Visa fullständig version : Svininfluensans utbredning i Grekland?
Hej,
Vi (jag, fru och barn (7+11)) har nu 10 dagar kvar till vår drömresa i Kykladerna.
Dock så kan jag inte låta bli att notera att majoriteten av smittade svenskar i svininfluensa har smittats i utlandet. Är det någon som har insyn hur läget är i Grekland?
Hur utvecklad sjukvård finns det på öarna? (Vi skall besöka Santorini, Amorgos och Naxos)
Skall erkänna att det börjar kännas lite olustigt. Mardrömmen är ju att barnen skall bli svårt sjuka. Eller jag och min fru, vem skall då ta hand om barnen?
Förmodligen är jag bara orolig i onödan men som sagt lite påverkad börjar man bli av all rapportering.
//Mvh Stifler
Jag har inga aktuella uppgifter men kanske du kan ha hjälp av Europeiska smittskyddsinstitutets hemsida. På Amorgos finns det en liten läkarstation som ska vara bemannad. När jag var där var det en AT-läkare som skötte stället. Patienter som behövde mer avancerad vård flögs till Aten. På Naxos finns det ett mindre sjukhus men hur det är på Santorini vet jag inte. Viktigt att ta med försäkringshandlingar där du har telefonnr till SOS i Köpenhamn eller om ert bolag har en annan samordnare. Glöm inte heller att ta med försäkringskortet för alla familjemedlemmar som berättigar till sjukvård.Antar att reseförsäkringen täcker omkostnader som uppstår för den som blir sjuk och isoleras i annat land. Exempelvis nya flygbiljetter hem.
http://www.ecdc.europa.eu/en/Health_topics/novel_influenza_virus/2009_Outbreak/
Eva
Tack för svaret Eva.
Tittar man på listan som du länkade till ser man att Grekland är drabbat ungefär som andra länder. Storbritannien är landet som sticker ut.
Antar att det blir som det blir. Inte mycket man kan göra åt det.
//Mvh Stefan
Det är på flyget man har störst chans att bli smittad, alltså är det inte alltid på plats utomlands man får själva viruset. Köp handsprit på apoteket och sprita händerna regelbundet på planet, speciellt efter mat och toalettbesök. På plats i Grekland är det också bra att ha. Innan maten, om man klappat några kattungar osv. :)
På plats i Grekland är det också bra att ha. Innan maten, om man klappat några kattungar osv. :)
Exakt. Dottern klappade katter trots våra förmaningar och dan efter fick hon ögoninflammation som ett brev å posten!
/Netwolf
sven.kriti
2009-07-15, 10:11
Her har du den engelske utgaven av Katimerini
Jeg tror alle tilfellene er i området Athen.
Tror sjansen på øyene er begrenset til kontakt med engelske turrister!
http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_politics_100018_15/07/2009_108946
Swine flu
The number of swine flu cases in Greece rose to 323 yesterday after 33 new cases of the potentially fatal disease were confirmed. However, 200 of the people who have contracted the virus have been given the all clear. Authorities said that 17 of the 33 new cases were people who had come to Greece from abroad.
I Sverige har nu Socialstyrelsen ändrat sina riktlinjer för antivirala läkemedel så enbart riskgrupper ska få medicinen med tanke på risken för resistensutveckling.
Eva http://www.socialstyrelsen.se/Aktuellt/Nyheter/2009/Q3/press090715.htm
sven.kriti
2009-07-16, 15:52
NEWS
http://www.ekathimerini.com/kathnews/images/xline.gifhttp://wk.kathimerini.gr/kathnews/images/dot_clear.gifHellas i dag, Kathimerini.
Defense against swine flu bolstered
Greece is changing its approach to tackling swine flu from one that focused on preventing the disease from spreading to ensuring that people showing serious signs of ill health get proper treatment.
More than 300 cases of the potentially fatal virus have been recorded in Greece but the majority of those people have made a full recovery.
