handdator

Visa fullständig version : Tankar om Platanias

Pian
2009-08-09, 16:42
Kommit hem efter två veckor i Gerani 1km utanför Platanias, den delen vi bodde i fanns bara en taverna, där var maten riktigt god som tur var.
Vi tog oss in ett par kvällar till Platanias för lite omväxling. Platanias är nog ett av det värsta ställe jag varit på, på Kreta, bara turister knappt någon greklandskänla över huvudtaget:(människor som trängs på trottoarer och gator suck.
Två restauranger som hade fantastiskt god mat och där personalen var trevlig, var Sebatianas och Mylos. Vilken tur att vi besökte dessa!
Efter att läst här på Kalimera gick vi till Dorsia, maten var god men när vi klagade över att kycklingen var röd, då tog allt det trevliga slut, hemskt vi blev totalt ignorerade.
Åt en kväll på ett ställe Godess of Olympos, varning för detta, så dålig mat totalt okryddad, varm öl, och utspädd Raki.
Vilken tur att närheten till Chania fanns, där var det mysigt att vandra omkring, och få god mat.
hyrde bil i en vecka det var vår räddning, då besökte vi framförallt underbara stränder.

Ludde65
2009-08-09, 18:49
Synd att du tyckte så om Platanias, måste haft mycket otur. Vi har just varit där 14 dagar och har haft det bra hela tiden, detta var andra gången vi var där. Det gäller att hitta det rätta ställena, kan hålla med om att det är mycket turister, men uppe i gamla Platanias finns faktiskt godbitar att upptäcka. I september åker vi till Samos, ska bli mycket spännande vi har varit på väg dit många år nu, men aldrig blivit av, kul med något nytt.

Pian
2009-08-10, 06:38
Har rest mycket i Grekland, detta var nog min trettonde gång på Kreta.
De senaste åren har vi varit ute på Tilos, som är alldeles underbart!
Där finns det riktiga Grekland!

lpj
2009-08-10, 09:14
Hrm, lite konstigt att vara så anti tursiter när man själv är turist...

Eva L
2009-08-10, 09:44

Det måste väl vara ok att kritisera en ort även om man är turist. Alla är vi väl turister när vi reser iväg men det behöver ju inte innebära att vi gillar massturismen och dess trista konsekvenser som ödeläggelse av inhemsk kutur och lokala traditioner. Tyvärr finns det många såna ställen just på Kreta. Platanias verkar vara ett av dom och Malia är ett annat. Sen behöver det ju inte innebära att det inte finns andra trevligare ställen.

Eva

nilam
2009-08-10, 09:51
Jag brukar inte bry mig om att "försvara" några resmål men ...
Om du varit på Kreta 13 ggr tycker jag det är väldigt konstigt hur det kan ha gått dig förbi att Platanias antagligen är det turisttätaste stället på hela Kreta:confused: Trångt på trottoarer...ja har du åkt i juli/aug vad hade du väntat dig?? Sen verkar det som att du bara gått längs huvudgatan...eller var du i gamla Platanias? Drosia är vårt absoluta favoritställe, ni är de första jag hört eller sett inte varit nöjda där.
Godess of Olympys är en restaurang jag inte besökt...och heller inte skulle göra eftersom de står en tjatig inkastare utanför. De ställena undviker jag helst;) Hela Platanias kryllar av underbara matställen utan inkastare där jag hellre äter.

Malin

GabriellaN
2009-08-10, 12:28
Jag var första gången på Kreta (och Platanias) under en vecka nu i juni... och blev så förtjust att jag faktiskt åker tillbaka första veckan i september igen _B-anana

Kan hålla med om att det är turistiskt, men det vet man ju om innan man åker. Mitt intryck är att om man, som jag, åker ner för att ligga på stranden och koppla av, bo lugnt och strandnära, men också centralt till och samtidigt ha tillgång till den grekiska goooda maten så passar Platanias alldeles utmärkt. Om man undviker de största turistfällorna i centrum och i stället njuter av underbart klimat, trevliga greker och mysiga tavernor är Platanias ett bra ställe som jag förmodligen kommer att återvända fler gånger till. :D Men, smaken är ju olika, beror nog på vad man tänkt sig i förväg ...

