldrig åkt buss den vägen.
// Helén

Hestia
2009-08-12, 19:55
Nu blev jag då väldigt nyfiken, ioslinajr, har ni bokat med Apollo, sista minuten endast flygstol? Får jag fråga hur mycket biljetterna kostar? Skall inte åka i år, men ev nästa år försöka få enbart flygstol till Santorini. Därav min nyfikenhet och undran. Vet inte alls var och hur jag letar flygbiljetter förutom med Apollo.:)

ioslinajr
2009-08-12, 20:16
Hur mycket kostar taxi, den sträckan då? :D

Ska kika efter det där hotellet, lät perfekt eftersom det bara är till för övernattning över natten!

Eftersom, vad jag vet, det bara är Apollo som åker direktflyg till Santorini, så har jag kikat på deras sista minuten! Det fanns biljetter från Landvetter i 2 veckor nu på lördag för 1299:-!! Sjukt billigt! Men vi kan bara åka en vecka och vill åka ifrån Arlanda, så vi hittade biljetter för 3198:-! Det duger ju, om man tänker på att det är mitt i högsäsongen och direktflyg till Santorini!

Hestia
2009-08-12, 21:31
Grattis till resan, ja det var väl ett bra pris! Så underbart att snart få vara på plats i Grekland! Önskar dig en härlig semester!bye_bye

Vad gäller taxi mellan flygplatsen och hamnen i Santorini så har jag för mig att jag läst i någon tråd att det kostar ca 25 €, men det är säkert många som gjort den taxiresan och vet exakt pris.:)bye_bye

Zappa
2009-08-13, 09:51
Vad gäller taxi mellan flygplatsen och hamnen i Santorini så har jag för mig att jag läst i någon tråd att det kostar ca 25 €, men det är säkert många som gjort den taxiresan och vet exakt pris.:)bye_bye

Vi åkte i fjor, och blev uppraggade precis utanför flygplatsbyggnaden av någon med en minibuss, inte vanlig taxi alltså.
Har för mig (minns inte exakt, tyvärr...) att vi betalade 20€.
Kändes som att han körde en sjukt lång omväg om Kamari. Vet inte om han ville rättfärdiga ett högt pris, eller om det finns några restriktioner om vilka vägar de får köra från flygplatsen. Men det har jag rätt svårt att tänka mig.
Kanske det helt enkelt är så att det är en smidigare väg med mindre trafik? Men det kändes onekligen som en lång omväg!

bye_bye Sven

MickeKöping
2009-08-13, 11:04
Mellan €10 och €20 har vi betalat för taxi eller "svartåkare" från flygplatsen ner till hamnen.
Taxikön brukar vara lång och det är för få bilar. Hamnar man långt bak så är det värt att spana efter alternativ. Hotellraggare som inte hittat några kunder kör ner till hamnen för €20.

ioslinajr
2009-08-13, 17:04
Tack för alla tipsen! Då vet man alltså att man borde snabba sig ut om man ska hinna med! Armbågskrig;) nejdå!

Vårt plan SKA landa runt 13.30, och sista båten samma kväll går runt 17.30, är det då också ett alternativ att ta bussen ifall det inte finns någon taxi?

MickeKöping
2009-08-14, 19:12
Tack för alla tipsen! Då vet man alltså att man borde snabba sig ut om man ska hinna med! Armbågskrig;) nejdå!

Vårt plan SKA landa runt 13.30, och sista båten samma kväll går runt 17.30, är det då också ett alternativ att ta bussen ifall det inte finns någon taxi?

Det går ingen buss från flygplatsen ner till hamnen.

Eller ?

Matställena nere i hamnen är rena rånarhålorna. €4,50-5,00 för en öl €10 för en carbonara.

Hellen
2009-08-14, 20:43
Det går ingen buss från flygplatsen ner till hamnen.Eller ?

Nej inte "direkt" till hamnen, du får åka till Fira och byta där.
// Helén

tramp
2009-08-15, 17:24
I nödfall finns det en liten lucka vid utgången på flygplatsen där man kan få tag på rum men varning, dom säljer rum till höga priser och det går inte att pruta! Dom vet väl att man inte har så många alternativ där så dom kan sätta priserna hur dom vill. Smidigast är nog att ta taxi, det brukar alltid finnas någon där om det är charterplan som landar (då har ju dom flesta transfer bokat) och är inte så fasligt dyrt ändå om man snabbt vill komma från ön på första dagen.

Ioslina
2009-08-15, 19:22
detta är ioslina jr s mamma som talar!!! det är llugnt, de har kommit ner till hamnen, de 2 delade taxi med 2 andra svenskar, kostade 7 € per person, dyrt eller? det blev 28 € för taxin sammanlagt........
lite överkant kanske.... väntar på sms när det kommit fram till sin ö............

MickeKöping
2009-08-15, 23:45
detta är ioslina jr s mamma som talar!!! det är llugnt, de har kommit ner till hamnen, de 2 delade taxi med 2 andra svenskar, kostade 7 € per person, dyrt eller? det blev 28 € för taxin sammanlagt........
lite överkant kanske.... väntar på sms när det kommit fram till sin ö............

Det är nog okej, är det 4 pers i taxin eller 2 så brukar dom ju vilja trolla med priset. Det var väl ingen katastrof.

Jag drar mig till minnes 1993 då vi landade i Aten på gamla flygplatsen och skulle ta en taxi till Pireus. Vi var 4 i bilen och det skulle kosta 5.000 drx (ca 150kr). På plats i Pireus ville han ha 24.000 drx. Fajv tausänd itch änd får tausänd får te luggase. Hej hopp han ville ha fem tusen drakar av varje passagerare och ytterligare en tusing per ryggsäck. Vi sträckte fram 10.000 och frågade om vi skulle ringa polisen. Då tog han pengarna och stack. Resan borde inte ha kostat mer än 8.000 drx. som var det man betalade året innan och året efter. Bussen var ju gratis i jämförelse flabb_flab

babsan
2009-08-15, 23:53
För 5 år sedan, betalade jag 15 Euro från Kamari till hamnen:eek:.
Så 28 Euro för 4 pers. är helt okej, tycker jag.

Barbro :)