handdator

Visa fullständig version : Wien till nyår.


Lissi
2009-07-23, 19:28
Ja, så har vi bokat flygbiljetter till Wien för att fira nyår och fortsätter därmed vår tradition vi inledde i o m bröllopsresan till Aten nyåret 2005/06. Vi reser varje år till en "ny" europeisk stad över nyår och det är en jättemysig tradition som vi tänker fortsätta med länge!
Efter Aten blev det Milano 06/07, sen Madrid 07/08 och förra nyår var vi i Paris.
Wien har ingen av oss varit i tidigare och vi hittade billigast flygbiljetter med Norweigan från Köpenhamn. 2900svkr t o r för oss två...Helt OK.
Nu letar vi efter rum och har förfrågningar ute på ett par hotell centralt.
Min fråga blir nu till er som varit där, vad får vi inte missa???? De stora "måstena" kan vi, men andra lite mindre kända men mysiga platser kanske någon har tips på..
Vi ska köpa guidebok med bra karta och vi ska som vanligt ägna dagarna åt strövtåg. Vi brukar gå mellan 4-7 tim per dag med lämpliga dryckes -och matpauser.

Det ska bli kul att planera även denna veckolånga resa.

Lissi

Elisabet
2009-07-23, 22:06
Jag var i Wien en vecka för 30 år sedan. Det är en fantastiskt vacker och sevärd stad!

Till nyår låter en nyårskonsert som ett måste, men till Wienfilharmonikernas nyårskonsert antar jag att det är för sent att få biljetter nu. Men det finns säkert flera andra konserter att njuta av i musikens huvudstad. Vi lyssnade på en gosskör (inte Wiener Sängerknaben, det finns många andra) i en av kyrkorna och även en orgelkonsert när vi var där.

Några andra tips vågar jag mig inte på så här 30 år senare...

Peter
2009-07-24, 20:09
Kul. Grattis till ett bra val. Wien är en fantastisk stad. Ett återvändarställe... Jag skrev lite om den för ett par år sedan: http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=10956&highlight=wien

Hotellen i centrum kan vara rätt dyra. Jag hinner inte själv nu, men kolla om ni kan hitta Hotell Priebitzer. Det ligger lite i utkanten av centrum men väldigt bra till ändå. Man går rätt lätt in till stan. Fråga efter Karl-Heinz eller Sabine, de äger hotellet, och hälsa från Peter aus Schweden, så får ni säkert ett hyfsat pris. Om det inte är fullt den tiden redan. Det är mycket folk i Wien över nyår!

En annan anledning att bo just där är att jag lärde känna dem genom andra vänner från Wien PÅ TINOS! De har varit där flera gånger!!! :D Bara en sådan sak.

Beställ inget ännu även om ni inte hittar det stället på nätet. Jag ska ändå ha kontakt med Sabines Morbror i helgen, så jag ser till att fixa telnr eller mailadresser för vidare kontakt. ;)

Peter

Peter
2009-07-25, 18:30
Ni fortsätter resa i mina fotspår... :D Hoppas ni kommer att tycka lika mycket om Wien som om Tinos! ;)

Jag lyckades stoppa in ett e för mycket i namnet på hotellet. Det heter Pribitzer. Tyvärr har de ingen hemsida eller mail (Österrike verkar ligga strax över Grekland i datamognad... Ang_elx) men ni når det på tel. +431 7985774. De har fax också! :D Adressen är Rennweg 82 om ni vill kolla det på kartan. Det är inget lyxställe, snarare budgethotell, men välskött och trevligt. Bra frukost! Säkert mycket billigare än hotellen i Centrum.

Vare sig Karl-Heinz eller Sabine är några överdängare på Engelska men ni kanske klarar er på Tyska? Annars kan jag kanske hjälpa till.... ;) Jag var med på deras bröllop i Wien så de har nog inte glömt mig. De har alldeles för mycket bildbevis på det... :o

Att göra? Jag börjar med att inte göra! Inte åka de där tjusiga hästdragna vagnarna som finns i centrum! Det är samma turistfälla som att åka gondol i Venedig. Svindyrt och ger väldigt lite. Utom i kuskens plånbok...

När man är i Wien första gången så är det inte alls fel att följa en bra guidebok. Det kan låta tråkigt att följa de rekommenderade spåren, som alla andra, men det finns så mycket som man bör se av Wiens kulturhistoria och annat att det vore synd att avvika för mycket. Det kan man göra på nästa resa. Det finns dessutom så mycket man "bör" se att det räcker nog nästan en vecka!