However, the rapid spread of the disease abroad as well as the mounting number of people killed has prompted Greek health authorities to concentrate their efforts on treating those that are likely to be most at risk.
“We are trying to ensure that everybody in our country, both Greeks and tourists, feel safe,” said Health Minister Dimitris Avramopoulos. “We have raised the readiness and alertness levels.”
Under the new scheme, doctors will assess the seriousness of patients’ conditions without waiting for the results of tests to be returned. Those suffering heavy symptoms, or people in particularly vulnerable groups such as the very young, old people with breathing problems, the obese and women in the first months of pregnancy are to be administered anti-viral drugs.
People with less serious symptoms who are not in these groups will be sent home and given instructions about how to prevent themselves infecting other people while they recover from the disease.
There are also plans to vaccinate from September those most vulnerable to the virus. Children aged up to 15 are to be vaccinated at their schools and nurseries.
Hur är det med smittan i Grekland/Kreta ?
Pratas det om smittan på Tv och radio.
Här hemma tycks " media" veta mycket ,medan sjukvården inte har en aning.
Min man borde vaccineras, men de säger att vaccinet kommer att finnas tillgängligt först i slutet av september.
Är det någon som som vet något?
MVH
Jassi:confused:
Nu vet jag inte riktigt vad du menar men nog har sjukvården en aning. Jag har tidigare länkat till europeiska smittskyddsinstitutet http://ecdc.europa.eu/ i andra trådar om influensan.Där du kan se spridningen av influensan i Europa. Här har du svenska länken www.smittskyddsinstitutet.se
Vaccineringen kommer igång först i slutet av sept eller början av okt. Planeringen är i full gång. Det tar tid att tillverka vaccinet och göra alla tester som behövs. I nuläget är det godkänt för personer över 18 år men i september kommer det troligen att vara godkänt för alla över 2 år och antagligen blir rekommendationen att alla över 6 månader ska vaccineras undantaget svåra äggallergiker.
Eva
Tack Eva för info, tänker mycket på detta pga våra söner har förkylningsastma och den äldste av pojkarna har en tendens att bli väldigt påverkad av infektioner, han blir mycket dålig. Jag skall prata med pojkarnas doktor och fråga hur vi skall gå tillväga.
Då borde dina pojkar kanske tillhöra en prioriterad grupp. Det kommer säkert ut information under september på hur vaccinationerna organiseras på varje ort. Just nu vet nog inte hälsocentralerna så mycket. Vaccinet ska ges i två omgångar och om allt går vägen borde alla fått sin första dos i början av november. Tyvärr långt dit.
Eva
Har de inte bytt spår och bestämt att endast en viss grupp ska få vaccinet? Diabetiker, svårt sjuka osv. för att undvika resistens. Det kanske var på ABC jag såg det? I så fall gäller det bara Stockholmsområdet.
Har de inte bytt spår och bestämt att endast en viss grupp ska få vaccinet? Diabetiker, svårt sjuka osv. för att undvika resistens. Det kanske var på ABC jag såg det? I så fall gäller det bara Stockholmsområdet.
Siri du blandar ihop vaccinet med antvirala medel. Det är de som ger risk för resistens inte vaccinet.
Eva
Elisabet
2009-07-22, 22:57
Har de inte bytt spår och bestämt att endast en viss grupp ska få vaccinet? Diabetiker, svårt sjuka osv. för att undvika resistens.
Siri du blandar ihop vaccinet med antvirala medel. Det är de som ger risk för resistens inte vaccinet.Siri A har rätt i att alla inte kommer att vaccineras, utan enbart prioriterade grupper. Det skulle bli alldeles för dyrt annars, och risken att bli smittad bedöms inte lika stor för alla. Det senaste jag har hört är att sjukvårdspersonal kommer att prioriteras i första skedet.
Siri A har rätt i att alla inte kommer att vaccineras, utan enbart prioriterade grupper. Det skulle bli alldeles för dyrt annars, och risken att bli smittad bedöms inte lika stor för alla. Det senaste jag har hört är att sjukvårdspersonal kommer att prioriteras i första skedet.
