handdator

Visa fullständig version : Hemma igen


maggan08
2009-07-16, 13:06
Tänkte skriva ngra rader om våra veckor på Thassos eftersom jag själv haft stor nytta av er som skriver här på forumet inför resan. Vi åkte 17/6 och kom hem 1/7. Har bott på vera Lili i Thassos stad vilket vi var hyfsat nöjda med. Om ni bokar vera lili så är det dock ett tips att undvika bottenvåningen, särskilt tidigt på sommaren. Det blir fruktansvärt fuktigt på rummet! FÖ är hotellägaren mkt social och mån om gästerna.
Stränderna var fina till jättefina. Särskilt gillade jag Pachis beach med sin växtlighet. Thassos stad har många restauranger jag gillade maten på Doukas mest. Åskan och regnet erbjöd ett otroligt skådespel. Tyvärr kan jag inte infoga bilder som jag hade tänkt men jag återkommer ev när jag listat ut det. ett annat tips är att ta utflyktsbåten från nya hamnen till markyammos. Om ni väljer att promenera tillbaka får man dock betala avgift 3 euro vid grindarna till vakten som ser livsfarlig ut.

Stomatol
2009-08-04, 12:13
Hur var det med bussförbindelser från Thassos stad till andra stränder? Tänker då mest på dom på östra delen. Och var ligger Pachis beach som du rekomenderar?
Vi åker till Thassos 11/8.
/Anders

joapet
2009-08-04, 21:35
Pachis beach ligger straxt innan skala rachoni på östra sidan knappt 10 minuters bilväg från Tassos stad...

maggan08
2009-08-05, 20:50
Det går bra med bussar, vi åkte både till Golden Beach och till Pachis. det är en underbart vacker ö!

Stomatol
2009-08-06, 09:41
Tack för svaren,
Vi har faktiskt varit på Thassos en gång förut, då bodde vi i Limenaria. Det var, i vårat tycke, en helt perfekt by. Vi hade allt inom några hundra meter. Vi trivdes så bra att vi inte kom oss för att åka runt till andra ställen på Thassos, förutom en båttur.
Nu ska vi dit igen på en ospec resa, och jag inbillar mig att vi kommer att bli inkvarterade i Thassos stad. Men var vi än hamnar så kommer vi att vilja åka runt och se lite mer av ön.
Efter att ha läst lite andra trådar så har jag kommit fram till följande:
Bil kostar ca 35euro/3 dagar eller ca 12euro/dag. Bussen verkar kosta dryga 2 euro, vilket skulle bli minst 16/dag, då vi är 4 st i familjen.
Stämmer detta tro :confused:. Om det gör det så blir det bil istället för buss :)
Någon som kan se om jag är ute och cyklar eller om det här stämmer?
/Anders

maggan08
2009-08-06, 11:16
vi hyrde inte bil men bussen till golden beach kostade 1.80 enkel väg tror jag. Till Pachis kostade 1.40 har jag för mig. ev kan det vara lite dyrare nu när det är högsäsong. Om man köper biljetterna på busstationen eller liknande är de lite billigare. det är i alla fall förhållandevis billigt i jfr med andra öar. Bussresan genom bergsbyn Panagia är spännande, fattar inte hur man får genom en turistbuss där!

eija
2009-08-06, 13:45
Hur är det med barnen? Finns det några barnbiljetter eller far dom gratis?
Maggan: Stod där verkligen vaktar på Makriammos strand? Jag har tidigare gått från stranden till Limin och inte sett några vaktar där, men det var ju i början av juni _B-anana .
mvh/eija

Stomatol
2009-08-06, 16:43
Makriammos blev jag nyfiken på då den stranden har kommit upp ett par ggr och att det skulle vara kombinerat med en avgift.
Efter att ha googlat lite på det så hittade jag detta http://www.thassos-island.com/pages/makryammos/ och jag kan direkt säga att det inte är "mitt Grekland". Men som tur är så tycker vi alla inte likadant _B-anana. Det är bland annat det som gör Kalimera så nyttigt! Nu vet jag att jag inte behöver ödsla tid att besöka den stranden. Mina val är nog lite mer spartanska med mer "manjana" stämning.
Eija--> Du har väl varit mycket på Thassos? Vad skulle du rekomendera för strand utifrån dessa kriterier: Gärna lite klippor/sten så att det finns något att titta på i vattnet, finns det en liten vagn att handla något läskande i så är det ett plus men det är absolut inget krav. Och skulle en liten bit av stranden vara av sand så är det kul för den minsta att gräva i... Finns det heller inga solbäddar att hyra så är det perfekt!
Men det är väl en utopi att hitta en sån strand mitt i högsäsongen... :(

Appropå bussavgift för barn så hörde jag att dom förra året i september på Thassos tog halv avgift för en treåring... (undra om inte det var chaufören som skodde sig själv där..) Galet.

