handdator

Visa fullständig version : N.Y i augusti


Mysofix
2009-07-24, 21:15
Är på väg till vad vi tror är världens häftigaste stad. Trots att vi är väldigt beresta både privat och genom jobb så har jag (Monica) aldrig varit i USA. Ingen av oss har varit i New York. Vad får vi inte missa? Vi har med två tonåringar och mina pensionerade föräldrar på resan. Så era förslag får gärna ha stor räckvidd.

Monica

Cecilia
2009-07-25, 02:04
New York ÄR världens häftigaste stad!!!
Längtar ständigt tillbaka dit. Har varit där fyra ggr och hoppas kunna tiodubbla antalet innan jag checkar ut för gott. Gifte mig för övrigt där för 2 månader sen - så då förstår du hur mycket jag älskar staden. ;)

Ni kommer inte ha en chans att hinna med allt ni vill se - så därför är rådet att bara ta det lugnt! Ledordet är: GÅ! Gå gå gå och åter gå. Att uppleva staden och de olika områdena (Tribeca, Soho, The Village etc) genom att bara strosa och insupa atmosfären räcker långt. Alltid finns det något att se, upptäcka och uppleva.

För en förstagångsbesökare rekommenderar jag att ni bor i Midtown, men själv föredrar jag Downtown eller Upper East Side, med närheten till "mitt" älskade Central Park.

*Maten är fantastisk - allt finns, från det enkla till mat i världsklass.
Pizzorna är ljuvliga, njut av varma bagels, american pancakes med lönnsirap eller boka bord på lite tjusigare ställen - Spice Market i trendiga Meatpacking District är populärt just nu tex.

*Central Park är ett måste
Ni kan gå i timtal och ändå inte sett hälften. Köp med er en mumsig picknick från en grocery store och slå er ner på The Great Lawn och kolla när amerikanerna umgås efter jobbet med lite softball.
*Shoppingen är i världsklass
Fönstershoppa på tjusiga Fifth Aveneu där Prada, Gucci och Armani trängs om utrymmet och eller armbåga er fram på outlet-paradiset Century 21.
*Strosa runt i Greenwich Village bland de charmiga husen och botanisera i butiker av alla möjliga slag. Bleecker Street är ett måste - även det!

*South Street Seaport är skönt riktigt heta dagar. Där fläktar det skönt och ni har en fantastisk utsikt över East River.

Här är några tips utöver de traditionella.

http://www.bortabra.se/Nordamerika/Manhattan-bortom-guidebockerna.html

Jag lägger gärna till Ground Zero också. Även om det är stökigt och en gigantisk arbetsplats. Bodde mittemot Ground Zero i somras på Hilton Millenium och det var rejält bullrigt, men bra priser. Kanske nåt att kolla upp. Bodde också på Millennium Broadway som ligger ett stenkast från Times Square som är en levande nöjesparad! Ett måste även det! Kom dit kvällstid och sveps med i en helt galen värld.

Har inte skrivit några länkar: tex till South Street Seaport - men googla bara så hittar du rätt.

Lycka till och njut av världens bästa stad!!

//Cecilia

Mysofix
2009-07-25, 09:24
Hej Cecilia

Tack för ditt fantastiska svar. Det märks att du har ditt hjärta där och
jag är övertygad om att även vi blir frälsta. Det var en väldigt bra länk också. Nu ska här planeras! Lycka till med äktenskapet, som måste ha fått en helt underbar början :).

Monica

Celbe
2009-07-25, 12:27
New York ÄR världens häftigaste stad!!!
Längtar ständigt tillbaka dit.

Kan inte annat än att hålla med om detta!!! Det största "problemet" med New York är att har man varit där en gång vill man ständigt tillbaka. Rådet att "gå, gå och åter gå" är verkligen det rätta. Ta taxi eller tunnelbana på ena hållet för att spara lite tid, annars kan man gå en väg upp och en annan tillbaka.

Det finns även sightseeingbussar med hop on/hop off-principen med olika turer. Vi tyckte de var väldigt bra att ta sig runt med. Dessutom skönt att sitta uppe på en dubbeldäckare när det är varmt, det fläktar härligt! Natturen är bäst, man åker över till Brooklyn och ser ljusen på Manhattan glittra.

