handdator

Visa fullständig version : Finanskrisen på Skiathos/Grekland


anderz
2009-07-20, 17:18
Efter att tillbringat några veckor på bla Skiathos - har jag nog aldrig sett så lite folk dom senaste åren!!! Vissa Hotell ute vid Koukounaries var stängda ( kanske för "XL" konkade 08). Nere vid gamla hamnen var det knappast halv besatt på restaurangerna. Andra år "pumpade" bussarna in folk till stan - nu kom det små klickar bara... Lägger med en bild från "B -Banana beach. får inte upp någon varför? Är det ligga illa på andra Grekiska öar?

Lissi
2009-07-20, 17:31
Det var nog vår uppfattning också att det är mindre turister i år. Jag frågade Nikoleta vår värdinna på Tinos om detta och hon sa att det nog var lite mindre även om hon hade lika fullbokat som förr om åren. Tinos är ju i o f s inte lika beroende av utländska turister som kanske andra öar är. Men vi såg ju stor skillnad när vi var på samma ställen som förra året, samma tid. Även på färjorna var det glest med folk mot förra året.
I Ermopouli på Syros verkade det dock vara fullt ös de kvällar och dagar vi var där. Syros är väl en slags knutpunkt för färjorna i norra Kykladerna så turister kommer och går.

Lissi

ricky
2009-07-20, 18:20
Var på Skiathos för första gången nu i juli. Så jag har inget att relatera till.
Min uppfattning på magkänsla var att det var nästan full beläggning. Samspråkade med platschefen från Ving och han sade. Har du lagt märke till hur många fastlandsgreker och italienare här är?
Det var verkligen väldigt många grekiska turister. Jag kollade på skoj för en månad sedan om Ving hade några resor kvar till Skiathos under två valda veckor i juli. De hade inte en endaste resa kvar till varken Skiathos eller Skopelos. Det gick inte ens att få en flygstol med Ving.

Men visst, räknar man med "Mamma Mia effekten" och att det är högsäsong så kanske det inte var så mycket turister trots allt?

Jag frågade även platschefen vad han trodde om Mamma Mia effekten.
Han trodde att den till stor del var över, iaf från svensk sida, men att många norrmän kom tack vare Mamma Mia??

Sedan så upplevde JAG det som att det var rätt lite svenskar och väldigt mycket norrmän, grekiska turister, italienare. Ganska många engelskmän och fransmän var det också. Konstigt nog träffade vi nästan inte på en enda tysk.

Ett bra sätt att kolla turisttätheten är att titta på beläggningen på restauranger o barer.

Jag tror att Mamma Mia påverkar turismen för en lång tid framöver.
Ponera att det kom 20.000 turister i år enkom pga MM. Anta vidare att 30% av dessa återvänder minst en gång till, kanske tio gånger. Då är det av stor betydelse!?

anderz
2009-07-21, 16:39
Det är inte mycket charter från Sverige, Norge och Danmark!! Dom stora grupperna kommer från England och Irland... i augusti Italien och Grekerna. Min bild av Skiathos i år är att dom har tagit mycket stryk både Hotell ägare och vissa restauranger inte alla men många. Nu har också hög säsongen börjat!!! Dessutom är det mycket sämre båtförbindelse både med fastlandet och närliggande öar..
anders

24-seven
2009-07-27, 21:07
Kom precis hem från Skiathos... Har inte varit nere under högsesong innan och för min del var det allderles för mycket folk på skiathos nu, för mycket trafik, svårt att få bord/solstol. MEN, jag föreställer mig att det är betydligt färre engelsmän på ön än normalt, England är uppenbarligen hårt drabbat av rådande ekonomiläget...

Gällande "mamma mia effekten" säger de greker jag frågat att det inte är någon skillnad mot innan filmen släpptes.

sven.kriti
2009-07-28, 12:49
Jeg tror ikke Skiatos er så forskjellig fra andre steder.

Jeg var i Chania sist uke, samt Paleochora.

Det var godt om lediger rum selv om det så ut til å være mange folk.

Inne i Chania var det mange folk på kvelden, men det er det jo alltid!

Her i Agios Nikolaos kan du lese i lokalavisen at turisttrafikken er 40% ned, noe som bekreftes av venner i turistbransjen. Tror ikke nedgangen er så stor i vest.

