handdator

Visa fullständig version : Kapten Corellis mandolin


bubbelrosten
2009-07-28, 20:13
Kapten Corellis mandolin är inte skriven av någon grekisk författare, men berättelsen utspelar sig på ön Kefalonia under andra världskriget. Det var ganska länge sedan jag läste boken, men den är definitivt en av mina favoriter! Ni som inte har läst den - gör det! Om ni har sett filmen vet ni att den var riktigt dålig och löjlig, och den kommer inte ens i närheten av boken... Är det fler som har läst och tycker som jag?

/Ebba

Monica P
2009-07-28, 21:37
Håller med dig. Numera har jag slutat helt med filmer om jag läst boken. Undantag Sagan om ringen som jag tycker klarar sig något så när. Fast Här är en paradox: man kan ju inte uttala sig förrän man sett filmen/läst boken!
Jag menar att jag föredrar att bilda mig en egen inre bild av personer och miljö. Och dessutom kan man stoppa boken i väskan och ta den med på resan.

Eva L
2009-07-29, 06:59
Underbar bok som jag köpte för många år sedan. Har vid några tillfällen letat andra böcker av författaren på våra bibliotek utan att hitta något.

Håller med att filmen var verkligen si så där men så det ju nästan alltid att det är svårt att göra en bra bok rättvisa. Kanske en regissör i den smalare kvalitetsgenren kunde gjort något mer av den.

Eva

Netwolf
2009-07-29, 08:57
Har inte läst boken, men jag har sett filmen. Och jag tyckte inte alls att den var kass. Den var riktigt bra, enligt min mening.

/Netwolf

sjöborren
2009-07-29, 10:42
Boken var bra, och som oftast - inte alltid - är filmen inte lika bra .. men jag tycker den är klart sevärd!

En annan bok som jag nyss avlutat och är mycket bra, och som jag tror kan bli film, är Längtans ö av Viktoria Hislop. Den handlar om människorna på ön Spinalonga (spetelska). Om ni inte läst den gör det!

Mvh. Lilla sjöborren. :)

Elisabet
2009-07-29, 11:37
Man kan och ska inte jämföra en film och en bok! Det är som att jämföra en tandläkare och en läkare - det är samma sfär i livet men de fyller helt olika behov och har olika uttryckssätt.

Nej, bedöm en film efter hur den är som film och en bok efter hur den är som bok. Jämför med andra filmer respektive böcker, men inte med varandra!

Kalimera
2009-07-29, 12:53
Man kan och ska inte jämföra en film och en bok! För mig är det en självklarhet att jämföra boken med filmen. I fallet med Kapten Corellis tycker jag att boken är ungefär 17 gånger bättre än filmen.

Elisabet
2009-07-29, 14:23
För mig är det en självklarhet att jämföra boken med filmen. Så gör ju många, men om man tänker efter så inser man att det är en ogörlig jämförelse. Syftet med att göra en film av en bok är aldrig att återge boken, utan helt enkelt att ge en filmupplevelse av samma grundstory.

Tänk om filmen till exempel skulle återge alla person- och miljöbeskrivningar som i boken kanske upptar flera sidor, och som gör att boken är så bra - då skulle filmen bli olidligt tråkig att se! Filmen kan ju med en enda bild återge allt det som boken behöver många sidor för att beskriva.

Filmens kvalitéer är helt andra än bokens, och det talar till oss på olika sätt. Det är ju det som är tjusningen!

Monica P
2009-07-29, 15:36
Ja, men när jag läser boken gör jag mig en inre bild av folk och fä. Den bilden vill jag ha kvar, så jag avstår gärna från filmen. I omvänd ordning kanske det är bättre???

bubbelrosten
2009-07-29, 16:06
Ja, men när jag läser boken gör jag mig en inre bild av folk och fä. Den bilden vill jag ha kvar, så jag avstår gärna från filmen.

Jag håller med dig! Men när man har läst en bok som man gillar vill man ofta gärna se filmen, bara för skojs skull. Tyvärr blir det oftast en stor besvikelse, som i fallet med Kapten Corellis mandolin.. En grej jag minns tydligt var att Nicolas Cage skulle spela italienaren kapten Corelli. När han skulle tala grekiska pratade han engelska med "grekisk" accent, och när han pratade italienska var det engelska med "italiensk" accent...

Syftet med att göra en film av en bok är aldrig att återge boken, utan helt enkelt att ge en filmupplevelse av samma grundstory.

Självklart kan man inte ta med allt i filmen, men jag förstår inte vitsen med att göra onödiga ändringar. Som slutet tex: i boken hade Pelagia blivit gammal när hon och Corelli återförenades, i filmen gifte de sig som unga och hade en stor lycklig fest? Varför inte bara göra en ny film med ny handling?

Netwolf
2009-07-30, 08:18
Jag förstår er som blev besvikna på filmen, då ni läst boken. Det är naturligt att man jämför. Kommer själv ihåg vad besviken jag blev när jag såg Papillon.
Men jag som inte läst Kp Corelli har inget att jämföra med och då var filmen bra. Sen är det ju som Elisabeth säger. Allt från en bok går ju inte att överföra till film.

/Netwolf

Mysofix
2009-08-01, 10:37
[quote=Eva L;175316]Underbar bok som jag köpte för många år sedan. Har vid några tillfällen letat andra böcker av författaren på våra bibliotek utan att hitta något.

Han har även skrivit "Fåglar utan vingar" som handlar om Turkiets historia. En fantastisk bok enligt min väninna som läst den. Den ligger på tur att läsas på mitt sängbord men den är väldigt tjock.....

Monica