Logga in

Visa fullständig version : Mest udda att ta med sig på resa? :-)

Hellen
2009-07-31, 09:08
På Kalimeraträffen på Naxos kom frågan om packning upp...., Vad är det mest udda- tror du som du släpar med dig på semestern till Grekland?
Jag trodde vår mackgrill var udda, men nja- det finns nog många som packar ner mycket roliga saker.
Vill du dela med dig?
// Helén

Lovis
2009-07-31, 09:58
Haha, vilket kul inlägg! flabb_flab
I packningen till Parga, med avresa imorgon, har jag ett självuppblåsande liggunderlag. Vi ska alltså inte åka på båtluff och sova på stränderna. Min förhoppning är istället att det ska mjuka upp de grekiska spånplattesängarna på mitt lilla enkla lägenhetshotell. Ang_elx Tar en jävla plats, men det kan det vara värt om det funkar. Så håll tummarna!
Ganska udda sak att välja att släpa med sig va...:D

Ann

MonkanS
2009-07-31, 09:59
Jag vet inte om det är direkt udda förmål som jag tänker packa ner i år. Men lilla frappévispen åker ner i packningen så vi enkelt kan göra vår egen frappé att avnjuta på balkongen i Platanias när vi åker ner nu i slutet av augusti.. ;)

Däremot tänker jag för en gångs skull lämna lilla resestrykjärnet hemma. Har inte haft användning för det de sista gångerna.. :D

nilam
2009-07-31, 10:02
Mina vänner tycker att allt jag packar är onödigt...de har tex hemskt roligt av min resevattenkokare vilket jag inte kan förstå eftersom den är oumbärlig;)Annars har jag med vinglas och likörglas...och egen kudde när plats finns över i resväskan.
Nej jag har nog inget jätteudda :rolleyes:

Malin

Riitta
2009-07-31, 10:25
Jag brukar ta med mig en golvskurtrasa:rolleyes: Alla vet ju hur mycket vatten det flyter på dom flesta badrumsgolv i Grekland:) man kan ju förstås ha en skrapa i stället, men av gammal vana släpar jag med mig trasan:rolleyes:
När jag och Karin var i Aten höll hon på och skratta på sig när jag plockade fram min trasa:D Men den är väldigt bra och ha:D

Riittabye_bye

kimmen
2009-07-31, 10:50
...de har tex hemskt roligt av min resevattenkokare vilket jag inte kan förstå eftersom den är oumbärligEn doppvärmare gör samma jobb men tar mycket mindre plats i ryggsäcken.:)

Annars har jag med vinglas och likörglas...och egen kudde när plats finns över i resväskan. Nej jag har nog inget jätteudda Oj, det tycker jag är jätteudda...:eek:

/kimmen

nilam
2009-07-31, 10:58
En doppvärmare gör samma jobb men tar mycket mindre plats i ryggsäcken.:)

/kimmen

Men jag har en STOOOR resväska och behöver inte spara plats :rolleyes::cool:

Malin

Lovis
2009-07-31, 10:59
Riitta... Där visar sig en vänlig själ! De flesta av oss använder nog lite skamset hotellets handdukar... :-)
Ann

clarafina
2009-07-31, 11:01
[quote=MonkanS;175574]Jag vet inte om det är direkt udda förmål som jag tänker packa ner i år. Men lilla frappévispen åker ner i packningen så vi enkelt kan göra vår egen frappé att avnjuta på balkongen i Platanias när vi åker ner nu i slutet av augusti.. ;)

Älskar Frappe och då särskilt spetsad med lite baileys...så jag undrar vad en frappevisp är? och var köper man den? det ska va en särskild sort kaffe till frappe ? har du ett bra recept? många frågor blir det:rolleyes:
mvh clarafina

clarafina
2009-07-31, 11:06
måste tillägga att jag inte har ngt särskillt udda i packningen ,,det som brukar väcka uppmärksamhet är mängden:confused:, men det ska vi råda bot på i år_B-anana_B-anana_B-anana_B-anana
/ / / /
clara jesper jag magnus glada greklandsälskare

Mimmi
2009-07-31, 11:25
Udda vet jag inte...men en doppvärmare+stor plastmugg att värma vattnet i, varsin stor vacker mugg, termometer, salt+egen kryddblandning, kniv+sked. Alltid bra att ha!
/Mimmi

Eva L
2009-07-31, 12:14
Tar inte med mig några udda saker alls om inte mitt kära gröna te med citron och ingefära räknas dit. Köper ofta bergste på plats men det är inte alltid det finns. Hushållsapparater av allehanda slag, kortvågssändare samt andra mer eller mindre udda ting som folk packar ner tar jag inte med.;)

Kryddor och salt från Sverige när det finns underbara i Grekland nej tack :confused:

Kudde lockar lite men tar för stor plats. Vid ett tillfälle har jag dock på plats inhandlat en mjuk skön kudde eftersom hotellets var enorm och antagligen gjord av tegel.

Eva

Kalimera
2009-07-31, 12:52
Vi åker aldrig utan vår uppblåsbara tvättmaskin. :)

http://www.kalimera.se/grekland/bilder/tvatt.jpg

karinafp
2009-07-31, 13:18
En hel del, skulle jag vilja säga... först och främst åker jag aldrig någonstans utan mina Helly Hansen-sockor. :D Jag har neuropati i fötterna, vilket gör att de alltid känns kalla, och utan mina kära sockor kan jag inte sova.

Sen tar jag med mig min speciella rese-nackkudde, som kan rullas ihop till en smidig liten rulle och inte tar stor plats i väskan. Utan den får jag ont i nacken när jag sover, så den är också nödvändig.

Stora vattenkokaren ska med, förstås, till kaffe, te och dotterns morgonchoklad, och så tar vi med oss den lilla radio/CD/mp3-spelaren med högtalare, vilken vi köpte på Karpathos en gång när jag hade inhandlat ett större antal skivor och inte ville vänta tills jag kom hem med att lyssna på dem. ;)

Dessutom brukar vi packa ned en diskborste, en förskärare och en skärbräda, så klarar vi frukostarna galant. flabb_flab

(Ja, jag har en STOR resväska... Ang_elx)

Karin
som alltid längtar ner

MonkanS
2009-07-31, 13:22
Älskar Frappe och då särskilt spetsad med lite baileys...så jag undrar vad en frappevisp är? och var köper man den? det ska va en särskild sort kaffe till frappe ? har du ett bra recept? många frågor blir det:rolleyes:
mvh clarafina

Bild på min frappévisp (batteridriven mjölkskummare).http://lh4.ggpht.com/_KHyNjNGgeIw/SnLdoX5oNPI/AAAAAAAAAUM/2mek15yYaIU/s128/frappevisp.jpg

Jag gör så här:
Tag ett ganska högt glas, fyll med ca 3-4 cm kallt vatten. Häll i Nescafé efter önskad styrka (jag tar två rågade teskedar), skumma upp detta med en mjölkskummare (liten batteridriven frappévisp). Häll på mjölk efter behag plus lite socker. Full på med vatten nästan ända upp. Sätt i ett sugrör och vispa runt några varv med det så att mjölken och sockret blandas lite med resten. Jag brukar ibland även toppa med lite vaniljglass.
Drick och njut !!!!!!!!
Kaffet jag använder mig av är Nescafé red cup, i röd påse. Det skummar sig jättelätt och ger god smak. Nästan som på riktigt.. :)