Stephansdomen naturligtvis. Inget besök i Wien är komplett utan det. Titta upp på kyrktornen så ser ni att de inte ser likadana ut! Det beror på att det var två olika arkitekter (bröder?) som byggde var sitt torn i någon form av tävling har jag för mig. Domen ligger i korsningen mellan Kärntnerstrasse och Graben så då passar man på att fönstershoppa några timmar på dessa gator. Saschercaféet ligger precis där Kärntner börjar. Näsan mot Domen, upp till höger. Stanna till på något fik och drick en Melange. En form av Caffelatte som är vanlig i Wien.

Man måste även se Schönbrunn. Lika fantastiskt inomhus som trädgården utomhus. Det finns flera liknande ställen.

Pratern. Nöjesfältet med Pariserhjulet där en berömd scen från Tredje mannen med Orson Welles spelades in. Det figurerade visst i någon Bondfilm också... :D Det är samma hjul fortfarande.

I närheten ligger Fehrnsehturm. TV-tornet. Går inte att missa när man är där. På toppen ligger en Restaurang som roterar ett varv på en timme. Fantastisk utsikt över Wien med omgivningar.

Wien är en härlig stad att bara flanera omkring i. Det finns mysiga områden utanför centrum där man kan slå sig ner på en Kneipe och ta en öl och en korv och studera folklivet. Det finns en berömd arkitekt som ritat några hus i Wien. De bör man se. Ser väldigt speciella ut. Wien har även spårvagnar! Kan vara kul att åka runt och spana lite.

Spanska Ridskolan och Volkspark ligger i närheten av varandra. Passar bra att kombinera. Sedan är frågan hur promenadvänligt vädret är... Har man tur är det solsken och en bra bit över nollan! Har man otur är det noll och regnar och blåser. Ungefär som en typisk vinterdag i Malmö - Lund... __D Men det är sällan mycket snö i Wien på vintern.

En kväll tycker jag ni ska besöka Heurigen. Det är en form av turistfälla men en rätt kul sådan. Det är ett område med mängder med matställen där man äter typisk Österrikisk mat, och/eller kyckling, och dricker Gesprizt. Lokalt vitt vin med kolsyrat vatten. Oftast med musik, umpa, umpa..., och "sehr gemûtlich", armkrok och gungeligung... :rolleyes: Det finns ett Heurigen som egentligen är till enbart för turister, de kommer dit i busslaster... Inte så kul. Men så finns det ett annat mindre dit Wienarna själva går. Jag kommer inte ihåg vad det heter men fråga där ni kommer att bo. Har ni tur så leder de er rätt.

Annars är just detta att äta en upplevelse i Wien. Jag tror inte jag har ätit så gott någon annanstans! Minsta lilla sylta serverar fantastiska Wienerschnitzlar! Men det finns några märkliga rätter naturligtvis. Grisfötter, Knödeln och någon någon rätt som i princip enbart består av varmt grisfett... :eek: Jag har för mig att det är den som heter Schweinhacken. Men har man bara lite koll på menyn är de lätta att undvika.

För att vara en världsstad är Wien förvånansvärt lugnt och säkert även kvälls och nattetid. Det gör att man faktiskt kan utforska nattlivet och ändå känna sig säker. Det finns/fanns mycket musikställen, en del jazz, och andra lokaler kring Schwedenplats som kanske kan vara intressanta. Det finns mängder med små lokaler överallt att smita in på och kolla om det verkar trevligt! Jag vet inte om det finns kvar men förr fanns det ett "red light district" i Wien som kanske inte är så intressant... Men det låg en bit utanför centrum.

Fast jag vet ju inte vad ni vill göra kvällstid. Men fråga om saker där ni bor eller andra ni träffar. Som jag har upplevt Wienarna är de öppna, trevliga, lite nyfikna och hjälper gärna till.

Inte nog med att ni är på Tinos utan mig. Nu ska ni erövra min andra favorit också... ;) Jag är lite avundsjuk. Jag har inte varit i Wien på ett tag tyvärr.

Peter

Marianne
2009-07-26, 11:59
Vilka härliga tips du serverar, Peter!klapp_klap

Min första utlandsresa på egen hand gick till Österrike i mina unga dagar, inkl. besök i Wien förstås. Schönbrunn minns jag mycket väl och Heurigen låter också bekant. En härlig resa var det med besök från väst till öst i ett mycket vackert land.