Nu har du fel Elisabet. I Sverige planerar vi att vaccinera alla men sjukvårdspersonal kommer självklart att vaccineras först. Vaccin är beställt så att det finns två doser som behövs till alla men självklart kommer det att ta tid innan det är klart. Organiserandet av hur det ska gå till sker nu i alla landsting och en del har fått avbryta sin semester för att jobba med planeringen.
Eva
[quote=jassi;174607]Hur är det med smittan i Grekland/Kreta ?
Pratas det om smittan på Tv och radio.
Det skulle vara intressant att höra vad ni som redan varit i Grekland har att säga. Vad säger man "på plats".
/il
IL menar du vad myndigheterna, massmedia eller folk rent generellt säger?
Eva
Här finns en länk till den engelskspråkiga varianten av Kathemerini om du inte känner till den. Brukar ha lite kort om aktuella nyheter i Grekland.
http://www.ekathimerini.com/
Om du menar folk generellt, så hörde jag ingen nämna smittan. Jag läste tidningarnas förstasidor och registrerade att folk tax hade blivit smittade på Cypern.
Jag märkte att jag reagerade - så som jag aldrig annars brukar göra - när någon låg och hostade på stranden eller satt och hostade i bussen. Det brukar jag inte ens märka annars, men nu kom tanken... är det smittan? Jag sa till mig själv: "det är säkert AC-sjukan"... vad kunde vi ha gjort?
Man blir lite mer vaksam, men vad kan vi göra? Stanna hemma?
Man blir lite mer vaksam, men vad kan vi göra? Stanna hemma?
Det vore väl det sämsta man kan göra. Jag kan förstå att människor är oroliga och jag kan förstå din oro eftersom dina söner är nämnda i denna tråd. Men att vara överdrivet orolig är för mig som att erkänna att man inte vågar leva. Det finns risker med allt vilket ju i och för sig är ett slitet uttryck. Jag tänker att man rör sig i offentliga miljöer, håller i ledstänger på kollektiva färdmedel, kundvagnen i affären, sitter i bussar, vistas i folksamlingar etc. etc.
Som sagt så tänker vi olika, har olika värderingar, tar olika risker.............
Hasse :cool:
Det vore väl det sämsta man kan göra. Jag kan förstå att människor är oroliga och jag kan förstå din oro eftersom dina söner är nämnda i denna tråd. Men att vara överdrivet orolig är för mig som att erkänna att man inte vågar leva. Det finns risker med allt vilket ju i och för sig är ett slitet uttryck. Jag tänker att man rör sig i offentliga miljöer, håller i ledstänger på kollektiva färdmedel, kundvagnen i affären, sitter i bussar, vistas i folksamlingar etc. etc.
Som sagt så tänker vi olika, har olika värderingar, tar olika risker.............
Hasse :cool:
Jag håller helt med Hasse.
Det finns ju enkla saker som man kan tänka på som jag tror är effektiva. Noggrann handhygien tex. Ha med apotekets alcogel i väskan och " sprita" händerna så fort man ska äta eller " vara med händerna i ansiktet". Inpränta hos sina barn att tvätta händerna.
På en semester i Grekland tillbringar man ju mesta tiden utomhus och det minskar ju också riskerna för smitta.
Rent allmänt har man, när man blir sjuk själv, ett ansvar att så långt det går undvika att utsätta andra för smitta, tycker jag. Då tänker också jag på vanliga sjukdomar som magsjuka, kraftiga förkylningar mm.
Elisabet
2009-07-23, 11:35
Nu har du fel Elisabet. I Sverige planerar vi att vaccinera alla men sjukvårdspersonal kommer självklart att vaccineras först. Vaccin är beställt så att det finns två doser som behövs till alla men självklart kommer det att ta tid innan det är klart. Organiserandet av hur det ska gå till sker nu i alla landsting och en del har fått avbryta sin semester för att jobba med planeringen. Jasså, är det så. Ja det är ju tyvärr inte konstigt om informationen i tidningarna inte alltid stämmer.