//Monica S

Riitta
2009-07-31, 14:07
Jaså.är man vänlig om man tar med en skurtrasa:eek::D
Tycker inte om och plaska på våta badrumsgolv och har inte haft en tanke på och torka med handukarnaAng_elx Vad skall jag d torka mig själv med:eek::D

Karin, vilken tur att du inte drog allt det där till Aten;)
En del av det känner jag ju igen förstås:D

Riittabye_bye

Mimmi
2009-07-31, 14:12
Kryddor och salt från Sverige när det finns underbara i Grekland nej tack :confused:

Eva[/QUOTE]

Jag tycker det är väldigt praktiskt att blanda ihop en kryddblandning av de kryddor jag mest använder. Ibland är det superskönt att göra lite mat "hemma" när man är på lång resa. Känns onödigt att köpa vanliga kryddor i Grekland i stora förpackningar. Sen är det en helt annan sak att kappsäcken är full av olika örtkryddor mm. när jag reser hem.
/Mimmi

Despinaa
2009-07-31, 14:16
Jag måste alltid ha med mig en osthyvel och en potatisskalare när jag åker ner till Grekland :)

karinafp
2009-07-31, 14:24
Karin, vilken tur att du inte drog allt det där till Aten;)
En del av det känner jag ju igen förstås:D

Haha, men i Aten behöver jag ju inte fixa frukosten själv! flabb_flab

Karin
som alltid längtar ner

Lovis
2009-07-31, 14:30
Jag måste alltid ha med mig en osthyvel och en potatisskalare när jag åker ner till Grekland :)

Är man avslöjad som "tant" när man inte tycker att det är udda alls utan en given del av packningen :D

Ann

Admirala
2009-07-31, 14:54
Jeg tror ikke jeg har noe underlige ting med meg, det aller meste kan jo kjøpes i Hellas, og kan det ikke det, finner jeg en annen løsning når jeg er på plass. Men hvis det er rart å ha med høyhælte sko og fine kjoler, så bør jeg vel nevne at det alltid er med i kofferten, samt noen smykker og lekre belter.

Riitta
2009-07-31, 15:00
Janne, den där uppblåstbara tvättmaskinen är fräck:) Skulle kunna tänka mig och släpa på en sådan:)

Riittabye_bye

Siri A
2009-07-31, 16:25
Osthyvel, värmeljus + små ljuslyktor. Och kanelbullar Ang_elx:D

Lissi
2009-07-31, 17:53
OJ, till Grekland tar vi inget extra med oss...men det beror kanske på att vi minimerat bagaget till handbagage. Bara Yatzispelet är med så är vi nöjda, liksom div korsordstidningar och böcker...Men nästa år vete katten om ändå inte en osthyvel och en uppblåsbar spikmatta åker med...men om det är udda vete katten:confused:

Kul tråd Hellen!!!

Lissi

ps...Vilken toppengrej Janne med tvätteriet! En sån skulle jag kunna tänka mig. Jag blir vansinnig på grekiska proppar som inte håller vattnet kvar i hon!

Gita
2009-07-31, 20:54
Hmm... tänker efter... några av era "konstiga" saker har vi med oss, men vad har vi mer? Jo, en mjuk kylväska med kylklampar som vi använder varje dag på stranden, för dricka och för hemlagad (av mig) fetasallad. På nedresan är den packad med svensk rökt skinka samt torkat renkött (för eget bruk och som gåva till folk vi möter).

Ute/innetermometer med max/min-funktion. Nymalen svartpeppar. Gamla finska veckotidningar. Uppblåsbar liten kudde till strandstolen, mycket fiffig! :D

Vinglastipset var inte dumt alls! Det måste jag fundera på... i år tänkte jag på allvar att jag borde ta med mig en liten vas, eftersom jag plockar blommor varje dag, för att ha på balkongen och på bordet, men jag kämpade emot. Jag använde mig av dricksglas på plats.

Det jag saknar varje år är äggkoppar! Jag tillverkar sådana av äggkartonger eller använder en kapsyl, men jag är inte riktigt nöjd med detta...

Och så saknar jag skålar och burkar, till nötter, oliver, feta etc. Då tar jag fram min medhavda vassa sax och tillverkar skålar av vattenflaskor, drickaflaskor etc. Fint blir det! flabb_flab Och jag känner mig så nöjd! ;)

ricky
2009-07-31, 21:15
Inser nu att vi icke är avvikande på något sätt;)
Iofs tog vi med en liten portabel resefläkt i somras, men den var grymt effektiv. Går på batteri och är i storlek med en liten mobiltelefon.
T.o.m. grekerna var impade flabb_flab
...sedan så tar vi alltid med sambons resemadrass, men den är verkligen viktig för henne!

eva_bbe
2009-07-31, 21:31
Min senaste favorit är en liten smidig ledad batteridriven boklampa som jag alltid tar med mig på resa.
Jag kan sitta och läsa var som helst , och är inte beroende av om läsbelysningen är bra eller dålig där jag vill sitta och läsa.
eva

hasa
2009-07-31, 21:54
Jag brukar ta med mig en "brassestol" under armen. Klarar inte av att ligga några längre stunder på en filt på stranden, sitter hellre i skuggan och läser. :cool:

Janérik
2009-07-31, 22:51
en liten portabel resefläkt i somras, men den var grymt effektiv. Går på batteri och är i storlek med en liten mobiltelefon.

En sådan var jag faktiskt runt och sökte innan vi åkte men hittade ingen. Planen var att jag skulle montera fast den på barnvagnen för att få lite ventilation för den lilla.
Några lite udda grejer har jag väl med mej också, nytt för i år var batteridriven belysning för barnvagnen, hade varit jätteanvändbart om vi hade gjort lite utflykter på kvällarna men nu blev det inte använt många gånger.
Jag brukar alltid ha en grenkontakt till eluttaget, i år körde jag med en som hade 4 eurokontakter, då fick alla laddare hänga kvar i den då vi flyttade så hittades alla på en gång.
Då det gäller vattenvärmare så hade vi i år prioriterat bort det då vi alltid fått en sådan på rummet de senaste åren. Nu skulle vi värma vatten för mjölkersättning hela tiden och hade ingen värmare, det fanns inte på något ställe där vi bodde men på Naxos tog de faktiskt fram en ny då vi frågade efter en.

Mvh Janérik

nilam
2009-07-31, 23:14
Vinglastipset var inte dumt alls! Det måste jag fundera på...
Det jag saknar varje år är äggkoppar! Jag tillverkar sådana av äggkartonger eller använder en kapsyl, men jag är inte riktigt nöjd med detta...

Vinglas och likörglas har jag köpt i hårdplast och likörglasen funkar utmärkt som äggkoppar också :D:)

Malin

Stina
2009-08-01, 01:14
Jag har alltid med mig värmeljus och någon liten ljuslykta.
Första förband, plåster, olika värktabletter och lite annan bra och ha medicin som allergitabletter har jag också alltid med mig.

//Stinabye_bye

Siri A
2009-08-01, 13:44
Jo, en mjuk kylväska med kylklamparKylväska har vi också med oss! Men inga kylklampar. Har fortfarande inte hamnat på ett pensionat med fungerande frysfack. I alla fall inte tillräckligt kallt för att vattnet ska frysa. :D;)

Peter
2009-08-01, 16:45
Iofs tog vi med en liten portabel resefläkt i somras, men den var grymt effektiv. Går på batteri och är i storlek med en liten mobiltelefon.

