handdator

Visa fullständig version : Ta med mediciner eller recept på plats?


lysistrate74
2009-07-19, 22:48
Hej!!

Undrar om det är någon som har koll på hur det funkar med sjukvårdsförmåner i grekland? Om man skall vara borta 1 år kan det då löna sig att ta med mediciner ifrån sverige( tänker på vårt högkostnadssystem) eller blir det samma kostnad att fixa recept o ta ut därnere? Om man har många recept blir det ju absurt många förpackningar att packa ner..Har frågat F-kassan och apoteket men de visste såklart inte hur det ser ut kostnadsmässigt i grekland. Jag inser att E111 kortet skall användas men hur påverkar det de konkreta utgifterna? Tacksam för svar..

rhodosfanast
2009-07-20, 09:45
Jag satte o lästa inne på läkemedelsverkets hemsida för att kolla vilka mediciner som jag använder är kanske klassade som narkotika när man reser till Mallorca o där står att man skall ta kontakt med landets ambassad här hemma i sverige för dom vet reglerna som gäller.

Läste oxå på text-tv att dom har blivit stricktare o kolla så man inte för ut för mycket mediciner eller in för då kan man åka dit i tullen.

Så om jag hade varit som dig så hade jag ringde upp den grekiska ambassaden i stockholm o hört med dom eller ring läkemedelsverket.

Tänk på att dom mediciner som är klassade som narkotika skall du ha speciellt intyg med dig o det gäller bara i trettio dagar o det får man hos apoteket.. Du skall ha förpackningen,receptet o passet o blanketten skriver du ut på läkemedelsverketshemsida..

Lycka till..

Admirala
2009-07-20, 10:22
Jeg har noen medisiner på "blå resept". Trengs kanskje forklaring: Jeg betaler bare en liten del av disse medisinene, resten dekker det offentlige. Tar jeg denne resepten med til Hellas, får jeg kjøpt medisinene der også, men til full pris. Når jeg kommer hjem til Norge kan jeg levere den greske kvitteringen og få tilbake pengene.
Vet ikke om dette er aktuelt i dette tilfellet, ville bare nevne det for sikkerhets skyld.

jan c
2009-07-20, 19:22
Ta med mediciner fr Sverige Prata m din läkare o. visa ev biljett på apoteket o.tala om att du skall vara borta en längre tid . Så gjorde vi . Vi köpte även medicin i Grekland med o. utan recept och det var inte billigare Hälsn Jan