Tillägg en stund senare: Jag läste Socialstyrelsens senaste pressmeddelande nu, och där skriver man som du säger att alla kommer att erbjudas vaccinering under hösten.
Det innebär med andra ord att risken att smittas inte är överdriven enligt smittsskyddsexperter, men självklart ska man inte "sluta leva" för det. Så här säger Annika Linde, statsepidemiolog vid Smittskyddsinstitutet:
– Det är viktigt att alla själva tar ansvar för att undvika att bli smittade eller att smitta andra och man kommer långt med att tvätta händerna ofta och noggrant samt att hosta och nysa i armvecket eller i en engångsnäsduk som man sedan slänger.
Man pratar om influnesan på varje nyhetssändning, och ger tips om hur man skall bete sig som att tvätta händer mm. Man manar till försiktighet för bla de som arbetar i "utsatta" miljöer som på flygplatsen, bussförare, personal Metro ,hotell etc eftersom de kommer i kontakt med mycket folk och resande från hela världen. Man manar till allmän uppmärksamhet för äldre, barn och sjuka mm.
Jag såg förresten att min egen kommun Sigtuna kommer erbjuda gratis vaccin till alla invånare i kommunen..
Camilla
Jag fick just ett mail från en kompis som känner en person som överlevt "svininfluensan" överlevde gjorde han men sjukan satte sina spår i honom. Det är nog bäst att man vaccinerar sig när det är möjligt! Kolla in bilden på honom.
Yeasou_B-anana
http://i76.photobucket.com/albums/j7/yeasou/PigFlue.jpg
På Kreta(chanias flygplats) hade man en värmekamera som kollade alla som klev av planet. (detta var 13:e juni)....de med förhöjd kropstemp försågs med munskydd, och slussades vidare för läkarundersökning, sedan såg vi inte till dem...vet ej om en del fick åka hem?? Men de verkade iallafall som om de då gjorde vad de kunde för att inte få in influensan till ön.Daga
Jag fick just ett mail från en kompis som känner en person som överlevt "svininfluensan" överlevde gjorde han men sjukan satte sina spår i honom. Det är nog bäst att man vaccinerar sig när det är möjligt! Kolla in bilden på honom.
Yeasou_B-anana
http://i76.photobucket.com/albums/j7/yeasou/PigFlue.jpg
:eek: Det var grymt! flabb_flabflabb_flabflabb_flab
anneli56
2009-07-24, 13:29
På Kreta(chanias flygplats) hade man en värmekamera som kollade alla som klev av planet. (detta var 13:e juni)....de med förhöjd kropstemp försågs med munskydd, och slussades vidare för läkarundersökning, sedan såg vi inte till dem...vet ej om en del fick åka hem?? Men de verkade iallafall som om de då gjorde vad de kunde för att inte få in influensan till ön.Daga
Likadan värmekamera fanns på Athens flygplats när dottern med familj kom hit den 18/7
Här pratas det oavbrutet i nyheterna om infulenssan och ges råd som även Frappe säger
På Kreta(chanias flygplats) hade man en värmekamera som kollade alla som klev av planet.
Aha, det var en sådan de även hade på Rhodos flygplats den 25 juni när vi kom från Karpathos. Vi undrade just vad det var för mackapär som "genomstrålade" alla. Det satt ett par gubbar och kollade av skärmen hela tiden.
Celbe
Fears over swine flu assuaged - 24 July, 2009
Doctors urge people not to panic, while authorities take steps to prevent tourists from spreading the virus
Doctors urged people not to panic about the possible spread of swine flu in Greece, as authorities drafted extra measures to deal with tourists that may be carrying the disease.
More than 500 people in Greece have contracted swine flu but only one person has had to be admitted to an intensive-care unit so far. The 33-year-old man, who has not been named, is also suffering from pneumonia but was reported yesterday to be in stable condition.