NY i augusti är dessutom verkligen bra, enligt min mening. Lagom med folk och man kan knalla runt i linne/top/t-shirt och shorts. Det blir sköna kvällar också. Tänk bara på att ha med en liten tröja eller kofta, det är AC överallt inomhus och kan bli ganska kallt. Jag har frusit mig genom Metropolitan-muséet en gång och det var ingen hit:(.

Isch, nu blev jag sååå sugen på att åka dit:D! Får se om det kan klämmas in en liten weekend i oktober... då är ju dessutom NHL igång. Rangers på Madison Square Garden är en upplevelse!

Celbe

Mimmi
2009-07-25, 12:44
Kan bara instämma med föregående skribenter! Världens häftigaste stad!
Själv skulle jag ännu rekommendera en båttur till Ellis Island( då passerar man även damen i havet med stort "D"). Ellis Island är intressant historia för oss nordbor och européer, väldigt många har ju utvandrat härifrån till USA och passerat Ellis Island.
Njut av staden!!!
/Mimmi

Stina
2009-07-25, 21:41
Hej!
Instämmer med övriga..
New York City är en fantastisk stad som jag ständigt längtar tillbaka till!
Jag har ett utsiktstips! Stå inte med alla andra i timlslånga köer till Empire State Building! Åk upp till Rockefeller Center istället! Mycket finare utsikt och inte på långa vägar så mycket kö för att komma upp. Gott om plats att se sig om när man väl är uppe.
Rockefeller Center är förstås inte riktigt lika hög som Empire State, men utsikten är kanon!

Mvh. Stinabye_bye

Mysofix
2009-07-26, 10:14
Tack för alla tips. Nu längar vi verkligen. Jag förstår att vi utsätter oss för en stor risk - att ständigt vilja komma tillbaka. Det "problemet" har vi ju redan med Grekland. Vår 16-årige hockeyspelare skulle så klart gärna vilja gå på en NHL match så det får vi planera in nästa gång.

Monica

Celbe
2009-08-01, 23:06
Vill man äta grekiskt i NY finns det en väldigt trevlig restaurang på 871 7th Avenue (vid 55th - 56th Str) som heter Molyvos. Det är inte billigt att äta middag där (och man ska inte förvänta sig samma storlek på portionerna som i Grekland trots att man är i USA) men deras tre-rätters lunch är väldigt prisvärd och framförallt god. Det brukar finnas två alternativ för varje rätt. De har det dyraste grekiska bordsvattnet jag någonsin druckit (Ioli) men det kändes helt rätt att beställa det :D.

Precis bredvid Molyvos finns en affär som säljer julsaker året runt och på hörnan finns även en riktigt amerikansk diner, om man känner för att äta hamburgare sent en kväll och titta på folk.

I övrigt är det ganska kul att äta svenskt i NY också. Annars brukar vi undvika allt vad svensk mat heter när vi är utomlands men just i NY känns det helt ok. Aquavit är alltid ett säkert kort, inte billigt det heller, men de har också lunch till fixed price. Har aldrig fått så stor portion med köttbullar, lingon och potatismos som här:). Finns på 65 East 55th Str mellan Park och Madison. Vid kvällsbesök måste man tänka på att de har dress code.

Tidigare fanns även Ulrika's, fantastisk mat, men den är tyvärr stängd numera.

Celbe

Anna Pernilla
2009-08-02, 11:49
Jag skall också till New York i augusti! Skall fira min 40-årsdag där:D! Vi har faktiskt bokat bord på Spicemarket, som du nämner Cecilia, dagen till ära. Vi har tydligen samma NY-smak också, för de du nämner, skulle jag vilja nämna;) + Macy´s_B-anana Där måste man också skaffa sig ett visitorpass på deras kundeservice. Då får man 10% på allt man handlar. Vi har alltid handlat med oss Ralph Lauren-handdukar därifrån(om vi inte fyndat de på Century21 innan). Kostar inte många dollar. Vi bor också alltid på upper east, tjusigt skall det vara;). Frukost äter vi på en grekisk(!) deli. Kaffen dricker vi självklart på Starbucks. Åh Gud va jag längtar! Sen gör vi något kanske lite udda ibland....Lämnar in kläder på kemtvätt. Kostar typ ingenting! Typ 2$ för ett par byxor. Nu har jag alltså inte med mig överflödigt med smutstvätt men det som blir smutsigt, lämnas in där. Och så gör vi alltid pedikyr och manikyr, för ca 20$. Frihetsgudinnan har jag förresten bara besökt på avstånd. Tror faktiskt det räcker att ta båten fram och tillbaka bara. Första gången i USA, wow, det blir många intryck! Ha en underbar resa!