Hoppas ni får en riktigt härlig nyårsvecka i Wien, Lissi och Claes!

Lissi
2009-07-26, 12:47
Tack snälla Peter för att Du delar med Dig av alla tips....De ska skrivas ut och tas med, liksom bra guidebok...Vi brukar följa promenadtips i de städer vi besöker...då kommer man i kontakt med viktiga "måsten" på ett trevligt sätt....Hästskjutsar åker vi ALDRIG.
Så kul att det är en favorit hos Dig....Vi gillade ju Tinos , så då gillar vi ju Wien;)

Vi bokade samtidigt som flyget, ett hotel i centrum, Adagio City Aparthotel, en studio som verkade VÄLDIGT fräch och var alldeles nybyggt. Ligger centralt ca 1 km från centrum vad vi förstod. Vi har öppen bokning dvs senast 26 dec ska vi avboka om vi inte ska bo där, annars får vi betala hela vistelsen. Jättegulligt av Dig med boendetipset...vi ska kolla kartan och jämföra med det vi bokat.
Det ska bli en kul upplevelse att äntligen komma till Wien....

Lissi

Ser just på kartan att Adagio ligger väldigt nära Schwedenplatz,säger det Dig något om läget då Peter?

Peter
2009-07-26, 18:36
Nu har jag kollat lite... :D Adagio ligger väldigt nära Schwedenplats. Och där finns en hel del nöjesliv, klubbar och pubar som jag nämnde, om ni är intresserade. Och Schwedenplats räknas som centrum.

Drygt 1 Km in till Stephansdomen och ung lika långt till Pratern. Jag skulle kalla det ett perfekt läge! Skulle själv kunna tänka mig att bo där om det skulle bli för trångt hos vännerna någon gång... Pribitzer ligger åt sydöst, dvs nästan på andra sidan centrum från Adagio, och nog drygt 2 Km från Domen. Adagio har ett mycket bra läge som utgångspunkt för upptäckarpromenader!

Så det enda Pribitzer kan konkurrera med är i så fall priset. Jag fick ett pris på 86 € per natt på Adagio exkl frukost. På Pribitzer kan ni kanske komma ner 20 - 30 € per natt, men det är kanske värt det för att bo lite mer centralt.

Det knasiga huset ritades av en arkitekt som heter Hundertwasser såg jag på en karta. Det ligger lite på vägen mot Pratern, och dit ska ni :D, så då kan ni kombinera de två. Sedan finns ju Mozarts födelsehus, Freuds mottagning, Botaniska Trädgården och så mycket annat att ni kommer att ha fullt upp i en vecka. Utan problem. Jag gissar att när ni lämnar Wien kommer ni att börja prata om när ni kan åka tillbaka. Det så kallade Tinos-syndromet...! :D Ett väldigt smittsamt tillstånd... Ang_elx

Nyårskonserten hade ju varit rolig att uppleva men det är i princip omöjligt. De biljetterna är bokade ungefär två år i förväg... Den ses bäst på TVn på rummet.

De stora fina balerna går inte att komma in på. De är bara för Österrikes elite. De är dessutom så dyra att de är ointressanta. En biljett kan kosta 10 - 20.000 och sedan tillkommer balkläder för för minst lika mycket per person. Man är dessutom i princip tvingad att gå en kort kurs för att lära sig alla regler kring dessa baler. Plus riktig Wienervals.

Men det finns mindre, enklare baler som även vi dödliga kan komma in på. En del är fortfarande rätt dyra men har inte så höga krav. Men då måste man beställa plats NU, och på en vardag, för att ha en chans.

Om ni vill vara kulturella någon kväll skulle jag rekommendera ett besök på Wiener Staatsoper, Operan, som ofta har världsartister på besök. Men då måste ni nog beställa biljetter nu också. Det finns även ett antal mycket bra Teatrar. Wien har säkert någon nöjes- och kulturkalender på nätet. Kolla. Operan ligger precis vid Hotell Sacher så det är lätt att ta sig dit. (Varför bor ni inte där förresten? Billigaste dubbelrummet kostade ju bara 3.500 per natt... :eek:)

Nyårsafton. Wienarna firar nyår rätt grundligt. (Nyårsafton heter Sylvester, och Gott nytt år mellan vänner "Gutes Rutsch". Dvs Halka in bra på det nya året...) Det innebär att det är tämligen tjockt med folk på lokal. Så ni bör nog redan nu börja fundera över hur och om ni vill fira ute. I så fall kolla lite var och vad ni kan beställa/boka redan nu. Hotellet kan säkert hjälpa till med det. Alternativet är ju att äta lite tidigt och fira på hotellrummet där man bullat upp med div godsaker. Vill ni vara ute vid 12-slaget är det säkert en hel del firande på Schwedenplats. Tar ju inte många minuter att gå dit!