The news that a person in Greece who has contracted the H1N1 virus is in serious condition has heightened fears among some Greeks about the impact of the disease. However, the Athens Medical Association (ISA) attempted to calm the public and stressed that unnecessary panic would only make the situation worse. “The ISA believes that the spread of the virus of panic and fear is likely to be more damaging to public health than swine flu itself,” the doctors’ group said in a statement. It also called on the media to maintain a responsible stance and not to feed blind panic.
Authorities are bracing for more cases of the virus to be brought into Greece by some of the millions of visitors who will come to spend their vacations in the country this summer. The Center for Disease Control and Prevention (KEELPNO) yesterday issued guidelines on how the spread of the virus can be prevented on trains, ships and in hotels. KEELPNO has advised officials to set aside areas where potential sufferers can be placed in isolation.
Authorities’ readiness could be put to the test in Piraeus today when the Ruby Princess cruise ship is expected to dock. Three cases of swine flu have been diagnosed on board the vessel, which is carrying some 4,500 passengers and crew.
På den ö jag besökte under 6 veckor i juni/juli var vi ett flertal som drabbades av svininfluensan. Inklusive jag själv...Ingen höjdare att ligga i feber i värmen men heller inget att göra åt.Efter mindre än en vecka var jag på benen igen men fortfarande kan jag känna av i luftrören. Det är t ex tungt att springa och snart är det dags för Midnattsloppet i Stockholm..Ja,ja,nu har jag iallafall nå't att skylla på om jag inte orkar runt hela banan...
Någon mer som varit sjuk?
Anki
Är det någon som vet om det varit några fall av svinfluensan på Kreta ? Isåfall hur utbrett är det? Ska man oroa sig ? Ska resa till Kreta i slutet av augusti.
Johan Jönsson
2009-08-04, 20:33
Enligt ECDC så har de samma situation som i Sverige, några hundra konfirmerade smittade. Ingen utbredd spridning mellan personer inom landet, inga som avlidit. Det klart värst utsatta landet i Europa är Storbritannien.
Ok.Ja då är det väl hugget som stucket att vara hemma eller åka.Vi är inte i någon riskgrupp och för engångs skull kan man vara glad att man inte är nån ungdom heller ;) . Så det är väl bara att packa resväskan. Tack för svaret.
och för engångs skull kan man vara glad att man inte är nån ungdom heller ;) . Så det är väl bara att packa resväskan. Tack för svaret.
Är ungdomar mer mottagliga? Det har jag missat totalt.
// Helén
Edit: Ber om ursäkt för min tröghet, såg inte de konfirmerade fallen :D
skyller på att klockan är mycket.:D :eek:
Johan Jönsson
2009-08-04, 22:25
Oj oj, det tog ett tag innan jag fattade den Helén. Du vet väl att grekerna konfirmeras strax efter dopet.
Hängde inte heller riktigt med ???
Det är faktiskt så att de som drabbats mest av svininfluensan är ungdomar. Inte som i vanliga influensa tider att äldre blir mest drabbade och sjuka. Däremot är det några få som haft allvarligare symtomer. Därför känns det bra att vara på sitt 40:e år.klapp_klap
Enligt ECDC så har de samma situation som i Sverige, några hundra konfirmerade smittade. Ingen utbredd spridning mellan personer inom landet, inga som avlidit. Det klart värst utsatta landet i Europa är Storbritannien.
:eek::eek:Mina killar som ska till England och se på fotboll om drygt en vecka. De är visserligen inte konfirmerade men det låter inte bra ändå.:( ;)
Spontant säger jag att det är väl alltid yngre som smittas först och lättast eftersom de rör sig bland mer folk. Hur det blir i höst när skolorna börjar är det nog ingen som vet. Något som framkommit är väl kanske att personer över 50 år kan ha ett visst skydd eftersom de är födda före den virusstam som kom från Spanska sjukan utrotades först i slutet av 50-talet.
