Visa fullständig version : mygg?
Tjena. Åker till platanias i mitten av augusti och har hört en del skräckhistorier om myggen på ön. Är dom av så stor omfattning så att man behöver medtaga myggmedel/spray hemifrån? inte lust o bli biden över hela kroppen men 10 bett eller därunder e ju knappast nån katastrof..
tacksam för svar så man vet om man ska ränna till apoteket eller inte;) ha en förträfflig dag! =)
Ränn hellre in på närmaste grekapotek när du kommer fram. Det finnes ett mycket förnämligt sortiment att botanisera i.
Mina val: 1 Myrtle i handpumpad sprayburk. 2 Citronela, effektivt men kanske lite väl framträdande citrondoft.
Så den obligatoriska myggmaskinen för inomhusbruk. Tabletterna ska dock handlas i Grekland. Svenska tabletter skrattar grekmyggen åt.
Hemifrån kan myggA vara ett bra komplement.
Arne
(Med myggtycke)
Jag har då aldrig drabbats av mygg därnere.. peppar, peppar. Inte i Platanias .. och inte i Rethymnon heller. Men de gillar kanske inte mig.. :D
Här är en familj med 2 "vanliga" och 2 allergiker - Ja det fanns massa mygg, kom hem i torsdags!
Tips för "vanliga":
AUTAN - finns i Sverige och Grekland, spray föredrar vi.
Myggmaskin inköpes på plats, ca 4 Euro inkl 10 tabletter, flera om ni bor i lägenhet, (till varje rum).
Tips för allergiska:
Som ovan
och dessutom
Vi brukar börja 10 dagar till veckan innan med: dag 1, en hel Clarityn och sedan en halv tablett dagligen tills vi är hemma igen. Myggen äter på oss som attan men vi får ingen reaktion och då är vi ordinerade kraftig cortison vid bett, Prednisolon.
Vi allergiker och "vanliga" är i Grekland årligen och detta fungerar varje gång.
Om de "vanliga" får ett irriterande bett så finns Fenistil gel på apoteket i Grekland. "Dundersalva".
Är ganska avundsjuk på er som får åka!
Hvor bodde dere Figura? Reiser på torsdag, er allergiker og myggen elsker meg. Har ikke tatt noe allergimedisiner på forhånd, men tar med meg.
Hilsen Anita
Lite olika bud men blir väl att man köper något hemma och blir det sen alldeles för jävligt får man väl prova nån lokal dundersalva... :P
som Pollenallergiker e Clarityn redan given ;) men verkar ju aningen extremt med myggmaskin på rummet? ska vi till värmlänska skogar eller Kreta? :O
[QUOTE=
som Pollenallergiker e Clarityn redan given ;) men verkar ju aningen extremt med myggmaskin på rummet? ska vi till värmlänska skogar eller Kreta? :O[/QUOTE]
Har ni små barn med er skulle jag välja bort myggmaskinen. Jag använder den aldrig själv. Har provat en gång men vill inte ligga och andas in en massa kemikalier. Undvik att ha dörren öppen sent, ha släckt på terassen och dra för gardinerna när ni öppnar samt släck lyset i rummet så minskar risken för att få in mycket mygg.
Eva
Lite olika bud men blir väl att man köper något hemma och blir det sen alldeles för jävligt får man väl prova nån lokal dundersalva... :P
som Pollenallergiker e Clarityn redan given ;) men verkar ju aningen extremt med myggmaskin på rummet? ska vi till värmlänska skogar eller Kreta? :O
Jag antar att vi upplever myggen på olika sätt beroende på hur känslig man är för några myggstick. Och kanske hur nära vattendragen ner från bergen man bor också. Min dotter och måg brukar köpa myggstickor.. typ rökelse.. eller myggljus för att hållla ev mygg borta när de är på Kreta. Men jag har som sagt aldrig känt mig drabbad av mygg. Är inte heller så känslig för dom och det gör sitt till förstås.
Har ni små barn med er skulle jag välja bort myggmaskinen. Jag använder den aldrig själv. Har provat en gång men vill inte ligga och andas in en massa kemikalier. Undvik att ha dörren öppen sent, ha släckt på terassen och dra för gardinerna när ni öppnar samt släck lyset i rummet så minskar risken för att få in mycket mygg.
Eva
nix inga småbarn, vi e fem grabbar, tämligen unga i sinnet stundtals dock.. =P
Jag är känslig för de "grekiska" myggen och de älskar mig, men kom hem i fredags utan ett enda myggbett. Inga myggmaskiner eller dundermedel utan endast lite MyggA från det svenska apoteket. Jag har aldrig upplevt så lite mygg som det var nu så tänk så olika det kan vara :rolleyes:
Malin
Undvik att ha dörren öppen sent, ha släckt på terassen och dra för gardinerna när ni öppnar samt släck lyset i rummet så minskar risken för att få in mycket mygg.
Om rummet har AC håller det borta de flesta myggen...
/kimmen
Om rummet har AC håller det borta de flesta myggen...
/kimmen
Ja det fungerar mycket bra.
