handdator

Visa fullständig version : Myggor?


Maly
2009-07-24, 12:52
Hade inte tänkt fråga ngt om getingar eller myggor, men nu när jag läser och vi snart ska åka börjar mina funderingar.
Är känslig mot myggbett men har skaffat "After bite" på apoteket och det funkar på svenska myggor. Hade oturen att bli ordentligt biten i Turkiet och fick uppsöka läkare =sprutor och salvor.
Vi har en sån där liten Mosquito-kontakt som man pluggar i ett eluttag så den kanske funkar.
Kanske borde jag införskaffa ngn salva eller tablett redan här hemma så jag slipper gå till läkaren där.
Någon som har förslag på ngt? En allergitablett kanske?
Vi ska bo i Skala Prinou, räknas väl till norra Thassos.
:cool:

Mimmi
2009-07-24, 13:20
Oj, lyckans dig som skall åka till Skala Prinou.Var själv där midsommarveckan, helt underbart!
Jag skulle nog råda dig att börja äta antihistaminer en vecka innan resan redan så du får ordentliga halter i blodet. För det fanns mygg...
/Mimmi

Maly
2009-07-24, 15:41
Tack för svar!
Jag har googlat runt lite och ganska snabbt kom läkemedlet Kestine upp. Receptfritt. Åker och köper det nu för vi åker på onsdag.
bye_bye

Arne
2009-07-24, 16:50
Receptfritt finns "Myrtle" att köpa på de Grekiska apoteken. Fungerar väldigt bra för mig. Lite dyrt, 5 Euro, men prisvärt. Pumpsprayflaska. Mycket drygt.

När det så gäller myggmaskinen så fungerar den utmärkt. Men, inhandla tabletterna på plats i Grekland. De svenska tabletterna skrattar grekmyggen åt.

Arne

Maly
2009-07-25, 14:40
Tack Arne, då skriver jag upp Myrtle så ska jag nog känna mig säker. I Turkiet för ett par år sedan blev jag biten på låret, skinkan och armen (lakanet hade väl glidit av på natten) och det blev en jobbig start på en skön semester. Kli, kli, kli!!

Eva L
2009-07-25, 20:00
Vet inte vad preparatet som Arne rekommenderar innehåller men själv har jag haft bra hjälp av en mild cortsionkräm som jag smörjer på de elakaste betten. Har fungerat både i Amazonas och i Asien. MyggA använder jag som myggmedel, ljusa kläder är bra på ställen med mycket mygg och sen har jag med mig starkare preparat vid riktigt elaka reaktioner men det har bara hänt vid ett par tilfällen att jag behövt använda något annat än cortisonkrämen. jag smörjer ganska rikligt och har vad jag själv klassar som medelsvåra besvär vid myggbett. Har aldrig behövt sjukhusvård och lederna svullnar inte som de gör på en nära vän.

Eva

Vilma
2009-07-26, 08:26
Jag är inte känslig mot myggbett men jag äter allergitabletter mot pollen. Sedan jag började med det har jag märkt stor skillnad,får knappt längre myggbett o de jag får märks knappt av.

Eva L
2009-07-26, 10:23
Jag har provat den varianten också. Fungerade si så där så nu skippar jag antihistamintabletterna helt men många tycker ju att de har effekt. För dig blir det ju en gynnsam bieffekt och biverkningarna är ju lättare att acceptera om medicinen verkligen behövs för en riktig allergi som i ditt fall.

Eva

Maly
2009-07-26, 16:09
Hej alla!
Det är verkligen humörnedsättande med myggbett om man som jag får stora kliande bett.
Ett litet reseapotek är alltid bra att ta med och erfarenheten säger mig också att ju fler produkter man har med ju färre behöver man använda.
Jag kommer att besöka apoteket en vända till innan vi åker på onsdag. En cortisonkräm är aldrig fel, kan användas andra tider på året också. MyggA hade jag glömt bort, den ska jag använda nu.
När jag var barn åkte min familj ofta till vår stuga i Jämtland. Fint, lugnt och skönt, men massor av mygg. Som vuxen kan jag ofta längta tillbaka dit (åker inte så ofta eftersom jag numera bor i Stocksholm) men ganska omgående blir jag påmind om alla myggbett jag alltid fick och stannar hellre hemma. Eller åker till Grekland; godare mat, härligare bad, säkrare sol.
Jag LÄÄÄÄNGTAR! Kan det bli onsdag snart?klapp_klap

eija
2009-07-26, 16:20
TREVLIG RESA!!
+30 idag och sol _B-anana

Maly
2009-07-26, 16:26
Vad härligt det låter Eija!
Nu ska jag hämta resväskorna och "förpacka" lite....flabb_flab

joapet
2009-07-26, 19:07
snyft_dropsnyft_dropsnyft_drop!!Vad härligt det låter Eija!
Nu ska jag hämta resväskorna och "förpacka" lite....flabb_flab

ErOg
2009-07-27, 11:37
Vi har alltid haft en elektrisk liten "myggmaskin" med små tabletter igång på kvällar och nätter och då kunnat sova med "vädrings jalusiet" öppet för att få sval och frisk luft. Aldrig(?) ett myggbett. Förra året glömde vi sista natten och vår tvååring fick massor av bett och såg ut som hon fått mässlingen... De funkar m.a.o. Det är samma pyttesmå mygg som överallt i grekland som knappt syns eller hörs. När det gäller sjöborrar är de vanliga på steniga/grusiga bottnar men syns sällan/aldrig på sandbotten eller sandstränder. Badskor är ändå alltid att rekomendera, kostar ca 10 euro.

MonkanS
2009-07-27, 15:25
Tack för svar!
Jag har googlat runt lite och ganska snabbt kom läkemedlet Kestine upp. Receptfritt. Åker och köper det nu för vi åker på onsdag.
bye_bye
Om man vill ha en billigare variant så duger det gott med Loratadin. Har aldrig testat det mot myggbett eftersom jag inte blir så lidande av det. Men det är ju ungefär samma innehåll i alla de där receptfria varianterna. Och mot pollen fungerar det utmärkt. Alltså bör det fungera även mot kliande myggbett.

Maly
2009-08-08, 14:18
HEJ!
Jag kan nu avsluta den traad jag startat med att haelsa fraan Thassos och en underbar resa.
Myggor har vi sluppit. Vi har sett naagra och jag som har problem med betten har bara blivit biten tvaa gaanger. Eftersom vi har myggdosor paa rummet varje natt har vi klarat oss. Jag aeter dessutom Kestine foer att goera ev bett mindre jobbiga. Sonen fick 6 bett en natt, men de har foersvunnit med liten behandling med xylocain.
Getingar: ja de finns men har inte besvaerat oss alls.
Sjoeborrar: har inte sett eller kaent ngr. alls.
Ha det skoent allihopa, det ska vi. Har precis avslutat lunchen: Gyros! _B-anana