Sen verkar det ju som att yngre drabbats av allvarliga komplkationer oftare än vid våra vanliga influenser. Farligast är det kanske för gravida och de är ju en av de grupper som kommer att vaccineras först när de första doserna levereras i slutet av september. Allt vaccin kommer inte på en gång utan det kommer att komma veckovis under hösten. Länkar till olika myndigheter finns i den gamla tråden om svininfluensan.
Eva
Oj oj, det tog ett tag innan jag fattade den Helén. Du vet väl att grekerna konfirmeras strax efter dopet.
Det stod ju ingenting om ungdomar i ditt första inlägg i tråden, jag trodde då att konfirmerade- bekräftade tolkats som konfirmander av An5 när h*n skrev att det är tur att man inte är ungdom längre.
Jag hade inte tidigare hört att just ungdomar skulle var mer mottagliga, men köper resonemanget att de rör sig mer och därmd utsätter sig för fler smittorisker.
// Helén - konfirmerad på 80-talet- tillhör man riskgruppen då? :confused::D;)
Jag lyssnade härförliden till ett radioprogram om svininfluensan. En expert framhöll att en hel del äldre personer kan ha förvärvat viss immunitet genom de stora influensautbrotten under 50-60- och sjuttiotalet.
Detta skulle då kunna vara en förklaring till att just de unga drabbas extra hårt i denna omgång.
Arne
Du har nog rätt Arne frånsett att jag tror det var Asiaten som var den sista influensan som ger den här imuniteten. Om jag minns rätt härjade den fram till 1959. Min pappa fick den men ingen annan i vår familj. Nyare varianter tillhör andra virusstammar.
Eva
frubrink
2009-08-05, 08:41
Har de fortfarande kontroll med värmekameror på flygplatsen?
Du har nog rätt Arne frånsett att jag tror det var Asiaten som var den sista influensan som ger den här imuniteten. Om jag minns rätt härjade den fram till 1959. Min pappa fick den men ingen annan i vår familj. Nyare varianter tillhör andra virusstammar.Eva
Jeg hadde "Asiasyken" på 50-tallet, og var v e l d i g syk av den.
- ble glad da jeg hørte på nyhetene at den ga immunitet mot Svineinfluensaen, så kan jeg jo pleie resten av familien o m /når de blir syke :)
Men jeg har også hørt at "Hong Kong" viruset fra 70 tallet skal gi immunitet?
Både asiaten och hong konginfluensan har härjat vid min levnadstid, men har klarat mig från båda, så jag kanske tillhör dom som åker på detta i stället.
Bara inte lagom till Karpathosresan:o
Riittabye_bye
Men jeg har også hørt at "Hong Kong" viruset fra 70 tallet skal gi immunitet?
Tror jag inte att den gör.
Den nya influensan A (H1N1) har en helt ny genetisk sammansätning som inte funnits tidigare. Därför är det inte säkert att de som haft Asiaten klarar sig helt från denna influensa. Kanske de är delvis skyddade och det närmaste året lär kanske ge svar på frågan.
Eva
flabb_flab roligt när det blir lite missförstånd. Jag menad att det drabbar mer yngre just för att de verkar mer mottagliga.
Är själv konfrimerad så då vete f.......n om det var så bra då.
Någon som vet hur sjukvården är på Kreta? Om man mot förmonad skulle insjukna.Det är väl där skon klämmer,är inte direkt orolig för själva influensan men just att bli sjuk på sin semester och i ett annat land känns inte så kul.
Läser att det varit ute om svininfluensan i ett annat inlägg så jag ska även se om man blir lite klokare där.
Hur känner ni andra inför eran resa..oroliga ??
sven.kriti
2009-08-05, 12:17
I tidningen Xaniotika Nea, Xania 22 juli er raportert et tilfelle på Kreta, i Malia, mannen er eiendoms mekler og har antaglig vært i kontakt med engelsk kunde!
Han ble sendt til sykehuset i Heraklion men er nå ok. Hans kone ble ikke smittet!
Du som ska till Kreta blir du sjuk och får ett normalförlopp på din influensa behöver du ingen sjukvård. Bara om något tillstöter eller om du tillhör en riskgrupp. Räkna med minst en veckas isolering. Kreta är en stor ö och där finns flera sjukhus.