P.S Jämfört med Kanarieöarna är Platanias rena himmelriket... he he.. D.S

Chras
2009-08-10, 17:55
Vet inte hur Drosia är idag men för tre år sedan blev vi besvikna. Hade tidigare år alltid blivit vänligt bemötta men nu ville man itydligen inte ha ensamma par. De sa att det var fullsatt men vi kunde vänta tills det blev ledigt. Efetr att väntat då fyra fem sällskap på fyra personer fick bord lämnade vi stället. Tala om att vara besvikna.
Har inte varit på Kreta sedan dess men vi kommer definitivt inte att besöka Drosia om vi kommer till Platanias flera gånger. Har aldrig tidigare blivit så bemötta någon annan stans.
Chras

Lotti
2009-08-12, 18:00
Håller med lpj, vi är ju alla turister i Grekland. Detta eviga tjatande om massturism och för mycke turister och inget äkta. Vad är äkta??? Sen kan man väl för fasen läsa om orten innan man åker dit. Typ i Platanias finns det ju många hotell och då betyder det ju att det finns många turister. Själv gillar jag inte byar som det inte finna något utbud i te.x flera tavernor att välja på och cafeer och lite shopping men jag dissar inte alla andra som gillar dom ställena och gärna åker dit.
I love PlataniasHrm, lite konstigt att vara så anti tursiter när man själv är turist...

Eva L
2009-08-13, 08:26
Men Lotti Pian har väl inte kritiserat de som åker dit för det är väl det du menar med ordet dissar som jag inte riktigt har klart för mig vad det betyder utan bara delgett sin uppfattning om orten. Om vi sen ska använda slang så säger jag att hon behöver väl inte få en massa skit för det.

Vilket trist forum Kalimera skulle bli om det bara var lovsånger till olika orter som framfördes.

Eva

Nektaria
2009-08-13, 08:59
Vilket trist forum Kalimera skulle bli om det bara var lovsånger till olika orter som framfördes.

Eva

Bra sagt Eva!
:D:D:D:D

Pian
2009-08-13, 12:21
Tack Eva L det kändes skönt. Kunde inte förställa mej att jag skulle få så mycket mothugg. Alla har vi olika smak!

Hasse
2009-08-13, 14:22

Jag tog fasta på detta inlägg. Jag vet att det för ett antal år sedan fanns ett flertal skribenter här som var ENVIST anti-turist. De enda platser i Grekland som dög att besöka var de som det inte fanns EN ENDA turist i, förutom personen själv förstås. Men DET var inte så viktigt, bara ALLA ANDRA icke-greker höll sig därifrån.

Det är inte turism, det är E G O I S M !

Tänker inte namnge någon.

Hasse :cool:

Lissi
2009-08-13, 17:44
Alla som åker till Platanias som känner till Kreta VET att där är massor av turister, så det behöver man ju inte förfasa sig över.....
Det var det när jag var där 2 år i rad 2002-2003 också,härliga höstveckor i sept/okt och jag solade, badade, bodde jättebra och NJÖT med mitt ressällskap.. riktiga "slappveckor" där vi även åkte runt på Kreta och vandrade i Imbrosravinen. Turister var vi själva också och stördes inte av detta, det visste vi att det skulle vara då vi åkte charter till den mest exploaterade delen av Kreta. Men flyg från Kalmar var PERFEKT och avgjorde resmålet...
Det går att finna riktiga pärlor i Plataniasområdet också!

Lissi

MonkanS
2009-08-13, 19:36
Varför måste vissa personer här göra ned Platanias och andra turisttäta orter så fruktansvärt? Jag blir så trött allt gnäll om det! Håll er till era perfekta grekiska orter med en eller två turister.. som är ni själva. Och låt oss övriga njuta på våra ställen med det vi vill ha. Som oftast är sol och bad, god mat, långa slappa dagar.. avkoppling.
Vad det gäller Platanias.. man måste ju inte vistas på huvudgatan hela tiden. Gå upp i gamla stan och du hittar mycket fint. Ta dig utanför stadsgränsen.. och du är ute bland citrusodlingarna.

//Monica S

Lotti
2009-08-13, 19:46
Precis vad jag menade ju!!!Bra sagt. Jag skrev ett slangord istället "Dissar" som någon här inte gillade tydligen, men vad jag vet så är det inte förbjudet att använda slangord här. :confused:Varför måste vissa personer här göra ned Platanias och andra turisttäta orter så fruktansvärt? Jag blir så trött allt gnäll om det! Håll er till era perfekta grekiska orter med en eller två turister.. som är ni själva. Och låt oss övriga njuta på våra ställen med det vi vill ha. Som oftast är sol och bad, god mat, långa slappa dagar.. avkoppling.
Vad det gäller Platanias.. man måste ju inte vistas på huvudgatan hela tiden. Gå upp i gamla stan och du hittar mycket fint. Ta dig utanför stadsgränsen.. och du är ute bland citrusodlingarna.

