handdator

Visa fullständig version : Fiske på Skiathos


RobbanR63
2009-08-02, 22:29
Hej en av mina hobbys är fiske har varit på Skiatos förut men inte forskat i det,finns det någon som har tips så skulle jag bli glad:).

:)Mvh Robban

Monica P
2009-08-03, 08:17
Hej Robban!
Fiske är ju en trevlig sysselsättning och så mångsidig.
Tänk dock på, att för att fiska på annat sätt än med metspö/motsvarande/ från stranden behöver du tillstånd. Om du t-ex tänker pröva på harpunfiske bör du kolla med de lokala hamnmyndigheterna, limenarchio. Kanske de ser mellan fingrarna för att glädja tusisten, men det finns rejält med bestämmelser omkring detta.
Man jobbar med att ändra lagstiftningen så att yrkesfiskare ska få ta med sig gästande turister på fisketur. En del platser har organiserat detta.
Jag pratade med en kommunalgubbe och sa att många nordbor vill fiska och han tyckte det lät intressant. Det var i fjol, ska kolla upp om det hänt något.

RobbanR63
2009-08-03, 09:24
Tack Monica för informationen,jag skulle helst åka med en fisketur ut med någon lokal fiskare med redskap att låna har sneglat några gånger i nya hamnen men då ser det ut som det är mest dykning och till priser så man kan köpa en ubåt själv :).


Mvh Robban

Bodster
2009-08-03, 10:26
Hej!
I många hamnar kan man bra fiske efter bla multe. Funkar fint att fiska med bröd och mäska med vanligt vitt bröd som man blötlägger i en hink vatten. Krama ur vattnet och forma bollar som går fint att kasta för hand. Är ofta gott om småfisk, som är kul att fiska med ett vanligt metspö eller med "kastmete/matchmete". För multe och lite större fisk kan man fiska lite görvre grejer, men för småfiske krävs lite finare grejer. Jag har använt både 4-meters toppknutet metspö och teleskopiska matchspön för flötmete.
Bottenmete funkar också.

//Lasse

Monica P
2009-08-03, 13:23
Nu har jag frågat hamnpolisen. Att fiska från strand, brygga , kaj går utmärkt utan tillstånd. Om man fiskar från båt måste man skaffa tillstånd (adia). Harpunfiske kräver särskilt tillstånd, (och ges inte ut för utlänningar om man inte känner nån som kan prata vackert för varan. ..)Jag fick inte tag i den som håller på att reda ut hur det går med möjlighete att få följa med yrkesfiskare.

Metspön och bete finns att köpa överallt om man inte vill dra med sig sin egen utrustning.

RobbanR63
2009-08-03, 17:31
Tack så mycket Monica och Bodster det ger mig lite mer att gå efter.

:) Mvh Robban

jeabys
2009-08-04, 09:01
Mitt tips är att gå ner i gamla hamnen (nästan längst bort) tidigt på morgonen när båtarna kommer in med sin fångst och fråga om du kan få hänga med nästa gång. Alt gå till the fishmarket (också längst bort i gamla hamnen)och där fråga om du kan få hänga med. Det finns bla en yrkesfiskare som även pratar Norska, han är mkt social och har säkert inget emot att ta med sig någon. Kommer dessvärre inte ihåg hans namn. Hans båt brukar ligga på höger sida om den lilla "piren" mitt på den gamla hamnen. /jeanette

RobbanR63
2009-08-04, 09:57
Tack för tipset låter intressant.

Mvh Robban