handdator

Visa fullständig version : Hemma igen!


Lissi
2009-07-10, 15:57
Hej alla!
Ja så var man hemma igen efter tre härliga otroligt slappa, avkopplande veckor i Grekland och jag tror aldrig jag njutit så totalt som denna gång. Tinos, Syros och Karystos på Evia blev det denna gången. Allra första natten bodde vi perfekt på Peris hotel i Luotsa och första kvällen nere vid stranden blev bara SÅ mysig! Total språkförbistring vad gäller beställning på den enkla gatuserveringen gjorde att vi fick så JÄTTEGOD mat och gott vin och till ett väldigt lågt pris. Bra början på resan!;). (Det tar ca 15 min från hotellet att gå ner till vattnet)

Nu börjar vi bli riktiga återvändare så att börja 10 dygn på Tinos (för mig tredje gången inom ett år) var så helt rätt. Boendet hos Nikoleta stortrivs vi med och man träffar så jättemånga trevliga människor på den lilla gården. Supermarket bageri på samma gata är förstås ett extra plus.
Tinos en underbar ö, den "växer" för var gång. Vi hyrde vespa 3 dagar för att dels hinna se favoritställen igen, dels upptäcka nya ställen, bla några stränder vi inte hann med förra året. Fast vår favoritstrand ligger 5 min från Nikoletas...Ag Fokias. Vi ligger gärna på den lite stenigare delen (flata stora stenar på stranden). Men det är fin sandbotten och går man lite längre bort så finns fin sandstrand.
Kalimerafesten första söndagen med 18 svenskar alla boende hos Nikoleta just då var en trevlig händelse och Nikoleta var så glad att få vara med. Hon älskar att ha kontakten med Sverige genom sina svenska besökare. (Hon bodde ju massor av år i Sverige innan hon och hennes man och deras barn återvände till hans födelseö.) Vi gjorde flera trevliga vandringar på Tinos, den härligaste var från Tinos stad, den gamla åsnestigen upp till Ktikados och sen efter en långlunch där gick vi ner till stan igen fast då en annan väg via Kionia. Härligt, men kanske i varmaste laget ... Men utsikten över ön är en fin belöning! :cool: Annars bara slappade vi, läste bra böcker, bla Shantaram och vi bara njöt....Den ena slappa dagen avlöste den andra och snart hade 10 dygn gått...

Sen var vi på Syros i knappt 5 dygn och vi bodde hos en väninna till Nikoleta som tillsammans med sin man har några rum och lägenheter hon hyr ut till greker. Inte ett ord engelska kan de så Nikoleta hade kommit överens med henne om antal nätter och pris. Vi blev mötta vid båten och min lilla knaggliga grekiska i presens kom väl till pass...Vi bodde perfekt i Ermopouli ett par gator upp från färjeläget i ett lugnt område och vi hade ett rum och kök kombinerat samt ett stort sovloft och stor balkong med både tidig morgonskugga samt eftermiddags/kvällsskugga. 40 euro per natt betalade vi och hade hela huset för oss själva dessutom...Inga andra runt om just då.
Ermopouli är väldigt mysigt och genuint, men där är mycket mer turister än på Tinos. Stan är i venetiansk stil men otroligt sliten och tyvärr VÄLDIGT nerklottrad! Gatorna i marmor är så fina och marknaden med frukt och fisk var morgon var kul att se när man köpte morgonbrödet. Turen upp till Ano Syros var väldigt mysig och utsikten bedövande fin! Tyvärr var Markos Vamvakaris-museet stängt men serveringen utanför satt vi på med ett glas vin och njöt. Sen köpte jag förstås Dalarasskivan med hans låtar just på Syros som trevligt minne.
Vi hyrde vespa i 2 dagar för att se ön, men en dag hade räckt till det för förutom själva Ermopouli finns nästan inga egentliga byar. Baden var dåliga tyckte vi, grunda kavlungna små vikar med så grunt och grumligt vatten...Långt från stränderna på Tinos! Kini var ett riktigt turistgetto och där hörde vi nästan bara svenska, danska och norska på stranden..Jo grekiska också naturligtvis...Ändå åkte vi buss till Kini ändå för dagligt bad för det var den bästa av de dåliga stränderna i alla fall;) Men att bo där hade vi aldrig stått ut med. Då är Ermoupoli ett mycket bättre alternativ tack vare de härliga kvällsaktiviteterna vid hamnen och vid torget där kafeneion och tavernor trängs....

Nöjda efter 5 dar knappt återvände vi med båt till Tinos där vi hann med en långlunch innan båten till Rafina avgick för de sista 5 dagarna på Evia i Karystos där vi naturligtvis bodde hos Basilis(Bill). Tyvärr låg han på sjukhus när vi kom men hans fru Sofia tog emot och vi fick "vårt" rum på andra våningen....Där har man bra koll över trädgården och över alla gäster:D Vi tog det väldigt lugnt och låg och läste på stranden 2 kvarter nedanför vårt boende under "vårt" träd i skuggan, badade i det grönskimrande kristallklara helt underbara vattnet..och på kvällarna strosade vi runt nere i hamnen. Där har byggts ny pir och många hus har rustats upp och mycket byggs... Men mer grekiskt hittar man nog inte än där. Väldigt många fiskebåtar finns där och varje kväll satt fiskarena och rensade sina nät. På dagarna under siestan är precis ALLT stängt, Du ser nästan inte en människa ute. Där finns gamla och nya affärer sida vid sida och absolut inte ett enda "souvenirstånd"..Karystos är så helt genuint som man kan tänka sig...Där finns väldigt få svenskar, men många fransmän. Hos Bill är det nästan bara återvändare som kommer år efter år.
Vi har hittat våra små favoritställen, bla den mysiga så enkla lilla kafenion vid torget där man får en stor ouzo och lite mezede till för 2 euro..
En bra sak med att avsluta resan i Karystos är att man kan, som vi gjorde nu, ta båten till Rafina kl 10.15 (den går från Marmari dit man åker med buss som passar båtavgångarna eller med taxi) så går bussen till flyget direkt så man behöver ingen övernattning på fastlandet. Eftersom vi alltid flyger hem vid 13.30-14.30 så passar detta perfekt!

Ja, som sagt vi är helnöjda... Ett är då säkert: Tinos blir det absolut även 2010 ..jag har redan bestämt med Nikoleta att vi ska fira min 60-årsdag där i början av oktober!

Nu är allt som vanligt igen regn och rusk i Skåne när vi kom hem igår. Diskmaskinen har pajat och telefonen funkar inte! Man kanske skulle stannat kvar?:D;)

Lissi

Siri A
2009-07-10, 16:07
Vilken härlig resa ni verkar haft, Lisa! Tinos måste det bli någon gång och Evia verkar också mysigt. Googlade lite om Karystos tidigare i våras, men hittade inte så mycket.

Välkomna hem till regnet!:D

Lissi
2009-07-10, 16:16
Det finns en sida som heter
www.in-karystos.gr (http://www.in-karystos.gr) Där finns bla filmer från 60-80 talet ock väldigt mycket känner man igen. Även film från andra datum. Jag har inte hunnit kolla så mycket än.

Lissi