//Monica S

lemon
2009-08-13, 20:00
För att sparka in en dörr som borde vara öppen...
Man måste skilja på olika saker och på sak och person. Det måste vara ok att tycka olika om företeelser och orter. Man kan ju ju ogilla Platanias utan att ogilla dem som väljer att åka dit. Och omvänt: bara för att man inte gillar Platanias behöver man inte vara en ond och trångsynt människa. Vi har olika smak och olika behov...

MonkanS
2009-08-13, 20:16
Här uppe ovanför kyrkan i gamla Platanias är man garanterat ensam. Här finns olivlundar, fin natur och vacker utsikt. Inte många som orkar gå så långt upp i backarna... :p

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=75&pictureid=685

Mysofix
2009-08-14, 21:23
Jag förstår så väl känslan av besvikelse när man kommer till ett ställe som är "för turistiskt". (Heter det så?) Jag har upplevt det på Alcudia, Mallorca och Fig Tree Bay, Cypern och Malia, Kreta. Det handlar inte så mycket om att det finns många turister där som känslan av att bli utnyttjad utan att få någon stämning eller genuinitet tillbaka. Från Malia har jag mina bästa (år 1977) och sämsta (år 1995) greklandsminnen. I Platinas däremot har vi känt oss räddade av gamla Platanias där barnen hittade grekiska lekkamrater och min då 90-åriga farfar hittade andra gubbar att "hänga med" på tavernan. För egen del är det känslan av att här är för mycket folk och för mycket som är tillrättalagt som stör mig. Särskilt det första. När vi var på Naxos för några¨år sedan var det väldigt mycket turister men vi stormtrivdes på hotellet, på stranden och med ....ja allt!
Monica

bengtv
2009-08-15, 11:29
Visst är det fantastiskt att vi lever i ett fritt land och inte blir hängd för att tycka lite tvärtom, även i så viktiga frågor som charterorter.
Håller fullständigt med ursprungsskrivaren vad det gäller Platanias. Minns att jag rös av obehag när jag åkte igenom Platanias med buss från en vecka i Paleochora. Jag skrev också ett inlägg här på Kalimera om mina tankar om "Platanias från ett bussfönster". Svaret blev precis samma sak från en del kalimeraläsare. Nästa bara fyfyfy!!!! Så får man inte skriva om Grekland.
Vilken tur att det finns olika sorters orter så att alla smakriktningar tillfredställs.
Det är kanske därför att så många trivs och åker tillbaka till deras grekiska pärlor år efter år.

Hasse
2009-08-15, 11:40
Håller fullständigt med ursprungsskrivaren vad det gäller Platanias. Minns att jag rös av obehag när jag åkte igenom Platanias med buss från en vecka i Paleochora.

Exakt detta gjorde även vi, 2008. Åkte till Chanias flygplats men från Kastelli/Kissamos (och Paleochora veckan innan). Vi var två veckor i Platanias 2005 men vi trivdes väldigt bra där då. När vi 2008 fick se vad som hänt med utbyggnaden och exploateringen av hela området väster om Platanias och vidare direkt till Agia Marina var hemskt att se. Jag har dock valt att inte kommentera så mycket mer än detta angående denna tråd eftersom vi avser att inte komma tillbaka till området i fråga. Tyvärr verkar det vara till 99,9 % pengar som styr och som nu visar sig i realiteten. Vill Chania-området ha det så här då de ser pengarna trilla in från turismen i området så är det bara att beklaga.

Hasse :cool:

karinafp
2009-08-15, 12:37
Vill Chania-området ha det så här då de ser pengarna trilla in från turismen i området så är det bara att beklaga.

Kan i viss mån hålla med dig om detta, men vem är väl jag att döma... Själv har jag ingen som helst längtan dit, lika litet som jag skulle åka till Sunny Beach eller Benidorm. Men man kan dock inte komma ifrån att oavsett vad JAG tycker, så är det hundratusentals människor som GILLAR detta! Annars skulle de ju inte resa dit, och dessutom återkomma år efter år. Smaken är ju som baken, som bekant... ;) och tur är väl det, i och för sig. De som gillar massturism har sina ställen att söka sig till. De som föredrar turister i något mindre doser, har sina. Tack vare Kalimera kan vi ju själva läsa oss till vilka platser som kan tänkas passa just den egna smaken. flabb_flab