Och den heter och finns var? Måste-ha-pryl... :p Ska in till Mö nästa vecka... flabb_flab

Evas läslampa är också en rätt bra grej generellt när man är ute och reser. Jag skulle också vilja ha en Brassestol som Hasa. Men de tar ju sådan plats. Jag ska köpa en och se om jag kan konvertera den till "monterbar". :D Borde inte vara omöjligt för en händig karl.... Ang_elx

Ljushållare gör jag av en avskuren vattenflaska med lite sand i botten så den inte flyttar på sig när det blåser. Plasten kan smälta lite i kanterna men den brinner inte.

Vattenkokare har jag haft med i många år. Och separata muggar. Men i fjol hittade jag en superliten kokare med två muggar som förvaras inuti kokaren! Perfekt. En mugg för Kaffe och en för... Ang_elx Så sparade jag lite plats igen. Köpte den på SAS-planet hem från Santo!

Det lite udda jag har med nu är två plastkilar och en dörrstopp. Kilarna är sådana räfflade man använder när man lägger golv eller sätter dörrar. Mycket användbara om man tex vill skapa drag genom rummet genom att spärra dörren (och samtidigt se till att huskatten kan komma in och få sitt skrovmål), få bordet eller stolen att sluta vippa, spärra eller få fönster att sluta slå när det blåser mm. Samma sak med dörrstoppen. Det är en tunn plastskiva med en räfflad "klump" på varje sida. Man böjer ner den och trycker in den under dörren och den rör sig garanterat inte åt något håll. Finns i barnvagnsaffärer. (Det var första och enda gången jag kommer att besöka en sådan. Snacka om Katt bland Hermelinerna... Ang_elx)

Annars fungerar min gamla packlista rätt bra fortfarande... __D

karinafp
2009-08-01, 16:53
en mjuk kylväska med kylklampar

Johotack, det har jag också alltid haft med mig när jag har rest, för att hålla insulinet kallt. Men den kylklampen snodde man på Arlanda sist jag åkte över till Kanada! Den innehöll ju vätska, gubevars... __D

Karin
som alltid längtar ner

Celbe
2009-08-01, 21:49
Tja, det mest udda i våra ryggisar är väl att jag envisas med att ta med mitt Casall träningsgummiband. Tar inte så stor plats och väger knappast något, men nu på senaste luffen använde jag det väl en eller två gånger när det dåliga samvetet av någon anledning slog till;).

Annars har vi ett par "måste-saker" också:). Sambon har ett par urtvättade gröna Nike-shorts från slutet av 80-talet som är obligatoriska vid "after-beach" på balkongen. Helst ska de kombineras med en lika urtvättad tröja från Hard Rock Café i Boston. Så när ni ser en person dressad på detta sätt så vet ni vem det är;)!

Jag för min del har alltid med en sarong som jag köpte på Folegandros 1997. Den har jag som huvudkudde på stranden, sveper den kring benen eller rygg/armar inomhus på färjorna när AC:n är kall eller sitter på den ute på däck när bänken är stenhård. Den har varit mycket i solen och är tvättad massor av gånger men har ändå hållit färgen. Trodde att jag blivit av med den när vi var på Malta 2004 på kurs, men den hade hamnat under ett sängöverkast!

Celbe

Mikke
2009-08-02, 02:14
....tja,vet inte riktigt om detta gäller här, men en gång kom jag till Rhodos flygplats med bl.a ett par liter rå linolja,10 st fällknivar,10 brynen och 3000 vykort i ryggan......
Då blev jag vänligen ombedd att stiga åt sidan efter genomlysningen, men så vare nån som kände igen mej som den där svensken som ofta åker till Karpathos, så det ordnade sej omsider.....:D

Netwolf
2009-08-02, 07:43
Senaste resan så var vi inte lika effektiva vad gäller packningen. Jag hade lyckats att få med mig en slipshållare, men frun var värre. Hon hade packat ned rikskupongerna!
Stor nytta vi hade av dessa ting :D

/Netwolf

Lissi
2009-08-02, 09:21
I min spikmatta ligger en skumgummiplatta, som man lätt kan ta ur när man ska tvätta mattan eller resa. Det funkar bra att vika en frottehanduk och lägga under i stället.
.

:D:D Ha ha, så är det ju på min shaktimatta men tror Du jag tänkt på att man bara behöver ta med sig "spikarna"? ;) Nu sparade du pengar åt mig.

Lissi

kize
2009-08-02, 10:01
Ja, Helen detta ämne hade vi mycket roligt kring på vår Kalimeraträff. Jag skrattade så tårarna rann och fler med mig.
Det mest udda jag hade i bagaget var nog det samma som Ricky redan skrivit i denna tråd, dvs en liten handfläkt. Den fick jag av min dotter inför resan, inköpt för 10 kr på Claes Olsson.
Som sagt så blev grekrena riktigt imponerade när den kom fram och det gjorde den med jämna mellanrum, speciellt vindstilla kvällar och på bussen.
Kunde ha sålt hur många som helst där nere, så inför nästa år skall jag "ladda" med flera sådana som gåvor.

Det vi skrattade mest åt har ännu inte dykt upp här, skall bli kul att se om det kommer!!!!

Kicki

ricky
2009-08-02, 10:22
Många är tydligen intresserade av den portabla minifläkten!?

...jo, den fungerar:)

Företaget som säljer ska verkligen ha en eloge också!

De hade/har tre olika modeller. Jag beställde en som kunde spruta lite vatten samtidigt som den fläktade. Jag fick fel fläkt levererad. Jag ringde företaget som skickade rätt fläkt direkt, och sade att jag kunde behålla den första fläkten. När väl den rätta fläkten kom så gick den i sönder direkt samt att den läckte vatten. Jag ringde åter till företaget, och de sade att de hade en annan fläkt som var bättre (det är denna fläkt jag rekommenderar) Eftersom det hade varit strul så skickade de fläkt nr 3 till mig....Jag slapp betala för alla fläktarnaklapp_klapklapp_klap Så det företaget rekommenderar jag verkligen.

Fläkten är i storlek med en liten mobiltelefon!

Fläkten kostar 99:- Handla för mer än 100:- och det är gratis leverans!

Fläkten ni ska köpa har tre mjuka fläktblad och den är rörlig/hopfällbar.
Man kan hålla den i handen, ställa den på bordet eller hänga de runt halsen och vinkla den mot huvudet.

Är ni intresserade så googla: Fläkt för resan - The Cooler

malou
2009-08-02, 11:33

Hvor i all verden er den kjøpt? Den må da være perfekt for trette føtter...en slik vil jeg gjerne ha, om den ikke veier for mye.

Siri A
2009-08-02, 11:37
Hvor i all verden er den kjøpt?Jag tror den är köpt på designtorget. Har sett en nästan identisk där, men den var vit:D;) Dumt nog köpte vi ingen.