I august er det fult her fordi det er gresk sommerferie!

Mange buttikker er stengt under sommeren. Flere taverner åpnet aldri.
Jeg frykter at antallet taverner kan bli redusert med mins 25% i løpet av året.

Alle mine greske venner er pesimistiske og sier at situasjonen er alvorlig.

Iréne
2009-07-29, 11:55
hej!
Vi far ner den 10 september, för första gången till skiathos 8tror vi9. var ska man bo? Då är väl de inhemska semestrarna över?!

Klick
2009-08-04, 09:34
Har precis kommit hem från två veckor på Skiathos och har inte märkt någon skillnad mot förra året. Det var blandat med turisterna en del greker, italienare, engelsmän, jugoslaver samt en del skandinaver (norrmännen dominerade fullständigt). Även jag kollade på apollo för skoj skull och även där var det fullt.
När det gäller den sk Mamma mia -effekten så vill jag bara säga att det är något resebolagen skapar när det gäller utflykter osv för att att sälja utflykter för att på så vis dra in mer pengar. Fick inte den upplevelsen att dessa utflykter gick att göra på egen hand utan endast med researrangören. Visst Mamma Mia visas fortfarande på utomhusbion och ja jag måste kanske säga att en ökad andel turism beror på Mamma Mia men inte enbart för det skall också tilläggas att Skiathos var en lika populär ö innan Mamma Mia.

sven.kriti
2009-08-04, 11:16
Jeg tror Skiatos lever høyt på Mamma Mia!

På Kreta er det i helhet 30 % ned. Vestkreta klarer seg bedre. Her i Agios Nikolaos viser de seneste tallene 50% ned da turopperatørene boikotter stedet.Lønnsomheten er meget bedre i Platanias som har en 15 km lang vei full av hoteller.

Selv har jeg vært på Skiatos en gang, det var mitt første besøk i Hellas.
1990. Skiatos er et av de 2 stedene jeg ALDRI vil tilbake til.
Det andre er Parga.

Grund: Turistmaskiner!

Klick
2009-08-04, 12:28
Under de två veckor vi var där nere talade vi med hotellägaren och ägaren till det närliggande supermarket som besöktes nästintill dagligen. De svarade att denna finanskris hade de inte märkt av. De hade fortfarande en strid ström med turister och de ville inte heller säga att det berodde på den sk Mamma Mia - effekten. De hade lika mycket att göra både innan Mamma Mia och den ekonomiska krisen.

Katta
2009-08-04, 13:59
Visst Mamma Mia visas fortfarande på utomhusbion och ja jag måste kanske säga att en ökad andel turism beror på Mamma Mia men inte enbart för det skall också tilläggas att Skiathos var en lika populär ö innan Mamma Mia.

Jag tror precis som du! :)
Skiathos var en JÄTTE poppis ö långt innan Mamma Mia, så någon enorm ökning av turister bara för DET, det tror jag inte heller på..
Inte är det speciellt mycket ifrån Skiathos i filmen heller.
Att ön var mer än överbefolkad 2007 när filmen spelades in, det är en annan sak...

Däremot för Skopelos (där mycket av filmen spelades in) DÄR kan man nog prata om en "Mamma Mia effekt"!!!
Det var hyfsat många på båtarna över till Skopelos redan -07 men förra året slog nog rekord!!! När vi åkte hem ifrån Alonissos så var det både dubbel och trippelbokningar på den färgan som tog upp passagerare ifrån Skopelos. Riktigt galet var det!

anderz
2009-08-08, 15:38
Jag vidhåller att det märks att det är en "Finanskris" och det slår hårt mot Grekland (Skiathos). Turismen tillsammans med Handelsflottan står för hela 20% av BNP och lika stor andel av jobben. Varje år besöker 15 milj utländska turister Grekland - Tyskar är den största gruppen , med Britter som tvåa.För ett par veckor sedan kom det siffror som visar att inkomsterna från den Grekiska turistnäringen väntas gå ned med hela 15% i år. Det kan ju inte vara lätt med en svajig ekonomi!!!
I dagens DN står en del av vad jag skriver här - lägger ut en länk
Anders

http://www.dn.se/nyheter/varlden/attack-pa-oanstandig-brittisk-turist-pa-kreta-hyllas-av-greker-1.926650