Karin
som alltid längtar ner

myssa
2009-08-17, 18:56
hej på er alla....
jag sitter och läser inläggen på denna tråden och jag blir ledsen :( det är inte alls så att man inte får skriva vad man tycker om platser man besöker,men jag tänkte på alla dom som nyss bokat en första resa kanske till platanias och läser om dom som gjort sig en uppfattning om stället genom ett bussfönster??? varför måste vi alltid poängtera det usla som vi varit med om, på tavernor eller hotell mm. klart man ska berätta men man kan göra det på olika sätt. jag anser det lite dumt att döma ut ställen, alla tycker ju så oerhört olika. det finns ställen jag aldrig skulle åka tillbaka till men jag kan ändå berätta om dessa och alltid har ju något varit bra under veckorna jag vistades där. men man väljer ju själv platser som verkar intressanta och jag själv tar reda på det jag kan innan jag åker till ett nytt ställe. då får jag ett hum om hur det verkar. tycker man om riktigt genuina ställen välj det då och inte ett tätt ställe. men jag tänker för mig själv att eftersom det är så trångt i platanias är det ju inte för att det är ett eländigt ställe ;)
i år var stranden lika mysig tidigt på morgonen som den varit de senaste 10 åren jag varit där :) mama varouxakis dolmades var lika goda som alltid och solnedgången från gamla platanias var lika underbar som alltid.
vinet och rosorna på bordet välkomnade oss som alltid, och familjens grillfest lika trevlig som alltid. det blir nog 3 v nästa år igen till mitt platanias....kram myssa.....

nilam
2009-08-17, 19:20
Mycket kloka ord Myssa !!! :)
Malin - som också planerar att stanna minst 3 veckor nästa sommar ;)

Moa
2009-08-17, 19:51
Nu måste jag också skriva några rader om Platanias som jag (vi) gillar bäst på den västra sidan. Håller med både Myssa och Nilam. Vi var där under samma tid nu i sommar. Jag reflekterade att det var mer folk nu än tidigare om år som rörde sig runt torget, restaurangerna på huvudgatan. Men bara man drog sig undan till smågatorna och restaurangerna där var det helt annat. Drosia blev en favorit för oss, låg lite avsides men ändå inte. En promenad till gamla delen av Platanias är också ett alternativ. Där finns bra restauranger och mycket lugnare, om man vill ha det. Härliga morgonpromenader på stranden, då är det inte många som är vakna. Möter några joggare. Solstolsuthyrare som städar upp efter soldyrkarna. Ser solen gå upp...härligt. Köper färskt bröd, hem och äter frukost på balkongen. Det är väl något att längta till. En vecka i Platanias blev det i år, sedan bar det iväg över bergen till vår andra favoritby, Paleochora. Helt olikt Platanias men lika härligt! Längtar tillbaka till båda ställena trots att det bara är två veckor sedan vi kom hem.
Vill också säga att man träffar trevliga kalimeror i Platanias...så det så!!:)

/Britt-Marie/

Lotti
2009-08-17, 19:57
Oj så mycke kloka ord jag läste nu på en gång:)Längtar som en galning nu till Platanias 3 veckor kvar på lördag.
Hoppas att det fortfarande är mycke liv och rörelse kring torget när jag kommer ner, för det gillar jag. klapp_klap

JohnS
2009-08-17, 20:13
Platanias er ikke mitt favorittsted, men jeg hadde to gode uker der for et par år siden sammen med to yngre generasjoner i familien.

Platanias er på samme måte som så mange andre turistifiserte steder, at hvis man følger hovedstrømmen, kan man gå i kø hele ferien, men man skal ikke gå så langt utenom hovedgatene før man kan finne perler. Det kreves bare litt fantasi og eget initiativ. Langs det meste av Chania-kysten er turistområdet begrenset til et smalt område langs stranden, mens en helt annen verden åpenbarer seg bare noen hundre meter inne i landet. Vårt yngste barnebarn måtte hver morgen ha med seg sin bestemor og hilse på hønene og gjetene som bodde i olivenlunden like bak hotellet, hvor de aldri traff andre enn de lokale beboerne på sin rundtur.

MonkanS
2009-08-18, 08:36
Platanias er på samme måte som så mange andre turistifiserte steder, at hvis man følger hovedstrømmen, kan man gå i kø hele ferien, men man skal ikke gå så langt utenom hovedgatene før man kan finne perler. Det kreves bare litt fantasi og eget initiativ. Langs det meste av Chania-kysten er turistområdet begrenset til et smalt område langs stranden, mens en helt annen verden åpenbarer seg bare noen hundre meter inne i landet. Vårt yngste barnebarn måtte hver morgen ha med seg sin bestemor og hilse på hønene og gjetene som bodde i olivenlunden like bak hotellet, hvor de aldri traff andre enn de lokale beboerne på sin rundtur.
Så sant JohnS.. precis så är det. Det finns massor av fina pärlor att hitta bara man ids gå ifrån huvudgatan.. :)