Elisabet
2009-08-02, 11:59
Den må da være perfekt for trette føtter
Det ÄR väl egentligen ett uppblåsbart fotbad och inte en tvättmaskin! (http://www.bosign.se/shop/product.lasso?id=217935) flabb_flab

Mollybus
2009-08-02, 15:25
Så många bra och (o)nödiga saker ni alla har med er. Om jag skulle packa ner allt det jag tycker verkar bra här så skulle min ryggsäck nog bli jättetung. Så det gäller att prioritera.;):)

Min mest udda saker som alltid är med mig även på resor så är det nog min ametist och minst ett tigeröga. Dessa ligger i myntfacket i min plånbok/ reseplånbok. Inte ett dugg praktiska eller användbara.:o

malou
2009-08-02, 20:28
Det ÄR väl egentligen ett uppblåsbart fotbad och inte en tvättmaskin! (http://www.bosign.se/shop/product.lasso?id=217935) flabb_flab

Takk, Elisabeth! Ikke merkelig at googlingen ikke førte til resultat, tenk så er dette i realiteten et oppblåsbart fotbad. Takk for lenken! Slett ikke 'udda', dette behøves selv om det absolutt ikke finnes høyhælte sko i bagasjen (det var før i tiden, i yngre dager rettere sagt). 'Ispigger' sier forøvrig min venninne at stiletthæler fungerer absolutt bra som. Men det er vel stort sett ikke aktuelt i Hellas.

På late kvelder, når jeg ombestemmer meg og ikke gidder å innta middagen på taverna og blir sittende med en god bok og vin på balkongen etter en dusj, da er denne vaskemaskinen/fotbadet perfekt! Etter først kanskje å ha spist litt selvkokt pasta, enkelt og raskt - med tomat, hvitløk, pesto og/eller parmesan. Pesto og parmesan er vel ikke 'udda' å ta med..:D

Moa
2009-08-02, 20:59
Vinglas och likörglas har jag köpt i hårdplast och likörglasen funkar utmärkt som äggkoppar också :D:)

Malin

Bra tips med likörglasen som äggkopp. Det skall vill införskaffa till nästa resa. Plastvinglas har vi redan som får följa med. Lika så måste den lilla vattenkokaren följa med. I den kokas äggen till frukosten som hinner bli klar under besöket hos bagaren. Under tiden frukosten dukas fram kokas tevattnet i kokaren.

Det mest udda vi har tagit med oss är en elektrisk bordsfläkt. Som vi packade i ryggsäcken!! Resan gick till Korfu/Paxos och det skulle vara värnebölja i Grekland. Det regnade (juli) på Paxos och det slutade med att jag fick köpa en varm tröja. Aldrig mera..... släpa på något dyligt..
Bättre med Claes Olssons lilla batteridrivna fläkt.

En sak till som inte tar någon plats, en plastosthyvel, den har blivit oumbärlig som vattenkokaren!

/Britt-Marie/

Eva64
2009-08-02, 21:30
Rikskupongerna är klart bäst!!flabb_flab

Hellen
2009-08-03, 08:27
Rikskupongerna är klart bäst!!flabb_flab

Ja den var bra, bara att komma på tanken att man haft med dem flabb_flab
Fast säkert inte helt ovanligt, rensar man inte plånboken innan man åker, då har man med sig mycket, i Grekland, oanvändbart flabb_flab

// Helén som ser att många grejer som jag ser som självklara upplevs som udda av andra, vilken tur att man får packa själv ;)flabb_flab !

Kalimera
2009-08-03, 09:07
om den ikke veier for mye.Den väger inte mycket, och den tar lite plats.

Kalimera
2009-08-03, 09:09
Jag tillverkar sådana av äggkartonger eller använder en kapsyl, men jag är inte riktigt nöjd med detta...Använder korken till vattenflaskan som äggkopp, funkar hur bra som helst. Vattenflaskan kan för övrigt användas till mycket... (http://www.kalimera.se/grekland/vatten.html)

Gita
2009-08-03, 10:15
Semesterförlängare var bäst! Särskilt idag, första dagen efter semestern. Skall kanske testa i matsalen om en liten stund - får jag mer semester då? :D

Kalimera
2009-08-03, 10:25
Semesterförlängare var bäst! Särskilt idag, första dagen efter semestern. Skall kanske testa i matsalen om en liten stund - får jag mer semester då?Om jag vore din chef skulle du få det. flabb_flab

Lissi
2009-08-03, 10:39
Semesterförlängare var bäst! Särskilt idag, första dagen efter semestern. Skall kanske testa i matsalen om en liten stund - får jag mer semester då? :D

..semesterförlängare???? Har jag missat något fast jag läst tråden noga...:confused:
Jag vill nämligen ha en sån nu då semestern är på sista versen!

Lissi

Hellen
2009-08-03, 10:43
..semesterförlängare???? Har jag missat något fast jag läst tråden noga...:confused:
Jag vill nämligen ha en sån nu då semestern är på sista versen!

Lissi

Du har missat "vad man kan göra med en vattenflaska", länken som Janne la in här ovan.
// Helén

Lissi
2009-08-03, 11:13
AJ!! Det kom så mycket annonser efter första delen så jag trodde tråden om vattenflaskorna var slut;)
Ja det sista tricket skulle man alltså gjort på torget i Karystos sista kvällen då det var massor av familjer där och njöt.....fast då hade vi väl sen fått byta semesteravslutningsort.....Ang_elx

Lissi - som just ser att euron står i 10.34, bara en krona kvar till förra årets sommarnivå.

kirtor
2009-08-03, 12:40

Holder det ikke med en universalpropp da?

Kalimera
2009-08-03, 12:43
Holder det ikke med en universalpropp da?Inte alltid. Extra plus för att den är bärbar, man kan tvätta på balkongen och se solnedgången samtidigt. :)

kirtor
2009-08-04, 09:19
Inte alltid. Extra plus för att den är bärbar, man kan tvätta på balkongen och se solnedgången samtidigt. :)

Å da så!?!?!?!?

Klick
2009-08-04, 12:06
Många roliga saker att läsa... Jag inser att jag inte är värst... Jag tänker på rikskupongerna och kanelbulle:D

Vi hade med oss följande: Pressbryggare (användes varje dag och gott va det), brödrost (även denna flitigt använd, inköpt för 100 kr på Jula i Hyllinge så Dimitri är en brödrost rikare:D, te-påsar och cappuccinopåsar (vilket visade sig vara väldigt onödigt eftersom vi bara drack det en gång), plastvinglasen som tipsades av Nilam (hade dock inte behövts eftersom det visade sig att det redan fanns i lägenheten så vår norska granne som outrligt fick hålla till godo med dricksglas till sitt rosévin fick våra). Emellertid fanns det korkskruvsöppnare (dock inte hos grannen) samt en tratt i lägenheten. Denna tratt skulle jag sakna om den inte fanns.
Vi hade med oss flaskkylare som höll vattenflaskorna kalla lite längre (inte gott att dricka vatten som blivit uppvärmda i solen). Flaskkylaren köptes på 7-eleven i Köpenhamn. Dessa kommer att användas till nästa år men det skall tilläggas att dessa flaskkylare inte rymmer de grekiska småflaskorna utan formen på flaskan måste vara typ ramlösa-flaska.

Arne
2009-08-04, 14:42
Har nogsamt läst och begrundat medhavda udda utensilier.

Får jag då kanske drista mig att komplettera med våra udda prylar...

Servetter
Kopparantenn
Kortvågsradio
Digital termometer
Diskpropp av universalmodell
Istärningspåsar
Korkskruv
Piprensare
Disktrasa
Eltejp
Gängtejp
Torkat renkött
Buntremmar
Reseaskkopp
Snapsextrakt, Angostura och Dansk akvavit
Plastkil för altandörr och vippande tavernabord
Leatherman universalverktyg
En rulle galvaniserad järntråd

Allt ovan uppräknat ingår alltid i packningen vid varje resa till Övärlden

Arne

Lissi
2009-08-04, 14:44
Arne, Du vinner!!!!klapp_klapklapp_klap

Hellen
2009-08-04, 14:46
Arne, Du vinner!!!!klapp_klapklapp_klap

Jasså- var det en tävling :eek::D
// Helén

Lissi
2009-08-04, 14:48
Jasså- var det en tävling :eek::D
// Helén
Så klart inte, det var ju Du som startade tråden, det var bara en hälsning till Arne att han har udda grejor, men säkert väldigt utprovade!

