handdator

Visa fullständig version : Vad kommer jag att hitta på Lesbos?


cajsa
2009-07-31, 10:13
Hej,

vet inte varför jag blir så tveksam varje år när jag tänker att Lesbos ska vi åka till.. (och så blir det Skiathos eller någon annan ö med garanterat fina badvikar istället).
Men nu har jag läst lite i forumet att många tänker göra sitt första besök där i år. Och kan ni - så ska väl jag också kunna det. ;)

Hoppas någon kan hjälpa mig lite på vägen genom att svara på mina funderingar,
Är det en moppevänlig ö?
Var bor man bäst om man vill bo mysigt, lite restauranger och liv? En bekants bekant rekommenderade en by (som jag inte minns namnet på) som hon ansåg vara bäst men låg tre timmar med taxi från flygplatsen, och där i alla fall arrangörerna tidigare år inte haft hotell.
Hittar jag några badvikar där, fint vatten för snorkling t o m?
Är det bäst att boka bara flyg och leta boende själv?

Är varken ute efter hårt nattliv eller poolbad med barnfamiljer, utan lite mer lugnt och sansat.
Funderar på att åka två veckor i slutet av augusti, dvs om det dyker upp någon bra resa....

Vore tacksam för era expertkunskaper i frågan :)

Cajsa

Kalimera
2009-07-31, 12:07
Är det en moppevänlig ö?
Det beror på hur långt du orkar köra. Lesbos är Greklands tredje största ö, avstånden är gigantiska. Men rör du dig bara i närområdet är det en bra moppe-ö.

Var bor man bäst om man vill bo mysigt, lite restauranger och liv?
Molyvos eller Skala Eresou.

En bekants bekant rekommenderade en by (som jag inte minns namnet på) som hon ansåg vara bäst men låg tre timmar med taxi från flygplatsen, och där i alla fall arrangörerna tidigare år inte haft hotell.Jag misstänker att det är Skala Eresou hon menar. Det är min favorit på Lesbos. En aplång strand kantad med mysiga tavernor. Själva byn är liten, och nästan fri från motorfordon, och hur trivsam som helst.

Är det bäst att boka bara flyg och leta boende själv?
Vi bodde i fyra olika byar när vi var där senast. Ordnade boendet själva på plats, inga problem alls.

Jag har lagt ut bilder från Lesbos, du hittar dem här... (http://www.kalimera.nu/forums/album.php?albumid=132)

Joanna karlsson
2009-07-31, 18:04
Moppevänligt vet i tusan...jag tyckte det var nära-döden-upplevelse bak på vespan...Mest för att det var helt sjuka svängar och höga berg med djupa stup bredvid. Men vägarna var helt okey. Ska tilläggas att vi körde i området kring agios isidoros. Hittade en mysig strand som var tom när vi kom dit, efter att vi hade käkat lunch på en taverna på stranden var stället överfullt. Dessutom med en jäkla massa barn.....
Vi bodde i Agios Isidoros vilket vi tyckte mycket om. Nära till Plomari och en underbar strand med bra snorkling...Vi matade fiskarna med bröd som de åt ur handen på oss!
Vi åkte charter, bodde på pebble beach, de har egen strand och solstolar och parasoll ingår...:D
I år åker vi till Skiathos istället...men åker gärna tillbaka till Lesbos i framtiden!

cajsa
2009-08-01, 12:52
Tack för era svar.
Kanske är det inte den ultimata ön för att njuta av moppeåkande.
Långa avstånd, höga berg och djupa stup är nog inte riktigt min grej.
På lilla Skiathos har jag blivit bortskämd med relativt korta avstånd mellan alla fantastiska stränder. Och stup fick jag nog av på ett par otäcka ställen på Karpathos.
Hmmm... jag måste nog ta mig en funderare ändå. Även om det verkar vara en intressant och vacker ö.

darleen
2009-08-01, 21:37
Fortsätt att läsa om Lesvos i forumet och lär dig lite mer om ön! Kan säga att säkert 90% av alla som åkt till Plomari på Lesvos åker tillbaks!
Man blir förälskad. Själv har jag varit där 3 gånger och jobbat en säsong där!!
Jag tycker du ska prova Lesvos, iaf en vecka! Lovar att du kommer va mer än nöjd när du åker hem!

Lesvos är den trevligaste Grekön :)

Celbe
2009-08-01, 22:28
Ja, oss t ex. Vi åker till Lesbos imorgon eftermiddag och det känns jättespännande:). (Och jag som sagt "aldrig Grekland i augusti...";)) Hade faktiskt också Skiathos som alternativ men valet av ö löste sig själv eftersom restisarna till just den ön försvann. Vi var väldigt veliga från början när vi skulle välja men efter att ha läst Jannes ö-guide är vi ganska övertygade om att det är rätt val. (I övrigt fanns det resor till Karpathos och Samos men där har vi ju nyss varit, så det kändes inte som ett alternativ.)

Men till Skiathos ska vi någon gång också, men det får nog bli när vi har möjlighet att åka första veckan i september.

Sedan kan jag ju också säga att i och med att vi åker iväg blir det med 99 % säkerhet fint väder här hemma!

