handdator

Visa fullständig version : Buss från Agia Marina till Chania

Outi
2009-07-22, 18:33
Hej,
funderar på hur bussarna går från Agia Marina till Chania och tillbaka. Varifrån, hur ofta, vart i Chania stannar bussen? Var i Chryssi Akti förra året och tyckte det var smidigt att ta bussen in till Chania på kvällarna.

Outi, snart på väg...

Wardakis
2009-07-22, 19:22
Det finns flera busshållplatser i Agia Marina. Bussarna går ungefär en gång/timmen (dåligt upplevde vi det som). De stannar och utgår från busstationen alltså inte från 1866-torget där bussarna från Chryssi Akti stannar. Biljetterna från Agia Marina (hållplats Alexandra Beach) kostade 1,50 förra veckan.
Gunilla

MonkanS
2009-07-22, 21:03
Som jag ser det på tidtabellen går de varje halvtimme iaf. Tittar på den tidtabellen som ligger ute på nätet nu.

Outi
2009-07-22, 22:16
Tack för svaren! Var på nätet kan jag hitta tidtabellen?
//Outi

Gita
2009-07-23, 09:09
Googla på KTEL green buses! Då hittar du tex denna tidtabell "Supraregional lines to the villages of South West Crete with departure from Hania"

Arne
2009-07-23, 09:22
Notera bara att dessa tidtabeller mera sällan följs av chafförerna på bussarna. Det är oftast lite GMT över det hela..(Greece maybe time)

Från bussterminalen i Chania verkar det snarast vara som princip att bussen till Ag Marina och Platanias avgår när bussen är fylld med passagerare. Samma den omvända vägen. Sålunda förhåller det sig i alla fall under för- respektive eftersäsongen, då vi är på Kreta.

Arne

MonkanS
2009-07-23, 09:57
Och nu har jag bokat resa till Platanias. Blir buss in till Chania då någon dag.. och ett par kvällar. Vill till rest. Ela någon kväll, äta god mat och lyssna till musik... :)
Jodå.. det kan vara lite si och så med busstiderna där. Men det funkar om man lämnar stressen hemma.. ;)

Gita
2009-07-23, 10:19
Jag har för mig att bussarna gick 2-3 ggr/timme. Vi stod och väntade på en grön, skraltig buss, en sådan som syns på bilden på KTELs hemsida. Vi såg ingen, men en fin, ny, vit buss stannade, ut hoppar han som tar betalt och frågar om vi skall till Platanias. Jo, det skulle vi. Det var nya bussar, detsamma när vi åkte hem. Jättefina, rena - men inte gröna! Så håll ögonen öppna och fråga om du är tveksam!

Wardakis
2009-07-23, 10:35
Då hade vi väl otur när vi fick vänta nästan en timme. De som stannade vid Alexandra Beach var blå bussar, typ ledbussar.
Gunilla

Gita
2009-07-23, 10:44
OK, vi stod vid "stora vägen", skruttig busskylt, och vid närmare koll här hemma hos killarna, så säger de att bussarna avgick från busstorget hel och halvtimme, och var hos oss (Chryssi Akti) ca 10 minuter senare.

Men det är ju GMT... vi hade kanske bara tur :D!

MonkanS
2009-07-23, 14:15
Jag har för mig att bussarna gick 2-3 ggr/timme. Vi stod och väntade på en grön, skraltig buss, en sådan som syns på bilden på KTELs hemsida. Vi såg ingen, men en fin, ny, vit buss stannade, ut hoppar han som tar betalt och frågar om vi skall till Platanias. Jo, det skulle vi. Det var nya bussar, detsamma när vi åkte hem. Jättefina, rena - men inte gröna! Så håll ögonen öppna och fråga om du är tveksam!
Jasså har de bytt färg på bussarna nu.. :confused:
Bra att veta så man håller utkik efter rätt buss... :rolleyes:

_Tina_
2009-07-23, 14:41
Jag tänkte bara säga att det fortfarande finns gröna bussar, eller den vi åkte med för cirka 3 veckor sedan var grön iallafall.
// Martina

MonkanS
2009-07-23, 14:51
Jag tänkte bara säga att det fortfarande finns gröna bussar, eller den vi åkte med för cirka 3 veckor sedan var grön iallafall.
// Martina
Tack, det känns tryggt att veta.. :)

Monica.. som drar ner till Platanias om 5 veckor.. klapp_klap

Gita
2009-07-23, 15:56
Jo, de gröna bussarna finns kvar, men de har förnyat några av dem, så ibland kommer en gammal grön buss och ibland en ny buss som mest är vit, kanske lite grönt någonstans. Sen står det på bussen "Xania" /"Chania", så kolla efter det.

Vi fattade inte att de hade tagit in nya bussar, vi spanade efter "en gammal grön", men konduktören hoppade ut och skrek: "Vart skall ni? Hoppa in!" :)

Outi
2009-08-07, 08:25
Från svaren att döma, ser det ut som att man köper busbiljetterna på bussen och inte på supermarket, stämmer det?
//Outi

suss67
2009-08-07, 09:16
Jag och familjen har åkt buss många gånger på sträckan och vad jag har förstått är det meningslöst att hänga upp sig på busstidtabeller - glöm det! Jag törs nästan lova att det kommer bussar 2-3 gg per timme. Det är bara att ställa sig vid närmsta busshållplats och vinka glatt när du ser en buss komma farande (står Chania på fast med grekiska bokstäver). Hoppa på bussen och sen kommer en biljettförsäljare fram och frågar hur långt du ska åka. Suveränt och smidigt!
Har du tur finns dessutom sittplats och luftkonditionering på bussen!

Trevlig resa, önskar Susanne

Hellen
2009-08-07, 09:44
Finns båda systemen för biljettförsäljning?
När vi var på Kreta i Ag. Apostoli -07 då köpte vi bussbiljetter i minimarkets.
// Helén

sven.kriti
2009-08-07, 10:03
Vær oppmerksom på at den senest bussen fra Chania går ved middnatt!

Taxi 10 - 12 euro

nilam
2009-08-07, 10:43
Finns båda systemen för biljettförsäljning?
När vi var på Kreta i Ag. Apostoli -07 då köpte vi bussbiljetter i minimarkets.
// Helén

Ja, det går att köpa både på bussen och på andra ställen som säljer biljetter. Men från AA åkte ni nog lokalbussen...den går inte från Agia Marina och Platanias.

Malin

Hellen
2009-08-07, 10:58
Ja, det går att köpa både på bussen och på andra ställen som säljer biljetter. Men från AA åkte ni nog lokalbussen...den går inte från Agia Marina och Platanias.
Malin

Ok, då förstår jag, jag trodde den bussen vi tog i AA kom från Platanias hållet.
// Helén

nilam
2009-08-07, 12:06
Ok, då förstår jag, jag trodde den bussen vi tog i AA kom från Platanias hållet.
// Helén

Det kan det ha varit... det finns en busshållsplats i AA längs "stora vägen" där bussen från Platanias stannar. Men man kan också åka de blå lokalbussarna från AA... oäääändliga möjligheter att åka buss alltså:D:D

Malin