Lissi

Hellen
2009-08-04, 14:51
Så klart inte, det var ju Du som startade tråden, det var bara en hälsning till Arne att han har udda grejor, men säkert väldigt utprovade!

Lissi

Det är lugnt, jag förstod hur du menade
// Helén bye_bye

kimmen
2009-08-04, 17:56
På semestern vill jag inte ha det precis som hemma och ta med halva bohaget.
Så förutom kläder & hygienartiklar, har jag bara med doppvärmare, mugg, en bit snöre och några klädnypor. Fler prylar än så får dessutom inte plats i min ryggsäck...:)

/kimmen

Elisabet
2009-08-04, 19:11
Udda vet jag inte om den är, men PRAKTISK, överdörrhängaren som jag tar med nästan överallt:

http://s15.photobucket.com/albums/a394/KebneKajsa/sakroken.jpg

Lissi
2009-08-04, 19:23
Men jisses vilka saker ni tar med er!:D
Är det bara vi som reser med endast handbagage nuförtiden??? Eller lyckas ni få ner alla pryttlar i ett sånt? I så fall är ni duktigaklapp_klap

Jättekul läsning!

Lissi

MonkanS
2009-08-04, 20:45
Har nogsamt läst och begrundat medhavda udda utensilier.

Får jag då kanske drista mig att komplettera med våra udda prylar...

Servetter
Kopparantenn
Kortvågsradio
Digital termometer
Diskpropp av universalmodell
Istärningspåsar
Korkskruv
Piprensare
Disktrasa
Eltejp
Gängtejp
Torkat renkött
Buntremmar
Reseaskkopp
Snapsextrakt, Angostura och Dansk akvavit
Plastkil för altandörr och vippande tavernabord
Leatherman universalverktyg
En rulle galvaniserad järntråd

Allt ovan uppräknat ingår alltid i packningen vid varje resa till Övärlden

Arne
Det var många grejer minsann. Av detta har jag med istärningspåsar (måste ha is i ouzon), korkskruv/flasköppnare, disktrasa, fällkniv (som är min svampkniv just nu), digital termometer har min manliga halva med sig.

Men snapsextrakt nere på Kreta??? Det förstår jag inte riktigt.. :eek:

Hellen
2009-08-04, 21:09
Men jisses vilka saker ni tar med er!:D
Är det bara vi som reser med endast handbagage nuförtiden???
Lissi

Det får väl bli en ny tråd Lissi :D
// Helén - som inte gillar att bli av med mitt bagage

Hellen
2009-08-04, 21:15
Udda vet jag inte om den är, men PRAKTISK, överdörrhängaren som jag tar med nästan överallt:

När jag startade tråden så tänkte jag och gör fortfarande på sådant som kanske inte ligger i var mans packning, skulle tro att din praktiska överdörrhängare räknas till de mer "udda". Siris kanelbullar tror jag spelar i en egen division :D
Betr. Arnes lista så är det jättemånga bra att ha grejer på den som jag vet att många lägger ner. Fast kopparantenn, skulle inte tro det, men vet naturligtvis inte.
// Helén

MonkanS
2009-08-04, 21:17
Det får väl bli en ny tråd Lissi :D
// Helén - som inte gillar att bli av med mitt bagage
Bara handbagage blir för lite för min del. Får inte plats med allt då ju.. :rolleyes:
Och jag vill ha lite grejer med mig hem också. Litar på att det inte försvinner helt enkelt.

Elisabet
2009-08-05, 08:09
Vill bara påpeka att överdörrhängaren bara väger några gram och i princip inte tar nån plats alls! Den ryms i vilket handbagage som helst, den liksom glider in bland kläderna.

Sedan jag kom på att börja ta den med har mitt resande revolutionerats. Nåja, nästan i alla fall flabb_flab Jag har ALLTID en krok nära mig att hänga kläder, handduk, kamera, påsar eller vad det nu kan vara som är praktiskt att inte bara ha i en hög på väskan.

Klick
2009-08-05, 08:09
Kom på att jag måste komplettera med sittunderlag (sittdynor) eftersom det är inte skönt att sitta på plaststolar på altanen/balkongen. Vi hade även med en rulle torky med tillhörande fodral (inköpt på Maxi för ca 30 sek);)

Eva L
2009-08-05, 08:38
Börjar så smått inse, efter att ha läst alla roliga inlägg, att jag även vid resor till Grekland är ganska minimalistisk. Behöver inte längre fundera över om fina shampot, wetextrasan, tesilen och diskhandduken tillhör kategorin överflödiga prylar vid resor. Hur stora väskor har ni som reser med sittdynor egentligen med er? ;)

Överväger faktiskt att ta med hårt gott bröd från Pyramidbageriet som är så härligt att bryta ner i den grekiska yoghurten.

Eva

jeabys
2009-08-05, 09:47
Jag brukar försöka hålla nere på packningen, men det som alltid åker med är Wettex trasa och klädnypor :). Det som alltid tar plats är alla svenska varor vi tar med oss till våra grekiska vänner, i år är det Kalles kaviar, Makrill i tomatsås på tub, mjukost med renkött och pepparrot, västerbottenost, greveost, tunnbröd och ölkorv! Men det blir ju lättare på hemvägen :)
/Jeanette

karinafp
2009-08-05, 10:27
det blir ju lättare på hemvägen :)

HUR bär du dig åt med det??? Ang_elxflabb_flab;)

Karin
som alltid längtar ner

Klick
2009-08-05, 11:43
Hur stora väskor har ni som reser med sittdynor egentligen med er? ;)
Eva

Sittdynorna tar ingen plats....;) Mina drygt 12 böcker tog desto mer plats:D. Dynan var ju endast 2 cm tjock! Tänker faktiskt köpa nya (när det nu är billigt som t e x Jysk eller hemtex);)

By the way, vad är en doppvärmare?:o

K

Hellen
2009-08-05, 11:58

En pryl som vi alltid släpade med oss innan vi konstaterat att det alltid finns tillgång till vattenkokare på de ställen där vi bor.:D

En sådan här är det: http://sv.wikipedia.org/wiki/Doppv%C3%A4rmare

jeabys
2009-08-05, 12:10
HUR bär du dig åt med det??? Ang_elxflabb_flab;)

Karin
som alltid längtar ner

Maten är ju till våra vänner, sedan brukar jag slänga lite strand outfits, såsom bikinis, strandklänningar etc. Dom blir ju ganska slitna i solen. Detta för att få plats med Olivoljan och oliverna från våra vänners odlingar (i år är det väl dags för skiathos egen olja tror jag)

jeabys
2009-08-05, 12:25
Sittdynorna tar ingen plats....;) Mina drygt 12 böcker tog desto mer plats:D. Dynan var ju endast 2 cm tjock! Tänker faktiskt köpa nya (när det nu är billigt som t e x Jysk eller hemtex);)

K

Skojar du, 12 böcker!!! Hinner du läsa så många på 1-2 veckors semester? Imponerande! Jag tar 1 med mig.

/jeanette

Eva L
2009-08-05, 12:28
Jag tar också med många böcker när jag reser ensam brukar läsa 8-10 på två veckor. Läser på balkongen, bussen, stranden och på tavernan. Har jag sällskap på resan blir det betydligt färre böcker.

Eva

jeabys
2009-08-05, 12:29
Jag tar också med många böcker när jag reser ensam brukar läsa 8-10 på två veckor. Läser på balkongen, bussen, stranden och på tavernan. Har jag sällskap på resan blir det betydligt färre böcker.

Eva

Som sagt, imponerande. Kanske blir det 2 den här gången för mig.

/jeanette

Thomas P
2009-08-05, 15:52
Tips tlll er som brukar vilja ta med EGEN kudde.
IKEA har bra kuddar som är "vakumpackade". Väger inget och tar ingen plats!

Thomas

fyrtiosexan
2009-08-08, 12:21
[quote=MonkanS;175574]Jag vet inte om det är direkt udda förmål som jag tänker packa ner i år. Men lilla frappévispen åker ner i packningen så vi enkelt kan göra vår egen frappé att avnjuta på balkongen i Platanias när vi åker ner nu i slutet av augusti.. ;)

mvh clarafina
ja det finns speciella frappe vispar, du kan ibland hitta dom på en super market om du har tur, men kanske inte turisternas utan där grekerna går. eller aldeles säkert på en el affär. Nescafe classic är den absolut godaste att göra frappe på. Stoppa ner några eller någon sked kaffe beroende på hur starkt du vill ha. socker tillsammans om du vill ha det. sen sätter du bara några droppar vatten, jätte lite, och vispar tills du har ett ganska hårt skumm, sen isbitar och vatten sätt i ett sugrör och rör om. sen mjölk om du vill.

Gita
2009-08-08, 13:16
Elisabet, var har du skaffat denna dörröverhängare ifrån? Det är en grej som jag saknade mycket i år, inga krokar för handdukar, inga krokar alls - vilket innebär att kläder och handdukar låg överallt...

Elisabet
2009-08-08, 15:08
Elisabet, var har du skaffat denna dörröverhängare ifrån? Det är en grej som jag saknade mycket i år, inga krokar för handdukar, inga krokar alls - vilket innebär att kläder och handdukar låg överallt...Just den här modellen köpte jag på DollarStore (för 10 kr!). Dessvärre är ju DS en sådan affär där många varor bara finns vid ett tillfälle när de kommit över ett lager, och den har aldrig mer funnits när jag frågat efter den. (Jag köpte iofs sex stycken, men har gett bort alla utom två.)

Det finns andra modeller, Ikea har bland annat en, men den är i metall och tyngre och inte lika lätt att ta med på resa (fast jag har två sådana också - hur klarade man sig utan förr??? :D ).

Tyvärr kan jag inte ge dig något bättre svar än så här, men prova och googla, det skulle inte förvåna mig om man kan beställa från nån prylsajt.

nilam
2009-08-08, 15:42
Elisabet, var har du skaffat denna dörröverhängare ifrån? Det är en grej som jag saknade mycket i år, inga krokar för handdukar, inga krokar alls - vilket innebär att kläder och handdukar låg överallt...

Jag tror att Biltema och Rusta har liknande.

Malin

Birgitta63
2009-08-08, 18:18
Läst hela listan på udda grejor att ta med sig.
Har faktiskt packat ner nu en strandsängsdyna.Den är lätt att rulla i hop med BILTEMAS spännband. Fäster den på ryggsäcken när vi drar till stranden så slipper man bära den på bussen. Har ganska stor resväska och den är djup väskan.
Skön att ligga på om stranden ej har solsängar fast solsängar är hårda så det är bli bra.Även bra att lägga i sängen, vi vet ju hur grekiska sängar är :D. Ryggen min är lite taskig så denna gången testar vi hur det blir.
Birgitta 63

Outi
2009-08-08, 19:57
Mycket grejer blir det, diskborste, disktrasor, osv, men det mest udda...ja det kanske är mina gummihandskar, som jag använder när jag behöver tvätta.

//Outi

Athanasia
2009-08-08, 20:31
diskborstar...etc.---finns ju där ..jag tar med mig en liten beige frottékanin..han bringar tur....

Hellen
2009-08-08, 20:41
diskborstar...etc.---finns ju där .

Jag tror inte att diksborste etc är ovanligt att man packar ner, vem vet hur gamla de som finns är och vad de har använts till?
// Helén

Admirala
2009-08-08, 22:22
Jag tror inte att diksborste etc är ovanligt att man packar ner, vem vet hur gamla de som finns är och vad de har använts till?
// Helén

Lev farlig! Ingen (tror jeg) har dødd av en gammel oppvaskkost (diskbörste).

karinafp
2009-08-08, 23:06
Elisabet, var har du skaffat denna dörröverhängare ifrån?

Finns på Clas Ohlson. :D

Karin
som alltid längtar ner

Gita
2009-08-09, 10:04
Tack Karin! bye_bye Skall genast undersöka saken...

Aina
2009-08-09, 20:42
Det mest udda jag tog med mig i år var min spanska solfjäder. Hade inte fattat att det blåste så mycket på Naxos... Den enda kväll jag verkligen hade behövt den låg den i fel ryggsäck, så den blev aldrig använd.

Jag är helt säker på att jag packade ner min keps i resväskan, en av de sista saker jag pressade ner. Jag har ett vagt minne av att jag också såg den på hotellrummet i Naxos innan vi snabbt gick iväg för att hitta en restaurang vår första kväll, hungriga efter lång dags resa med försening. Jag har inte sett den mer. Inte ligger den hemma i huset heller.

Har någon sett min keps? :D Beige, inköpt för två år sedan på Samos. Lite knöglig efter saltvattenbad, svett och tvätt.

Aina

Hellen
2009-08-09, 20:51
Har någon sett min keps? :D Beige, inköpt för två år sedan på Samos. Lite knöglig efter saltvattenbad, svett och tvätt.
Aina

Nej, jag har inte sett den och skulle den dyka upp så lovar jag att slänga den för dig ;):D
Var inte ledsen över att den är borta, av beskrivningen att döma låter det som om det ändå är läge för en ny :D
// Helén

Millie
2009-08-09, 21:52
Aha , den kepsen var din som jag såg i Georgioupolis för en vecka sen! Den flöt fint vidare mot Chania;)!
/Kerstin

Aina
2009-08-14, 17:34
Kepsen återfunnen! Den kom aldrig med till Grekland. Sonen hittade den under vår säng vid städning idag. Den klarar nog en öluff på Grekland om en sommar eller två...
Aina :)

inkfish
2009-08-30, 15:58
. Extra plus för att den är bärbar, man kan tvätta på balkongen

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/122.jpg

När jag tog den där bilden tänkte jag väl att jag skulle få användning för den nån gång:D

Rojo72
2009-08-31, 11:31
Har inte orkat läsa hela tråden men en gång tog jag med mig en flickvän på resa... det var krävande bagage vill jag lova!

KarinB
2009-09-24, 22:08
Å vad fiffigt. Jag saknar alltid krokar att hänga grejor på.
Jag brukar alltid ta med en platt-tång (som man fixar håret med) Den är också jättebra att stryka skjortkragar och framkanter med när man tvättat.
Även jag brukar ha med en gammal handduk att ha på golvet i duschen. Oavsett om det är duschdraperi blir ju golvet alltid blött och halt.

Jag har en uppblåsbar nackkudde med mig också.Med frottéöverdrag. Med lagom mycket luft i så kan man "jämna till" kudden så att det blir riktigt skönt att sova. Och så kan man ha den i solstolen.
//Karin

Riitta
2009-09-27, 09:24
Jag säger bara en gång till: MIN SKURTRASA:D
Utan den hade det gått galet när vattnet forsade in på vårt rum på Karpathos när stormen härjade:eek::D
Låg på knä på golvet ca 2 timmar och vred av 20 liter vatten med min trasa:rolleyes::D hade en 5 liters kastrull som jag tömde när den blev full. Därför vet jag hur mycket vatten det var:)

Nu berodde detta vattenmängd av våran egen otänksamhet och inte brister i rummetAng_elx Det finns ju dubbla dörrar vid balkongen. Dörren inners var ju av glas och stängd. Yttersta dörrarna av träd och dom var ju öppna och fasthakade på utsidan. Så hade vi bara stängt dom också så hade ju inte detta hänt:rolleyes:
Regnet piskade ju mot glasdörren, rann ner under dörren och till vårt sovrum.

Nu har man ju varit med om detta också och lärt sig till ev. nästa storm:rolleyes::)

Riitta med trasanbye_bye

inkfish
2009-09-27, 09:50

När jag läste om din skurtrasa första gången i den här tråden log jag lite. Varför köper hon inte den på plats, tänkte jag.

Samtidigt tyckte jag att det var ett bra tips för badrummet, komplettera min egen fönsterskrapa med.

Sen löpte jag Karpathos runt för att hitta en skurtrasa. Ha. DET FINNS INTE. Jag fick köpa en disktrasa i stället och den funkade inget vidare på badrumsgolvet:mad: (Har ni sett förresten sett att äkta Wettexdukar heter Wettex Svenska i Grekland?)

För övrigt klarade jag mig från översvämning när det regnade, jag var den enda i huset som hade fönster åt rätt håll. Jag satt uppe hos hyresvärden när det öste på som värst, det ringde på dörren, en genomblöt och förtvivlad ung italiensk hyresgäst stack in huvudet:

"Sorry, sorry, the chicken is full of water!"

(Har de INGEN engelskaundervisning i Italienflabb_flab?)

Ivi
2009-09-27, 12:26
ALLT det udda/praktiska man kan tänka sig att ta med är nog nämnt i trådarna ovan, och vilken rolig läsning sedan :D

Har fått bra tips också; fotbadet/tvättmaskinen köpte jag på Arlanda i augusti, och handfläkten kommer vi nog att köpa också i fall det blir en juniresa nästa år. Så tack så mycket för tipsen!

Sedan skulle jag vilja veta om och var man kan köpa en tunn plastskärbräda som går att vika ihop. Min syster i Finland har en sådan i sin sommarstuga, men hon hade fått den av någon och visste ej var den var köpt.

Ivi

Gita
2009-09-27, 16:11
Ivi, på IKEA kan du köpa en skärbräda som heter Drälla, 2 st för 19 kr!

Ivi
2009-09-27, 16:15
OK! IKEA har vi ju nära i Haparanda. Tack för tipset!

Ivi bye_bye

litentuva
2009-09-27, 18:30
För mig kändes det udda att ta med make och barn på första resan efter alla mina år då jag arbetade på Kreta, jag var ju van att göra Rethymno på egen hand och det kändes märkligt att komma tillbaka som en ny människa i en ny roll. Men det blev ju såklart toppen! Var sak har sin tid så att säga :)

grimm
2009-09-27, 18:55
Har inte orkat läsa hela tråden men en gång tog jag med mig en flickvän på resa... !

För mig kändes det udda att ta med make och barn på första resan efter alla mina år ...

Hhhmm,

Tycks finnas en del tankar kring att ta med sig äkta hälfter, eller tilltänkta sådana...;):D

Hoppas ingen tar illa vid sig, men tanken kom rätt snabbt.

/Grimm

Peter
2009-09-27, 20:55
Utan den hade det gått galet när vattnet forsade in på vårt rum på Karpathos när stormen härjade

Den hade jag behövt i fjol när jag var på Amorgos. Vi hade också en sådan riktig Grekisk regnstorm en kväll i Sept i fjol. Men mitt problem var inte att det rann in under någon dörr. DET KOM UR VÄGGEN!!! Jag undrade vad det var som plaskade INNE I RUMMET!? Det visade sig att det fanns två små hål mot utsidan där regnvattnet kunde ta sig in... Och jag hade en mindre sjö under sängen eftersom inget Grekiskt golv är jämt... :D

Men att ta med en skurtrasa...? Nje... Tror inte det. Den får inte plats bland allt annat onödigt jag släpar på.... :D

Gorgona
2010-01-07, 11:00
Jag har haft med mig en hund som jag skulle leverera på plats, men den fick jag inte ner i resväskan :D

Hellen
2010-06-27, 18:26
Ögnade lite snabbt igenom tråden igen för att se vad jag glömt för "bra att ha saker", platt-tången får följa med och resestrykjärnet lämnas hemma. Tack för tipset :D

Athina
2010-06-27, 20:48
Det konstigaste jag haft med är nog fyra par trätofflor som jag fick beställda av en grekisk kompis som bott i Sverige på 70 talet och tyckte dessa skodon var oöverträffliga:)

zvempa
2010-06-27, 22:41
Har med lite kläder i min väska, verkar vara det mest udda hittills

monica
2010-06-28, 07:54
En år hade jag med en överaskning till sonen från Sverige, en jättesöt liten dvärhamsterunge. Den köpte jag i en djuraffär i Sverige och jag kan lova att alla tittade väldigt intresserade när han kom ut på rullbandet i sin lilla transportbur i Aten :eek:. Bland alla resväskor kom alltså en liten mus i grekers ögon, alla väntade på att någon skulle plocka av buren på bandet för att se vilken idiot som hade transporterat en liten mus genom Europa. :rolleyes:

Kan berätta att sonen blev själaglad när jag kom från Sverige den gången, tyvärr finns inte våran lilla Speedy längre, men vi hade 3 års glädje med honom.

När jag själv semestrar i Grekland tar jag alltid med värmeljus och en fin duk att lägga på balkongbordet, och min kudde såklart.

Monica

Riitta
2010-06-28, 07:58
Min skurtrasa fick stanna hemma denna resan:eek::D

Riittabye_bye

Gita
2010-07-01, 22:00
Nu har jag läst igenom denna tråd igen och jag kan inte bestämma mig vilka av era tips jag skall lyda... men en dörröverhängare har jag nu införskaffat i alla fall. Och så funderar jag på äggkopparna, de måste vara ordentliga... Ja, vi får väl se imorgon!

En vas skulle vara bra, för blomman som jag plockar till mitt bord varje dag... Men vem sjutton åker till Grekland med en vas i bagaget? :eek:

inkfish
2010-07-01, 22:03
Äggkopp? Det brukar funka med korkar från vattenflaskor:D

Gita
2010-07-01, 22:08
Ja, det funkar med en kork. Man kan göra så, men det känns inte rätt, om du förstår. :) Ångrar att jag inte köpte en chokrosa i melamin för 25 kr som jag såg i Spånga i vintras. Den skulle pigga upp min morgon på ett bra sätt :D;)

inkfish
2010-07-01, 22:18
Jo, man kan få en rätt oförklarlig känsla för vissa prylar. Du skulle ha köpt den:)

Admirala
2010-07-02, 06:32
En vas skulle vara bra, för blomman som jag plockar till mitt bord varje dag... Men vem sjutton åker till Grekland med en vas i bagaget? :eek:

På et museum i Amsterdam kjøpte jeg en vase av en slags plastikk, helt flat, Du fyller den med varmt vann, former den, og deretter fyller du på kaldt vann så den "stivner". Vips - en blomstervase som ikke veier noenting, og som etter bruk kan fylles med varmt vann igjen og så flates ut.
Har aldri tatt den med til Hellas, men det var kanskje ikke så dumt...

