handdator

Visa fullständig version : Reflexer

dettis
2009-07-31, 20:16
Jag kör ofta bil kustvägen mellan Maleme och Agia Apostoli på kvällarna och blir varje gång orolig för att gående syns så dåligt. Vägen är otroligt smal och dåligt upplyst och det är många, ofta hela familjer som är ute och promenerar. Hemma är vi svenskar så noga med reflexer. Varför inte ta med några på semestern?
Det är ju bara turister som promenerar, grekerna kör alltid bil.

Monica P
2009-07-31, 20:40
Utmärkt idé, ta också med en ficklampa.

Gita
2009-07-31, 21:00
Vi har alltid med oss en liten ficklampa som inte behöver batterier utan man "vevar" igång den. Mycket bra!

ricky
2009-07-31, 21:24
Nu är ju jag inte ett föredöme...
Men ett litet tips kan väl vara att ta på sig en rejäl cykelhjälm i någon skarp kulör och för att förstärka effekten kan man hänga på några reflekterande girlanger. Är det riktigt dunkelt så kan man med gott mod häkta på en rekorderlig batteridriven cykelbelysning så får man dels ett gott skydd samt att man syns bra och man får tillika ett bra ledljus så man inte trampar snett eller gör sig illa på en vass kantklapp_klapbye_bye

Monica P
2009-08-01, 05:17
...och håller sig sen på rummet så att inte klokt folk får skrattparoxysmer och ramlar in i trafiken för den skull...

jan c
2009-08-01, 10:54
...och håller sig sen på rummet så att inte klokt folk får skrattparoxysmer och ramlar in i trafiken för den skull...
Bästa inlägget idag TACK.

Athanasia
2009-08-01, 20:53
Jag vill ha en STOOOR blinkande älg på huvudet...ledsen om jag spårat ur:p

Hellen
2009-08-01, 21:25
Jag har funderat på det där med reflexer eller inte i flera år, är lite rädd att bilförarna skulle kunna uppfatta dessa plötsligt blixtrande ljus som något slags ledljus. :cool: Jag tror med detta inte att bilförarna på något sätt skulle vara dumma utan mer att de blir förvånade/skrämda.
// Helén

Johan Jönsson
2009-08-01, 23:06
Såna där fiffiga reflexband som man smätter på runt armen kan nog vara bra, de dinglar inte omkring som en vanlig reflex i snöre heller. Om man får för sig att mer planerat vandra på de stora vägarna om natten eller ute i landsbygden så kan man ha en sån där reflexväst som är populära på cyklisterna här hemma (åtminstone i Gbg), såna har jag sett att arbetarna har nere i Grekland - så de fattar nog att det är någon ute o spatserar när de ser en sån väst.

Vilma
2009-08-01, 23:26
När man kör bil förvånas jag ofta över hur omedvetna många verkar vara, över att de inte syns utan reflex i mörkret.
Som trafiken är i Grekland skulle jag inte få för mig att promenera hem i mörkret på en kolsvart, smal väg och definitivt inte med barn. Vid sådana tillfällen har vi hellre tagit taxi.

Eva L
2009-08-02, 07:36
Reflexer är väldigt effektfullt och fungerar mycket bra även i Grekland. Jag har själv haft det i många år och det märks direkt att bilisterna håller undan på ett helt annat sätt. Några grekiska ungdomar blev irriterade när vi var i Agios Isidoros men det var enligt befolkningen traktens ligister som terroriserad alla med sin fortkörning på vägen. Där var det helt nödvändigt med reflexer både på oss och barnbarnets vagn för vägen var smal och kurvig så även en promenad inom byn kändes obehaglig i mörker. Personligen gillar jag Apotektes reflexband som kan träs på en arm eller ett ben. De syns väldigt bra och är av god kvalité. Reflexer måste bytas ut ganska ofta för att vara effektiva. Mina Eccoskor har också små reflexer på sig.

Eva

Goofy
2009-08-03, 10:18
Vi har alltid reflexer med oss som sitter på armen och en liten ficklampa med på promenenader efter mörkrets inbrott. Detta både i Grekland och hemma i Sverige. Billigare livförsäkring får man leta efter!

Amsterdammer
2009-08-03, 13:40
:D Ta strandvägen istället! Om man nu ska till Agii på kvällen eller tvärtom, kommer det en bil där då flabb_flab
Men ficklampan behövs då mörkret sänker sig:cool: