handdator

Visa fullständig version : Vulkanutflykt med barn?


Annika E
2009-08-01, 12:19
Hej,

Vi ska båtluffa i två veckor med våra tre barn (6,7,9år). Flyger till Santorini och åker sen en vecka till Amorgos, 4 dgr till Naxos och avslutar med två nätter (har bokat Honeymoon) på Santorini innan vi flyger hem. Mina barn vill väldigt gärna göra en "vulkanutflykt" och jag har försökt hitta lite info om sådana utflykter. Är det någon som har tips på en bra variant som kan passa med barn? (Och gärna oxå om det är något vi bör undvika?)

Tack på förhand,
Annika

yeasou
2009-08-02, 00:18
Du behöver bara fråga Paris på honeymoon så fixar han till det om ni vill segla ut på calderan och besöka vulkanön Nea Kameni.
Jag har gjort den seglatsen några gånger.
Man stannar även till vid de varma källorna vid Palea Kameni. Då får man hoppa i havet och simma in i viken där de varma källorna är. Om man där smörjer in sig i den lena bottengeggan skall man bli yngre sägs det:p
Kom ihåg bara att baddräkter eller badbyxor blir aldrig vad de har varit om geggan kommer på tyget!
Båten brukar även stanna till vid Thirasia och där äter man gott i hamnen.
Trevlig dagsutflykt!
MVH
Yeasou_B-anana

Kalimera
2009-08-05, 10:44
Det finns flera olika turer att göra, både hel- och halvdagsutflykter. Det finns även kvällsturer om man vill se solnedgången från båt. I utflyktsbåtarnas program brukar det alltid ingå ett stopp för bad i de heta källorna vid Palia Kameni och Nea Kameni. I några av vikarna runt Nea Kameni är vattnet så varmt att fiskarna tvättar sina båtar där. Man ankrar båten och väntar en timme eller två och sedan är båten ren från alger och annat skräp. Bada är en upplevelse. Man blir yngre, precis som Yeasou skriver. :)

http://www.kalimera.se/bilder/forum/santorini_vulkan.jpg


I vissa turer ingår ett besök på en av vulkanerna (Nea Kameni), då kan man klättra till kratern. Gör inte det med barn, det är en ganska jobbig klättring, och ofta är det varmt som tusan där.

http://www.kalimera.se/bilder/forum/santorini_vulkan_2.jpg

Stigen upp till kratern på Nea Kameni.

giottoni
2009-08-12, 14:26
Stigen som man klättrar upp till kratern är ganska jobbig o dålig (bra skor rekommenderas!), ung 1,2-1,5 km lång. Det är mycket riktigt rejält VARMT!
Båtarna till varma källorna ankrar ca 150 m från källorna så den biten måste man orka simma fram o tillbaka.