Eva
Någon som vet om svininfluensan har drabbat Samos?
Jag är lite nojig och avbeställde min Cypern-resa p g a det. Men kanske att det är lite "säkrare" att åka till Grekland & Samos... Någon som vet?
KristinaE
2009-08-05, 13:59
Det var inget som kom fram via lokalbefolkningen eller turister att någon drabbats . Alla som gick av planet blev kontrollerade med en värmekamera innan vi kom ut i ankomsthallen. Vad som skulle ha skett om någon av oss passagerare visade utslag för denna kamera vet jag inte. Svininfluensan är luftburen men personen skall då hosta eller nysa på dig så att du därigenom blir smittad ( får viruset i dina slemhinnor). Luftkonditioneringen i planet sprider ingen smitta.
Kristina som kom hem för 1½ vecka sedan från Samos.
Jag har lite svårt att förstå vissa tankegångar i den här tråden. Alltså att man funderar på att avbeställa resor och är orolig för att grekisk sjukvård inte är tillräckligt bra mm.
All expertis som jag hört uttala sig om nya influensan poängterar att den i normalfallet är relativt mild. Inte heller bedömer man att den ger allvarliga komplikationer i fler fall än vad den vanliga årligen återkommande influensan gör.
Vidare sägs att utbredning och smittspridning är likartad i Sverige och i övriga Europa (England är värre). M a o är det lika stor risk att bli smittad här hemma som utomlands.
Så varför fundera på att stanna hemma när vi inte gör det varje gång det kommer utbrott av vanlig influensa ?
Lars
Ang sjukvården på Kreta så har vi mest gott att säga om den efter att ha åkt ut och in på sjukhuset i Xania hela vintern. Vården var bra. De flesta i personalen pratade engelska så det funkade. Måste man ligga inne så var det si och så med maten. Dricka fick man ordna själv.
Glöm INTE det blå kortet!!;)
June
sven.kriti
2009-08-06, 14:01
Kathimerini i dag 5. aug.
Number of swine flu cases surpasses 1,000
Almost 300 new cases of swine flu have been detected in Greece over the past week, taking the total number of people in the country who have contracted the potentially fatal virus to over 1,000, the Hellenic Center for Infectious Diseases Control (KEEL) said yesterday.
However, it is estimated that the actual number of cases in Greece is much higher, because mild cases are no longer reported by authorities. Of the 1,002 confirmed cases, 435 are people who have traveled from another country or those who have come into contact with them. Almost half (460) of the cases have been reported in Attica, followed by 159 cases on Crete and 127 on the Ionian Islands.
Swine flu has been responsible for more than 1,100 deaths worldwide, none of which have been in Greece, although three people here have been admitted to intensive-care units.
http://www.ekathimerini.com/
Her i den engelske utgaven kan du følge influensaen fra dag til dag.
Jag har lite svårt att förstå vissa tankegångar i den här tråden. Alltså att man funderar på att avbeställa resor och är orolig för att grekisk sjukvård inte är tillräckligt bra mm.
Lars
Nu tycker jag inte att någon skriver så direkt. Naturligt att människor är oroliga och även att en del kanske avbokar sina resor. Det tycker jag inte att vi ska kritisera. Vi vet ju inte hur den eller de personerna har det i stt liv med andra sjukdomar, oro etc En del människor kanske vill och behöver närheten till sen egen läkare och skulle känna sig väldigt utelämnad i ett annat land.
Eva
Nu tycker jag inte att någon skriver så direkt.
Jag har läst flera inlägg i tråden där man funderar på att inte boka, avboka eller till och med har avbokat resor.
Naturligt att människor är oroliga och även att en del kanske avbokar sina resor. Det tycker jag inte att vi ska kritisera.
Naturligtvis ska man ha respekt för människors oro. Mitt inlägg handlade inte om att kritisera någons tankegångar eller handlande, däremot vill jag gärna föra fram fakta som kanske kan hjälpa till att lugna oroade, vilket du ser om du läser mitt inlägg ordentligt.
