handdator

Visa fullständig version : Hemma från Platanias


nilam
2009-07-25, 21:23
Hemma igen efter två sköna veckor där de stora frågorna varit: Var ska vi äta? Ska vi spela vanlig yatzy eller maxi? :D 3 utav 10 dagar hade vi röd flagg. Jag tycker badvakerna var mycket slappare än hur de varit tidigare år. Nu kunde folk bada utan att de reagerade alls...:confused: man förundras över hur dumma folk är, låter tom barnen vara ute i vågorna:mad: Illa,Illa...
En bra nyhet, de har målat övergångsställen längs huvudgatan flabb_flab sen om grekerna stannar eller ej är en annan sak :rolleyes: men jag tyckte nog att det var enklare att ta sig över än förut.
Vi hade ju en väldigt trevlig Kalimeraträff på Mitsos som var en av höjdpunkterna...så kul att träffa nya trevliga kalimeror :)
De hade rivit en av restaurangerna vid torget som tidigare legat bredvid Eclips. En annan tråkig sak var att Clown Crepes hade stängt igen snyft_drop Konstigt, där som det alltid varit långa köer. Vi tyckte inte det hade blivit speciellt mycket dyrare än i fjol. Många klagar över "Sverigepriser" men jag undrar om dessa någonsin äter ute i Sverige, eller om de gör det...var äter de då???? Våra notor hamnade på ca 30 euro per kväll och då ingick 1 liter vin. Oftast ca 4 smårätter men ibland även för- och varmrätt för samma pris. Det som blivit dyrare är drinkar. Man kan få betala 8 E för en drink :eek:
Drosia är fortfarande vårt absoluta favoritställe. Vi provade några nya ställen som vi fått tips om och Sebastians var ett av dessa ställen. Verkligen god grekisk mat med en ny "touch":) Prova deras rödbetor om ni går dit!!! Som lunchställe rekomenderar jag gyrosstället "Georges" eller Crayzy Taste. På båda dessa ställen äter du dig mätt och dricker en stor öl för mindre än 5 E.
Som nämts förut så hade Lidl inte öppnat i Platanias, utan lokalerna stod helt öde. Ska ni stanna länge så åk till Lidl i Agii Apostoli för att handla upp ett frukostförråd. Jag har tidigare fått lite "skit" här på forumet för att jag rekomenderat detta men ganska många behöver ha tips på hur man kan sänka sina kostnader...
Man hörde inte mycket av svenska språket under två veckor utan det var finska och norska som dominerade i år.
Hemma igen så fryser vi, då vi inte har haft användning av extra tröjor på två veckor;)
Planering pågår redan inför nästa Kretaresa:DAng_elx:)

Malin

bopia
2009-07-25, 22:00
Välkomna hem, vi har tänkt på er. Vi läste att det var översvämningar i Åmål för några veckor sen, hoppas ni inte blev drabbade.

Vi räknar ner just nu, om 4 veckor sitter vi på vårt favoritställe i Naxos hamn och njuter av några goda drinkar efter en god middag på att annat favoritställe, ååååh vad vi läääängtar.

Vi hörs och hoppas vi ses igen/ Bopia

nilam
2009-07-25, 22:21
Tack! Nej vi hade som tur var inte översvämning i vårt hus ( har ingen källare) men många andra var ju drabbade. Har sett bilder och det var ju vääääldigt mycket vatten!! Snacka om att vara borta rätt vecka;)Ja ni har ju ert kvar...gott! Hoppas ni får en härlig resa :)

Malin bye_bye

habs
2009-07-26, 15:36
Funderar på att åka till platinas i slutet på augusti,
hur är utbudet med restauranger/ pubar mm där + har du något tips på utflykts mål.?

skulle vara trevligt om du har några trevliga bilder på orten dvs där man får någon hym om vad det är för ställe, som du kan ladda upp.


mvh kristofer

nilam
2009-07-26, 15:53
Restauranger och pubar finns det väldigt gott om :)Sen har man gångavstånd till Agia Marina,Kato Stalos och Gerani. Buss in till Chania tar 20 min.
Platanias är väl en typisk turistort kan man säga men man har nära både till stad och landsbygd.
Angående foton tror jag det finns ganska många från just detta område om du kollar i de album som finns under "nätverk" här ovan. Jag tog nästan inga foton denna gång...:o

Malin