handdator

Visa fullständig version : Sunwing Resort Makrigialos


lipon
2009-07-15, 15:10
Hej!
Vi är ett gäng som ska åka i september till Makrigialos och nu har jag några frågor som jag hoppas ni kan ge svar på...
Hur är prisläget nu? Ska man välja frukost på hotellet eller ska man handla detta själv? Närmaste shopping? Irapetrera, är det ett större ställe?
Nu vet jag att bussresan är lång(var lika lång bussresa i Turkiet..) men vi överlever nog det. Finns det något man inte ska missa? Snälla ge mig lite svar!
Kramar en nordbo:)

sven.kriti
2009-07-15, 17:40
Det finnes mange "turist shoper" i området hvor du kan kjøpe alt det nødvendige. I Ierapetra finner du alle de store supermarkedene, LIDL etc. Ierapetra er en by med ca 10 000. innbyggere.

Bussreisen til Makgrigialos er litt over 2 timer fra Heraklion, 125 km. Jeg har aldri forstått hvorfor de ikke anvender flyplassen i Sitia for trafikk til Makgrialos, 65 km!

Kalimera
2009-07-27, 13:24
Om du söker på i forumet hittar du många trådar om Makrigialos. Bland annat denna... (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=17766)

AnnaHelena
2009-07-28, 21:06
Hej. Jag kom hem från en två veckor lång semester i Makrigialos i torsdags. Bröd är billigt, men en liten yogurt kostar mellan 1,4 och 1,7 euro i supermarketsen. Det beror väl på hur mycket man äter till frukost om det är lönt att äta den i restaurangen eller inte. Har för mig att den kostar en del....
Jag vill tipsa om mina favoritrestauranger; Gabbianoklapp_klap som ligger mittemot Apollon och Italian restaurant nere i byn(Världens godaste pizzor!)klapp_klap
Rekommenderar att åka in till Irapetra där det finns bra shoppingmöjligheter.
Jag är sååå avundsjuk på er som får åka till detta underbara Makrigialos. Har varit där 4 gånger och jag älskar platsen. Stränderna är underbara och byn liten och mysig. Dock börjar hotellet bli rätt slitet på sina ställen...
Ta med träningskläder och skor för hotellet erbjuder många roliga träningspass om man vill kombinera nytta med nöje.
Ha en underbar resa.
/Helena

Goliat
2009-08-17, 12:25
Hej. Jag kom hem från en två veckor lång semester i Makrigialos i torsdags. Bröd är billigt, men en liten yogurt kostar mellan 1,4 och 1,7 euro i supermarketsen. Det beror väl på hur mycket man äter till frukost om det är lönt att äta den i restaurangen eller inte. Har för mig att den kostar en del....
Jag vill tipsa om mina favoritrestauranger; Gabbianoklapp_klap som ligger mittemot Apollon och Italian restaurant nere i byn(Världens godaste pizzor!)klapp_klap

/Helena


Jag håller med om alla restaurangtips! Jag är nere i mitt älskade Makrigialos om 10 dagar och det ska bli så könt att komma dit igen efter 6 års frånvaro _B-anana

Jag kommer att bo på Sun Ving (dock ej all inclusive) för då missar jag ju Gabbiano-dansen kl 20.30 flabb_flab

Mitt tips är att hyra bil (eller att åka buss) Det finns mycket att se runt omkring Makrigialos. Om inte rekommenderar jag en vandring upp till någon av bergsbyarna..

Göran
"Makrigialos i mitt hjärta"

och snart under mina fötter _B-anana_B-anana_B-anana_B-anana

Homeros
2009-08-19, 16:08
Sitter och funderar på en sistaminuten-resa i september och såg att Ving har sänkt priset kraftigt på Sunwing Makrigialos. Just nu kan man boka 2-rumslägenhet för 2 vuxna + 2 barn för endast 12000 kr. (Prissänkt med 13000 kr från ord.pris!).

2 frågor:
Vilken hotell-del är bäst att bo på där?

Hörde att man kan åka med båt från Makrygialos till den lilla ön Koufonisi.
Är det någon som varit där och kan rekommendera den utflykten ?

/Homeros

Frycke
2009-09-07, 11:57
har precis kommit tilbake. Frukosten på hotellet er helt ok om man äter mycket. Men det er ganska manga folk som äter samtidigt så direkt fredligt er det inte.Elskade makrigalos men Sunving resort var en besvikelse,størsta minuset var at Aircondition ikke startade før kl 22.00 kvellen så har du små barn som skall sova føre det er det otroligt varmt på rummet.Vår dotter på 2 år slet veldigt med få sova innen 22.00
Besta maten finns nede i havnen.
Åt en gang på buffen på ving og det var en totalmiss. La tasca resturangen på ving er helt ok men du får ikke noen direkt bra service og inte mye grekisk.