Det låter kanske larvigt att börja fundera över sådant redan nu i värmen, men bättre det än att ni står där på nyåret och inte får plats eller möjlighet att göra det ni vill. Wien är en världsstad och det är fullt med folk som vill fira nyår där!

Jag har ju varit på massa roliga ställen där, men det har då varit med mina vänner som tagit med mig på deras ställen, där jag träffat deras vänner i sin tur osv, så jag har inte tänkt på vad saker/ställen heter eller var de egentligen ligger.

Men det finns ett ställe som fortfarande sticker ut lite. Det är en Restaurangaktig sak... Om jag inte missminner mig totalt så ligger den på högersidan på Kärntner (har nog bytt namn där dock) en bit ner från Domen om man kommer från Sacherhållet. Ett par kvarter, tror jag. När man kommer in så måste man gå NER under jord! Jag tror det fanns tre eller fyra våningar under marknivå! Jag tror varje våning hade sin speciella funktion. Kneipe, Restaurang osv. Fråga på hotellet när ni är där. Det är säkert ett sådant ställe som är välbekant. Och om ni kommer dit måste ni prova deras Körsbärsvin... :D Det smakar saft, men... flabb_flab Börja med en LITEN kanna. Det finns en anledning till att jag inte är helt 100 på var den ligger.... :o

Nu har jag nog inte så mycket mer. Fast det här med att åka spårvagn är en rätt bra idé. Det finns Ringvägar runt Wien. Margaretengurtl och Ringweg. Jag kommer inte ihåg om de går ihop, jag har bara kört dem på östra sidan, med de har spårvagnar. Och när ni ska till Schönbrunn kan ni ta U-bahn. Det är lite långt att gå.

Jag avundas er som kommer att få en fantastisk nyårsvecka i Wien... ;) snyft_drop

Peter

Lissi
2009-07-26, 19:10
Oj så bra att Adagio verkar vara ett bra val! 86 euro/natt exkl frukost. Den kan man köpa till för 11 euro pp (! )men eftersom vi har en egen liten våning/studio med köksdel så fixar vi ju självklart frukost själva.... Vi håller nog fast vid detta val. Det verkar superfräscht!

Nyår bokar vi inget särskilt för....På alla nyårsresor vi gjort så har vi ätit middag på eftermiddgen och sen haft lite gott på rummet i väntan på 12-slaget för att sedan ha dragit oss ner till offentligt firande på något torg eller så. Både i Madrid och Paris och Aten har det varit jättemysigt!! Vi ska kolla på Adagio vad som bjuds i fyrverkeriväg i närheten och vart man ska gå...
JÄTTETACK för all info!!

Lissi

Lissi
2009-12-18, 23:12
Nu har vi sen en vecka åter blivit Kalmarbor...helt underbart!
Vi har också upptäckt att ingen av oss faktiskt längtar till Wien just nu. snyft_drop
Vi vill bara "vara" bo in oss och ta dan som den kommer...njuta ett lugnt nyår med det stora kvällsfyrverkeriet vid slottet kl 17 och sen en stilla nyårsmiddag hemma...önska varandra ett Gott Nytt 2010 här hemma i underbara Kalmar.........
Så vi har avbokat hotellet och skiter i flygbiletterna....de var icke-ombokningsbara/eller åtrerbetalbara. Vi kan inte ens meddela flygbolaget att vi inte kommer att dyka upp...:mad: Hur vi än försöker så blir något fel och vi kommer åter till startsidan....Vi ville ju gärna ge Norweigean en chans att sälja platserna igen, men de har en omöjlig "contact us"- sida där de inte tar emot det vi skriver utan vi skickas tillbaks i moment 22 runt runt........

Vi tackar för bra tips vi fått här och tänker åka till Wien en annan gång...

Lissi