handdator

Visa fullständig version : Thassos, juni 2009


wollin
2009-07-10, 14:29
Vi var på Thassos under midsommarveckan, resan fungerade bra med en flygtid på två timmar och tjugo minuter. Sen åkte vi från Kavalla på fastlandet med buss till färjeläget. En trevlig båttur väntade och sen därefter buss till orten Scala Potamias som ligger på öns östra sida.

Det var en trevlig plats med en fin sandstrand, en nackdel var att det blåste ofta där. Vårt hotell Aliston som låg i utkanten av byn var ett litet mysigt hotell med en liten pool och bra uteplatser där man kunde sola och ha det bra. Som andra har påpekat tidigare så det där med vad man menar med köksutrustning i Grekland kan variera. Vi inköpte en brödkniv på plats, den som fanns var i minsta laget. Lite småpannor eller en kanna kan också vara bra om man vill laga kaffe.

Längs stranden fanns det många restauranger som hade god mat. Jag vill särskilt nämna en som heter Geen Sea, där var det mycket bra service och god mat. På orten fanns också bra möjligheter att handla mat och lite andra saker som man kunde ta med sig hem.

I tidigare resbrev som jag har läst så har det nämnts om besvär med getingar, vi märkte varken getingar eller mygg. Detta kanske varierar med vilken tid man befinner sig där. Vi har vänner som några veckor senare var på orten Scala Rachino på andra sidan ön. De märkte av mygg, men inte getingar. De tyckte att platsen hade bra badstrand, men inget större utbud av butiker eller restauranger.

En sista sak, jag har vant mig vid sättet att lägga toapapper i en plasthink med lock på, men på flygplatsen i Kavalla hade de inga lock på, det var inte så trevligt.

Lasse Wollin med familj från Ystad