handdator

Visa fullständig version : Titt i gamla album, del 5


Monica P
2009-08-01, 06:45
Mitt första jobb var hos en underlig typ som hette Spanos. Vi var en 6-8 flickor där som jobbade, mest med ryggmassage. Britsarna var oergonomiskt låga. Spanos gick omkring hela tiden och kollade. Då och då klappade han i händerna och då bytte vi snabbt till patienten på britsen intill. Det var väl för att ingen skulle få för mycket kontakt och mer drickspengar.

Det var mycket korrekt och märkvärdigt alltihop, men inte vad jag hade utbildat mig för. Jag minns inte lönen, med det var uruselt betalt. För mig var det dock ett sätt att få testa mina språkkunskaper och att se lite mer av Aten på väg till och ifrån jobbet.

Kliniken låg nära Platia Vathys, vid Chalkykondyligatan. Man åkte buss till Omonia och sen var det inte långt att gå.
Idag är det ett problemområde, då var det inte fullt så nergånget.

Det jag minns bäst är från den 13 december: radion var på för fullt och berättade om någon slags statskupp. Jag förstod inte så mycket, men det var den dan som kungen fick ge sig av, Konstantinos med sin danska Anna Maria, de gick i landsflykt och tog en hel del med sig, har vi fått veta sen. - Spanos sa inget, men han gick omkring och vred förtjust på händerna, han var nog inte rojalist.

Detta var ju på juntatiden. Jag visste inte så mycket om politik. Man pratade inte mycket man och man emellan, litade inte på någon, stämningen var egendomlig, som under locket på en tryckkokare. (Greker har som vi alla vet svårt för att hålla tyst, och får de inte prata politik mår de inte bra...)
Det var censur i tidningar och radio. (TV hade vi inte) Jag, som okunnig utlänning , politisk oskuld och småbarnsmamma med begränsade intressen ansågs kanske ofarlig, för jag fick en del förtroenden som jag anmodades hålla tyst om.

Breven från Sverige var öppnade och klumpigt ihoptejpade, man brydde sig inte ens om att dölja censuren. Men jag kan inte påstå att jag märkte något annat i vårt dagliga liv. - Jo,det var män i uniform överallt. - Det var underförstått att man skulle se prydlig ut. En orakad man med håret ner till skjortkragen var sedd som anarkist. Jag la undan minikjolarna, använde inte jeans eller långbyxor.

Idag har jag mött folk som saknar "ordningen" då.

Efter juntans fall 1974 fick man veta hur diktatorerna hade farit fram med politiska motståndare, massarresteringar, polisvåld och tortyr. Jag har dock inget av egen erfarenhet att berätta.

Riitta
2009-08-01, 11:20
Tänk att du har levt mitt i en så stor historisk händelse.
Spännande och få läsa om det.

Fick du någon annan arbetsgivare så småningom? Han som du hade då verkade inte vara nån höjdare:rolleyes:

Riittabye_bye

Monica P
2009-08-01, 13:13
Lugn, Riitta, lugn!

Riitta
2009-08-01, 13:16
Jag är så nyfiken så det är svårt ha tålamod:o:D;)

Riittabye_bye

Peter
2009-08-01, 16:04
Efter juntans fall 1974 fick man veta hur diktatorerna hade farit fram med politiska motståndare, massarresteringar, polisvåld och tortyr.

Många meningsmotståndare internerades på ön Yaros i Cycladerna i närheten av Tinos. Det var flera tusen som slet hårt där under flera år. Det gick ett program om det på Svensk TV för några år sedan. Det byggdes ett fängelse på en obebodd ö enbart för detta ändamål! Jag har försökt prata lite med mina vänner på Tinos om detta men det är inte populärt och de byter snabbt samtalsämne... Men de måste känt till vad som hände där.

Turismen till Grekland hade ju börjat på den tiden även om den låg i sin linda. Och du kanske inte känner till det så mycket, eftersom du redan bodde där nere, men under Juntatiden pågick det en aktiv kampanj här i Sverige att man skulle bojkotta Grekland så länge Juntan satt kvar! Jag vet inte hur det var i andra länder men här var en hel del skriverier i tidningarna.

Och när Juntan föll så hamnade problemen på Cypern i stället. Suck... Aldrig kan det vara helt lugnt i Grekland.


Det var ett märkligt sammanträffande! Någon tråd längre ner kommer detta:

I morgon kväll, söndag 2 augusti kl.22.00, sänder SVT1 en repris av filmen om fängelseön Yaros. Läs mer här där man även kan se den på weben:
http://www.ur.se/ur.se/templates/Med...content=center (http://www.ur.se/ur.se/templates/MediaPage.aspx?id=16389&uri=http://www.ur.se/id/142171&cmd=viewseriesdetails&content=center)

Ann-Kristin

Så fick jag tillfälle att rätta min stavning av ön också... Se det om ni har möjlighet. Det är en intressant bit nutidshistoria. Tack Ann-Kristin för hjälpen... ;) flabb_flab

Annki
2009-08-01, 16:24
Det gick ett program om det på Svensk TV för några år sedan.
Lustigt att du nämnde det programmet Peter, det kommer på SVT1 i morgon kl. 22.00 och jag skrev info. om det just i morse i tråden "Film och litteratur", det går även att se på webben, sevärt!

Och Monica, ännu en gång.........TACK!

Ann-Kristin bye_bye

Annki
2009-08-01, 16:25
Du hann visst före mig Peter!

Ann-Kristin bye_bye

Monica P
2009-08-01, 16:28
Detta att man inte visste något känns igen från andra länder under diktatur. Jo, man känner till en hel del, men man pratar inte om det, eftersom man inte litar på ens sina nära vänner. En diktatur skulle inte stå sig länge om man inte använde rädsla för repressalier som vapen, starkare än gevär och bomber.

NaxosNille
2009-08-03, 08:47
Takk Monica P fordi du vil dele med oss. Jeg synes fortsatt dette stoffet fortjener å bli lest av flere enn oss som bruker Kalimera-forumet (=bok!!!). Du skriver så bra og det er så interessant det du forteller. Ser frem til fortsettelsen.