Vi vet ju inte hur den eller de personerna har det i stt liv med andra sjukdomar, oro etc En del människor kanske vill och behöver närheten till sen egen läkare och skulle känna sig väldigt utelämnad i ett annat land.
Kontentan av mitt tidigare inlägg är alltså att denna influensa, för den enskilde, inte kan betraktas som farligare än "vanlig" influensa. Rationellt sett behöver vi då inte oroa oss mer eller handla annorlunda än vad vi gör varje år då en influensa är i antågande.
Lars
Kontentan av mitt tidigare inlägg är alltså att denna influensa, för den enskilde, inte kan betraktas som farligare än "vanlig" influensa. Rationellt sett behöver vi då inte oroa oss mer eller handla annorlunda än vad vi gör varje år då en influensa är i antågande.
Lars
Här håller jag inte helt med dig. Den här influensan riskerar att drabba betydligt fler personer vilket ger en stor belasting på sjukvården med allt vad det innebär. Även det kan få konsekvenser för den enskilde. Nytt är också att den sprider sig när vi normalt inte har infuensasäsong. Vaccinet är inte tillgängligt än. Riskgrupperna ser delvis lite annorlunda ut och viruset har en helt ny genetisk sammnsättning. Hur viruset kommer att förändras under resans gång vet vi inte heller. Bara att hoppas på att det fortsätter i sin milda form.
Själv brukar jag vaccinera mig varje år för vår vanliga säsongsinfluensa och kan normalt inte tänka mig att åka på vintersemester under influensasäsongen utan att vara vaccinerad. I år blir det dock annorlunda eftersom jag reser innan vaccineringen har börjat.
Eva
Mitt svar har väl iofs inte med Grekland att göra, men det handlar om svininfluensan.
Så som jag nu förstått det när personer i min närhet börjat drabbas så är den som en vanlig influensa (som kan vara nog så jobbig).
Den är av en ny sort vilkket innebär att ävn om du haft influensan de senaste åren inte är immun.
Den stora faran med den är att så många kommer att bli sjuka samtidigt, så viktiga samhällsfunktioner och produktion riskerar att stå stilla.
Jag vill sjjälvklart inte drabbas av denna sjukodom eller annan men skulle jag drabbas, då vet jag att den inte är livshotande per automatik. Så som fågelinfluensan verkade vara.
Jag vet att det finns flera sjukvårdskunniga här på forumet och min fråga till er är om den information jag fått inte är riktig.
Uppgifterna kommer från en anestesiläkare, har "sjukvården" svängt nu för att inte skapa panik?
// Helén- som för första gången i livet funderar på att vaccinera mig av den anledningen att jag reser mycket i jobbet och tänker i möjligaste mån undvika att behöva ligga sjuk på ett hotellrum
Elisabet
2009-08-16, 12:51
De flesta som blir smittade blir inte sjukare än i vanlig influensa och blir snabbt friska igen.
Det som skiljer den från andra influensor är att den smittar så snabbt och så många och framför allt att den krävt flera dödsoffer bland personer som normalt inte skulle ha ansetts vara i rikszonen.
Så har jag förstått och det är även därför myndigheterna i många länger vill vaccinera alla.
Jag tycker att uppgifterna från sjukvården eller rättare sagt från de myndigheter som styr hur sjukvården ska agera inte svängt särskilt. Naturligtvis förändras all information i förhållande till hur utvecklingen ser ut. Om du läser socialstyrelsens och smittskyddsinstitutets information får du de upplysningar som du efterfrågar. Självklart tycker jag att du ska vaccinera dig men beslutet kan ju ändå bara bli ditt eget. Själv har jag vaccinerat mig rätt många år och det bekostas av min arbetsgivare. Att avstå just i år har jag svårt att tänka mig med hänsyn till andra jag möter både privat och i mitt arbete som har viss vårdanknytning.
Eva
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.