Ellax
2010-03-08, 11:26
Nu har vi bokat in oss på sunwing i augusti, det blir Minos med havsutsikt. Nån som bott där? Vi har bestämt oss för att skippa deras inclusive koncept och istället äta på tavernor i närheten. Någon som kan ge exempel på ungefärliga priser för lunch/middag, eller tom har en länk till menyer på närbelägna tavernor?

myssa
2010-03-11, 15:10
Hej.
Vilket fint val ni gjort.
Jag vill rekomendera Zorbas taverna,ligger snett över vägen från huvudentrén.
En liten bit bara.
Där får man alltid god mat och bra service.
Mitt vad det är så kan det bli syritaki dans till allas förtjusning.
En del tycker mycket om Gabbiano, också på andra sidan vägen.
Ta gärna en liten tur upp i bergsbyarna Agios Stefanos, Stavrochori, ät en god lunch och njut av fantastisk utsikt på vägen.
Ha en god tur.
Myssa... :)

anafi05
2010-03-20, 11:13
ska också dit i sommar. Fler restaurangtips? Eller kafémåsten? Bra gyros?

anafi05
2010-04-24, 08:18
verkligen ingen som har bra tips för makrigialos? Jag vill veta om ok butiker att handla mat i, sådana där allt inte är dubbelt så dyrt som hemma (alltså inte sunwingbutiken). Jag vill också ha lite fler restaurangtips än gabbiano. Hur är den där stavros nere i byn? Har läst på en annan resesida att maten där är bra, men brukar lita mer på kalimeraläsare...
Finns fler tips? Hur tar man sig enklast till fots upp till bergsby? Hur lång tid kan det ta att gå? Hur lång tid tar det att gå in till byn från sunwing? Är det krångligt att ta sig dit strandvägen? Var finns bästa gyrostället? Lite sånt är jag ute efter och är mycket tacksam för svar.

myssa
2010-04-28, 11:14
Hej
Det bästa ni kan göra är att promenera ner längs gatan då ni kommer och titta er omkring.
Smaken är ju alltid delad, så gör era upptäckter själva.
Det är inte lätt att gå upp till bergsbyarna om ni inte är "hikers" lång och brant med slingrande vägar.
Men med moppe går det som en dans.
2 byar som jag gillade var Stavrochori och Agia Stefanos. Pittoreskt och mycket trevligt.
I den lilla hamnen fanns förut en kul taverna men den har bytt ägare nu så jag vet ej idag hur den är.
Det tar "några" minuter att strosa ner till själva byn.
Eller gå ner vid det engelska hotellet och gå längs stranden.
Det går inte att gå från Sunwings strand för ett klippparti kommer ivägen.
Många fina strandserveringar att testa lunchen på, finner ni där längs stranden.
Som jag skrev tidigare så åt vi mest på Zorbas för jag känner dom.
Angående gyros så finns det en rätt nära där ni bor, bara neråt backen men jag kan inte namnet, den ligger på höger sida med ryggen mot Sunwing.
Det finns inte något Lidl eller sånt där vad jag vet men det är ett par år sen jag var dit sist.
Annars så är det supermarkets lite här och där.
hoppas du fått lite mera svar nu. :)
Myssa...

Ellax
2010-04-28, 14:00
Vi har som sagt bokat på Minos med balkong och havsutsikt. Börjar nu fundera på om det är bättre med terass. Balkongerna ser rätt små ut på dom få bilder jag hittat. Någon som varit där och kan komma med lite råd?

AnnaHelena
2010-04-28, 18:52
Balkongerna är inte jättestora - men det finns ett hyfsat stort bord och 3 stolar. MEN - havsutsikten är suuuuperklapp_klap. Tror att om man bor med markterass så skyms utsikten av buskar. Vi har alltid haft som önskemål att bo högst upp och det har varit kanon. Dels, som sagt, för den underbara utsikten - samt att man inte har grannar "över huvudet" som flyttar möbler på nätterna.... Man kan ju också beställa stor balkong, men de känns inte så privata då de som bor över en kan stå o kolla ner...

Ha det underbart o glöm inte äta på Gabbiano

Mvh Helenabye_bye

Ellax
2010-04-29, 08:06
Balkongerna är inte jättestora - men det finns ett hyfsat stort bord och 3 stolar. MEN - havsutsikten är suuuuperklapp_klap.

Tack för svaret, då ändrar vi inte vår bokning:)

Cayenne
2010-06-19, 13:41
Tack för svaret, då ändrar vi inte vår bokning:)