Anna Pernilla
2009-08-02, 11:59
Så här efteråt läste jag ju linken om "Manhattan bortom guideböckerna"... Där står om Queensboro bridge. Den har vi utsikt mot, från vårt hotell:D Jag har bara varit på "Top of the rock". Min väninna hade varit på Empire och hon tyckte Rockefeller var lika bra. Kö var det heller inte alls när vi var där. Det kan som sagt vara skönt att undgå.

Rinaki
2009-08-02, 12:49
Nåt som jag förknippar med NYC och som jag alltid längtar tillbaka till sen jag bodde där..om och om igen...är alla dofter och smaker..till att börja med :) Måste alltid få mina "cravings" tillgodosedda de första dagarna så jag sen kan koncentrera mig på allt att se och göra. Tänker på amerikanska pancakes med maple syrap och sour cream, alla bagels, doughnuts, deras "kletigt" goda baby-ribs, en riktigt NYC cheescake givetvis och kanske en pretzel i nåt gathörn tillsammans med kaffet från Starbuck's ja....SEN är jag redo för att uppleva NYC igen...flabb_flab
Ni förstår kanske att man nog inte kan resa dit så ofta om man ska få i sig allt det där "kaloririka" jämnt...:D..men det är intressant att se hur mycket smakupplevelser sätter sig fast och förknippas med platser.. Mmmmm nu blev jag sugen_B-anana

Anna Pernilla
2009-08-02, 13:21
Precis! Gillar man kalorier är det rena paradiset i USA! Likaså kan man få kalorifattigt på allt...

Mysofix
2009-08-02, 20:44
Nu är det bara några dagar kvar tills vi åker. Efter några veckors GI-diet låter all mat ni beskriver som helt underbar. Trevlig resa till dig också Anna Pernilla. Lycka till med födelsedagsfirandet.

Monica

Anna Pernilla
2009-08-02, 21:00
Tack tack! Ja, det skall bli gööörkul_B-anana

Cecilia
2009-08-02, 21:01
Jag skall också till New York i augusti! Skall fira min 40-årsdag där:D! Vi har faktiskt bokat bord på Spicemarket, som du nämner Cecilia, dagen till ära. Vi har tydligen samma NY-smak också, för de du nämner, skulle jag vilja nämna;) + Macy´s_B-anana Där måste man också skaffa sig ett visitorpass på deras kundeservice. Då får man 10% på allt man handlar.

Anna Pernilla. Vi verkar onekligen ha samma NY-smak :D Kul!!

Mysofix: Du kommer att få det helt underbart! Trevlig resa flabb_flab

Alla fantastiska matbeskrivningar gjorde mig ännu mer sugen på NY - måste nog boka en resa - SNART!

malou
2009-08-02, 21:59
Det meste her er allerede sagt. Der er så uendelig mye å foreta seg. Så mye å se, så mye å gjøre. Flott å være turist og ta en sight-seeing med båt på elven. Blant annet. Men om man vil bruke tiden på å shoppe, er det ofte salg/rea på klær i august. Barny's for eks. har kvalitetsklær og diverse til overkommelig pris, en tusing for en kjole. Ellers er jo, i hvert fall for oss nordmenn, klær og sko og håndvesker etc, virkelig prisverd.

God tur!

Mysofix
2009-08-14, 18:05
Nu är vi hemma igen och jag är trött men lycklig. :) Vi var fyra nätter i N.Y och tre i Washington. Även om det var intressant att se Vita huset, Capitol och alla minnesmärken så hade vi alla gärna stannat lite längre i N.Y.

Vi hann väldigt mycket men samtidigt väldigt lite. Det finns massor kvar att göra och att göra igen. Fler utflykter i Central Park, fler cupcakes från Magnolia Bakery, mer Bleeker street och SoHo, ett besök på ABC Carpet, Public Library etc. Tyvärr kom vi inte till Spice Market även om det stod på prioritetslistan. Next time...