Eva
Hej Anita,
Vi var i Platanias. Tycker nog att det var ganska gott om mygg, bodde på Caldera Bay och det var inte så många dagar det blåste (vilket brukar tunna ut myggen).
Vi blev tipsade om Claritynvarianten av vår husläkare då både jag och äldsta sonen är extremt känsliga. Blir vi bitna framför allt i ansikte, "gäddhäng" eller insidan av benen så blir svulnaderna i klass med ett apelsin. Runt fotknölarna är inte heller så lustigt. Ingen av oss är allergiska mot annat än mygg och troligen geting (vilket vi ännu inte behövt uppleva). Vi reagerar något kraftigare på de grekiska myggorna dessutom.
ps. Jag väljer en kontakt en bra bit från näsan när jag sätter i "maskinen", dock har vi en i varje rum ds.
Hoppas du får en skön vistelse!
Admirala
2009-07-28, 12:59
Jeg hadde ikke vært så redd for myggmaskinens kjemikalier, dere skal jo bare bruke den noen få dager. Hvis dere setter den på en times tid før dere legger dere, og passer på at dører og vinduer er lukket, kan dere ta den ut før dere legger dere. (Og selvsagt sove med lukkede dører og vinduer.)
Før jeg går ut om kvelden sprayer jeg på Apivita Propoline mygglotion, og den pleier å holde myggen unna. Kjøpes på apotek eller Hondos Center.
Jeg er selv veldig allergisk mot myggbitt, og har fått en salve som heter Celstoderm-V with garamycin på apoteket (i Hellas), dersom uhellet likevel skulle være ute. Det er den eneste kremen som hjelper på mine "appelsin"-stikk! Heldigvis er det sjelden jeg får dem, siden jeg følger mine egne råd over :D
Med dette slipper jeg å ta allergimedisin, noe som gjør meg søvning - og jeg er ikke så begeistret for å spise piller uansett.
Jag tror att myggförekomsten varierar mycket på Kreta, vi hade inte heller problem, utom någon kväll när vi satt i en pergola täckt med Bouganvillea och det var vindstilla. Vi har hundra gånger mer mygg här hemma nu!
Vi hade myggljus på balkongen och så körde vi A/C. Inga myggbett. Men ett getingstick! After Bite hjälpte mot det, finns att köpa på apoteket i Sverige.
Clarityn eller dyl borde hjälpa, och så någon salva ifall man blir biten.
Athanasia
2009-07-28, 19:49
Fick ett gäng myggbett på Kreta i juni...finns dock ypperliga afterbitestift att köpa på Market´s där....A/C det blir man ju förkyld av..då har jag hellre några myggbett(är ingen allergiker)
A/C det blir man ju förkyld av..
Nej, det är virus man blir förkyld av...:D
/kimmen
Vi var i Agia Marina för två veckor sedan (var där i två veckor), bodde som man kan läsa här på forumet på "fel" sida av vägen dvs inte strandsidan vilket i sig inte var något större problem tyckte vi. Däremot var där mycket mygg, riktigt mycket mygg, alla dagar. Vindstyrkan varierade och temperaturen var mellan 28-38 C.
Vi hade Mygga med oss som fungerade hyfsat bra men man luktar inte så gott.... Våra vänner köpte grekiskt myggmedel, fungerade ungefär lika bra.
Vi köpte även en dosa man satte in i väggutaget UTAN gift (ca 2 EUR), ljudet i den skrämde bort myggen, och tro det eller ej men det fungerade i alla fall till att skrämma bort myggorna när man gick ut och in genom terassdörren.
De första dagarna hade vi inte AC och fick då ha fönstren öppna med gardiner fördragna, det fungerade inte man blev levande uppäten! Men med AC och stängda fönster fungerade nattsömnen fint!
Upplevde att där var lika mycket mygg oberoende av var man var, på hoteller, vid stranden eller i Platanias.
Förutom mygg hade vi en toppenresa som ni säkert också får!
Hej Anita,
Vi var i Platanias. Tycker nog att det var ganska gott om mygg, bodde på Caldera Bay och det var inte så många dagar det blåste (vilket brukar tunna ut myggen).
Vi blev tipsade om Claritynvarianten av vår husläkare då både jag och äldsta sonen är extremt känsliga. Blir vi bitna framför allt i ansikte, "gäddhäng" eller insidan av benen så blir svulnaderna i klass med ett apelsin. Runt fotknölarna är inte heller så lustigt. Ingen av oss är allergiska mot annat än mygg och troligen geting (vilket vi ännu inte behövt uppleva). Vi reagerar något kraftigare på de grekiska myggorna dessutom.
ps. Jag väljer en kontakt en bra bit från näsan när jag sätter i "maskinen", dock har vi en i varje rum ds.
Hoppas du får en skön vistelse!
Hei.
Tusen takk for svar. Har myggmaskin og allergi tabletter. Myggmiddel får vi kjøpe på plass. Så får det gå som det går, helst bra:).
Gleder oss veldig nå, bare 38 timer til vi er fremme på Anais Summer Dream._B-anana
Hilsen AnitaC
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.