Hej!
Vi ska också dit och bo på Minos i mitten av augusti. Blir också balkong med havsutsikt. Vi kanske ses:)

anafi05
2010-07-28, 12:03
okej, nu har vi varit där. Makrigialos är en charmig liten semesterby med tillräckligt många tavernor - över 30 - för att man ska hitta "sitt" ställe. Mycket är naturligtvis turistanpassat efter norra Europas önskemål, men det finns pärlor.
Bästa grekiska maten - genuin sådan - serveras på Tramuntana. Från Sunwing hittar man dit om man går nedför backen, förbi apoteket, över den lilla bron och svänger direkt vänster på vägen som går ner till stranden. Halvvägs hittar man Tramuntana som har servering en trappa upp. Det är en utpräglad familjerestaurang som drar många greker och därför dukar upp lite senare än de andra rakt över gatan från Sunwing. Men är man tidig är det bara att sätta sig så kommer dukar på bordet. Mamman i köket lagar underbar grekisk mat och det bjuds på många små extrarätter som meze, typ horta (älskar horta! mangold och citron), briam, fava, gigantes och annat smaskigt. Förutom att det är gott är det dessutom billigt! Missa inte deras shrimp saganaki - bästa jag ätit i Grekland förutom i Kastelli/Kissamoss. Helt fantastisk är den med urgod örtrik tomatsås och smulad feta till jätteräkorna - för 6 Euro!!
Vill man äta en blandning av god grekmat och god internationell mat är Stratos bästa valet. Restaurangen ligger längst bort i byn. Man följer strandpromenaden så långt det går, fortsätter vägen över udden och bort till nästa strand. Där ligger Stratos som andra, eller tredje restaurangen. Missa inte deras roast lamb om de har den på menyn. Underbar.
Petra Bay Taverna i början av strandpromenaden har också mycket god mat och drivs av en väldigt trevlig och omtänksam familj.

jamen
2010-08-10, 06:54
Vi, en barnfamilj, åker till Sunwing Makrigialos i början av september och har en del frågor...

1) Var finns närmaste supermarket som har rimliga priser?

2) Vill minnas att vi köpte flaskvatten förra gången vi var på Kreta, kan det stämma och var det isåfall nödvändigt?

3) Hur "säkert" är hotellområdet? Kan lågstadiebarn springa omkring själva en del (inte bada själva såklart) eller måste man vara med dem hela tiden? hur fungerar den där barnverksamheten, fattar inte mycket från Vings hemsida? Det är ingen barnklubb med "inlämning" av barn, så mycket har vi förstått, men kan barnen vara där självständigt ändå eller är man som förälder med dem? Vad gör de där/vilka åldrar passar det för?

4) Verkar knepigt med mycket stress kring måltider att döma av inlägg här och på andra ställen jag läst, och en lätt omysig stämning i restaurangen. Vi har Sunwing Inclusive och undrar om man får ta med sig maten nån annanstans (till lgh, några meter bort, stranden)? Kanske dum fråga. :cool:

5) Hur smidig är själva resan? Den ökända transfern känner vi till men annars, är det väntetider, förvirring, bra info...luftkonditionering...?

6) Nåt mer vi behöver veta som inte står på Vings websida?Ang_elx

Tack på förhand!

anafi05
2010-08-15, 14:28
1/ Finns supermarkets längs hela bygatan. En direkt utanför Sunwing. Beror på varan vilken supermarket som är billigast. Ett riktmärke är att alla supermarkets utanför anläggningen är billigare än minimarket. Men det är skönt att minimarketen finns när man vill ha en läsk, brödbit eller glass snabbt.
2/Ja, du får räkna med att köpa vatten. Kretas vatten ur kranen är inte särskilt bra i långa loppet. Innehåller väldigt mycket salter. Men vattnet är billigt om du köper sex på en gång och finns i olika prislägen. Vi köpte sex stora vattenflaskor för kring 2 euro totalt. Helt okej vatten.
3/hotellområdet är säkert. Litar du på att barnen fixar att inte bada utan vuxen i närheten eller att de kommer om något händer kan du gott låta dem springa runt lite. Det gör alla andra ungar.
4/Vet inte om all inclusivereglerna eftersom vi inte hade det. Tror dock knappast att de vill att man tar med sig maten.
5/Lite förvirrande att veta vilken buss man ska på. Sunwingpersonalen är inte klockren på att visa. Vi hade problem att hitta rätt buss, våra kompisar som kom en vecka senare likaså. Fråga detaljerat var bussen står och be dem peka ordentligt för att slippa virra runt.
Bussen har luftkonditionering. Kanske inte världens mest effektiva, men hyfsat okej. Se till att barnen inte ätit massor av glass eller söta saker innan de sätter sig på bussen, brukar bli lättare att bli åksjuk då. Se till att barnen kan titta ut och ladda mp3 med bra skiva eller bok. Så går det nog bra. Bussresan är lång, men väldigt vacker.
6/Ta med myggmedel!! Finns små apparater man kan köpa tabletter till på rummen, men vi föredrog Mygga. Det finns mycket mygg på kvällarna. Testa Tramultana som jag skriver om i inlägg ovanför om ni får möjlighet. Verkligen jättegod grekisk mat och dessutom billigt och bara fem minuters gångväg från hotellet.

jamen
2010-08-22, 19:32
Många tack Anafi05!!!!bye_bye

Ellax
2010-08-23, 12:02
Jaha då var vi hemma igen efter två veckor på anläggningen. Det är ett riktigt fint hotell. Bra pooler och fina stränder. När vi var där i augusti så var det helt myggfritt. Fråga om ni vill veta mer....