Tror jeg fant tilsvarende her: http://thetravelinsider.info/travelaccessories/wondervase.htm

(PS: Tror lenken skal være ok, men hvis den blir fjernet kan du bare google wondervase)

Gita
2010-07-02, 09:02
En sån där borde jag ju ha! Tack Admirala för länken. Jag måste bara ha blommor, annars är det så kalt och sterilt.

Klick
2010-07-02, 09:34
Till årets resa har det redan införskaffats vinglas i plast, korkskruvsöppnare och tunna sittdynor till stolarna på terassen:) Givetvis plockar jag med mig prezzo-bryggaren:D...

Nektaria
2010-07-02, 15:19
Tack för härlig läsning!
Ja, nu blir det ett par prylar till att ta med på augustiresan. En Frappévisp
och ClasOhlssons lilla fläkt. Ska också kika om dörrhängaren finns.
De obligatoriska Paradischokladaskarna till "ungarna" blir också med!
:)
Lena

Titti
2010-07-02, 20:17
En sån där borde jag ju ha! Tack Admirala för länken. Jag måste bara ha blommor, annars är det så kalt och sterilt.

Gita, Designtorget har de där vaserna.:)

Lissi
2010-07-02, 20:47
OJ! Blomvaser ryms ju inte i mitt handbagage som är allt vi har med oss, men blommor har vi alltid ändå! Finns inget att sätta blommor i på rummet så frågar vi bara värdinnan och VIPS så har vi blomvas...:D Prova det!

Lissi

Gita
2010-07-03, 08:06
Tack Lissi! Det har aldrig slagit mig att man kan göra så... och jag som har blommor på balkongen och i rummet, oftast bara en hibiskusblomma eller en vacker gren.

bye_bye

Janérik
2010-07-03, 23:26
Tack för härlig läsning!
Ja, nu blir det ett par prylar till att ta med på augustiresan. En Frappévisp
och ClasOhlssons lilla fläkt. Ska också kika om dörrhängaren finns.
De obligatoriska Paradischokladaskarna till "ungarna" blir också med!
:)
Lena
Du kan väl inte ta med en frappevisp till Grekland heller, den köper du där och tar med den hem, jag har några liggande här hemma.
Tar du med frappevisp TILL Grekland så tror jag du vinner trådämnet.

Mvh Janérik

Janérik
2010-07-03, 23:29
Alltså då det gäller grejer som jag tycker borde finnas i rummet där jag bor men som inte finns så frågar jag efter det av den som äger hotellet, oftast fixar de det.
Förra året då vi var på Sifnos behövde vi ett rivjärn men det fanns inte i rummet. Jag frågade om jag fick låna ett men inte ens i sitt eget kök hade hon rivjärn. I år då vi bodde på samma ställe fanns det rivjärn i de två rum som vi bodde i.
För övrigt så hittade vi också den smörkniv som vi slarvade bort under förra årets resa så den har vi numera här hemma igen.

Mvh Janérik

Maggan1
2010-07-06, 17:14
Ja det är ju verkligen udda saker många tar med sig :rolleyes: Har kommit fram till att det mest udda jag packar ner är isbitsplastpåsar så sonen får is till colan och jag en till balkongdrinken när övriga dricker öl ;)

//Maggan

Ninne
2010-07-06, 17:50
Ja det är ju verkligen udda saker många tar med sig :rolleyes: Har kommit fram till att det mest udda jag packar ner är isbitsplastpåsar så sonen får is till colan och jag en till balkongdrinken när övriga dricker öl ;)

//Maggan

Plastpåsar att göra is i har även jag införskaffat. En kollega på jobbet har hittat en brödrost för 70 dkk till mig, så den åker också med ner till Skiathos. Duk som jag annars tänkt kasta får förgylla bordet på terassen i somras. Jag brukar däremot fixa stearinljus nere på supermarketen för en 2-3 euro. Glad sommar._B-anana_B-anana_B-ananaklapp_klapklapp_klapklapp_klapbye_byebye_bye

Marielou
2010-07-07, 18:53
Åker aldrig utan mitt strykjärn, ingen resevariant, då får man inte bort skrynklorna;)
Värst var nog under 80-talet, då vi brukade åka tåg till Grekland för att ta båten från Pireus till Rhodos. Jobbade ibland på den svenska restauranten "Västkusten", som några kanske känner till från den tiden. I varje fall så hade vi alltid med oss svenskt kaffe till restauranten. 15 kg/person (vi var tre) och dessutom genom Östeuropa eftersom tågbiljetten genom öst var mycket billigare. Men det är en annan svettig historiasnyft_drop

Lissi
2010-07-07, 20:34
STRYKJÄRN???:eek::eek:

Oj så glad jag är att jag inte ska ta med allt som är nödvändigt för många;)

2 par shorts, ett par eller två tunna snygga halvlånga byxor till kvällen plus de jag åker i, sandaler, några toppar, 2 kalimeralinnen, en snygg tröja till kvällen....miniförpackningar som går igenom säkerhetskontrollen, kam, borste , ev minihårtork om plats finns...ett litet badlakan samt baddräkt. Korsordstidning, samt så många pocketböcker som ryms efter detta viktmässigt upp till 8 kg. Där är min packning i mitt handbagage:D...Yatzispelet är ett måste, men det får maken ta som inte behöver en ev. hårtork!:D
Jympadojor för vandring har jag på mig , liksom en lite varmare tröja eller vindtät jacka... Superhärligt att resa med lätt bagage och bara sticka direkt ut från flygplatsen till bussen till Rafina. Ingen risk att bagage försvinner på vägen heller.

Saknar vi något finns det att köpa!

Lissi

inkfish
2010-07-07, 21:00
Jag kom på något udda som jag bar med mig en gång: två stockar snus till Janne:D

Lissi
2010-07-07, 21:34
Jag kom på något udda som jag bar med mig en gång: två stockar snus till Janne:D

Hade det gällt det, så hade t o m jag kunnat tänka mig en större väska:D;)

Lissi

dromprinsen
2010-07-09, 12:37
har inte orkat läsa allas inlägg, men för egen del har vi alltid med kalles kaviar stora tuben. den räcker nämligen exakt en vecka och i år hade vi således 3 tuber med oss. äggskärare är ett måste och gärna en bra brödkniv.

Berra
2010-07-11, 12:51

Hej
En så har jag saknat, var har du köpt den?

//Berra

inkfish
2010-07-11, 13:38
Designtorget har dem (eller hade dem, i vart fall). Egentligen är det ett fotbad.

Aina
2010-07-14, 09:04
Dummaste saken att ha med sig på vår båtluff var ett multiverktyg (med tång, skruvmejsel, kniv, kapsylöppnare mm) från RUSTA. Tämligen värdelös och svår att hantera. Vi köpte en bra ganska stor hopfällbar kniv (tillräckligt stor för meloner) på järnhandeln i Katapola, Amorgos.
Samt gaffatejp för att fixa sonens sandaler med kardborrband som hela tiden gick upp!
Aina