Visa fullständig version : squashpaj?
Charlotte
2009-07-17, 17:34
Hej!
Nyss hemkommen från Naxos går jag o funderar på hur jag ska
lyckas med att kopiera en helt fantastisk paj vi åt en dag på en taverna mitt ute i ödemarken.
Tanten som ägde stället hade ingen matsedel utan vi fick gå in i köket o titta på vad hon hade lagat till . Vi förstod att allt var lagat från grunden o med kärlek o stolthet.
Squashpajen var det godaste jag ätit på länge men jag uppfattade inte rättens namn på grekiska mer än att jag tror att det slutade på pita.
Det var deg under o över fyllningen. En deg som påminde om smördeg o däremellan en blandning av vad jag tror squash, purjo feta, ägg o kryddor.
När vi berömde maten sa tanten: -ja, jag sa ju att allt var hemlagat (hade hjälp med översättningen).
Någon som har ett bra recept?
Lotta
Var det filodeg, smördeg eller vanlig pajdeg? Jag har några recept på zuuchinipaj, mitt eget, PatmosEvas och några andra som jag hittat på nätet.
Eva
Charlotte
2009-07-17, 21:57
Vanlig pajdeg var det inte
ej heller filodeg
utan snarare smördeg.
Får väl testa mig fram
Lotta
Smördegspaj har jag inte ätit så ofta i Grekland. Det som brukar vara viktigt för att få till den rätta Greklandssmaken är kryddorna därför köper jag alltid med mig massor av torkade kryddor varje resa.
Eva
Håller på att baka Västerbottenpajer till nästa helgs kalas och en god squashpaj skulle vara trevlig att bjuda på, så Eva - har du lust att dela med dig av ett recept?
(Din lammfärspaj är en klassiker hos oss numera!)
Det här kanske inte är exakt den paj du efterfrågar men den här är jättegod.
Pajdeg: 3 dl vetemjöl, 125 g matfett, 2 msk vatten. Arbeta ihop och tryck ut i en pajform. Nagga och ställ kallt i ca 30min.
Fyllning: 500 g squash, 1 1/2 tsk salt, 1/2 purjolök, 2 msk olja, salt, peppar, 150 g fetaost, 2 ägg, 2 dl mjölk
Förgrädda pajen i 225 grader ca 10min.
Dela squashen på längden och skiva den. Strö över salt och låt dra i ca 20 min.
Strimla purjolöken. Fräs den i olja. Lägg i squashen och låt fräsa med. Krydda med salt och peppar. Lägg i pajskalet. Smula över fetaost. Vispa ihop ägg och mjölk och häll över. Grädda i ca 200 grader ca 30 min.
Lycka till!
klapp_klap
Jag återkommer med mitt recept imorgon. Har flera men tyvärr bara i huvudet så jag brukar försöka tänka igenom det innan det kommer på pränt. Kryddorna har jag aldrig några mått för men det andra bör jag ju precisera. Har precis kommit hem från en god middag hos sonen som är hemma på semester. Hans kokkonst är otroligt bra. Det värmer mammahjärtat.:)
Eva
Pajdeg min vanliga 100-115 gr smör, 3 dl mjöl och 3 msk kallt vatten.
En fyllning jag själv gillar är grovriven zucchini som jag pressar lite vätska ur och steker lätt tillsammans med 1 stor gul lök, en tredjedelspurolök. Kryddar med örtsalt herbamare, lite vanligt salt, paprikapulver och lite vitpeppar.
I zuuchini och lökröran blandar jag ner fetaost, lagrad getost typ chévre eller monte enebro och avrunnen keso kryddad med lite svartpeppar, gurkmeja, mynta, oregano och basilika. Röran får inte vara för lös så ibland skiktar jag över lite vetemjöl.
Förgrädda pajskalet ca 10 min, lägg ner fyllningen krydda event med lite mer gröna kryddor, riv över lite lagrad ost typ grevé eller västerbottensost.
grädda ca 25-30 min och dekorera sen med lite ruccola och några myntablad.
Serveras med sallad av små smakrika tomater, rödlök, ruccola och lite olivolja eller med annan sallad.
Eva
Tack för era recept, de skall provlagas! Åt väldigt goda squashplättar med ost på Kreta i somras, en paj med squash måste bli super!
Såg att jag missat en mycket viktig detalt i mitt recept. I fyllningen blandar jag ner två lättvispade ägg.
Eva
Och här kommer min variant av denna paj.. :)
Zucchinipaj med fetaost
4 portioner
Ingredienser:
BOTTEN:
2 dl vetemjöl
75 g smör
0,5 tsk salt
0,5 msk kallt vatten
FYLLNING:
2 st ägg
2 dl mjölk
400-500g zucchini
1 gul lök
2 msk olivolja
0,5 tsk salt
0,5 krm svartpeppar
0,5 dl riven ost
70 g fetaost
0,5 dl dill, hackad
Gör så här:
Sätt ugnen på 200°
Pajdeg:
Nyp ihop mjöl, smör och salt till en smulig massa.
Knåda snabbt ihop till en deg med vattnet.
Tryck ut degen i en lämplig pajform.
Förgrädda pajskalet 10 min.
Fyllning:
Vispa ihop ägg och mjölk.
Skala och hacka löken.
Riv zucchinin på rivjärnets grova sida.
Fräs lök och zucchini mjuka i olja i en panna, salta och peppra.
Häll över röran i det förgräddade pajskalet.
Strö riven ost, smulad fetaost och hackad dill över röran.
Häll äggblandningen över alltihop och se till att allt blir jämnt fördelat.
Grädda pajen ca 35-40 minuter tills fyllningen har stelnat.
Servera pajen ljummen till grillat och/eller en blandad grönsallad.
Här är recept på en paj med zucchini och köttfärs:
20-30 bitar.
1/2 kg köttfärs
3 msk smör
1 hackad lök
1 burk tomater,passerade
2 bitar kanel
2 nejlikor
3 ägg
10 degblad(phyllo)
1kg zuucchini
2,5 dl riven graviera ost (grevetyp)
4 msk smör
salt,peppar
Koka zucchinin och mosa den. Smält smöret i en kastrull och bryn löken och köttfärsen.Tillsätt tomaterna,äggen,osten,kanel,nejlikor,salt och peppar samt zucchini moset och rör om.Smörj en ugnsfast form och täck botten och kanterna med hälften av degbladen som penslas med smör.
Bred över fyllningen och täck med resten av degbladen,smörpenslade.Skåra pajlocket med en kniv.Häll över resterande smör.Grädda i 200 grader i ca 1 timme.
Smaklig måltid!
hej, här kommer min farmor Katerinas paj degs recept
de använder ju inte mått som i sverige, men det brukar ordna sig...
Degen som liknar smördeg heter Kourou (kårå)
1 kopp vegetabilisk olja (solros/majs)
1 kopp varm mjölk
2 ägg
1 tsk salt
1 tsk socker
1 förpackning torrjäst
så mycket mjöl det behövs
Lös upp jästen i mjölken
Häll i olivolja, salt, ägg, socker och rör om
Knåda in mjölet i omgångar tills det blir en tät och elastisk deg
låt villa i 30 min.
lycka till
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.