/Anders

eija
2009-08-07, 07:17
Hej Anders!
Ni har ju besökt Thassos en gång tidigare och bott i Limenaria, som jag tycker också mycket om! Jag tror verkligen att jag har besökt de flesta allmänna stränderna på ön, dock inte dykt där :D! Om ni ska nu bo i Thassos stad (Limin) och inte vill köra runt ön, finns det goda sandstränder överallt på norra sidan, de mindre stränderna Pachis och Skala Rachoni, sen Skala Prinos (Dassilio) och naturligtvis den långa Golden Beach (Chrissi Amoudia) på östra sidan, men den stranden känner ni säkert. Man kan ju köra med bus både till Pachis och Skala Rachoni och till Golden Beach, som är säkert mycket livlig under högsäsongen. På stranden nära Pachis Beach Hotel ger några träd lite skugga och där kan man också hyra solbäddar!!

Om man hyr bil, kan man dock hitta små lugna stränder, men dom måste man hitta för sig själva, det är svårt att ge några råd! Min favoritstrand är en liten strand lite till söder ut från Potos, Rossogremos. Där finns det egentligen ingen betjäning, bara en liten kiosk, om den är öppen? Och stranden i Aliki är mycket omtyckt, den känner ni säkert också.

Tyvärr jag har besökt Thassos sist för några år sen och har hört att man har byggt några stora hotelkomplex, t.ex. på Tripiti strand nära Limenaria, så vet jag inte, hur mycket Thassos har ändrat sig under dessa senaste år. Jag ville gärna höra om era erfarenheter där nu i sommar!
Trevlig resa till Thassos!
Eija

Stomatol
2009-08-07, 08:15
Tack för tipsen Eija!
Det enda jag i princip har sett på Thassos är faktiskt Limenaria. Vi trivdes så otroligt bra där att vi kände aldrig något behov av att röra på oss, vi åkte som sagt på en båttur. Den var ingen höjdare, vi var lovade stränder som man bara kan ta sig med båt osv, men det mesta tiden var vi på en strand öster om Potos som var PACKAD med mäniskor, och den låg i en vik som på ett effektivt sätt hindrade alla vind från att fläkta.
Denna gång så ska jag ta med mig dina tips! Den stranden som "kanske hade en kiosk öppen" lät som en strand som skulle kunna passa oss!

Jag försöker göra en resumé när vi kommit hem men som ser så är mina författarkonster inte dom bästa.
4 dagar kvar Ang_elx

/Anders

maggan08
2009-08-10, 16:39
Hur är det med barnen? Finns det några barnbiljetter eller far dom gratis?
Maggan: Stod där verkligen vaktar på Makriammos strand? Jag har tidigare gått från stranden till Limin och inte sett några vaktar där, men det var ju i början av juni _B-anana .
mvh/eija

Om man promenerar bilvägen upp genom bungalowerna på Makryammos så kommer man upp till en grind där en man vaktar och tar betalt. Som jag förstår det så är hela hotellområdet inhägnat och man kan komma in genom grinden eller med båten till hotellområdet. Det är välordnat och välskött men jag gillar Pachis beach bättre!

Stomatol
2009-08-10, 19:55
Tack för det tipset Maggan!
Den stranden verkar var fin. Jag hittade den här sidan där någon vänlig själ hade skrivit ner lite om Pachis Beach, http://www.greekisland.co.uk/thassos/pachis.html
Imorgon vid den här tiden är vi äntligen på Thassos igen. bye_bye

/Anders

ErOg
2009-08-21, 17:42
Finns det inga fler som varit på Thassos i sommar och vill dela med sig av sina upplevelser och bilder? Jag är så fruktansvärt avundsjuk på alla som varit där i år så jag funderar på att "tvinga med" familjen ner i september...