Vi följde många av tipsen vi fått på Kalimera. Färjan till Staten Island i stället för att köa till Frihetsgudinnan, Rockefeller center i stället för Empire state building. Vi shoppade på Century 21, Forever 21, Macy´s och Pier 17. Vi tillbringade en förmiddag på Guggenheim men skippade Met och MoMA eftersom vädret var så fint och vi ville vara ute. Fast nu ångrar jag mig lite. Next time...

Nu ska vi försöka vända rätt på dygnet igen och frossa i alla foton vi tagit. Det känns också som det är läge att hyra någon film med bra N.Y miljöer. Har ni några tips?

Monica

Anna Pernilla
2009-08-14, 18:45
Men Guuud va kul å läsa ni hade det toppen! Jag åker till Kreta i morgon och några dagar efter det New York _B-anana. Magnolia bakery har vi på listan av "must does" :D eller kanske man skall skriva "must eats" ;). Ni hade det varmt förstår jag? Ser på internet det är varmare där än på Kreta :eek:. Varje gång jag ser på Sex and the city, filmen eller serien, längtar jag dit.

Mysofix
2009-08-14, 19:10
Vilken lyckost du är Anna Pernilla. Både Grekland och New York kort tid efter varandra. Gissar att du aldrig kommer att glömma sommaren när du fyllde 40. Jodå vi hade det varmt och gott. I N.Y var det behagligt (vi tåler värme bra) men i Washington blev det lite för mycket av det goda. 100 grader F slog emot oss när vi gick av tåget. Som tur var blev det lite svalare de andra dagarna.

Monica

Marco
2009-08-15, 20:43
Ja, vad ska man säga efter att ha läst den här tråden? Tack vill jag säga till allihop, för ni har fått mig att skippa höstresan till Kreta. Istället så blir det en långweekend i New York City:). Vilken inspiration jag har fått från era berättelser. Har ju ändå hunnit med ett besök på mitt Kreta i år så jag känner att jag inte missar något direkt. Gillar man att resa så måste man ju nån gång i sitt liv ha besökt städernas stad. Ska bli så kul! Monica, apropå filmer med N Y miljö så kommer jag att tänka på "När Harry träffade Sally" å Woody Allen, för han har väl filmat en del i N Y.

P.S
Får nog bli 3 veckor på Kreta nästa år som kompensation...

/Marco

Cecilia
2009-08-15, 20:48
Vi hann väldigt mycket men samtidigt väldigt lite. Det finns massor kvar att göra och att göra igen. Fler utflykter i Central Park, fler cupcakes från Magnolia Bakery, mer Bleeker street och SoHo, ett besök på ABC Carpet, Public Library etc. Tyvärr kom vi inte till Spice Market även om det stod på prioritetslistan. Next time...

Vi följde många av tipsen vi fått på Kalimera. Färjan till Staten Island i stället för att köa till Frihetsgudinnan, Rockefeller center i stället för Empire state building. Vi shoppade på Century 21, Forever 21, Macy´s och Pier 17. Vi tillbringade en förmiddag på Guggenheim men skippade Met och MoMA eftersom vädret var så fint och vi ville vara ute. Fast nu ångrar jag mig lite. Next time...

Nu ska vi försöka vända rätt på dygnet igen och frossa i alla foton vi tagit. Det känns också som det är läge att hyra någon film med bra N.Y miljöer. Har ni några tips? Monica

Åh, låter som att ni har haft det underbart! Visst var Rockefeller, Bleeker Street och allt det andra ni hann se super!

Och ni har som sagt MYCKET kvar att se! Ni måste ju även se Yankees på nya Yankee Stadium, och så Rangers förstås i MSG! :D Och softa i Bryant Park, granne med Public Library. En riktig oas mitt i värsta hektiska bruset.

Vi testade också cupcakes på Magnolia Bakery, men de var liite för söta för vår smak. ;)

Just ja, tips på bra filmer i New York-miljö ... finns ju många! Men den jag kom på på rak arm är bröllopsfilmen 27 Dresses, och så förstås Sex and the City, the movie!

//Cecilia