Celbe

Eva L
2009-08-02, 08:39
Ni komer säkert att gilla ön. Ha en riktigt bra resa.
Själv är det några veckor kvar innan jag åker till Molyvos.

Eva

Enigma
2009-08-02, 16:25
Jag kom från Molyvos två dagar sedan - en underbar ort och en väldigt fin ö - Lesvos. I hotell Delfinia, där vi bodde, träffade vi ett par som hyrde moped och körde mellan Anaxos och Molyvos och på den här sträckan var det lätt att köra moped och de var mycket nöjda med sina mopedresor i det här området. Jag rekommenderar restaurang "To Xavi" i gränderna i Molyvos. Man kan hitta dit när man svänger snett vänster med ryggen mot havet från Turist Office på huvudvägen och går upp mot gränderna. Där åt vi en god octopus i en rödvinsås. Mums! Och vi längtar tillbaka!

Enigma

Enigma
2009-08-14, 19:01
Själv är det några veckor kvar innan jag åker till Molyvos.

Eva

Glöm inte att besöka "To Xavi " restaurang i Molyvos. Den ligger i gränderna strax före Gatos restaurangen. I gatos restaurangen brukar Apollo ha sitt välkomstmöte.

Enigma

Eva L
2009-08-14, 22:23
Tack för tipset. Bra matställen kan man aldrig få för mycket av. Välkomstmöten brukar jag aldrig gå på i Grekland de gånger jag åker charter. Blir lite överflödigt efter mer är 25 års resande till Grekland och fler band till landet. Jag reser charter den här gången med Ving och tror att det blir en lite annorlunda resa för mig. Brukar normalt vara väldigt rörlig med långa promenader men en cysta i vänster knä komplicerar situationen en aning. Har dock bestämt mig för att resa ändå eftersom jag blivit bättre sista veckan.

Antar att det blir korta stadspromenader, bussåkande och mer tid på stranden. Kanske åker jag ner och hälsar på min hyresvärdinna från förra årets resa. En underbar familj på Hotel Acrogiali i Agiso Isidoros som jag gärna träffar igen. Hur som helst en fin stad, ett enkelt boende med min favoritcharterarrangör och varma vindar räcker långt.

Eva

Enigma
2009-08-14, 23:46
Jag reser charter den här gången med Ving och tror att det blir en lite annorlunda resa för mig.

Antar att det blir korta stadspromenader, bussåkande och mer tid på stranden.

Kanske åker jag ner och hälsar på min hyresvärdinna från förra årets resa. En underbar familj på Hotel Acrogiali i Agiso Isidoros som jag gärna träffar igen.

Hur som helst en fin stad, ett enkelt boende med min favoritcharterarrangör och varma vindar räcker långt.

Eva

Vings kontor ligger mycket nära hamnen i Molyvos och de har öppet på kvällarna.

Ett tips! Missa inte bussresan till västra Lesvos. Du förstår varför när du åker dit.

Det är långt att åka med buss från Molyvos till Agios Isidoros och då måste man byta buss i Mytilene. Kolla på busstider på Tourist Office i Molyvos.

Molyvos är verkligen en fin by.

Eva L
2009-08-15, 09:24
Ja åka buss till Agios Isidoros känns inte lockande men eventuellt hyr jag bil med några andra som är där samtidigt. Förra året åkte vi buss till Mytilini från Agios det räckte med den sträckan som var acceptabelt lång.

Fanns det många arrangörer av utflykter i Molyvos eller är det charterarrangören som gäller. De brukar oftast vara dyrare än andra lokala arangörer. Båtturer verkar det finnas bra möjligheter att göra och lokalbuss till stränderna verkar också finnas. Har du andra små tips får du gärna skriva lite. Jag gillar traditionell husmankost och hoppas på massor av god killing, goda grönsaksrätter etc. Gillar också att gå på museum, konserter och sitta på trevliga ställen och studera folklivet eller läsa en god bok.

Eva

Mysofix
2009-08-15, 15:03
Eva L: Jag gillar traditionell husmankost och hoppas på massor av god killing, goda grönsaksrätter etc

Om ni hyr bil så missa inte att köra upp till Petra, byn ovanför Petri. Där har man en fantastisk utsikt och får mycket god mat. I anslutning till parkeringen låg det två tavernor efter varandra. Vi åt på den som låg längst bort. Bland annat var deras squash-paj supergod. Vi var inne i köket och tittade i kastrullerna och kunde bara beklaga att vi inte var hungrigare än vi var. Sigri är också väl värt ett besök. En mycket charmig by. Har du läst Ett nytt liv vid vägens ände så blir behållningen möjligtvis ännu större.

Monica

Carina
2009-08-15, 20:45
Om ni hyr bil så missa inte att köra upp till Petra, byn ovanför Petri. Där har man en fantastisk utsikt och får mycket god mat. Monica

Monica du menar tvärtom Petri ligger ovanför Petra. Vi har också planerat in en lunch i Petri lika som vi gjort föregående två år.
Jag kan också tipsa om Skala Sykaminia som är en väldigt trevlig by, pasar också bra för en lunchtur.

Vi åker också den 27 aug, det är ju alldeles snart!

Carina

Mysofix
2009-08-15, 22:44
Monica du menar tvärtom Petri ligger ovanför Petra.

Carina

Så klart, fel av mig.

Monica